Caravantrekker.nl

Eindreductie

Pim vraagt op 16 december 2017:

Mijn vader is voornemens een Ford Transit aan te schaffen. Hij kan kiezen tussen twee eindreducties, te weten 4.43 en 4.71. De hogere eindreductie ("4.71") leidt tot een hoger toegestaan aanhangergewicht dan de standaard eindreductie ("4.43") (2550 kg kilo om 2800 kg). Als niet-techneut begrijp ik dat een hogere eindreductie betekent dat de versnellingen korter worden, zodat de auto daarmee beter trekt. Ik vraag me echter af of deze hogere eindreductie niet te veel ten koste gaat van het comfort en verbruik (naar ik begrijp zijn lange versnellingen fijn om op kruissnelheden met lagere toeren te rijden en om te voorkomen dat je continu moet schakelen om het rijden in hoge toeren te voorkomen).

Mijn vraag is of u op basis van de hiervoor genoemde eindreducties kunt zeggen of (i) de verschillen tussen de twee eindreducties groot zijn en (ii) welk toerental bij een snelheid van 120/130 km/u wordt gedraaid bij deze twee eindreducties.

Alvast veel dank voor uw hulp.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Sjef Bertens antwoordt op 16 december 2017:

Beste Pim,

Allereerst hoop ik niet dat je vader regelmatig 120 - 130 km/h gaat rijden met een aanhanger van ongeveer 2500 kg.

De iets grotere eindreductie geeft inderdaad bij gelijke motortoerentallen iets meer trekkracht en iets lagere snelheid.
De afstanden tussen de versnellingen blijven gelijk want de eindaandrijving heeft geen invloed op de versnellingen.

Het verschil in trekkracht en snelheid is ongeveer 6% dus kun je zelf bepalen wat je prettiger vindt.



Caravantrekker (Menno) antwoordt op 16 december 2017:

Het hangt er vanaf waarvoor hij de Transit vooral wil gebruiken. Rijdt je veel solo op de snelweg dan is de standaard eindreductie [er stond eerst hogere, zie reacties hieronder] prettiger omdat de auto dan in de hoogste versnelling iets minder teren maakt. Met een caravan is de korte eindreductie prettiger omdat de auto iets sterker is.

Meer schakelen is weinig verschil. Met de caravan zal je met de korte reductie juist minder hoeven te schakelen. Solo kan het verbruik wel wat hoger kunnen zijn en natuurlijk het lawaai bij hogere snelheden.

Als je precies het type opgeeft van de Transit kan ik beide versies wel toevoegen als ze er nog niet bij staan en kan je de verschillen precies zien. Bij de oudere types staan ze al wel met beide ratio's.


Sjef Bertens antwoordt op 16 december 2017:

@Beste Menno,

Ik weet niet of je het eerste antwoord gelezen hebt maar jouw reactie lezend denk ik van niet.

Volgens mij spreken we van een hoge of lage reductie. ( reduceren )
Hoge reductie = grote vertraging. Hoge. i
In jouw uitleg moet dat dus precies andersom zijn.

Een korte reductie is een onbekende term in de voertuigtechniek.
Overbrengingen of versnellingen kunnen kort op elkaar liggen.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 16 december 2017:

Je hebt helemaal gelijk Sjef! Het staat er onduidelijk en verkeerd. Ik heb het aangepast. Pim heeft het over de standaard en hogere eindreductie. In die termen is de hoge eindreductie goed voor de caravan en solo de standaard beter.


Pim antwoordt op 17 december 2017:

Beste Sjef en Menno,

Hartelijk dank voor jullie toelichting. Hij rijdt regelmatig met een zware aanhanger, maar ook regelmatig zonder, vandaar dat de overwegingen lastig zijn zonder te begrijpen wat de verschillen zijn. Dit helpt enorm; nogmaals dank daarvoor.

Het gaat om een voorwielaangedreven Ford Transit 2.0 TDCi Ford EcoBlue 96 kw (130 pk), 330 L2 (= lengte 2, maximaal toegestaan gewicht 3300 kg). De mogelijke eindreducties zijn 4,43 en 4,71. Meer informatie is eventueel te vinden op pagina 51 van de brochure (https://www.ford.nl/content/dam/guxeu/nl/documents/brochures/commercial%20vehicles/BRO-ford_transit_bestelauto.pdf).

P.s. wees gerust: mijn vader gaat niet met die snelheden met een aanhanger rijden. Zelfs met een volledig beladen bus (zonder aanhanger) is het de vraag of dat verstandig is. Het gaat me vooral om de verschillende scenario's.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 17 december 2017:

Helaas staan de overbrengingsverhoudingen niet online en kan ik de nieuwe uitvoeringen (nog) even niet toevoegen.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker