Jan@ vraagt op 23 januari 2008:
Aangezien deze voorziening mij toch bezig houdt heb ik daar maar eens wat onderzoek naar gedaan. Resultaat:
Mijn dealer: na uitgebreid gesnuffel in de voorschiften- boeken van de fabrikant wordt er gevonden dat de fabrikant het niet voorschrijft. De chef werkplaats raadt mij aan in ieder geval voor de zekerheid de olie van de automatische bak te vervangen omdat de oudere olie sneller (over)verhit raakt?? o.k.
Punt twee: 3 offertes aangevraagd bij gespecialiseerde bedrijven met als resultaat 2x een prijs van ca € 600,-- ex. BTW.(voorbumper dient gedemonteerd te worden) en de 3e zit wel behoorlijk lager maar houdt slagen om de arm vanwege de beschikbare ruimte in het vooronder van de V70.
Deze prijzen maken de zaak natuurlijk niet eenvoudiger.
Tja dan rest de vraag, is dat het waard met ""mijn"" gebruik van de V70 als trekpaard.Uiteraard kan ik dat laatste alleen zelf beoordelen.Echter er kunnen zich altijd onvoorziene omstandigheden voordoen.
Dus wat is wijsheid??
Bert antwoordt op 23 januari 2008:
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/versnellingsbakken_caravanners.php al eens gelezen Jan@? De grote vraag is hoe je om gaat met de eigenaardigheden van een automaat en hoe de automaat 'gestoken' is. Bij een korte 1e is het gevaar van slip en oververhitting geringer dan bij lange trappen. Je moet leren herkennen wanneer een automaat de kans loopt te warm te worden. Een oliekoeler is een extra zekerheid, maar geen garantie dat het ding dan niet warm wordt of kapot gaat. Dus, natuurlijk kun je de bergen in zonder oliekoeler, de vraag is of jij de bergen in kan zonder oliekoeler (op de automaat). In een ander draadje heb ik eens gemeld dat Volvo adviseert op de XC90 D5 aut. een oliekoeler te plaatsen als je er iets mee gaat trekken en niet op de V70/S60 D5. De reden daarvoor is vermoed ik dat met een XC90 vaker met iets heel zwaars wordt gereden op drassige paardenveldjes bijvoorbeeld dus langzaam...
Leren omgaan met een automaat kan ook natuurlijk als je het niet van jezelf weet. Daarvoor is het BergTrainingsWeekend uiterst geschikt.
Jan@ antwoordt op 24 januari 2008:
Bedankt voor je reactie Bert. Inmiddels heb ik meer dan 25 jaar caravanervaring in Europa waarvan de laatste 4 auto's met een automaat. Ik denk dat ik de techniek daarvan goed begrijp en ik ben dus erg alert op wat ie doet in zware omstandigheden. Mede daarom ben ik waarschijnlijk nooit in de problemen gekomen.
Aangezien jullie terecht adviseren bij een automaat een extra oliekoeler te plaatsen en ik dat dus ook serieus overweeg, vanwege de extra veiligheidsmarge die je daarmee creeert, ben ik dus even opzoek gegaan naar de prijzen. En dat viel in mijn geval dus behoorlijk tegen. Voor mezelf had ik ca 200 a 300 Euro als acceptabel in gedachten maar daar lijkt het ver boven te komen. Dat lijkt me ook voor andere forumbezoekers/caravanners met automaat nuttige informatie.
Zelf moet ik dus daar nog maar eens zwaar over nadenken.
Overigens heb ik het hoofdstuk hierover uiteraard gelezen.
Bedankt.
Marcel antwoordt op 24 januari 2008:
Voor mijn Mondeo was ik iets tussen de 200 en 300 euro kwijt. Ik vond dat een redelijk bedrag. De bijna 700 die jij nu te horen krijgt, vind ik ook best veel.
Paul antwoordt op 14 juli 2008:
Beste Caravan trekkers,
Zelf heb ik bij de Volvo dealer een oliekoeler laten monteren op een 940 2.3 automaat.(advies Volvo)
Als je zorg dat je voor de heling de bak zelf een versnelling omlaag zet trekt hij makkelijk naar boven.
Heb je een toerenteller in je auto zorg dat deze tegen de 3000 toeren aan blijft bij een klim dan zit je goed. (koeling en trekkracht).
Voor de informatie er hing bij mij een Knaus 450 FU achter.
christ antwoordt op 15 juli 2008:
Tot over enkele jaren zat een oliekoeler zelfs in het pakket bij het plaatsen van een trekhaak (v70),doch is men van dit idee afgestapt daar dit weinig zin had.
Nog een woordje over de koeling en de 3000 t/min.
Het toerental van de motor heeft niks te maken met het koelschroeftoerental(deze is nl constant)
Veder zat ik ook met deze prangende vraag ; oliekoeler of niet op mijn v70 D5 aut en overal hetzelfde antwoord; allemaal afhankelijk van de rijstijl...en enkele toestel/auto heeft baat bij overbelasting(dus ook met het kopke rijden)
antwoordt op 15 juli 2008:
Quote:"Het toerental van de motor heeft niks te maken met het koelschroeftoerental(deze is nl constant)"
»
Kan je dit uitleggen?
chris antwoordt op 16 juli 2008:
Dat het toerental van de schroef niet afhankelijk is van motortoerental.(althans bij de volvo V70)
antwoordt op 16 juli 2008:
Dat kan ik als zoveel uit jouw woorden begrijpen.
Gevraagd wordt of je dit kan uitleggen, het hoe en waarom.
Hoe werkt dit dan en waarom is dat zo?
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!