Caravantrekker.nl

Trekkracht Passat

Kees Laak vraagt op 17 januari 2008:

Ik heb sinds januari van dit jaar een Passat Variant 1.9 TDI met 105 pk. Ik heb ook een Eifelland caravan 460 TU, die beladen mag worden tot 1400kg.
Aangezien wij dit jaar op vakantie gaan met de caravan naar Zuid Frankrijk (castellane is richting Nice), ben ik benieuwd of er iemand met soortgelijke combi ervaring heeft. Heb namelijk mijn twijfels over het vermogen van mijn auto tov, de caravan. Wil opzich wel laten chip-tunen, echter het gaat om een laese auto. Weet niet of dat wel kan ivm garantie en of de laese maatschappij dat accepteerd.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Ray antwoordt op 17 januari 2008:

Vorig jaar zijn wij met een soort gelijke combinatie vw passat station 1.9 tdi (105 pk) en een Burstner Flipper 460TS (1350kg max) naar Italie / Sardinie gereden. Ik was huiverig voor de volkswagen, aangezien dit een tijdelijke auto betrof en ik voor deze auto een vw golf diesel met 170 pk had. De combinatie is mij reuze meegevallen. Gemiddeld steeds 95-100 km/uur gereden en berg op weinig problemen gehad (wel tijdig terugschakelen). De wegligging vond ik zeer goed.

Met betrekking tot chiptuning heb ik mijn volkswagen Golf destijds af fabriek (ABT) laten verhogen van 140 naar 170 pk. Dit was geen enkel probleem voor de garantie.


@Eric antwoordt op 17 januari 2008:

Op zich zal je d'r wel komen denk ik hoewel het qua prestaties niet over zal houden.
De gewichtsverhouding zal op de grens liggen en je zal moeten beschikken over rijbewijs E achter B.
Ik zou als 1e eens de leasemaatschapij contacten of chippen door Abt tot de mogelijkheden behoord.
Je behoudt dan vaak de garantie.

Als ik me niet vergis zal je een stukje N85 (Route Napoleon) tegemoet zien, is voor menig caravanner vaak een struikelblok waar ze als een blok tegenop zien....


ChielS antwoordt op 13 februari 2008:

Ook ik heb met Passat 1.9 TDI gereden op kenteken staat max 1500 kg aan de haak. Eerst zat er een Avento van max 1300 Kg achter. Ging prima en zeer stabiel.

Daarna een andere Avento die max 1500 kg mocht zijn. Die was beladen tot 1470 kg. Dit werd een veel minder stabiele zaak. Toen werd duidelijk dat het eigen gewicht van de Passat n.l. 1340 kg of zoiets toch te weinig "body". Op basis van deze ervaring ben ik tot de conclusie gekomen dat het lege gewicht van de auto gelijk of groter moet zijn dan het maximale gewicht van de caravan.

Ik heb nu een C4 Picasso, mag ook op kenteken 1500kg trekken. Maar zijn eigen gewicht is dik 1650 kg. En zie geweldig. Stabiel zonder één centje pijn.


ChielS antwoordt op 13 februari 2008:

Nog even over de PKs.
Op zich is die 1.9 TDI van ik denk 105 a 110 pk sterk genoeg.

Heb met die zwaardere Avento (1470 kg) in de bergen gereden en dat goed. Bij een erg steile helling is het wegrijden wat lastig, maar dat ligt meer aan de voorwielslip dan aan het vermogen.

Succes ermee.


Daan antwoordt op 14 februari 2008:

De leasemaatschapij zal er niet blij mee zijn.
Het leasetarief zijn berekeningen op basis van de auto zoals hij standaard is afgeleverd. Zou je de auto laten tunen door Pon (ABT) blijft wel de fabrieksgarantie bestaan. Echter door de te verwachte hogere slijtage zoals koppeling, remmen en banden gaat de leasemaatschapij wel een hoger tarief berekenen. Doe je chippen buiten de leasemaatschapij om en je auto gaat wat mankeren, al dan niet als gevolg van het chippen, dan gaat de importeur zich tóch afvragen of men niet met een "illegaal" chippie te maken heeft.
Mooie verhalen dat het via de OBD niet te traceren is is larikoek.
Een verandering in de software is altijd waarneembaar zelfs als je de standaard afstelling laat terugzetten.
En reken maar dat de leasemaatschapij/importeur de onderste steen boven haalt om vooral U voor de dure kosten op te laten draaien.
En zeg eerlijk 105 pk en 250 Nm bij 1900tp/m.
Vroeger reden mijn ouders met een Simca 1100 + caravan naar zuid Italie!!!
Ik weet wel de woonwagens zijn momenteel veel zwaarder maar de auto's nog véél sterker.
Ik zou chippen absoluut niet doen/durven.....

Succes


carlo antwoordt op 16 februari 2008:

IK denk dat je mits tijdig schalelen je weinig problemen gaat hebben met je passat 1.9TDI 105 PK eenmaal in de bergen is het zonde er te snel te rijden je moet dan kunnen genieten van de mooie streek ,en het is er mooi, zeer mooi.Wat het chippen betreft,Daan schrijft dat je banden je koppelling en je remmen vlugger kunnen verslijten,waarom? mischien als je te vlug gaat optrekken te hard gaat rijden en te hard gaat remmen, maar dat zal je zonder chippen ook hebben want overal waar te voorstaat is niet goed ,behalve bij tevreden. Dus Kees wat het chippen betreft dat weet ik niet, maar in Castelanne ga je zeker zonder problemen geraken, wel op tijd schakelen.


Daan antwoordt op 16 februari 2008:

Carlo schrijft:
"Wat het chippen betreft,Daan schrijft dat je banden je koppelling en je remmen vlugger kunnen verslijten,waarom?"

.....Omdat een laesemaatschappij daar nu eenmaal van uitgaat en daar dus een calculatie op loslaat die dus hoger uitvalt. Al doe je een ton met een setje banden.

Helaas, maar waar!


piet antwoordt op 16 februari 2008:

Hallo ,Heb enkele jaren met Scenic 19 DTi (74 KW) en Hobby 465 UFE van max 1350 kg dit traject gereden zowel over de Route Napoleon en ook via Briancon zowel hoogzomer en in voor en na seizoen geen enkel probleem. En dan hingen er ook nog twee fietsen achterop.
Ik zou zeggen goede reis
piet


Berry antwoordt op 19 februari 2008:

beste,

Heb zelf vele jaren een Passat met 100Pk gehad en deze heeft nooit moeite gehad met een caravan van 1500 kilo.

Tijdens de rit zul je nogal verbaasd zijn wat een trekkracht deze auto heeft.

Groet

Berry



Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker