Caravantrekker.nl

Reich mover versus hobby 400 SF

Vroempie vraagt op 17 februari 2008:

hallo,
komende woensdag wordt bovengenoemde mover gemonteerd en een bovag-beurt uitgevoerd aan mijn caravan bij de bekende grote winkel in Winterswijk. om als leek toch enigzins voorbereid te zijn heb ik hierover een aantal vragen:

1. wat is de beste plaats om de mover te plaatsen? voor of achter de wielen? we hebben soms 2 fietsen achterop.

2. waar kunnen we de elektronica/accu het beste plaatsen?

3. hoe kan de accu het beste worden opgeladen: via de auto of via de paal.

4. zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten?

alvast bedankt voor de reacties!

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 17 februari 2008:

ad 1:
Achter, de kans dat er dan schade gereden wordt aan het chassis is kleiner.

ad 2:
Dicht bij de as. De kabels naar de mover zijn dan het kortst en voor de gewichtsverdeling is het 't beste. Eigenlijk zou je moeten weten wat de zwaarste kant is van je (beladen) caravan dan kan je de accu aan de tegenovergestelde kant plaatsen.

ad 3:
Laden via de Paal. Via de auto heeft pas zin als je ook een booster gaat inbouwen of hele dikke bedrading zou hebben in de auto en caravan (en een diode brug).


vroempie antwoordt op 18 februari 2008:

Menno, bedankt voor je vlotte reactie!

A. Ik overweeg om de mover toch aan de kant van het disselwiel te laten plaatsen, omdat de accu e.d. dan boven de dissel aan de lichtste kant(onder bank treinzit tegen de kast boven de as) kan worden geplaatst i.v.m. de indeling (achter toilet, + treinzit, midden keuken op as aan deurkant en daartegenover een kast (naast treinzit) en voor een vastbed). Goed plan?

B. Wat is nou de ideale kogeldruk voor een dergelijke combi (Hobby 400 SF, 825 leeg uit 2001 (of 2002) en een Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI)?

Alvast bedankt voor de reacties!


Jan@ antwoordt op 18 februari 2008:

De mover aan de voor- of achterkant van de wielen maakt voor de lengte van de kabels naar de accu niet zoveel uit volgens mij. Wanneer de mover aan de voorkant zit wordt ie wat minder vuil en met een mover aan de achterkant van de wielen kan je wellicht in de knoei komen met het reservewiel dat ook achter de as in een beugel kan worden geplaatst.


Ed antwoordt op 18 februari 2008:

Mover voor de wielen.
Reden verkeersdrempels ed kunnen niet alleen hoog zijn maar ook abrupt aflopen. Is dat het geval dan zit er soms zelfs een kuil achter de drempel. Ook bij langzaam rijden veert de caravan door en blijft er van de vrije hoogte maar 10 -12 cm over. De mover slaat dan op straat.
Bijkomend voordeel is ook dat mocht je de handrem een keer vergeten de caravan niet achterover slaat. Staat zo onhandig 😉)

Ad 4
Ik zelf ben zeer content met een verent neuswiel met dikke band. Het veren behoed je opbouw tijdens de stop voor al te grote schokken. De dikke band voorkomt het "ingraven"van het wiel in mulle grond.


Zoutman antwoordt op 18 februari 2008:

Mijn dealer gaf als advies om de mover achter de wielen te plaatsen. Voornaamste argument (naast de argumenten van Menno): door de vormgeving van het chassis (veelal Alko) is
de mover achter de wielen hoger te plaatsen dan voor de wielen. Daardoor meer ruimte tussen mover-delen en wegdek.
De kans op beschadigingen (ook na hoekige, hoge drempels en kuilen) is dan aanmerkelijk kleiner.


Ed antwoordt op 26 februari 2008:

En Vroempie wat is het geworden; voor of achter?
Overigens kwam er later nav het antwoord van Zoutman de volgende vraag op. Bij mij zitten de moverrollen ongeveer op de zelfde hoogte als het wielas dus op 3uur. Als ze bij montage achter het wiel hoger komen dus op 10 uur loop je dan bij het inveren niet het risico dat de band de moverrol raakt? Hier zit immers maar twee centimeter tussen.
Wie het weet mag het zeggen


Geert antwoordt op 28 februari 2008:

Raar dat zon "grote zaak" daar klaarblijkelijk zo weinig advies over heeft gegeven ! Het blijkt dat u als consument met een hoop onbeantwoorde vragen blijft zitten !

Blijft de hamvraag natuurlijk weer:

GOEDKOOP IS DUURKOOP ?


janka antwoordt op 28 februari 2008:

Ondertussen zit de mover er al onder en als vroempie vergeet te vermelden hoe het is afgelopen dan zal ik hem/haar wel op een ander forum die vraag stellen. Want ook ik ben benieuwd naar het resultaat.


Vroempie antwoordt op 28 februari 2008:

Beste heren,
Hierbij een kort verslagje van het plaatsen van de mover afgelopen week. Het is de Reich Comfort I (1285 euro + 450 voor montage en zware accu, acculader etc.) geworden. De mover is aan de achterzijde gemonteerd en de accu onder het bed aan de niet-deurzijde, dicht bij de as. De mover hangt dus op ca. 9 uur en ook ter hoogte van de wielnaaf. Het geheel is prachtig gemonteerd en uitermate netjes afgewerkt. Ook heeft men de kriksteunen verwijdert en een ander type gemonteert (maar wel de oude beugeltjes netjes compleet terugggeven). Verder heeft men ruim de tijd genomen voor een demonstratie en goede uitleg met veel tips van ca. drie kwartier. Ook de beurt is goed uitgevoerd. De monteurs waren erg vakbekwaam en je kan prima met ze overleggen en meekijken in de werkplaats. Ze beschikken over prima apparatuur (waaronder een remmentest).

Mochten mensen nog vragen hebben, dan lees ik het wel!


Ed antwoordt op 28 februari 2008:

Veel succes met de mover. Uit je toelichting maak ik op dat voor of achter op de hoogte niet veel uitmaakt. De reden waarom Reich als enige achter het wiel monteert is mij niet duidelijk maar ach verschil moet er zijn. In ieder geval heb ik op de diverse fora nooit iemand gevonden die zijn mover eraf had gereden. Broodje aap?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 28 februari 2008:

Montage achter het wiel heeft het voordeel dat als de mover de grond zou raken de kans dat het chassis beschadigd kleiner is. Neem van mij aan Ed (e.a.) dat dit echt gebeurd en zeker geen broodje aap is!


beverwijk antwoordt op 29 februari 2008:

mijn mover en Reich hangt aan de voorkant van de wielen en zit akelig dicht bij het wegdek ,dit is inderdaad gedaan omdat het reserve wiel aan de achterzijde hangt, ik rij er nu 3jaar mee en vorig jaar raakte ik een stoeprand aan de zijkant (dus niet aan de onderzijde!) resultaat mover aan gort en band stuk. Dus niet de verkeersdrempels maar de zijkant vade mover is erg kwetsbaar


janka antwoordt op 1 maart 2008:

Oei, Vroempie! Er zitten ook dames op dit forum! Maar even goed bedankt voor je reactie!


vroempie antwoordt op 1 maart 2008:

Excuses dames!


Johan antwoordt op 28 augustus 2008:

Zie dat er veel reacties al zijn over de Reich Mover. Sinds kort heb ik ook een Reich Mover ( voorkant gemonteerd) onder mijn Hobby 460ufe. Eerste indruk is dat hij zeer kort bij de grond hangt, 12 cm. Dus op ca 4 uur op het wiel. Mijn ervaring is ook dat hij ook vrij snel doorslipt bij geringe belasting. Heb het idee dat de afstelling niet goed gedaan is. Hierover ben ik nog in discussie met mijn dealer welke eea gemonteerd heeft in het voorjaar. Volgens zijn zeggen is alles goed gemonteerd, afgesteld. Ben zelfs van plan de mover te laten verplaatsen , achter de band, komt dan ca 3 cm hoger te hangen. Heeft iemand nog meer ervaringen met het niet goed funktioneren, doorslippen, van de Reich Mover.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 28 augustus 2008:

Wellicht is de mover gemonteerd terwijl de caravan niet belast is geweest (niet op de wielen stond of helemaal leeg was). Bij volle bepakking kan de afstand tussen de band en de mover wat verschillen en zou dan afgesteld moeten worden.


beverwijk antwoordt op 28 augustus 2008:

Ik heb een reich mover op mijn caravan de tweede ! De eerste mover total los gereden aan een stoeprand dus de zijkant(kwetsbaar) hij hangt erg laag aan de voorkant maar dat gaat goed tot mijn verbazing soms. Hij slipt wel eens door maar dat ligt meestal aan het feit dat je hem niet ver genoeg
aandraait tegen de band Misschien is het beter om het laatste stukje met de hand te doen i.p.v accuboormachine! Een nadeel vindt ik wel eens als er meer caravans met mover bij elkaar staan en bezig gaan dat de mover(s) er mee ophoudt vooal de truma stoort enorm! OOk de combinatie mover /verend neuswiel van Alko is een ramp !!Als het neuswiel iets dwarsstaat en de mover draait drukt hij in een ommezien het wiel krom( is me al 2 keer overkomen)


Wim antwoordt op 28 augustus 2008:

Ik heb al twee jaar een verend neuswiel bevalt erg goed
volgens de dealer moet je hem niet te ver opdraaien dus niet te hoog.
Dit om krom drukken te voorkomen.


beverwijk antwoordt op 28 augustus 2008:

ik draai hem beslist niet hoog op maar de wangen van het wiel
gaan krom zodat hij enorm slingert!!


Michel antwoordt op 3 januari 2009:

Hallo Johan,
Je moet eens naar je dealer gaan en vragen of hij je mover opnieuw kan afstellen.
Het afstellen gebeurd meestal met een blokje om de afstelling te bepalen maar je moet de afstand iets meer tegen de banden dan het blokje afstellen dan heb je geen last meer van het doorslippen.
Verder veel plezier met je mover.


erik antwoordt op 15 januari 2009:

beetje off-topic maar ik heb een verkoopwagen ( markt!)
uitgerust met de reich move control -inmiddels al 7 jaar oud!- gebruik deze 6 dagen per week 4 keer per dag om deze ( schamel ) aanhanger ( gewicht 2500 kilo !) op zijn plaats te zetten en te verplaatsen,aankoppelen e.d. De aandrijfrollen zijn op voorste wielen gemonteerd en wel aan de achterzijde hiervan. Wielmaat 10 inch bandenmaat 195/50 10 inch dus hangt extreem laag boven wegdek. Met een kilometrage van 30.000 km per jaar heb ik nog nooit 1 drempel geraakt enz. Wel heel belangrijk bij intensief gebruik is goed onderhoud, laat ik uitvoeren door de RANGEERSPECIALIST, Rhenen. Absolute klasse !


janno antwoordt op 6 mei 2009:

Met veel belangstelling alle verhalen over hoogte mover gelezen. Ik heb zelf sinds drie jaar een Reich mover en die bevalt redelijk, maar hangt inderdaad maar 13 cm boven het wegdek. Tot nu toe geen problemen maar wil deze zomer naar Engeland en vraag me af of deze geringe hoogte nog problemen geeft/kan geven bij het op- en afrijden van de veerboot. Iemand ervaring?


Tijs antwoordt op 6 mei 2009:

Janno, ik weet niet hoeveel cm mijn mover boven de weg hangt (Reich onder Hobby): caravan staat net weer in de stalling. Weet wel dat de mover achter de as hangt.

Afgelopen week ben ik met de boot naar Engeland geweest (Calais-Dover) en heb met op en afrijden van de boot geen enkel probleem gehad. Drempeltjes en hellingshoeken vielen prima mee. De drempels bij mij thuis in de buurt zijn verhoudingsgewijs een groter probleem.

Ik denk dat je je dus geen zorgen hoeft te maken.


Paul Turel antwoordt op 29 augustus 2009:

Broodje aap? ik wou dat het waar was. De mover kan als ie voor de as is gemonteerd er wel degelijk af, maar in osn geval heeft ie ook meer schade aan de as voorkomen. Bochtje te krap en het asfalt was iets (50cm) hoger dan het gras ernaast. Het gevolg: http://www.vakanties.turel.name/Vakantie2008DeHRSlo/photo5745.htm en verdere foto's
Gelukkig hebben we een verzekering die alles heeft vergoed, alleen daar had ik tijdens de vakantie niets meer aan en als je eenmaal een mover gewend ben, dan mis je em wel


Tijs antwoordt op 30 augustus 2009:

Correctie: mijn mover hangt voor de as. Wat wel klopt is dat ons dat nog geen enkele keer in de problemen heeft gebracht. Maar ik probeer dan ook te voorkomen dat ik in gaten van een halve meter diep rijd. Dan kun je inderdaad blij zijn dat de mover de klap heeft opgevangen ipv je banden of iets anders echt cruciaals voor het rijden. Maar Paul zal het met me eens zijn dat dit uitzonderlijke situaties zijn waar je met de aanschaf van een mover geen rekening hoeft te houden. Als je vaker dit soort "landschap" neemt kun je beter een off-road caravan zonder mover aanschaffen 😉.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 30 augustus 2009:

Paul, ik weet niet of er schade is voorkomen. De kans is juist groter dat het chassis wordt beschadigd als een mover de klap moet opvangen. De mover kan voor de as immers geen kant uit, maar in jouw geval is het blijkbaar goed afgelopen.
Volgende keer in de bocht iets beter in de spiegels kijken 😉


Paul T. antwoordt op 31 augustus 2009:

Normaal kijk ik ook goed in mijn rechter buitenspiegel, maar een tegemoetkomende auto verleende mij geen doorgang en dwong me wat sneller terug te sturen op een bruggetje die ik net opdraaide en dan let je even want meer op de voorkant om schade te voorkomen.
Overigens zat het motortje van de oude Truma mover meer naar de buitenkant gemonteerd dan mijn nieuwe Truma SE.
Overigens heb ik nooit last gehad met het aantikken van de mover met drempels of het op en af rijden van ferries. Dus die "geringe" vrije speling valt dus reuze mee.


antwoordt op 18 september 2010:

Wie heeft een reicher economie mover en hoe bevalt deze? Graag evevn een emailbericht hierover en bij voorbaat bedankt.


Jan antwoordt op 18 september 2010:

De Reich economiemover komt qua type overeen met het "oude" type dat ik vanaf 2004 onder mijn caravan heb.
Er zitten bij mij dus nog van die schuurpapier rollen op.
De mover functioneert vanaf het begin uitstekend en zonder enig probleem, ook nooit iets mee geraakt of zo.
Het enige echte probleem is op dit moment dat ik de mover steeds minder (lees eigenlijk nooit meer) gebruik. Ik zet mijn caravan gewoon met de auto op zijn plek, zoals ik voorheen ook al deed en ik in de loop der tijd te lui ben geworden om de moeite te nemen "het ding" te gebruiken.
Als je een niet te grote/zware caravan hebt zou ik er nog maar eens een nachtje over slapen😉


Theo antwoordt op 19 september 2010:

@Jan,
Ook ik gebruik het 'ding' zo weinig mogelijk en zet bij voorkeur de caravan met de auto op zijn plaats. Een belangrijke reden is om de vaardigheid van het achteruit rijden te blijven oefenen, te onderhouden. Het is bovendien vaak gemakkelijker.
Toch wil ik de mover niet missen. het op zijn plaats zetten en weghalen thuis gaat niet met de auto. Ook op campings kom je situaties tegen waarbij het op de plaats zetten met de auto niet of nauwelijks mogelijk is.
Dus de mover wil ik niet missen, zelfs als ik een kleine caravan zou kopen.


Jan antwoordt op 19 september 2010:

Ik laat niet voor niets mijn mover onder mijn caravan zitten Theo, er komt vast wel weer een moment voor mij dat ie toch weer eens nodig is.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker