Caravantrekker (Menno) vraagt op 23 november 2007:
Naar aanleiding van het faillisement van Kip wordt o.a. aangeven dat caravans veel te zwaar zijn geworden en dat niemand ze meer kan trekken. Zijn wij als caravanners dan bereid on consessies te doen? Kortom wat zou minimaal in een caravan moeten zitten? Ik noem er een paar:
- vast bed met echte matras?
- boiler?
- vaste watertank?
- centrale verwarming?
- accu met complete 12V verlichting?
- etc.
En voor het gewicht zeker zo belangrijk welke lengte zou de caravan moeten hebben? Maximaal 4 meter of meer?
@Eric antwoordt op 23 november 2007:
- vast bed met echte matras?
Nee, wel kussens van goede kwaliteit dus zonder al die rondingen
- boiler?
Een wat?
- vaste watertank?
Wat is er mis met een 20 liter losse tank?
- centrale verwarming?
Huhh, alleen als ik ga wintersporten met dat ding dan...
- accu met complete 12V verlichting?
Nope, zaklamp en 230 volt voldoet ook prima!
Jerry antwoordt op 23 november 2007:
Ieder heeft zijn eigen wensen maar hier die van mij.
Als eerste een goede wegligging en stroomlijn.
Goede remmen en met een klapband wil ik niet in de vangrail hangen.
Stevig gebouwd zodat hij langer mee gaat dan een jaar of 10 en ook van binnen solide en doordacht.
Goed geisoleerd met een goede verwarming zodat het ook in het najaar nog lekker kamperen is.
accu met 12volt verlichting en vaste watertank in de caravan zodat de boel niet bevriest.
Lengte opbouw minimaal 4meter met een lange dissel.
Bij schade moet hij makkelijk en betaalbaar te repareren zijn.
En een oplooprem die 100kg tegendruk geeft voor hij begint te remmen.
Lijkt me goedkoop te maken veilig en simpel.
pieter antwoordt op 23 november 2007:
Wij hebben een 4 persoons constructam uit 78 en daar zit eigelijk alles is wat we nodig hebben. Toiletruimte met porta-potti, koelkast, 3-pits gasfornuis en een truma-kacheltje. de gehele caravan weegt leeg ca 700 kg en is in tegenstelling tot de meeste moderne caravans wel goed gestroomlijnd. Ik hoef door het jaar heen dus ook niet met een grote wagen te rijden. Heerlijk simpel.
Jan@ antwoordt op 23 november 2007:
Misschien is het een idee dat je een caravan kan samenstellen. Leeg weegt ie zeg maar 750kg, alle accessoires krijgen in de prijslijst ook een gewicht mee en dan kan je die accessoires kiezen die je nodig hebt , zodanig samengesteld dat de caravan binnen het toegestane gewicht van jouw trekauto blijft.
Wat ik mij overigens wel afvraag is waar dat hedendaagse gewicht, behalve in de koelkast e.d., eigenlijk in zit. Ik heb een LMC uit 1978 gehad.Als ik alleen al het onderstel vergelijk met mijn huidige caravan uit 2006 dan was ie van de LMC ongeveer 2x zo dik zonder gewichtsbesparende gaten,binnen zaten massieve kastjes enz. En daar zat ook een koelkast en kachel in , was ca 4.50 lang en woog leeg ca 900 kg.
Lex M antwoordt op 23 november 2007:
Geen van de door Menno genoemde opties is nodig.
Een accu kan handig zijn als de auto niet bij de caravan mag op de camping.
Maximaal 4 meter inwendig is zat. Ik ervaar het op dit moment weer op het NCC-kamp in Alphen a/d Rijn, waar ik nu verkeer en waar sinds gisteren wifi beschikbaar is 😉
Eric D. antwoordt op 23 november 2007:
Bij de Eriba Touring serie is dit aardig in evenwicht (vind ik !) Een dwarsbed van 1.40 x 1.88/1.97 bij een buitenbreedte van 200-210 cm. Beladen gewichten tot max 1200/1300 kg. Bij deze aparte caravans moet je sowieso al opletten op wat je meeneemt en er hoeft niet perse een dikke auto voor.
Wat ik zelf wel prettig vind is het zgn. 2-tafel model. Dan kun je 's winters je bed laten liggen en toch binnen zitten.
voor de rest stellen wij geen eisen aan een caravan. Het mini-toastertje verdwijnt na gebruik weer onder de bank.
Een beetje behelpen is toch de charme van het kamperen!
Ik heb de indruk dat tegenwoordig alles maar "gelikt" en "compleet" moet zijn.
@Eric antwoordt op 23 november 2007:
Van: Eric D.
Datum: 23 November 2007 om 17:55
Beladen gewichten tot max 1200/1300 kg.
=================================================
Da's eigenlijk al weer te veel 1200 a 1300 kilo.
Komen de Astra's en Golfjes weer in de problemen.
Laten we het eens beperken tot 900 a 1000 kilo max.
Dan wordt de uitdaging des te groter 😉
Wim R. antwoordt op 23 november 2007:
Voor mij: geen vast bed, te weinig flexibel in indeling, geen boiler, geen vaste watertank. Wel centrale verwarming incl. airmix. Wel toilet, geen douche. Wel accu met 12 V verlichting. Belangrijk vind ik stroomlijn, afgeronde hoeken. Dus Eriba, of KIP en BIOD welke helaas nieuw niet meer te krijgen zijn. Lengte 380-420cm. Gewicht: 700-850kg. Wel dikke achteras zodat je nooit vast zit met laadvermogen. Maar dat kan natuurlijk iedereen zelf bepalen. Wat je namelijk thuis laat is meegenomen!
Ik vind tegenwoordig een vast bed overgewaardeerd. Natuurlijk mijn mening. Ik laat liever wel goede kussens buiten luchten. Een truster (matrasbovendek) geeft een prima comfort.
Tot ziens ergens.
@jeroen antwoordt op 23 november 2007:
Wat mij ook opvalt is dat caravans steeds maar breder worden. Inmiddels is het zo'n beetje niet meer mogelijk om een caravan in 2.20 m breed te krijgen; voor het merendeel van de caravans is de standaardbreedte al 2.30 m of zelf nog breder. Enkele modellen van bepaalde fabrikanten daar gelaten.
Los van de handelbaarheid en een toename in gewicht neemt de luchtweerstand hierdoor natuurlijk toe. In vergelijking met een 10 cm minder brede caravan heb je toch ruim 0,2 vierkante meter meer frontaal oppervlak. Naast extra brandstofverbruik wordt de combinatie hier natuurlijk ook "trager" van. Voor ons weegt het kleine beetje extra binnenruimte niet op tegen de nadelen.
Geef ons maar een caravan met kachel (incl. ringverwarming), koelkast, gaspitten, spoelbak, toilet (met draaispoelknop; niet electrisch!), max 6,50m totaallengte, 2,20 m breed, max 900-950kg leeg en geschikt als gezinscaravan.
En in ieder geval geen : accu(lader), mover, electrisch toilet, boiler, zonnecellen c.a., vastwatertank, extra spoilers, dakreling en onnodig zware constructies e.d..
.... het wordt steeds lastiger een (volgende) caravan uit te zoeken .....
Ik krijg steeds meer de indruk dat het (kwalitatieve) aanbod van de fabrikanten (dat m.i. zeer eenzijdig wordt bepaald) de (kwalitatieve) vraag ontgroeit. Het lijkt er nu op dat alles gericht is op kwantiteit. M.a.w.: hoe verkoop ik in korte tijd zoveel mogelijk caravans.
En straks klagen dat het (weer) slecht gaat met de branche.
Eric D. antwoordt op 24 november 2007:
Wij vinden het koken in de caravan wel belangrijk, dus het liefst 3 pitten. Kachel met ringverwarming is voor ons ook belangrijk. Een toilet hebben we nu wel, maar wordt vrij weinig gebruikt. Van mij mag het zonder, op een beetje camping kun je prima "shave, shit and shower".
Verder alle overige equipment voor ons overbodig. De caravan verplaatsten we nog steeds met de hand, zonder mover. Als voor- en naseizoentoerist hebben we wel een satellietset en een klein LCD scherm. Dit gaat tijdens de reis in een speciale koffer/doos. en deze schuiven we onder het bed.
Ja, het is hard werken, kamperen!
joke antwoordt op 24 november 2007:
wat voor ons van belang is, 3 pits gastoestel, extra zitplaatsen, dit omdat wij het grotere zitgedeelte gebruiken als bed en niet elke keer opruimen, toilet hebben wij niet, staan meestal in de buurt bij een toiletgebouw en binnenkort ook als voor- en najaarkampeerders een satelietschotel en dan niet te vergeten een ruime voortent en natuurlijk een caravan van 2001 en met dit alles zijn wij dik tevreden.Misschien in de toekomst een moover??? wie weet!
@Eric antwoordt op 24 november 2007:
Wat mij betreft hoeft een 2- of 3 pitsgasstel in de caravan niet persé.
Koken doen wij altijd onder de luifel en in het voor/na seizoen in de voortent als die er staat.
Gasstel in de caravan hebben wij eigenlijk nog nooit gebruikt.
Weer een puntje minder onderhoud en ietsie minder gewicht....
Nieuwe voortent zou er één moeten zijn van het type koepeltent, moet staan binnen 15 minuten.
Hans B antwoordt op 24 november 2007:
Breedte: ik wil er met de autospiegels langs kunnen kijken. Goede wegligging en zo laag mogelijk gewicht. Volwaardige banden. Met de hand te verplaatsen. Dus zo licht mogelijk.
Hefdak zodat de luchtweerstand laag is.
Breed bed. Nu 1.70x1.90 m.
Voortent zodat overdag dat bed kan blijven liggen.
Kacheltje, koelkastje, cassette-toilet aan boord, anders gaat m'n vrouw niet meer mee. En dan niet zo'n toilet dat als vaste cabine veel ruimte inneemt.
Ruim keukentje met 3-pits kooktoestel.
Airco is onzin, een ventilator helpt ook en is bovendien overal neer te zetten. 's Avonds voor een open raam en hij blaast de koele avondlucht naar binnen.
Alles wat geen 220 hoeft te zijn op 12 volt via omvormer, lekker veilig. Dus een aardlekschakelaar aanwezig!
Vers water gewoon in een jerrycan halen.
TV kijken: alsjeblieft niet, we zijn op vakantie. Als we het willen kunnen we, naast het lezen, nog altijd een van de vele dvd's kijken op de laptop.
Camping: hoe kleiner, hoe beter.
@Eric antwoordt op 24 november 2007:
Hmm, klinkt als een Kip Kompakt 400 met hefdak en dubbele dinette.
Losse porta potti mee en Hans B is klaar!
Rico antwoordt op 27 november 2007:
M'n vrouw is invalide en ikzelf heb rugklachten dus wij stellen wel wat zwaardere eisen aan een caravan. Maar vanwege onze vakanties in Noorwegen (in fjorden smalle wegen) wel als eis dat een caravan compact moet zijn. Om die reden zaterdag een Kip Vision 41 ETD Special (showroommodel) gekocht met de volgende zaken:
mover;
vast bed met lattenbodem en goed matras;
boilertje;
kachel met ringverwarming + electrisch element;
230V buitenstopkontakt (om scootmobiel in de auto op te kunnen laden);
géén vaste watertank (heb nooit het voordeel kunnen ontdekken van een vaste watertank in een caravan);
as verzwaard naar 1200 kg.
Een luifel gebruiken we de laatste jaren niet meer, dus die hebben we er niet bij gekocht. Scheelt ook weer wat ruimte want qua bergruimte gaan we er iets op achteruit. Als trekauto een VW Transporter (T4), dus die caravan heeft er achter helemaal niks te vertellen 😉
Rico
Hans B antwoordt op 27 november 2007:
Hallo, @Eric.
Wat late reactie maar bijna goed.
Een Kompakt met eindkeuken.
En alsjeblieft geen losse porta potti! Heb 'm ooit gehad maar de cassette van de huidige vast ingebouwde wc is veel handiger te legen.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.