Lobe vraagt op 6 januari 2008:
Wie kent de voor en nadelen van het rijden en camperen met een caravan van 2.5m breed tegenover 2.3m breedte?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 6 januari 2008:
Ooit schreef een redacteur van een caravanblad dat het maar 10 cm aan beide kanten scheelt en dat het rijden dus wel mee valt. Veel hangt natuurlijk af hoe je de caravan gebruikt. Om jaarlijks naar een seizoensplek te brengen of om mee rond te trekken is nog al een verschil.
Ik zou zelf nooit met een caravan van 2,50 willen rondtrekken maar ik stel wellicht andere eisen aan een caravan. Ik heb nu 2,20 en vind dat al breed zat....
Duidelijk zal zijn dat 2,50 niet prettig rijdt op secudaire wegen, bij wegwerkzaamheden met versmalde rijbanen en het is heel goed opletten bij het rijden in nauwe situaties zoals bij tankstations e.d. Een vrachtwagen (of bus) is ook 2,50 breed maar een belangrijk verschil is dat die op 'dubbel lucht' staan en de gevolgen van het menemen van een stukje berm (of gat in de weg aan de kant) minder erg is dan bij een caravan waarvan de wielen helemaal aan de buitenkant staan.
Bijkomend probleem is dat goede spiegels die voldoende zicht geven lastig te krijgen zijn zodat je ook nog niet echt kan zien waar je caravan blijft.
Het wonen in een caravan van 2,50 is natuurlijk heerlijk maar dat is in een appartement ook!
Wim R. antwoordt op 6 januari 2008:
Dag Lobe.
Na op een camping gestaan te hebben aan het meer van Lugano moesten we door een tunnel. Ik had afgesproken met een medecampeerder dat ik voorop ziu rijden. mijn caravan was 200cm breed. Hij had zich namelijk op de heenweg vastgereden in de tunnel toen hij een vrachtwagen met boomstammen tegen kwam. Ook was zijn rechterdak beschadigd geraakt. Dit kan ook gebeuren bij overhangende luifels ed. Jij maakt jouw keuze maar voor mij liever geen caravan breder dan 220cm.
Wim R. antwoordt op 6 januari 2008:
Dag Lobe.
Ik was vergeten te vermelden dat de caravan van de medekampeerder 250cm. breed was. Sorry.
Lobe antwoordt op 7 januari 2008:
Dank aan allen die op mijn vraag hebben geantwoord;
Ik blijf bij een breedte van 2.30m;
Kees antwoordt op 7 januari 2008:
Bij een tolpoortje zijn bij 2,50 je armen te kort.....!
edwin antwoordt op 7 januari 2008:
met de juiste auto ervoor is een caravan van 250 braad geen enkel probleem. Wij rijden met een caravan 250 breed, 560 opbouwlengte met een bestelwagen ervoor. Geen centje pijn. Gaan al jaren naar noorwegen en staan niet op een vaste plek maar trekken dus iedere 2 a 3 dagen weer verder. Met opzet spiegels op de spiegel van de bus prima zicht naar achter kan alles bekijken, en.... als de auto er door past met spiegels volgt de caravan.
Bij tolpoortjes (ook die heb je in Noorwegen) is het inderdaad even krapper en ook de doorgaande wegen in Noorwegen zijn geen "highways" maar ook dit gaat prima.
Zoals eerder gezegd het gaat om de totale combinatie, ik kan me prima voorstellen dat mensen met een 250cm brede caravan en daar een "gewone" personenwagen voor hebben staan daar moeite mee hebben want die hebben te weinig zicht naar achteren en het verschil in breedte tussen de auto en caravan is te groot en kun je dus problemen krijgen.
Bij dakoversteken is het altijd uitkijken maakt niet uit hoe breed je caravan is.........
Kortom ook hier geld weer.....ken je combinatie
allemaal veel vakantie plezier in 2008
Bert antwoordt op 8 januari 2008:
Klopt Edwin, ken uw combinatie daar gaat het natuurlijk om. Je hebt ook absoluut een punt dat het rijden met een 2,50 m brede caravan met een normale personenauto ervoor een stuk lastiger is dan met een brede overzichtelijke bus ervoor. Je hebt het over Noorwegen, veel Noren rijden met ongelooflijk grote combinaties rond, hoewel er ook veel stilstaan... Het wegennet is inmiddels prima voor elkaar in Noorwegen, maar toch heb je het over doorgaande wegen. Hier in Brabant kennen we nogal wat doorgaande wegen, waar je met een 2,50 jongen 'verrekkes' moet uitkijken en niets over hebt bij het passeren van een even brede vrachtwagen. Menno heeft absoluut een punt met z'n dubbellucht bij vrachtwagens opmerking. Bovendien kan een oplegger tegen een stootje. Ken uw combinatie.... Met het BergTrainingsWeekend is de grootste combinatie (een Knaus Eurostar 650) ook op alle wegen en weggetjes geweest maar er waren lastigheden. Op een smalle weg heeft je caravan 20 cm minder ruimte voor een tegenligger dan een caravan van 2,30 m breed. Ook in de lengte (meestal zijn brede caravans ook langer) waren er 'problemen' met het nemen van hobbels of bijvoorbeeld.... het op- of afrijden van een veerboot. Lobe geeft aan dat hij bij 2,30 m blijft. Lijkt me een strak plan. Beheerst iemand z'n huidige 2,30 m combinatie goed, dan zal hij zelf het antwoord al wel weten op de vraag of 2,50 'problemen opleveren kan'. Stelt iemand de terechte vraag toch, dan kun je er - volgens mij - van uit gaan dat hij als er van de Autoroute wordt afgeweken, wel degelijk problemen kan krijgen...
Marcel antwoordt op 8 januari 2008:
Met 2,5 meter mag je op veel b-wegen niet meer rijden.
Peter antwoordt op 9 januari 2008:
Rij zelf met een goede stationwagen en een 2,5 meter brede caravan. Inderdaad bredere spiegels voor goed zicht. Iets meer verbruik als met vorige 2.30 meter brede caravan. Maar zaols Edwin zegt, als de spiegels passen past de rest ook.
En heerlijk veel binnenruimte, kun je elkaar bij het keukentje fatsoenlijk passeren.
Tjinne antwoordt op 9 januari 2008:
Ik maak daar niet van om eens langs mijn vrouw te wrijven, hihi
gert antwoordt op 10 januari 2008:
sorrij ik zal het wel weer verkeerd gezien hebben maar mijn aan hanger is 2.60 cm breed en staat ook op enkel lucht en ik heb er nog nooit een probleem mee gehad.
maar ja dat is mischien de ervaring
geert antwoordt op 10 januari 2008:
Ik rijd nu een jaar met 2.50 breed. Zoals bekend, is een caravan op de camping altijd te klein maar achter de auto altijd (?) te groot. Ik rijd met een Fendt 590 TF (lengte 7.80 en tandemas). De speigels voor de auto zijn een probleem (breedte) maar door het (laten) monteren van een camera achter op de caravan met beeldscherm in een opzetsspiegel is het achteruit zien super. Ik durf zelfs te stellen dat ik beter zicht heb als menig rijder met 2.30 breed.
Inderdaad moet je bij tolpoorten e.d. wel eens uit de auto maar dat hoort er bij.
Het rijden gaat probleemloos, alleen ga je (nog) beter je route naar de camping plannen want je kunt nu eenmaal met deze breedte niet (meer) op alle wegen komen. Het hangt er dus naar mijn mening vanaf naar wat voor soort campings je gaat; niet alles is meer bereikbaar.
Zelf ben ik er echter probleemloos mee naar Aosta via de St. Bernhard (tunnel!!!) gegaan en via een toch niet al te brede weg hoog in een zijdal (ondanks wat haarspeldbochten) probleemloos gekomen. De auto ervoor bepaalt het plezier met rijden. 2.50 breed is tevens ook (vaak) lang en zwaar. Zorg voor genoeg "overkill" in je auto qua gewicht en vermogen!
Dirk antwoordt op 30 januari 2008:
Hallo,
Wij hebben een 650 kmfe. Deze is ook 2.50 breed. Zoals reeds eerder gemeld is hier van toepassing: ken je combinatie, wees goed voorbereid op je reisdoel, geen stress! Wij kiezen bewust voor snelweg>camping en terug. Trekken doen we er dus bewust niet mee. We gaan jaarlijks naar Kroatie. Als trekauto een nieuwe Audi A6 2.7 TDI. Daar mijn vrouw er niet mee mag rijden, rijdt ik de combinatie alleen. We gebruiken de caravan uitsluitend voor 3 weken zomervak. Fijne veilige vakantiekilometers gewenst in 2008. Gr. Uit Friesland.
JR antwoordt op 2 februari 2008:
Een caravan van 2.50 mtr breed is geen toercaravan, het zijn ondingen zou gauw als je van de snelweg af bent, en daarbij komt dat op de meeste weggetjes op een camping of naar de camping vrij smal zijn, en dus ook eerder kras schade.
Heb zelf heel veel ervaring met vrachtwagens, deze zijn ook 2.50 mtr breed en op de kleine binnenwegen is het ook voor deze lastig met tegenliggers.
Dirk antwoordt op 6 februari 2008:
Tja al het goedbedoelde advies tenspijt.............ik kan er prima mee over-de-weg. Voor ons is het een tourcaravan. Thuis comfort, op vakantie comfort. Met onze combinatie is bij goed weer en dito wegennet 100km een prima snelheid. Er zijn kleinere / lichter combinanties onderweg die minder passen in een veilig verkeersbeeld. Leven en laten leven is mijn devies.
Ton antwoordt op 8 februari 2008:
Wij hebben een hobby 560 kfm dus ook 2,50 meter breed wij gaan er ook mee op wintersport, het is wat meerdere mensen hier ook zeggen zorg voor een goede combinatie nu hebben we er nog een alhambra diesel 130 pk ervoor staan dat is geen probleem. En inderdaad bij tolpoortjes even uitstappen maar dan heb je op de camping wel lekker de ruimte.
Caravan van 2,50 breed gewoon goed kijken aen als je spiegels passen dan past ook de caravan
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 februari 2008:
"Caravan van 2,50 breed gewoon goed kijken en als je spiegels passen dan past ook de caravan"
Dat is zo en geldt voor elke caravan als:
1) je goede spiegels hebt
2) je rechtuit rijdt en niet stuurt
Jap antwoordt op 14 februari 2008:
Gewoon goed uitkijken, dan kom je bijna overal. Ben met 2,5 m al verschillende keren naar Kroatie en Griekenland geweest en niet alleen op snelwegen. Rustig blijven en opletten, dan kan er meer dan je denkt. Zware trekauto is overigens wel een pre.
Jan antwoordt op 16 februari 2008:
Ik rij ook met een Caravan van 2.54 breed. Solifer S6+
En op secundaire wegen is het gewoon wat meer uitkijken maar heb daar tot nu toe nog geen enkel probleem mee ondervonden. Heb in Noord Italie al heel veel smalle wegen gehad. Het is inderdaad zo als de auto + spiegels past dan past de caravan ook.
En op de wintersport is het heerlijk die extra ruimte, dat win je niet terug in de lengte.
Advies, blijf rustig rijden onde alle omstandigheden en laat je door anderen op de weg niet gekmaken.
freek antwoordt op 16 februari 2008:
Kom op heren,
hobbelen met de geit.
220 - 230 of 250 breed !
Waar spreken we nu over ?
Indien je zelfverzekerd bent om met een aanhanger/trailer/caravan te rijden, dan spreken we toch niet over een verschil van 20 of 30 cm.
Harold antwoordt op 17 februari 2008:
De voordelen van camperen met een 2.5m lijken me vanzelfsprekend. Wij zijn gezwicht voor de rondzit en de "ruime loop". Zeker als de lengte ook oke is, is het een flatje op wielen (met tuin.)
Voorheen heb ik gereden met een mini Kip en een Kip van 2.30. De huidige is een enkelasser van 7.5m bij 2.5m. Ik heb er m'n E rijbewijs (niet geheel overbodig) voor moeten halen.
Voorheen bestuurde ik een auto met caravan, nu bestuur ik een combinatie. Dat vraagt anders denken en sturen.
We trekken regelmatig met de caravan en deze wordt gebruikt voor 3 a 4 vakanties per jaar in o.a. Belgie en Frankrijk.
Op de snelweg is het verschil nihil. Ik haal zelden in omdat je wat minder makkelijk binnen de strepen blijft. Verder rijd ik vaker tegen de “kantlijn.” De caravanstrepen op de witte streep rechts net zoals veel vrachtwagens dat doen.
Op de kleine wegen volg ik meestal de routes voor vrachtwagens. De keer dat dat niet lukt kijk ik ver vooruit naar verkeerssituaties om te voorkomen dat ik me vast rij. Het helpt dan goed de volle baan, desnoods ook de tegengestelde richting, te benutten. Ofwel “hier kom ik aan en hij is lang en groot.” Men houdt daar dan duidelijk rekening mee.
Die keer dat je je toch vast rijdt (en dat gaat gebeuren) neem dan alle tijd om achteruit te rijden. Het begrip van andere weggebruikers is verbazingwekkend. Gewoon niet mee zitten. Vrachtwagens overkomt het ook.
Rotondes zijn een verhaal apart. Als het linker voorwiel van je auto de stoeprand net niet haalt, mist het rechterachterwiel van de caravan deze meestal ook. Maar “de vaart moet er uit.”
Speciaal zijn de wegkopbrekingen. Die zijn vaak zo opgezet dat een vrachtwagen er net door heen kan … maar de spiegels van een vrachtwagen zitten boven de paaltjes … en die van een personen auto niet. Overigens zien andere weggebruikers die uitstekende dingen makkelijk over het hoofd. Als ik denk dat het niet goed pas met twee auto’s naast elkaar ga ik in het midden rijden. Asociaal maar veilig; het is niet anders.
Kortom: voor mij wegen de voordelen veel zwaarder dan de nadelen maar het is gewoon anders rijden. Rustiger en meer beheerst … en leuk als je er ervaring in krijgt.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 17 februari 2008:
Als ik denk dat het niet goed pas met twee auto’s naast elkaar ga ik in het midden rijden. Asociaal maar veilig; het is niet anders.
Daar heb ik toch wat moeite mee...... Als het niet past oke, maar als je DENKT dat het niet past om dan anderen op te zadelen met jouw probleem.
Wil je zo graag een grote caravan zorg dan in ieder geval dat je daar ook mee kan rijden zodat je andere weggebruikers niet tot last bent omdat je zo graag groots wilt wonen.
Josette antwoordt op 18 februari 2008:
Wij hebben zelf een caravan van 2.30m.
Over het uitstappen bij tolpoortjes en een ticket te pakken:
Vorig jaar kreeg ik van een medekampeerder de tip om een lange tang te kopen die ook gebruikt wordt om bijvoorbeeld vlees om te draaien bij de barbeque.
Inmiddels heb ik er eentje gekocht met siliconen 'handjes' voor beter grip. Zo waaien de tol-tickets niet tussen de 'handjes' uit zoals bij metalen 'handjes' en hoef ik in ieder geval niet uit te stappen bij het pakken van een ticket.
Berry antwoordt op 19 februari 2008:
Hier draait alles om de bestuurder(ster)
Of een caravan 220, 230 of 250 breed is maakt natuurlijk wel uit, maar ieder het zijne.
Ook wij rijden met een Hobby 650 van 250 breed en ook binnen door en over de passen.
Als de bestuurder(ster) zijn spiegels gebruikt en goed aticipeert om vooral provinciale wegen komt men al heel ver.
En ja zoals hier boven wordt geschreven over B-wegen, ik weet er bijna geen een meer te noemen bij ons in de regio, en als ik wel een zou tegenkomen ( waarvan de kans gering is) rijdt ik wel een stukje om.
Berry
Jan Klaassen antwoordt op 16 maart 2008:
Heb zelf een Knaus van 2.50 breed. Op de camping heel fijn, op de snelweg gaat ook prima, maar voor de rest is het een kreng. Veel campings zijn (nog) niet berekend op zulke heel brede jongens (sowieso wordt je staanplaats weer een heel stuk kleiner, om over de weggetjes en bochten op de camping maar te zwijgen). Uiteraard is het belangrijk om goed op te letten en dergelijke (zie hierboven), maar dan nog is het niet gemakkelijk om zonder schade te rijden. Immers, je rijdt niet dagelijks met het ding en aan het eind van de reis wil je best eens moe zijn. Een ongelukje zit dan in een klein hoekje! Elke centimeter smaller is winst!
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.