Caravantrekker.nl

4-wielaandrijving

Rob vraagt op 17 september 2005:

Ik overweeg een auto aan te schaffen met een behoorlijk hoog koppel ( > 400 Nm). Is het dan de moeite waard om een 4-wielaandrijving te kiezen en zoja, waarom is dat dan te prefereren??

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Bert antwoordt op 18 september 2005:

Ik denk dat je in dit geval niet kunt spreken van nadelen bij vierwielaandrijving met 450 Nm koppel. Maar dat vroeg je niet.

Maar als ik het goed zie is de 3.0 TDI alleen maar als Quattro te verkrijgen (max. trek 1800 kg). De 2.5 alleen maar als fwd. En die heeft ook al 350 Nm. Die rijdt ook al als een speer trouwens, ook met caravan (max. trek 1600 kg). Ik ken de cvt uitvoering, die een 'normale' plaatkoppeling heeft. De 3.0 heeft een aut. met koppelomvormer.

Anyway, voordelen zijn er wel met 4wd: neutraler gedrag solo, superieur qua tractie op natte grasveldjes en in de sneeuw. Nadelen? De 3.0 Q is bijna 8000 eurootjes duurder. 😉


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker