Sébastien vraagt op 2 januari 2018:
Bij een simulatie op jullie site krijg ik een scoor van 5.3 voor het slingeren !!!
Met hoeveel % is dat verbeterd in geval van het gebruiken van een stabilisator ?
Groetjes
Ale Kok antwoordt op 2 januari 2018:
0,0%
Er verbetert in feite niets aan de score, een stabilisator is een comfortverhogende voorziening maar maakt de combinatie niet veiliger.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 2 januari 2018:
Klopt wat Ale schrijft!
De score voor het ‘slingeren’ geeft alleen een indicatie van de krachten die er spelen als de combinatie echt aan het slingeren is. Die krachten blijven gelijk en zullen met stabilisator iets beter gedempt worden maar het verschil is erg klein. Bovendien kan de eerste slingering van de caravan minder gevoeld worden waardoor het lijkt dat de caravan meer plotseling gaat slingeren. Die ernstige slingering is dan weer moeilijker op te vangen.
Een score van 5.3 vraagt om een zorgvuldige belading en niet te hoge snelheid, en dan is er nog goed mee te rijden.
Louis antwoordt op 2 januari 2018:
Kort door de bocht :
Voel je de eerste onrust juist door die (placebo) stabilisator later, dan zal het zodra je het wél goed gaat voelen alleen maar veel moeilijker worden de zaak weer in het gareel te krijgen.
Gelegaliseerde pure nep veiligheid voor hen die het (zoals ook weer eens in dit geval !) als een soort "verzekering" denken te kunnen gebruiken.
(Cru, maar ik meen dan ook werkelijk dat ze botweg direct verboden zouden moeten worden)
Sjef Bertens antwoordt op 3 januari 2018:
Beste Louis,
Gelukkig mag iedereen zijn mening ventileren en ik volg ook jouw inbreng op dit forum met veel waardering maar op het gevaar af van ellelange discussies denk ik toch, zeker omdat er al zoveel over geschreven is dat jouw reactie ook kort door de bocht is.
Voorop gesteld dat ik nog geen enkel wetenschappelijk ondersteund artikel heb gelezen waar duidelijk naar voren komt op welk moment een slingerbeweging niet zelfcorrigerend ontstaat kan wel worden vastgesteld dat die wordt ingeleid door krachten van buiten af.
De inleiding komt op een bepaald moment en de grootte van de daaropvolgende beweging met vele andere factoren bepalen of de grens is overschreden.
De grootte van de uitslag is een zeer bepalende factor of die slingerbeweging zelfremmend is of niet.
Louis antwoordt op 3 januari 2018:
Ik begon ook al met de vermelding dat het een kort door de bocht reactie van me zou zijn Sjef, en dat is het ook.
Maar ik bekijk het van een andere kant.
Velen denken ter goeder trouw met de beste bedoelingen (en door misleidende voorlichting van de verkoop) dat het een veiligheid vergrotende aanschaf is.
Alsof een paar cupjes zo'n massa in bedwang zouden kunnen houden...
En van dat oogpunt uit bekeken vind ik de stabilisator juist zeer misleidend en daardoor zelfs gevaarlijk.
Wanneer zo'n goed bedoelend iemand eens een redelijk echte slinger zonder waarschuwing (wegens het apparaat) plotseling mee moet gaan maken verstijft deze wellicht van schrik en reageert waarschijnlijk verkeerd waarna het dan onvermijdelijke gebeurd.
Het ding houd mensen die niet weten dat het slechts een comfortverhogende accessoire is alleen maar voor de gek door dat gevoel van schijnveiligheid.
Volgens mij is het juist prima dat je een caravan zo nu en dan even voelt onder bepaalde omstandigheden...het houd je alert.
(En daar bedoel ik uiteraard niet mee dat het juist een zweethanden makend avontuur moet zijn om met een caravan te rijden)
Sjef Bertens antwoordt op 3 januari 2018:
Zoals ik al schreef Louis is dit een onderwerp waar de meningen nogal verdeeld over zijn maar schijnveiligheid en misleidend vind ik toch net iets te ver gaan.
We weten inmiddels wel dat snelheid, belading, gewichtsverhouding, achteroversteek en ............... belangrijke factoren zijn die kunnen leiden tot een niet zelfcorrigerende slingerbeweging maar elke demping van die beweging is meegenomen.
En zoals Menno het al een keer beschreven heeft, ATC - ABS en ESP verhogen de veiligheid maar je moet er niet harder door gaan rijden.
Een aardige bijkomstigheid van de koppeling is dat bij aandrukken er een bevestiging ontstaat van een goede verbinding met de kogel.
Quirien antwoordt op 3 januari 2018:
Ik zit als we deze " conclusies" trekken toch nog ergens mee in mijn maag.
Min of meer zijn we het er over eens dat het gebruik van een stabilisator geen vrijbrief is om harder te gaan rijden. Wel heeft deze stabilisator een "comfort" werkende toevoeging.
Als ik nu , maar misschien denk ik wel verkeerd, de Tempo 100 regeling er bij haal met zijn voorwaarde en deze stabilisatie koppeling er niet op heb zitten toch de beperking of beter te zien een verhoging voor Duitsland van 20 km p/u mis. Want deze wel op de caravan aanwezig dan van 80 zomaar naar 100 ( of te wel 20 km verhogend) is dan wel toegestaan. ( alle andere voorwaarden zijn aanwezig)
Tsja, voor Nederland en wat andere landen dan weer zonder deze of te wel gewone koppeling mag 90 km.
Er bekruipt mijn dan toch het gevoel voor Duitsland is dit niet een beetje geldklopperij want het is toch niet veilig verhogend? Maar nogmaals ik zal dit wel verkeerd zien.
Oh, en ik ben mij er van bewust dat elk land zo zijn regels mag opstellen/toepassen hoe haaks ze soms op de EU aangesloten landen gedachte staan.
Jan Teepe antwoordt op 3 januari 2018:
De theorie is, dat als je een begin van slingeren kunt onderdrukken, met de stabilisator dus, de combinatie niet aan het echte slingeren toekomt. Maar is dit in de praktijk ook het geval? Nee dus. En wat bij het begin van slingeren toegevoegde waarde levert, de stabilisator dus, werkt omgekeerd evenredig tegen het uit de slinger vandaan halen. Is logisch, zou Cruijff gezegd hebben. Maar hoe voed je nu toch een simulatie voor het slingeren? Met welke parameters werkte zo'n simulatie?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 3 januari 2018:
Een stabilisator verhoogd wel degelijk de 'kritische' grens van een combinatie en daarmee, onder gelijke omstandigheden, ook de veiligheid. Slingeren zal pas bij een hogere snelheid optreden. Alleen als de caravan al aan het slingeren is dan is het effect klein (vandaar dus dat de score niet aangepast wordt). Toch is 100 km/u rijden met stabilisator veiliger dan zonder.... en met ATC of ITBS is het zeker veiliger maar niet stabieler.
Louis antwoordt op 3 januari 2018:
Als ik naar de oorspronkelijke vraag kijk (maar ook andere in de loop der jaren) denk ik toch vooral aan andere motieven....dat is waar ik op doel.
Misschien dat de Peugeot rijder met z'n Hobby op de foto "slingeren" (hier naast) ook dacht dat z'n stabilisator hem hielp.
Ieder z'n ding, ik blijf het bewust zonder al de kunstgrepen doen.
Geen toeters en bellen, geen storingen.
Maar daar mag iedereen 180 graden anders over denken natuurlijk 😉
Kees antwoordt op 3 januari 2018:
" Een stabilisator verhoogd wel degelijk de 'kritische' grens van een combinatie en daarmee, onder gelijke omstandigheden, ook de veiligheid. "
De kritische snelheid veranderd niet door het gebruik van een stabilisator. De zelfcorrigering wordt wel geholpen door die stabilisator maar dat geldt ook voor het 'onder controle' houden boven de kritische snelheid. Daardoor zal het slingeren inderdaad pas bij hogere snelheid optreden waardoor er grotere krachten optreden en het corrigerend vermogen van de stabilisator teniet doet.
Je zou dan kunnen stellen dat een stabilisator de boel meer 'op de spits drijft' en de marge voor corrigeren voor de bestuurder verkleind en daarmee de veiligheid niet dient of vergroot.
Het is daarom vooral een comfort verhogend artikel waarvan het veiligheidsverhogend effect veruit wordt overschat. Maar dat is slechts mijn onderbouwde mening uiteraard.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 3 januari 2018:
@Kees,
Kritische snelheid is die snelheid waarbij de demping nul is (en de caravan dus blijft slingeren). Zoals jij aangeeft wordt de zelfcorrigering wel geholpen door die stabilisator. Ik neem aan dat je bedoeld dat daarmee de demping groter wordt waardoor dus de slingering wel ophoud bij die snelheid. Hieruit volgt dus ook dat de kritische snelheid wel degelijk hoger is (omdat de demping afneemt bij het toenemen van de snelheid).
Bij 'onder controle' houden boven de kritische snelheid kan ik me niets voorstellen... (of je moet het over ESP/TSA of ATC/ITBS hebben, hoewel zelfs die systemen de snelheid verlagen).
Kees antwoordt op 3 januari 2018:
Ik ga uit van de stabiliteit en eigendemping van de combinatie en daar hoort een specifieke kritische snelheid bij die kan worden beinvloed door lading en rijomstandigheden.
Alle artikelen die worden toegevoegd om die natuurlijke eigendemping te vergroten veranderen het originele krachtenspel in de combinatie niet maar helpen vanaf de kritische snelheid wel tot onderdrukken.
Zie het als een berenkooi die helpt voorkomen dat de beer je verscheurt. Die kooi maakt de beer niet minder woest maar wel controleerbaar. Zonder die kooi zou het er allemaal iets anders uitzien. 😉
Het effect is wel dat er met stabilisator sneller gereden kan worden maar als de beer eenmaal los is ....
Mbt de veiligheid? Sommigen noemen het schijnveiligheid, je kan het ook geleende veiligheid noemen. Gaat het alsnog mis dan gaat het ook goed mis.
Quirien antwoordt op 3 januari 2018:
Tsja Kees, jij vertaald het anders dan ik. Maar laat dat nu een beetje overeen komen met mijn gedachte.
Daarom vind ik de in een keer verhoogde toelating in Duitsland van 80 naar 100 zo "gevaarlijk." Ik rij dan bij wijze van spreke t.a.v. deze voorwaarde liever op banden met nog voldoende profiel die 2 weken ouder zijn dan de formele 6 jaar voor toelating Tempo 100!
Het geeft de indruk die 20 km harder dat dat dan zo maar kan in de voorwaarde die ik schetste in mijn eerdere antwoord d.m.v. die stabilator, terwijl deze de impact alleen maar wat uitstelt en het gevoel geeft dat er nog niets aan de hand is.
-Daarover heen gaand en b.v. bij 95 km p/u de grens voorbij zijn, dan zijn de rapen gaar. Vaak niet meer te houden en nog moeilijker te corrigeren is dus mijn theoretische gedachte gang.
Zelf gebruik ik de stabilator in de begin fase van de rit zelden. Je voelt dan veel beter aan waar je combinatie langzamerhand het kritische punt in gaat.
Maar goed dit is mijn bijna 40 jarige ervaring met een caravan er achter.
En geloof me maar ik heb een paar keer gedacht zo maar van het ene op het het andere moment dat de slinger inzette, daar gaat ie, maar door flink te remmen de boel weer in het gareel kreeg.
Sjef Bertens antwoordt op 3 januari 2018:
Beste heren,
Voor alle duidelijkheid over de kritische snelheid.
Kunnen we afspreken dat die ontstaat als de Aktiekrachten groter worden dan de Reaktiekrachten.
We hebben slingeringbevorderende krachten en slingerremmende krachten
Dus als we de kritische snelheid bereiken onmiddellijk menselijk ingrijpen. Remmen !!!!!!!!!!!!!!!!!!
PieteR antwoordt op 4 januari 2018:
En nu komen we eindelijk eens echt ergens: REMMEN!
Dat is de beste stabilisator, en daarna de Stabifix! 😉
Want een echt goede stabilisator zorgt er voor, dat je niet al te vroeg hoeft te remmen, dus inderdaad, zoals Menno aangeeft, ook de neiging hebt om harder te gaan rijden.
Een heel rijtje heren op dit forum gaat er van uit, dat het inschakelen van een stabilisator gelijk staat aan het gelijktijdig uitschakelen van de hersenen en daarvan kan ik alleen maar zeggen dat juist bij hen die uitschakeling al begint op het moment dat zij over een stabilisator beginnen te discuzeuren en dat het voor hen dus klopt, dat het met hen niks gaat worden in combinatie met een stabilisator, maar voor honderden anderen geldt echt het tegendeel!
Hetzelfde geldt voor het gebruik van een GPS, met goed nadenken kom je op je bestemming en met verstandeloos blind volgen rijd je te water. Twee of drie keer per jaar loopt er iemand natte voeten op door verstandeloos gebruik van de GPS, maar ook hier geldt weer dat honderden overige gebruikers keurig hun doel gebruiken!
PieteR antwoordt op 4 januari 2018:
Dat is wel een heel typische typo: gebruiken = bereiken 😉
Kees antwoordt op 4 januari 2018:
"We hebben slingeringbevorderende krachten en slingerremmende krachten"
Het gaat meer om de punten van aangrijping van die krachten en het koppel daartussen.
Frans antwoordt op 4 januari 2018:
Ervaring hebben en verstand gebruiken zijn van een andere orde dan de invloed van een stabilisator. Maar geen van alle hebben ze invloed op de stabiliteitsscore in het trekkrachtrapport.
De stabilisator moet eigenlijk de sluitpost zijn, zeker als je je realiseert dat de gevaarlijke kritische snelheid wordt verhuld. Rijd daarom maximaal zonder stabilisator en voel op die manier dat de belading moet worden verbeterd, of voel dat je met je combinatie niet harder kunt dan 100 omdat de caravan dan onrustbarend begint te werken. Als je dat allemaal weet en gevoeld hebt, vind ik een stabilisator een prima toevoeging, die veiligheid verhogend kan werken.
Een van de belangrijke slingerfactoren is de chauffeur. Als die niet weet wat zijn combinatie kan en doet zit daar meteen een slingerrisico in. Ga je met de combinatie een vrachtauto inhalen en je hebt kopwind, dan kun je weten dat er een oorvijg komt van de boeggolf voor de vrachtauto; met een schoenendoos is die veel erger dan met een BIOD. Die oorvijg voel je doordat de caravan naar links trekt. Die trek bespeur je met een stabilisator eerder dan zonder. Ga je vervolgens naar rechts sturen als natuurlijke reactie “om de combinatie te corrigeren” dan ben je verkeerd bezig. En zeker zonder stabilisator komt die reactie op een moment dat de slinger van de caravan al verder is doorgezet; je versterkt aanvankelijk de slingering en dan mag je blij zijn dat je onder de kritische snelheid rijdt.
Rijd je echter met stabilisator en stuur je niet naar rechts, maar maak je gebruik van de breedte van de rijstrook en laat je de hele combinatie, gestrekt, rustig zijn spoor vinden, dan is van slingering geen sprake en hoef je zeker niet in de remmen.
Ik vind daarom dat je zonder stabilisator het caravangedrag beter kunt beoordelen en dat je met stabilisator de combinatie beter onder controle hebt. Het gezegde ‘als ie gaat, gaat ie ook goed’ klopt wel, maar ligt niet aan de stabilisator. Je rijdt dan gewoon te hard.
Quirien antwoordt op 4 januari 2018:
Chapeau Frans, je had het voor mij niet beter kunnen verwoorden.
Ach, en soms moet je met vallen en opstaan iets leren.
Nu ben ik nog van de generatie die van de stabilisator nog niets af wisten bij de aanhanger of de eerste jaren met het rijden van de caravan. Zo zie je maar, die innovatie.
TSja, en in de berg trajecten als je toch niet harder kan dan 50- 70 km p/u is deze er ook af.
Zonde van dat onnodig gewrikt op mijn cupjes. 😉
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 4 januari 2018:
Stabilisator een innovatie? 50 jaar geleden was Wilk al standaard voorzien van een stabilisator 😉
Niet gecombineerd in de koppeling maar wel met het zelfde effect, namelijk het draaien rond de kogel iets zwaarder te maken...
Quirien antwoordt op 4 januari 2018:
Inderdaad Menno,
even niet aan gedacht.
Ken deze constructie ook nog wel ook een met een soort bladveer.
Meen me te herinneren dat ik in die jaren Fransen er nog wel eens mee zag rijden.
bart antwoordt op 4 januari 2018:
Zoiets is in de USA nu nieuw https://andersenhitches.com/Catalog/andersen-nosway-weight-distribution-hitch.aspx men is er erg tevreden over.
Frans antwoordt op 4 januari 2018:
Begin 80-er jaren reed ik met een dergelijk ding rond met iets andere bladveer, de Tunesi STAB
Gaf horizontale slingerdemping en ontlasting van de achteras. De starre bevestiging aan de trekhaak- zwanenhals was het zwakke punt.
Quirien antwoordt op 4 januari 2018:
Mooie plaatjes Frans, precies wat ik bedoelde.
Leuke ervan is ook nog inderdaad op Franse wagens wat ik vermelde en misschien nog wel leuker, dat jij ook nog met een soort gelijk systeem hebt gereden.
Vroeg me wel even af, zou dit ook voor Tempo 100 mogen? 😉
In Frankrijk zelfs zonder sticker, in de meeste situaties wel en zelfs harder!
Of het verantwoord is, is een hele andere zaak.
Louis antwoordt op 4 januari 2018:
En wat is nu zwart-wit werkelijk een duidelijk antwoord waar Sébastien mee verder kan ?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 4 januari 2018:
Dat heb ik op 2 Januari 2018 om 21:43 gegeven 😉
Frans antwoordt op 4 januari 2018:
Nog even over die antieke stabilisatoren zoals de Tunesi Stab: De ‘antislingerwerking’ zoals we die kennen van de huidige wrijvingskoppeling werd toen al geclaimd, maar die kwam slecht uit de verf doordat er teveel speling bestond op de overbrenging. De twee lange spindels waarmee de stabilisator werd gespannen moesten ook de dwarskracht uitoefenen op de bladveren. De bladveren hadden elk een eigen wrijvingskoppeling met de trekhaakbevestiging. Door de onvermijdelijke speling werkte de wrijving alleen bij redelijk grote uitslagen en daar heb je volgens de huidige inzichten niet zoveel aan, want je moet dan al in een flinke slinger verzeild zijn.
Veel interessanter was de ontlasting van de achteras en tegelijk de verhoging van de kogeldruk doordat de aanspankracht werd verdeeld over koppeling en caravanas. De verhoogde kogeldruk kwam daarbij niet (!) ten laste van de achterbouw van de auto.
Nog steeds zie je dat met bepaalde constructies getracht wordt de vooras van de auto meer te belasten ten faveure van de achteras. Dit maakte de stabilisator natuurlijk interessant voor Franse auto’s uit die tijd met een slappe achterkant en mede daarom een lage toegestane kogeldruk. Voor mijn Volvo 360 vond ik het ook wel een ingenieuze oplossing.
Om een indruk te geven bij een auto met wielbasis 2,5m, oversteek 1m, caravan met dissellengte 2,25m, berekend met een aanspankracht van 2x20kg:
de kogeldruk gaat van 50 naar 80kg,
de voorasbelasting door caravan van -20kg naar -4kg,
de caravan-as a.g.v. de stabilisatorbelasting +10kg
en ontlasting van de achteras met 26kg.
De huidige stabilisatorkoppelingen hebben deze laatste functionaliteit geen van alle. Over innovatie gesproken 😉
Louis antwoordt op 4 januari 2018:
Menno 4-1 22.30.
Vrijwel eens, maar kennelijk vanuit een wat ander uitgangspunt, en anders (of waarschijnlijk niet helder genoeg) verwoord in eerdere reacties.
Quirien antwoordt op 5 januari 2018:
Klopt allemaal Frans het hoe en waarom begon mij ook weer te dagen.
Tsja, die innovatie...😉😉
Sjef Bertens antwoordt op 5 januari 2018:
@Beste Frans,
In jouw uiteenzetting van de nostalgische Tunesi Stab zitten volgens mij toch een paar kleine onvolkomenheden.
De werking is overduidelijk en ook zeer belangrijk de demping van de horizontale bewegingen.
Door de voorspanning op de kogel ontstaat er een goed contact tussen kogel en koppeling en tevens zullen de bladveren bij horizontale deining energie absorberen (dempen) wat bij die omstandigheden het comfort verhoogt.
Alle andere informatie over ontlasting van de assen is niet relevant en heeft ook niets met deze constructie te maken.
Gewicht voertuig + caravan = wielbelasting ( voor - achter - caravan )
Wat er bij de een af gaat komt er bij de ander bij en dat is bij deze constructie niet anders. De som van de verticale krachten is nul.
Bij deze constructie kun je verantwoord een lagere kogeldruk (zonder spankracht) hanteren maar dat is niet altijd een voordeel want daardoor gaan vooras en caravanas omhoog en dat heeft weer niets met de constructie te maken. Dat is altijd zo bij verlaging van de kogeldruk.
Kees antwoordt op 5 januari 2018:
In Amerika doen ze niet anders Sjef.
Google eens op "towing stabiliser"
Kees antwoordt op 5 januari 2018:
Dit heet een Weight Distributionkit.
Frans antwoordt op 5 januari 2018:
@Stef, het dempingsaspect heeft tegenwoordig natuurlijk het meeste aandacht, en feitelijk werd alleen in het horizontale vlak (om de verticale as) in wrijvingsdemping voorzien en in het langsvlak (rond horizontale dwarsas) was sprake van veerdemping. Echter, hiervoor is de eigendemping van bladveren feitelijk te gering en niet te vergelijken met de demping van een Stabifix of met een AKS3004.
De bladveren zorgden wel voor een andere gewichtsverdeling, waarbij uiteraard zoals je zei de totale massa opgeteld gelijk is. Zelf vind ik dat juist een heel relevant aspect; het heeft grote parallel met de Amerikaanse systemen waar @bart en @Kees mee kwamen. De Amerikaanse markt werkt overigens met heel andere trailers met veel meer kogeldruk en veel lompere krachten, zodat die zware constructies niet meteen hier een markt hebben.
Het gegeven dat je 50% meer effectieve kogeldruk kunt realiseren geeft een forse winst in stabiliteit. Meer belasting van de vooras geeft bij een voorwielaandrijver betere tractie. Flinke ontlasting van de achteras vermindert doorzakken en de behoefte aan hulpveren. De koets stuurt beter. Kortom, best wel aardig bedacht en het stukje wrijvingsstabilisatoren is eigenlijk het minst interessante van het verhaal (zeker in die tijd toen er veel minder hard werd gereden).
De krachtdichtheid bij de trekhaak neemt sterk toe; dat is wel een aandachtspunt. De oploopkoppeling laat een maximale verticale belasting toe en die moet je wel in de gaten houden bij het verhogen van de effectieve kogeldruk.
Verder was de universele bevestiging van de bladveren aan de zwanenhals bij veel trekhaken ongeschikt om de krachten duurzaam over te brengen en daarvoor moest je echt een aangepaste eigen constructie lassen.
Moeilijk verhaal dus voor de typisch Nederlandse accessoirehandel.
Janka antwoordt op 5 januari 2018:
Ik denk dat Sébastien dit draadje al lang niet meer volgt.
En ik kan hem daarin groot gelijk geven.
Want zoals bij zoveel andere onderwerpen ontspoort dit topic ook in..tja in wat eigenlijk?
Frank antwoordt op 5 januari 2018:
Tsja Janka, dit draadje ontspoorde wel heel erg snel.
Gelukkig heeft Menno twee hele duidelijke antwoorden gegeven.
Een geruststellende gedachte bij het bovenstaande geweld is dat ik zelden caravanners zie die 100km p/u rijden. Ook niet met sticker.
Het mooie is ook dat Caravantrekker bij de berekening en score een hele goede omschrijvingen geeft over het te verwachten gedrag van de combinatie.
Sjef Bertens antwoordt op 5 januari 2018:
Tsja Frank,
En dan nog heb je geen enkele indicatie wanneer oncontroleerbaar slingeren zal ontstaan.
Al deze informatie zou je kunnen gebruiken om daar je voordeel mee te doen maar garantie krijg je er niet bij.
Janka antwoordt op 5 januari 2018:
Ik hou het op mijn gezonde boerenverstand.
aadje antwoordt op 5 januari 2018:
@Janka ben het met je eens ben benieuwd wie hier het laatste woord heeft zoals zo vaak.Weg zijn de goede voornemens.
Louis antwoordt op 5 januari 2018:
Tot nu toe jij Aadje, 😉 want ik had zo'n "goed" voornemen al niet omdat na het juiste antwoord wat meestal al snel gegeven wordt (zoals ook in dit draadje) vaak veel interessants of leuks komt .
bart antwoordt op 5 januari 2018:
Als beginnend caravanner ben ik blij met de informatie die ik heb kunnen vergaren op deze site: hoe harder je rijdt: meer risico. Goed beladen loont, de juiste caravan ook. Stabilisator comfortabel, anti-slinger systeem veilig wanneer nodig. De kennis van de initiatiefnemer van deze site acht ik hoog en ik mag aannemen dat hij weet waar hij het over heeft. Van alle anderen weet ik niet wat ieders staat van dienst is. Veel van wat er tussendoor verschijnt in posts gaat me veel te ver, ik kan niet direct nagaan of het juist is wat er wordt gesteld en draagt wat mij betreft niets bij aan mijn veiligheid. Niettemin heb ik wel degelijk ook hier en daar wat opgestoken als een zijpad werd bewandeld weg van het onderwerp, maar dan alleen in die gevallen dat dat ook relevant en direct controleerbaar was. Soms wordt een vraagsteller wel eens op een niet altijd vriendelijke wijze gewezen op de zoek mogelijkheid van een forum als hij een vraag stelt die al eens aan de orde is gekomen. Het is jammer als hij dan ellenlange verhalen moet doorploegen waar hij vermoedelijk ook niets van begrijpt. Ik zou het zelf erg prettig vinden als de antwoorden meer to the point zouden blijven. Daarnaast kan een ieder natuurlijk altijd nog een topic beginnen waarin hij of zij nader wil ingaan op de ins and outs van bepaalde zaken. Dan wordt dit forum gemakkelijker te gebruiken voor iedereen en dus ook waardevoller. Iedereen een heel fijn kampeer 2018 gewenst!
PieteR antwoordt op 6 januari 2018:
Tot en met de uiteenzetting van Frans vond ik deze draad nuttiger dan alle eerdere draden over stabilisatie.
Ik heb er best nog wel wat van opgestoken, maar samengevat kan ik kort zijn: Zolang je je hersens gebruikt, is stabilisatie beter dan geen stabilisatie.
En de adviezen om een stabilisator open te zetten om een beter gevoel met de combinatie te hebben, zijn ronduit oerstom! Er zijn namelijk stabilisators, waarbij dat rechtstreeks gevaar voor losbreken oplevert!!
Gevoel met je combinatie krijg je door er veel mee te rijden, ongeacht, of dat nou mét of zonder stabilisatie is.
Maar vooral: denk goed na over je combinatie, geef veel aandacht aan de manier van beladen, neem de tijd om te reizen, leer jezelf manoeuvreren of neem een cursus bij Bert! Dan zal je uiteindelijk merken dat stabilisatie heel prettig is, maar dat alleen de verstandige manier waarop jij met je combinatie omgaat, in zekere zin zaligmakend is!
Quirien antwoordt op 6 januari 2018:
@ PieteR,
We zijn we gelukkig over de meeste zaken eens.
Waar ik wel heel nieuwsgierig naar ben, is de vermelding in je antwoord welke stabilisatoren dat zijn en waar ik dat ergens kan vinden op het net. Ik heb vast niet goed gezocht en wil graag weten waarom ik al jaren oerdom doe tot op heden, zonder gevolgen. Je doet mij en waarschijnlijk meerdere, haast geloven dat die andere en ik toch veel geluk hebben gehad.
En die stabilisatoren als deze er zijn, zou dan een waarschuwing in de bijlage van het gebruik zeer wenselijk zijn. Dat zou in een proces in geval dat... anders nog weleens zeer bepalend voor de claims kunnen zijn.
En even algemeen. Misschien is dit nog wel een interresante link waar iedereen wat van opsteek: www.Vakantiekriebelsenvrijetijd.nl/artikel/caravan-aankoppelen-enveiligheid/
Er naast vind je ook een blok over techniek met allerlei sub rubrieken.
@ Bart
Inderdaad vind je op deze site heel veel goede informatie, misschien wel meer dan je denkt. Heb je alle info die op deze site standaard aanwezig is wel eens doorgenomen? Er blijft dan vaak weinig over om te vragen. Inderdaad is het in zoeken in de ruim 8100 vragen en ruim 90000 antwoorden en het juiste eruit halen heel veel zoeken.
Nog niet zo lang geleden stond ook bij de vraagstelling iets van, voor je een vraag stelt kijk eerst in de reeds aanwezige ....... etc etc.
Toch is dit in de loop der jaren uit de hand gelopen.
Er is zelfs een vette tekst Missende auto, kun je zomaar aanklikken en melden, scheelt zomaar een heleboel een of twee antwoorden topic's ( sorry Menno, opbouwend bedoelt) En weet er nog een paar.
En Tsja , dit is misschien wel persoonlijk, die mogelijkheid om 75 vragen vooruit of achter te kunnen om iets op te zoeken maak ik zelden nog gebruik van.
Met een paar steekwoorden kom ik vaak veel sneller verder.
En nogmaals voor dat daar misverstanden over gaan ontstaan. Ik heb dit al al meerdere keren in afgelopen jaren en pas nog geuit, ik heb deze site en de mening/antwoorden van de moderatoren heel hoog zitten.
Helaas ontspoort het wel eens, misschien ook bij mij.
Frank antwoordt op 6 januari 2018:
Pieter, net als Quirien ben ik ook nieuwsgierig naar de "losbrekende" stabilisatoren.
Het rijden met een geopende stabilisator is wel degelijk heel nuttig.
Het geeft je veel meer informatie over het gedrag van je combinatie.
Iedereen mag zelf bepalen of hij hierover meer wil weten.
Het heeft mij in ieder geval veel gevoel en meer vertrouwen gegeven over het weggedrag onder allerlei omstandigheden.
Het is ook best bizar om de krachten van zo'n koppeling te voelen.
Een paar frictiecupjes temmen massa's van ruim een ton en ver daarboven op een effectieve manier.
Ik schakel hem ook wel eens uit omdat onze combinatie op hobbelige, bulterige wegen met lagere snelheden dan soms fijner stuurt.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 6 januari 2018:
Alleen de stabilisatie van de Stabifix4 is altijd ingeschakeld. Bij alle andere stabilisatoren is de stabilisatie onafhankelijk van het aankoppel mechanisme. Het gevaar voor losbreken als die niet is ingeschakeld lijkt mij ongegrond.
Nu we het over de Stabifix hebben: John Sanders de uitvinder daarvan (en dus ook van de Winterhoff) is helaas kort geleden overleden.
PieteR antwoordt op 7 januari 2018:
Even voor de zekerheid: adviseren om maar zonder ingeschakelde stabilisatie te rijden is oerstom omdat lang niet iedereen weet of dat met de eigen stabilisator kan.
@Menno: Volgens mij kan ook met de Stabifix3 niet gereden worden zonder aanklemming. Ook twijfel ik aan de AKS 1300 van Alko...
En John.., uiteindelijk gaat iedereen een keer, maar hij is een van de mensen die ik ga missen, al is het alleen maar vanwege zijn terechte strijd tegen de an*b en zijn enorme gedrevenheid om hoe dan ook een goede caravanstabilisator te bedenken! Dat laatste is hem uitstekend gelukt en ik zal hem altijd blijven roemen!
TheoS antwoordt op 7 januari 2018:
Even voor de zekerheid: adviseren om maar zonder ingeschakelde stabilisatie te rijden is oerstom omdat lang niet iedereen weet of dat met de eigen stabilisator kan.
Wat voor kwalificatie zou willen geven aan zulk een ongenuanceerde uitspraak? Is het voor degenen die het wel weten ook oerstom? 😉
Quirien antwoordt op 7 januari 2018:
Voor de liefhebbers en techneuten.
Vanmorgen op de site www.gebruikershandleiding.com/Al-ko-AKS-1300/preview-handleiding-597128.html even de 40 pagina's "door geworsteld" .
Op deze site kun je ook diverse type invullen.
Goed, om het kort te houden en enkele punten maar te vermelden, gebruik type voor 180 tot 1360 kg.
Bij 6.2.1 staat zelfs circa 500 mtr meerijden( stabilisator niet instellen) ergens kwam ik nog tegen bij manoeuvreren op camping niet de instelling gebruiken. Bij bepaalde zwenkingen horizontaal/ verticaal beschadig je de werking.
En dan nog heel veel over het onderhoud ( elk jaar) voor juiste werking met afstelling onderhoud, vetten voor de glijbussen en reinigen van andere onderdelen ( frictieschijven) van de AKS.
En wel diverse keren genoemd, inzake de kogel ,deze moet tenminste 49, liefst 50 mm doorsnee bevatten.
Werking is anders niet goed gegarandeerd.
Moest nog even denken aan losschietende caravans. Zou het zo maar niet kunnen zijn te weinig onderhoud aan de koppelingen of te wel misschien geen juiste diameter van de kogel meer. Misschien zijn net die paar ontbrekende jaarlijkse drupjes olie of vet wel bepalend.😉
Maar dat is een ander draadje.
Kees antwoordt op 7 januari 2018:
"adviseren om maar zonder ingeschakelde stabilisatie te rijden is oerstom omdat lang niet iedereen weet of dat met de eigen stabilisator kan."
Bij de stabifix is de stabilisatie niet uit te schakelen. Bij andere koppelingen is de koppeling los te zien van de stabilisatieinrichting en vormt zodoende geen enkel gevaar voor het losbreken.
De classificatie 'oerstom' kan dus niet van toepassing zijn.
Frank antwoordt op 7 januari 2018:
Quirien, allereerst mijn complimenten voor het geduld dat jij telkens weet op te brengen om artikelen, topics en linkjes op te zoeken.
Als er weer een kansloze en niet-constructieve opmerking door iemand wordt geplaatst, denk ik vaak : "jammer, van zo'n houding".
Echt chapeau voor jouw positieve inbreng !
Het uitkauwen van een topic en een lekkere discussie is ook helemaal niet erg. Integendeel. Hierdoor komt er vaak veel meer informatie en ook nieuwe zienswijzes naar voren.
Belangrijk is dan wel dat binnen de eerste tien reacties een bruikbaar antwoord staat voor de vragensteller. Anders worden mensen ontmoedigd.
Vaak wordt aan vaste forumleden verweten dat het ontaardt in een zinloze discussie. Soms is dat zo, maar ik beschouw het meer als een goed digitaal gesprek. Dan denk ik : leven en laten leven 😉
Veel vaste forumbezoekers bezitten een schat aan technische kennis. Samen zijn deze forumleden goed voor honderden jaren caravanervaring. Zij hebben er mede voor gezorgd dat dit forum een enorme database van informatie is geworden. Zelfs op Duitse forums verwijzen ze soms door naar Caravantrekker.
Dus jongens....keep on rolling !
Met een open of gesloten stabilisator, aan iedereen zelf de keuze.
( bruggetje 😉 )
Janka antwoordt op 7 januari 2018:
Prima die kennis, maar soms lijkt het delen ervan meer op een wedstrijdje ver plassen.
Eigenlijk zou een subtopic vanaf een x aantal antwoorden voor hen beter zijn, de “simpele ziel” kan dan kiezen wat hij of zij wil.
Nu denkt men iedere keer weer bij een nieuw bericht dat er toch weer een duidelijk antwoord op de orginele vraag komt maar na het omlaag scrollen blijkt dat dan weer ijdele hoop.
Volgens mij houdt Sébastien het toch al lang voor gezien.
aadje antwoordt op 7 januari 2018:
@ wat ik ook al aanhaalde iedereen wil het laatste woord hebben ook al raakt het kant nog wal meer zoveel is er niet te vertellen over een Stabilisator gewoon aan en los koppelen ,op zijn tijd de cupjes vernieuwen door Kees laten doen, en als het goed is hoor je bij het aankoppelen klik als je gehoor apparaat aan staat dat is het.En verder dat ding zit er niet op om hem niet in te schakelen,simpeler kan het niet.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 januari 2018:
Een klik horen of het groene palletje zien is geen 100% garantie dat de koppeling goed is aangekoppeld. Dat is eigenlijk alleen te testen door na het aankoppelen met het neuswiel de caravan zo ver omhoog te draaien dat het draaien heel erg zwaar gaat, en je dus de auto echt an het ‘optillen’ bent.
Het gebeurd nog wel eens dat een friktiecupje afbreekt en boven op de kogel terecht komt. Het palletje wordt dan groen maar de koppeling is niet aangekoppeld.
aadje antwoordt op 7 januari 2018:
@Menno ik zal contact opnemen met Alko dat het groene palletje rood moet worden en de handleiding aangepast moet worden na aankoppelen eerst neuswiel uitdraaien kijken of de auto omhoog komt sorry maar dit slaat nergens op.
Quirien antwoordt op 7 januari 2018:
@ Frank, leuk dat je het noemt, maar had voor mij niet gehoeven.
Ik vind nu eenmaal dingen leuk, kennis te delen en om uitpluizen te doen. Verder , en ik zal hier niet verder op in gaan, geeft het mij een invulling.
En voor alle duidelijkheid voor een ieder, wat mij betreft gaat het mij totaal niet om het verre plassen! Dat verlies je, als je een bepaalde leeftijd hebt, toch.😉
Goed, we gaan nu even off Topic of waren dat al.
Inderdaad Janka en Aadje of wie dan ook die zich stoort aan al die uitdeinende topic's, wat gaan we daar aan doen.
Want natuurlijk schuilt daar een waarheid in.
Laat ik een paar recente topic's nemen.
Power extreme x10; 66 antwoorden met 2 als echt resultaat. En verdere enkele die een indicatie gaven met de nodige twijfel inzake deze accu. Rest was allemaal al in een of andere topic ondergebracht.
Jan@ inzake zijn vraag over de Subaru/CVT, ik denk dat we na de geven link er wel uit waren wat deze " ketting" inhield en geen duwende functie had maar een trekkende functie en het waarom van deze ontwikkeling voor de Subaru.
Toch, 24 antwoorden. Ik twijfelde nog, zal ik zeggen voer eens voor algemene CVT vragen/ ervaringen in de zoekmachine CVT in, ik meen tegen de 75 topic's aanwezig.
Antwoorden hadden daar best als "sub topic's " toegevoegd kunnen worden.
Ik zal de rest maar besparen wat dit forum aan schatten van antwoorden " schuil" houdt. Dat maakt het gelijktijdig zo moeilijk.
Als er nu eens hoofd rubrieken waren met allerlei sub mogelijkheden inzake dat item dan was het waarschijnlijk veel makkelijker geweest.
Echter het forum van deze site heeft voor deze opzet niet gekozen.
Misschien wel omdat heel veel zaken al terug te vinden zijn. Ik weet het niet.Er zijn mogelijkheden genoeg om via zoekfuncties ergens achter te komen.
En ja, de ene keer zal je, als het niet helemaal meer spoort met de kern van de vraag, er aan ergeren en de andere keer denk je ( ik ook) leven en laten leven.
Je kunt je natuurlijk ook afvragen bij elk antwoord wat je wilt geven of een topic wilt openen,laat ik eens kijken of er al iets over gezegd is en is de vraag soms in andere vorm of antwoord niet aanwezig.
Maar of dat werkt, want dat vraagt bij antwoorden veel discipline en tijd, en men wil nu eenmaal snel reageren.
Dus zegt het maar wie heeft de oplossing.?
Oh, en dit wil ik nog wel even toevoegen, met een beetje respect en begrip en het verschil weten tussen gezond discuseren, juiste toonzetting of "bek vechten" zit een groot verschil.
Want ja, soms heeft het toch ook wat om in die topic door te gaan en komen zaken naar voren die nog niet aanwezig zijn.
En dit is ook weer interessant.
Ach, en af en toe een kwinkslag is dat zo erg? Het blijft moeilijk dus zegt het maar.
Toch maar op een respect vol , leven en laten leven doorgaan ?????
En Menno, kan natuurlijk altijd ingrijpen, dat is wat ons, ontbreekt. 😉
aadje antwoordt op 7 januari 2018:
@Quirien top dat je het nog een keer aanhaalt probeert het lijkt wel of het vaste stelletje we weten allemaal wie dat zijn vergeten dat de afgelopen jaren vele nieuwkomers afgehaakt hebben om bovengenoemde reden ze willen het gewoon niet begrijpen het is puur haantjes gedrag en laat iedereen dan is proberen wanneer het draadje eigenlijk ten einde is niet opnieuw het zwarte garen uit te vinden.En wanneer steeds de nieuwkomers na een tijdje afhaken is er op zijn hollands gezegd geen zak meer aan zie reactie Janka die zegt niet zo gauw iets in deze richting moet voor iedereen duidelijk zijn lijkt me.
Maar het gaat er steeds om dat niemand de ander het laatste woord gunt of het kan accepteren dat alles over het draadje op een gegeven moment klaar is.
Louis antwoordt op 7 januari 2018:
Dat is een beetje merkwaardig Aadje.....
Twee cupjes zo groot als een stuiver worden meer dan "heilig" verklaard, maar als iemand gewoon iets verstandigs opmerkt over het CONTROLEREN van de BASIS vergrendeling (!) "slaat het nergens op".
Dus niet kijken of voelen, niet het neuswiel uitdraaien om te zien of de zaak echt goed vast zit....?
Quirien antwoordt op 7 januari 2018:
@ Frank,
Achter de eerste zin diende een smiley. Nog eens lezende kun je deze zin ook verkeerd interpreteren. En laat dat nu net niet de bedoeling zijn.
En Aadje, en dit is niet cynisch of laatdunkend naar jou toe bedoeld want ik respecteer ieders mening, maar mijn verhaal houdt meer in.
aadje antwoordt op 7 januari 2018:
@ Louis nee waarom zou je ik koppel aan en klik klaar dat kan schijnbaar niet volgens jullie maar lukt mij al ruim 30 jaar weet niet of het er aan licht dat mijn caravan trouw om de twee jaar beurt krijgt.
Stel nou eens voor dat het werkelijk kon wat jij schetst denk je dat Alko dan nog bestaansrecht zou hebben.De oorzaak van eventueel gebroken cupje zal waarschijnlijk wel een keer voorkomen.Maar ik zie wel eens caravanners aankoppelen die zo zeker van hun zaak zijn dat ze nog even vrolijk op de koppeling gaan staan dansen wanneer hij er al op zit.Maar een groot probleem is hoe ouder de Caravanner is hoe onzekerder en hoe meer kunsten ze soms uithalen.
aadje antwoordt op 7 januari 2018:
@Quirien dat snap ik ook wel.
Gr aadje
aadje antwoordt op 7 januari 2018:
@ ik zal het eens bij mijn dealer op tafel leggen vragen of het handig is om even de auto op te tillen om te kijken of de caravan goed vast zit.
Ik weet het antwoord eigenlijk al en hij zal ook beginnen te lachen en vragen wie zegt dat. Wat moet ik dan zeggen.???
Louis antwoordt op 7 januari 2018:
Even teruggelezen.
"Veel nieuwkomers die afhaken".... is al vaker gezegd, daar zijn geregistreerde getallen van ?
Persoonlijk vind ik dat VRAAGSTELLERS nogal erg vaak afhaken 😉
Ze krijgen (nogmaals....is ook al vaker gezegd) meestal in de eerste reacties hun antwoord .
(Heb ik niet net even bedacht.....kan iedere geirriteerde zelf in elk draadje terug zien....en stop daarna dan meteen met volgen)
Verder wordt slechts bij uitzondering achteraf de moeite genomen door vraagstellers om het resultaat van gegeven adviezen te delen.
(Zoek ook zelf maar op, voorbeelden te over !, valt dat ook onder "afhaken" ?)
Of weer eens een gemakzuchtig korte incomplete vraag....geen enkel detail....maar wél verwachten dat iemand die speld in "hun" hooiberg effe snel voor ze vind ?
Afhaken.....door wie dan eigenlijk ?
Wordt Caravantrekker gebeld of zo met "ik haak af want ik krijg geen antwoord en er wordt ook te lang doorgezeurd".
Als dat het geval is kappen we er toch gewoon mee ?
Maar dan natuurlijk óók met nuttige reacties, zodat die "vele afhakers" en geirriteerden het voortaan verder onder elkaar regelen....geen lasten-ook geen lusten.
Maar dan wil ik óók adviezen en de enig juiste antwoorden gericht aan een vraagsteller van ze kunnen lezen, dus niet alleen het gezeur over anderen !
En denk er wel een beetje om, want er kan maar één 100% juist antwoord zijn....de rest is vér plassen.
Menno krijgt het dus weer wat drukker.
(Moet er ook niet gedacht worden aan het beboeten van iemand die een geintje maakt ? 😉
aadje antwoordt op 7 januari 2018:
@Louis probeer mijn vraag is te beantwoorden.En anders kan Menno hem misschien beantwoorden staat ergens in de handleiding iets over opdraaien neuswiel om te kijken of de koppeling vastzit.Misschien is het opdraaien wel de oorzaak van gebroken cupje weleens zo,n ding in je handen gehad zoja denk je dat het bij normaal gebruik breekt cq kan breken.Nogmaals leg het eens voor bij Alko of het nodig is of beter om ff de auto op te tillen tussen aanhalingstekens.
ben antwoordt op 7 januari 2018:
@Aadje,ik vind jou reactie's hier op dit forum erg vervelend en ongepast.Jou overkomt niets omdat jou caravan om de 2 jaar bij de dealer komt voor een onderhoudsbeurt?
Wat zal deze dealer doen met jou koppeling denk je?...even een drupje olie en klaar.
Het neuswiel even omhoog draaien voor een controle is de enige en juiste manier van aankoppelen.
Wat ik niet begrijp is dat men denkt dat een stabilisator het ei van Columbus is?
Een stabilisator is enkel nuttig als de combi eerst een x aantal kms zonder heeft gereden, merk je dat je caravan er niet lekker achter ligt dan ga je lading verschuiven.Net zolang totdat hij lekker er achter lig,vervolgens schakel je hem in en heb je een redelijk veilige combi. Hou je verder aan de snelheid en er zal verder niet veel aan de hand zijn.
Ik zelf rij dagelijks met een oprijwagen met ambulance zonder stabilisator,soms kan het al een wereld van verschil maken als ik een wagen 10cm naar voren verplaatst. Ik zelf ben niet zo van de stabilisator koppeling,heb hem ook niet op onze mini caravan (caretta)
Ik begrijp wel dat het voor sommige mensen onmisbaar is,maar gebruik hem op de juiste manier,dan pas heb je er wat aan.
Zo,voorlopig weer genoeg geschreven op dit forum,tot volgend jaar!..😉
aadje antwoordt op 7 januari 2018:
@ben je past hier goed in het complot zo te horen je gelooft ook niet in Dealers.
ben antwoordt op 7 januari 2018:
Ik werk zelf bij een dealer Aadje, mensen zoals jij leven wij van. Vooral je onderhoudsbeurten laten uitvoeren Aadje,en luister vooral naar de alles wetende dealer!!
Ik moet natuurlijk wel zeggen dat er wel eerlijke dealers zijn die Aadjes niet verkeerde info geven of onnodig geld uit de zakken kloppen..😉
Louis antwoordt op 7 januari 2018:
Zo'n handleiding is niet nodig Aadje....omdat jezelf controleren bij serieuze zaken altijd gewoon logisch en verstandig is.
Tenzij je het geen probleem vind dat je caravan bij Lyon zelf ineens een andere richting kiest natuurlijk...(heb je mooi wél de verkeerde camping geboekt)
Over cupjes : Ik heb er vooral vroeger meerdere in m'n handen gehad, dus weet hoe het voelt 😉....of bedoelde je stabilisatorcupjes ?
Als je die bedoeld : Die gaan niet kapot bij het opdraaien omdat ze opgesloten zitten bij ingeschakelde, en ruimte hebben bij niet ingeschakelde stabilisator.
En AL-KO raadplegen ? .....hoeft niet, ik weet het zelf namelijk beter door alle goede raad hier, en het (nog) gezonde verstand gebruiken natuurlijk.
Nu stop ik even met vér plassen want ik moet naar het toilet en daar mag het niet, (gaat trouwens ook niet zo goed meer als vroeger 😉)
aadje antwoordt op 7 januari 2018:
@Louis ach op onze leeftijd loop je ook soms drie keer terug of de voordeur wel op slot zit niet dan.
Janka antwoordt op 7 januari 2018:
Haha! Die Louis!
Als de caravan pas bij Lyon van de trekhaak schiet heeft’ie het tot dat moment toch prima gedaan?
Dan zal er denk ik eerder sprake zijn van een ander technisch mankement..
Hup en dan nu weer naar de wc!
Wel zitten gaan hoor want dan leeg je je blaas beter..😉
Louis antwoordt op 7 januari 2018:
Doe ik voortaan !
Zie je nu wel Aadje ?......altijd goede raad te halen hier 😉
aadje antwoordt op 7 januari 2018:
@Janka als hij er pas bij Lyon af vliegt wat zou ik dan verkeerd gedaan hebben??
Janka antwoordt op 7 januari 2018:
Goed lezen..want dat schrijf ik niet.
aadje antwoordt op 7 januari 2018:
@Janka je hebt gelijk het moet iets anders zijn de bandenspanning misschien.
Louis antwoordt op 7 januari 2018:
Nee hoor....de caravan wilde pér se door Lyon, maar de auto er omheen (zonder sticker)
Snotver 😉...haal ik tot ergernis wéér twee draadjes door elkaar .
Sjef Bertens antwoordt op 8 januari 2018:
Aadje,
Van: aadje
Datum: 07 January 2018 om 17:25
@ ik zal het eens bij mijn dealer op tafel leggen vragen of het handig is om even de auto op te tillen om te kijken of de caravan goed vast zit.
Ik weet het antwoord eigenlijk al en hij zal ook beginnen te lachen en vragen wie zegt dat. Wat moet ik dan zeggen.???
Dan moet je zeggen Aadje “ Dat zeggen die dwazen van caravantrekker.nl. maar die snappen er niets van”
Wij weten het wel hè !!!!
Debouncer antwoordt op 8 januari 2018:
Dat antwoord valt eerder van Alko te verwachten. Daar hebben ze het niet zo op forums.
Janka antwoordt op 8 januari 2018:
Beste Louis, er is nog steeds geen sticker nodig om Lyon te ronden.
Dus je grap is als een klok die luidt zonder de klepel. 😉
Kees antwoordt op 8 januari 2018:
Het gaat toch niet om die sticker Janka. En zonder sticker is het grapje nog steeds leuk.
Kees antwoordt op 8 januari 2018:
En zonder klepel kan je geen klok luiden. 😉
Debouncer antwoordt op 8 januari 2018:
En ik heb gisteren in het Fries Museum gezien dat een klepel zonder een goede klok ook niet werkt.
bart antwoordt op 8 januari 2018:
Graag sluit ik me aan bij het verzoek hieronder van degene die voor deze webruimte heeft betaald en deze geheel kosteloos beschikbaar heeft gesteld. Caravantrekker.nl is een geweldig initiatief met waardevolle informatie verzameld door Menno en mede ingebracht door goedwillenden met jarenlange ervaring in de praktijk. Laten we het alstublieft leuk houden. Menno's verzoek is toch niet meer dan redelijk?
Frans antwoordt op 8 januari 2018:
Helemaal met je eens bart
Louis antwoordt op 8 januari 2018:
Ik heb in m'n werkzame leven ondervonden dat een stukje humor, zelfspot e.d. onder elkaar de productiviteit, algemene inzet, en acceptatie van karakter en meningsverschillen onderling juist versterkt.
En zie ook (of lijkt het maar zo ?) dat er hier minder conflictsituaties ontstaan dan enkele jaren geleden.
Vaak zorgen ook de niet ter zake doende reacties voor "kijkdichtheid".
Ik kan niet beoordelen of dit via de reclameboodschappen enz. ook van positieve invloed is voor Caravantrekker...geen idee, ik zit niet in die digitale inkomstenwereld.
Maar ik begrijp je prima Bart, het moet niet uit de hand lopen.
En als Menno z'n vakanties niet meer kan bekostigen 😉 laat hij het maar even weten, dan "lappen we met z'n allen wel wat bij" middels een contributiesysteem of zo ?.....geen problemen mee.
(Mijn klok weet trouwens weleens vaker niet waar de klepel hangt 😉)
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!