Rudy vraagt op 8 februari 2008:
Is de lengte van de dissel van invloed op het rijgedrag van de caravan, uitgaande van een juiste belading van caravan en trekauto?
@Eric antwoordt op 8 februari 2008:
Hoe langer hoe beter.....
Peter antwoordt op 8 februari 2008:
Dat vindt m'n vrouw ook...
Rudy antwoordt op 8 februari 2008:
Eric, waarom hoe langer hoe beter?
WimR antwoordt op 8 februari 2008:
Dag Rudy,
Uit eigen ervaring weet ik dat een langere dissel een beter en rustiger rijgedrag oplevert.
Tot ziens ergens.
@Eric antwoordt op 9 februari 2008:
Van: Rudy
Datum: 08 February 2008 om 18:44
Eric, waarom hoe langer hoe beter?
================================================
Tja, waarom zijn de bananen krom... 😉
Uit mijn ervaring en uit andere testen is gewoon bekend dat een lange dissel een beter rijgedrag oplevert net zoals andere zaken als een breedspooras bijvoorbeeld.
Het komt de stabiliteit gewoon ten goede.
Punt.
Jan@ antwoordt op 9 februari 2008:
Deze discussie is hier of elders al eens eerder gevoerd waar ik geen éénsluitend antwoord op heb gezien. Want wat is een lange dissel: 1) de lengte van de as tot de koppeling of 2)een dissel die ver uitsteekt onder de opbouw van de caravan vandaan?? Eén lijkt me van invloed op het weggedrag/stabiliteit en twee is wel handig als je er fietsen o.i.d op wilt zetten. Overigens ga ik er vanuit dat hedendaagse caravans zodanig worden ontworpen en geconstrueerd dat het gedrag op de weg, uiteraard bij oordeelkundige belading en weggedrag, veilig en stabiel is.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 9 februari 2008:
Ik ken formules (bijv. uit Amerika) die aangeven dat een langere dissel (= afstand kogel tot de as) zorgt voor een grotere stabiliteit. Maar alleen als alle andere factoren gelijk zijn.
Ed antwoordt op 9 februari 2008:
Denk aan de slinger van een klok: korte slinger geeft een snelle beweging, lange slinger geeft rustige beweging. Een carevan met een lange dissel zaldus rustiger reageren en is makkelijker te beheersen. Bananen zijn krom omdat ze met de zwaartekracht meegroeien 😉))
Peter antwoordt op 9 februari 2008:
Om het nog even ingewikkelder te maken.
Er dient ook rekening gehouden te worden met auto's met een lange overbouw, dus groot stuk achter de achterwielen.
Zoals campers vaak. Dit geeft andere krachten. Daar moet de aanhanger dan weer op gemaakt zijn, anders breekt er iets.
En bananen groeien naar boven en hangen niet naar beneden,...dacht ik ?!
mvrgr Peter
Bert antwoordt op 9 februari 2008:
Engelse caravans hebben o.h.a. weinig ruimte tussen opbouw en koppeling. Kortom veel caravan op een kort onderstel. Ik heb met diverse gereden en vond ze instabieler dan mijn Kip (met een zgn. lange dissel). Maar of het verschil daaraan lag?
Jan@ antwoordt op 9 februari 2008:
Wat Menno stelt , raakt de kern denk ik. Alleen is het dus op het oog niet te beoordelen welk type/merk caravan nu een lange dissel heeft en dus stabieler op de weg is en welke een kortere. Daar kom je alleen achter als je het uitrekent of laat rekenen , rekening houdend met alle variabelen. Dat gaat wel erg ver. Zoals gezegd zullen caravanontwerpers/constructeurs wel een juist evenwicht kunnen bepalen tussen stabiliteit op de weg en gebruikscomfort op de camping.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.