Dirk vraagt op 18 januari 2008:
Menno, Bert,
ik zie dat jullie de database m.b.t. types keurig hebben bijgewerkt. Voor de Volvo V50 2.0D hebben jullie voor 2008 2 types toegevoegd, t.w. de Powershift en de MMT6-W3.
Uit jullie trekkrachtgegevens maak ik op dat, ondanks gelijkblijvend vermogen en trekkracht, de trekkwaliteiten van de "nieuwe" 2.0D erop vooruit gaan! Ik heb onlangs een nieuwe 2.0D (let wel geen Powershift!) besteld (aflevering in april) en vraag mij nu 3 dingen af:
1 welke motor krijg ik nu? (als jullie daar iets over kunnen zeggen!)
2 waardoor komen deze verbeterde trekkwaliteiten?
3 waarop baseren jullie deze nieuwe gegevens? (heb dealer geraadpleegd, wist hierover nog niets te zeggen)
Ik ben erg benieuwd!
Bert antwoordt op 18 januari 2008:
Als er een levertijd op zit dan zou je er van uit kunnen gaan dat je die met MMT6-W3 transmissie krijgt (modeljaar 2008 dus). Volvo meldt andere overbrengingsverhoudingen nu. De 1e en de 6e zijn korter geworden, de 3e ook iets. 2 en 4 zijn praktisch gelijk gebleven, ietsje langer.
Ik heb de verschillen eens bestudeerd, en die zijn aanzienlijk. Nu is het geen kunst om een uitstekende trekauto te maken als je de versnellingen maar kort genoeg maakt. Het gevolg is dan dat je je suf schakelt en bij hogere snelheden te kampen hebt met veel toeren(lawaai). Niets van dat al bij deze wijzigingen van de MMT6 transmissie. De trekkracht neemt toe in één (zo maar 2% hellingwinst) en omdat de zes in de pre-2008 versies veel te lang was - 100 km/u = slechts 1750 rpm, nu 1900 - is solorijden ook prettiger. 100 in VI? Gewoon gasgeven... Het aardige is dat de wijzigingen voor caravanners ook allemaal beter uitpakken.
Precies het antwoord wat ik gegeven zou hebben als ze me om advies hadden gevraagd.... 😉
Dirk antwoordt op 19 januari 2008:
Hoi Bert,
Bedankt voor je antwoord! Ik ben blij dit te horen, het betekent simpelweg dus een nog betere trekker!
Ik heb nu nog een vraag: heb je enig idee, waar ik zou kunnen kijken welke model transmissie er in mijn auto zit, als ik hem over een paar maanden heb?
Gr. Dirk
Tino2L antwoordt op 19 januari 2008:
misschien is ie allang in nederland de volvo, en staat ie te wachten op een klant.
ik denk dat als je een nieuwe auto koopt en specifiek dat model wil incl de door menno aangegeven verbeterde versie je er bij de dealer op staat om dat type 2008 model.
voor hetzelfde geld heb je wel een nieuwe maar uit 2007.
(oude voorraad eerst op)
is volgens mij ook af te lezen op het kenteken gegevens.
groet arno
Bert antwoordt op 19 januari 2008:
Al in april 2007 werden de eerste 'preliminary' data voor MY 2008 vrijgegeven met die gewijzigde MMT6 W3 FD 3,81 voor de 2.0d. Wanneer die dan op de markt verschijnen? Ergens in het najaar van 2007 neem ik aan. Als je in april je V50 afgeleverd krijgt kan ik me niet voorstellen dat je er eentje krijgt die in september 2007 geproduceerd is... Dus het zal wel loslopen. Een dealer kan adhv chassisnummers precies nagaan wat er in een auto zit - hij moet tenslotte bij reparatie precies hetzelfde tandwieltje kunnen vervangen, maar dat is achteraf.
Ik som nog even de ratio's op voor het t/m 2007 model:
3,07/1,86/1,24/0,84/0,88/0,71 (1 t/m 6)
eind 1 t/m 4 4,07 eind 5 en 6 2,85
En het 2008 model:
3,58/1,95/1,24/0,87/0,94/0,79
differentieel 3,81/2,77
Oh, en voor wie het interesseert, de nieuwe Powershift (Fords DSG) MPS-4 heeft de volgende overbrengingen:
3,58/1,95/1,19/0,84/0,94/0,79
4,07/1,90
Als je eindred. vermenigvuldigd met de versnelling krijg je de totale overbrenging en zie je de verschillen. Groter getal betekent een kortere overbrenging.
Dirk antwoordt op 19 januari 2008:
Bert, Arno,
Bedankt voor jullie snelle reacties en jij Bert, bedankt voor al je info!
Ik zal nog wat navraag doen bij de dealer, hoe dit in z,n werk gaat. Ik laat t.z.t wel even weten.
Groet en wellicht zien we elkaar op een cursus van jullie waar ik interesse in heb.
Dirk
Theo antwoordt op 2 februari 2008:
Toch nog even een vraag aan Bert:
Begrijp ik het goed dat de 2008 uitvoering de MMT6-W3 FD 3,81 of de Powershift is, die ook bij Ford geleverd wordt? Of is deze laatste, de Powershift dus, de gewijzigde versie van de eerste, die betrekking heeft op de 2007 uitvoering.
Indien het om twee versies gaat, wat betekenen deze dan ieder voor zich voor de trekkracht van de V50? Als de Powershift de 2008 uitvoering is, is het mij duidelijk.
In de reactie van 18 januari wordt een vergelijking getrokken tussen twee versies.
Mijjn vraag komt ook voort uit het gegeven dat ik zelf een nieuwe V50 2.0D heb besteldd, die de komende week wordt afgeleverd bij de dealer.
Bert antwoordt op 2 februari 2008:
Ik begrijp je niet... In m'n reactie van 19 jan. staat het dacht ik duidelijk? Voor het modeljaar 2008 heeft Volvo de handgeschakelde bak gewijzigd, komt overeen met die in de Mondeo inderdaad. Dat is dus de MMT6. De Powershift is de nieuwe automaat met dubbele koppeling. Als je een berekening doet zie je dus de MMT6 en de Powershift versies in de lijst staan 'nu leverbaar' en de pre-2008 versie is verhuisd naar onderen.
Theo antwoordt op 2 februari 2008:
Bert, bedankt voor je reactie. Het is mij nu duidelijk. Ik wist niet dat de Powershift de automaat was.
groeten,
Theo
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!