Freek vraagt op 5 oktober 2005:
Graag zou ik van mensen uit ervaring willen horen/lezen hoe deze auto bevalt met trekken op hellingen. Ik lees wel de testen maar dat is allemaal met maximale gewichten. Ik rijdt nu een diesel met 230 Nm bij ca 2000 toeren maar heb geen grip genoeg. Ik ben nu geinteresseerd in een Mazda Touring (benzine) met 180 Nm bij 4000 toeren, dus minder trekkracht onderin, maar wel MET 4-wielaandrijving.
Graag hoor/lees ik ervaringen.
Ik wil de auto gebruiken om MAXIMAAL 1300 kg uit het water te trekken op een trailerhelling. Normaal zal het gewicht ca 1100 kg zijn maar de trailer is maximaal tot 1300 kg belastbaar.
Bert antwoordt op 6 oktober 2005:
Door de zich bijschakelende achterwielen zul je natuurlijk meer grip hebben. De trekkracht is verder niet bijzonder zodat je de kans loopt je koppeling om zeep te helpen. Wij rekenen dat het met zo'n 12% wel het maximum is op zeeniveau. De meeste sleephellingen zijn steiler volgens mij. Maar niet te vaak en met veel toeren weg proberen te komen zou wel moeten lukken. Voorkom dat je té lang de koppeling laat slippen.
Nadeel dus van auto's als de Tribute is dat ze eruit zien als een terreinwagen, maar het absoluut niet zijn.
Freek antwoordt op 10 oktober 2005:
Bedankt voor de info, we gaan nu maar naar de volgende keus kijken, een Nissan X-trial diesel uit 2001.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.