T. Holwerda vraagt op 15 mei 2022:
Bij Caravan Movershop ontdekte men dat er ivm mover montage een stuk van het chassis is afgezaagd, en gaten met plaatsjes zijn opgevuld.
Toen we de caravan 5 jaar geleden kochten was er een Bovag keuringsbewijs bij waarop stond bij: chassisraam en dissel en bij mover controle een V tje voor OK stond.
Nu (13-05-22) vertelde de man van de movershop dat dit niet had gemogen en bij controle (of een ongeluk)onderweg in Duitsland bv. zal de TUV dit zeker afkeuren. Volgens hem mag je met deze caravan zo niet mee rijden. Nu willen we 21-05-22 via Duitsland, Denemarken naar Zweden. Is dit nog wel verantwoord ?
Bij voorbaat dank voor uw advies
Vriendelijke groet,
Tjalling Holwerda
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 15 mei 2022:
Meestal is het niet verstandig in het chassis te boren of te zagen maar veel hangt wel af van hoe dat gebeurd is. En of de nieuwe versterkingen voldoende zijn. Een heel klein stukje of gaatje op de juiste plaats kan echt niet zo veel kwaad. Maar ook de plaats maakt uit. Is het voor of achter de as gebeurd?
Je kan er een gespecialiseerd en deskundig bedrijf naar laten kijken. Bijvoorbeeld Triorep in Scherpenzeel en hun vragen om een oordeel en hoe e.e.a. op te lossen is. Voor de TUV zou ik niet bang zijn maar meer voor je eigen gemoedsrust.
Ale Kok antwoordt op 16 mei 2022:
Het is onder voorwaarden toegestaan op bepaalde plaatsen in een (soms ouder) AL-KO chassis te boren voor het plaatsen van accessoires.
AL-KO geeft hier info over.
Vaak zit die info ook bij de montage-instructies van het accessoire.
Voor zover ik weet is dat beperkt tot het verticale gedeelte van het chassis.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.