Edwin vraagt op 24 maart 2008:
Wie heeft er ervaring met de de volgende weg .
Vanaf Nancy over de route national naar Valance .
Via Nancy Epinal Lons e sollnier naar Bourg en Bresse Lyon is dit te doen of is het een slechte weg.Wil eens een keer niet over de Route du Soleil ook al gaat dat sneller en is het goed te doen.
Hans antwoordt op 24 maart 2008:
Wij nemen ook liever de RN wegen. Veel leuker rijden.
Je komt alleen altijd door dorpen en stadjes en dat houdt op.
De RN wegen zijn prima te berijden. Het enige waar je voor moet oppassen zijn soms de spoorwegovergangen. Dat kunnen wel eens nare kuilen cq. bulten zijn en als je daar dan met 80 km overheen rijd is dat niet prettig maar meestal zie je deze wel goed van tevoren.
Carlo antwoordt op 24 maart 2008:
De route Via Metz, Nancy,Epinal, vesoul, Besançon ,Lons-le-Saunier en Bourg-en-Bresse is zeker te doen ,rustig en mooi de weg zelf is ook goed .Met in Arbois een rustige camping om te overnachten.
koster antwoordt op 24 maart 2008:
Prima weg die erg mooi is.
Ook in Nancy is een goede overnachtingscamping "Le Brabois"evenals in Lons le Saunier direct aan de RN.
Goede keus deze weg.
Hans B antwoordt op 24 maart 2008:
Van harte aanbevolen ook is het al weer jaren geleden dat ik deze weg bereden heb. En die dorpen en stadjes waar je door komt....je hebt toch vakantie!!!
edwin antwoordt op 24 maart 2008:
Bedankt voor de reacties ik weet nu dat ik deze weg maar eens ga proberen alleen hoeveel km is dat via de route soleil is het voor mij ongeveer 1000 km naar mijn eind bestemming (we gaan naar Mirmande 20 km van montelimar).We komen uit Enschede.via de route planner kom ik er niet achter.
Berggeit antwoordt op 24 maart 2008:
Het is trouwens Valence!! met een e en geen a... Je komt dan willicht in kroatie aan, hahaha
Citaat: Via Nancy Epinal Lons e sollnier naar Bourg en Bresse Lyon
Ik zou zeggen bij Epinal hebben wij niets te zooeken!!
Gewoon Nancy, Macon, Dyon, Lyon, Valence...
Prima brede weg, goed alternatief voor de peage. Let wel: geniet onderweg van de vele P's en zet stoelen en tafels buiten... => genieten!
Berggeit antwoordt op 24 maart 2008:
OOhh overnachten in camping municipal aan de linkerkant vlak na het binnenrijden van Macon. Tegenover de camping een grote Mammouth voor even bijladen... Een echte overnachtingscamping!
vd ploeg antwoordt op 25 maart 2008:
af bij montigny leroy langres om dyon seurre no996 louhans
bourgbres rondweg naar lyon
janka antwoordt op 25 maart 2008:
Als je de tijd hebt dan is het een hele prettige route. En het is en blijft vakantie nietwaar?
gert antwoordt op 25 maart 2008:
nou ik kan het wel niet begrijpen,maar als je van lons-le-saunier na bourg en bresse rijdt kom je toch echt niet in de buurt van macon.
en dan berggeit ik denk ook dat je eerst dyon krijgt en dan pas richting macon gaat want anders is het toch wel een stukje om hoor. foutjeeee
Hans B antwoordt op 25 maart 2008:
Hallo Edwin, hier dan vier alternatieven voor de autoroute du Soleil.
Autoweg: Nancy - Epinal - Remiremont. Dan RN: Vesoul - Besançon - Lons-le-Saunier - Bourg-en-Bresse - Lyon.
Of: autoroute tot Toul. Dan RN: Neufchâteau - Langres - Dijon - Beaune - Lyon. Denk dat deze RN's druk zijn!
Of: autoroute tot Toul. Dan RN: Neufchâteau - Langres - Dijon - Seurre - Mervans - Louhans - Cuiseaux - Bourg-en-Bresse - Lyon.
Of: Autoweg: Nancy - Epinal - Remiremont. Dan RN: Vesoul - Besançon - Lons-le-Saunier - Bourg-en-Bresse - Ambérieu-en-Bugey - Crémieu - la Côte-St. André - Bourgoin-Jallieu - Beaurepaire - Hauterives - Romans-sur-Isère - Crest - Montelimar. Maar deze is echt toeristisch. Laatste gedeelte ook D-wegen.
Enne...ga je naar vaak naar Frankrijk? Die ouderwetse Michelin wegenatlas is eigenlijk onmisbaar. In Frankrijk vaak goedkoop op de kop te tikken.
Alvast een fijne vakantie!
edwin antwoordt op 25 maart 2008:
Ja ik ga vaak naar Frankrijk en wou nou eens niet de route soleil rijden of een andere autobaan nemen dit keer via de R.N.
wegen maar als het een drama is elke keer optrekken en af remmen zie ik ook niet zo zitten .
Maar ik begrijp dat de weg die ik wil nemen goed is dus dat proberen we dan maar een keer .
Kan op de terug weg nog altijd via de route soleil als het niet bevalt .
MvO antwoordt op 26 maart 2008:
Een goed alternatief is het volgen van de zg Bison Futé routes. Goede wegen, voldoende mogelijkheden om te stoppen cq overnachten en om (goedkoper) te tanken.
Kijk hier maar eens http://www.weginfrankrijk.nl/Verkeer.html
Hans B antwoordt op 27 maart 2008:
En daar wordt je dan weer verwezen naar een site in het Frans. Denk dat dat voor velen een probleem gaat vormen. Verder vind ik daar geen routes meer beschreven. Wel allerlei informatie over eventuele problemen zoals drukke dagen, wegopbrekingen, enz.
Vroeger kon je overzichtskaarten krijgen bij bureautjes van Bison Futé op diverse parkeerplaatsen langs druk bereden vakantieroutes. Moet wel toegeven dat ik al jaren mijn eigen routes plan maar toch nog vaak de groene wegwijzers tegenkom van de "Slimme Bizon".
En wat de zwarte zaterdagen betreft: heb daar al binnendoor rijden nog nooit iets van gemerkt.
Gyl antwoordt op 28 maart 2008:
Reeds vele jaren rijden we naar zuid Frankrijk, altijd langs RN en D wegen, dat is vakantie vanaf de eerste km.
Om vanaf Bourg-en-Bresse naar Valence te rijden volgen we deze weg: N75 naar Amberieu-en-Bugey, dan enkele km.
de N84 richting Lyon maar dan terug de N75 naar Lagnieu, Morestel en Voiron. Nu de N92 naar Romans daar de autoweg E713 (tolvrij) naar Valance, afslag 35 zo komt men op de N7
richting Montélimar.
Hans B antwoordt op 29 maart 2008:
Een variatie op de laatste door mij beschreven route. Vaak gereden deze weg, maar dan op weg naar de Alpen. Voiron ligt wel erg dicht tegen Grenoble aan. Maar, ook al is het vakantie, lijkt me een beetje omrijden.
Stibberik antwoordt op 4 juli 2011:
Voortreffelijk te doen, over het algemeen via de Route nationale maar ook departementale wegen voor normale caravans geschikt. Laatste ervaring: 2010
Arthur antwoordt op 7 juli 2011:
Over 3 weken gaan we weer over de RN's richting Marseille. Heb ze al eerder gereden en voor ons een verademing. Niets gejakker over de Autoroute/Peage maar lekker touren door leuke dorpjes. Het echte rijden. En heerlijk die bochten die uit de oorspronkelijke wegen zijn gehaald, dat zijn vaak de mooiste parkeerplaatsen. Pootjes uit en verse koffie en zelfs eieren bakken en relaxen. Dat is pas vakantie.
De routes zijn prima te rijden en prima aangegeven. Absoluut aan te raden als je de tijd wilt nemen om te reizen.
Johan antwoordt op 7 juli 2011:
De TomTom heeft als optie het mijden van tolwegen. Wat is jullie ervaring daarmee, kom je dan op de RN wegen tercht?
Qua km zou bv Eindhoven- Taize korter zijn via de RN wegen, maar wel bijna 2 uur langer in tijd.
Zij er ervaringen met TT en mijden tolwegen?
johan
Arthur antwoordt op 7 juli 2011:
Ja, gebruik TT altijd dus ook met caravan. Meestal maak ik een reisplan ipv 'standaard navigeren naar'.. Snelwegen vermijden kan maar let op dat TT geen rekening houdt met een caravan en soms met een idee komt wat je met een caravan beter niet zou moeten doen. Ik check altijd even van tevoren welke route de TT voorstelt. Maar de RN's en veel D-wegen gaan goed. Een tussenweg/aansluiting kan dan weer wel een verrassing opleveren. Kies je echter voor de kortste route dan kun je zelfs zandpaden en karrensporen verwachten....
Arthur antwoordt op 7 juli 2011:
Sorry, gelezen het vermijden van SNELwegen ipv TOLwegen. Ja, de kans bestaat dat je dan ook op RN en D-wegen terecht kunt komen met soms aparte aansluitingen of omwegen. Soms zijn RN's korter, soms langer en vaak door dorpen waar beperkte snelheid verplicht is.
Ron clots antwoordt op 23 juli 2015:
Wil graag voor ons de eerste keer met Caravan totaal 760 naar Spanje
Rijden via Bourg. En Bresse rijden RN . Is dat goed te doen ??
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 23 juli 2015:
Dat is goed te doen als je geen haast hebt. Met of zonder caravan maakt niet veel uit mits je een goede combinatie hebt. Maar bedenk dat Spanje wel ver is via de RN.
Stef antwoordt op 23 juli 2015:
Spanje is net zover via de RN als via de snelweg
Alleen duurt het via de Rn ietsjes langer , maar wel veel leuker om te rijden.
Je ziet veel meer , goedkoper tanken, kan in de supermacht onderweg je inkopen doen, onderweg in een dorpje lekker eten en alles is tolvrij.
Het is maar waarvoor je kiest, maar ik rij in Frankrijk nog steeds alles via de
RN ook met een grote combinatie.!
Mvg
Stef
Stef antwoordt op 23 juli 2015:
Supermacht moet Supermarche zijn ( Frans voor supermarkt )
Mvg
Stef
Houtman antwoordt op 23 juli 2015:
Ben weliswaar niet naar Spanje gereden maar ben midden juni van Bretagne naar Arnhem gereden over louter RN- en D-wegen: ik heb de TomTom op "vermijd tolwegen gezet en in twee dagen de ruim 1000 kilometer afgelegd.
Uit ervaring kan ik zeggen dat in dat gedeelte van Frankrijk de RN-wegen meer dan uitstekend zijn. Rond wat grotere plaatsen wordt men om het centrum geleid. Dan is het aantal rotondes behoorlijk maar het verkeer rijdt wel door!
En inderdaad je spaart tolkosten en omdat je gemiddelde niet boven de 85 kilometer uitkomt ook nog een brandstof.
(Die bij de grote supermarkten ook nog eens eurocenten goedkoper is dan langs een tolweg).
Ik begrijp werkelijk niet wat mensen bezielt om de grote tolroutes te nemen. Zeker niet als de boeren of vrachtwagenchauffeurs een actie houden.
Reinier antwoordt op 23 juli 2015:
Wat mij bezielt? De tijdwinst.
Bert antwoordt op 23 juli 2015:
Van: Houtman
Datum: 23 July 2015 om 21:42
Ben weliswaar niet naar Spanje gereden maar ben midden juni van Bretagne naar Arnhem gereden over louter RN- en D-wegen...
Ik heb die route een paar jaar terug ook gereden. Relaxt wel, maar zuinig? Echt niet.
Ik kan van de een naar de andere rotonde echt best goed zuinig rijden, maar op die route was het verbruik en ook de gem. snelheid beroerd.
Houtman antwoordt op 23 juli 2015:
Mijn laatste opmerking (Wat bezielt mensen om..) was ook bedoeld om een beetje te prikkelen. Moet kunnen, vind ik.
Met Bert verschil ik duidelijk van mening: mijn boordcomputerje liet me duidelijk zijn wat mijn gemiddelde snelheid was en het verbruik.
In de route zitten behoorlijk lange stukken zonder rotondes of dorpen en steden. Ook zijn er lange stukken met meer dan twee rijbanen. Verder was het opvallend rustig. Volledigheidshalve: we reden op zaterdag en zondag. Dus geen vrachtverkeer. En vooral het deel door Frankrijk is mooi.
Kees antwoordt op 23 juli 2015:
Heerlijk over de tolwegen. Ik denk juist andersom, wat bezielt mensen om het hele stuk binnendoor te rijden, verschrikkelijk! De tolwegen zijn heerlijk te rijden, gemakkelijk en snel en de parkeerplaatsen zijn prima! Nooit meer anders dus voor ons.
Stef antwoordt op 24 juli 2015:
Verschillende mensen, verschillende meningen ! Maar snelwegen/ tolwegen zijn de meest saaie wegen om overheen te sturen.
Qua rijden is het veel leuker om binnendoor te rijden over kleinere wegen , door dorpen of over bergachtige wegen.
Op snelwegen is het op naar de 100 cruisecontrol aan en dan maar met constante snelheid bijna zonder te sturen urenlang te rijden.
RN of binnendoor ben je veel meer bezig met autorijden door dorpen en rotondes ben je veel meer bezig met autorijden. De leukste stukken zijn nog altijd wanneer je bergachtig rijdt met flink wat bochten.
En tuurlijk dit kost tijd. En toch heb ik ook in het verleden wel zo'n 8 a 900 km op een dag via RN kunnen rijden met de caravan. Kost wel een paar uurtjes
Mvg
Stef
Staf
Houtman antwoordt op 24 juli 2015:
Kees heeft gelijk als hij bij tolwegen het voordeel van grote parkeerplaatsen aanhaalt. Op RN-wegen zijn die vaak niet of minder aanwezig. Maar in het weekend wordt, op tolwegen, menig parkeerplaats, bestemd voor o.a. auto-caravancombinaties, ingenomen door vrachtwagens.
Alfred antwoordt op 24 juli 2015:
Dat je op de RN minder brandstof gebruikt omdat je niet boven de 85km/u komt, is mijns inziens kolder.
Je vergeet dan dat je steeds moet optrekken en afremmen omdat je niet kan doorrijden ivm de vele rotonde's.
Dat het minder saai is dan de tolweg, daar ben ik het wel mee eens.
Mijn ervaring is dat het qua kosten om het even is, wat je aan tol bespaart ben je weer kwijt aan extra brandstof.
fransvb antwoordt op 24 juli 2015:
We zijn verschillende keren naar Frankrijk geweest altijd over RN wegen. Het leuke ervan is dat je zoveel van Frankrijk ziet, je strijkt eens neer bij een leuk terras of je parkeert in een dorp op het plein en eet je boterhammetje.
TheoS antwoordt op 24 juli 2015:
Je bespaart op de RN ook op de prijs voor de brandstof. De verschillen kunnen aanzienlijk zijn.
freddy antwoordt op 25 juli 2015:
Alfred,
Dat je langs de N en D wegen meer brandstof verbruikt kan wel zijn,maar zal altijd goedkoper blijven dan de tolwegen.
één voorbeeld:
prijs tolweg met caravan Reims-Lyon: 98,5 euro.
dirk antwoordt op 25 juli 2015:
Freddy ,
De tol bedraagt 61,30 maar maakt verder niet uit hoor , wij hebben beide gedaan maar wij nemen de tolweg lekker relaxd constante snelheid en het schiet op , als je genoeg tijd hebt en je niet erger aan landbouw verkeer eventueel prima maar via de RN wegen is voor mij gevoel helemaal niet veel goedkoper wat te denken aan optrekken remmen om de haverklap , maar veel plezier wij nemen heerlijk de tol .
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 25 juli 2015:
In Frankrijk heb je RN is vele soorten en maten. Grote delen van sommige RN wegen zijn 4-baans 'snelwegen' met een maximaal toegestane snelheid van 110 km/u en geen rotondes en stoplichten. De (caravan) snelheid is in praktijk op dergelijke wegen gelijk aan de 'betaalde' Peage autoroute. Echter soms is een RN een tweebaans weg door dorpjes met stoplichten, rotondes en veel langzaam verkeer. Dan is de snelheid knap laag en zal je meer moeten stoppen en optrekken. Of het brandstof verbruik dan hoger is dan op de 'Peage' hangt erg af van het rijgedrag van de chauffeur. Het meerverbruik bij snelheden boven de 100 km/u is veel hoger dan bij 80 km/u en daar kan je heel wat voor optrekken, zeker als je de combinatie bij nadering van rotondes zoveel mogelijk laat uitrollen. Het prijsverschil van tanken kan tot 20 cent per liter schelen tussen tanken aan de Peage en bij een goedkope onbemande tank.
Met een goede Michelin atlas (schaal 1:200.000) kan je goed inschatten wat voor soort weg het betreft. Op Google maps is dat ook goed te zien.
Bijvoorbeeld de route van Parijs naar Bordeaux:
Het stuk weg van Poitiers naar Bordeaux via de N10 is een prima (gratis) snelweg die een voordeliger alternatief is van de Peage (A10). Maar de N10 van Tours richting Portiers is een ramp.
De weg van Nancy naar het zuiden via de N57 naar Vesoul, Besancon is grotendeels 4-baans. De 2-baans delen rijden goed door en is daarmee wel een alternatief voor de A31.
Om tol te besparen schijnt het voordeliger te zijn om af en toe een extra afslag en oprit te rijden. De app Peago geeft daar advies over.
dirk antwoordt op 25 juli 2015:
Dus met andere woorden ,wil je wat van het land zien en geen haast hebt , je huiswerk maken en een route in elkaar zetten.
Wil je zo snel mogelijk op je bestemming zijn neem de de Tol .
De kosten en tijd laten we buiten beschouwing .
Wij nemen de Tol .
Fijna vakantie allemaal .
Houtman antwoordt op 25 juli 2015:
Net als mij eerder op dit forum is overkomen, zie ik dat Edwin zeven jaar geleden de vraag stelde...
Ben benieuwd of ie een keuze heeft gemaakt of dat hij dat laat afhangen van o.a. de bestemming en de wegen die daar naar leiden. Wat dat betreft vind ik dat de reactie van Menno het meest genuanceerd is.Daarom vermeldde ik ook in mijn eerste reactie dat ik van het zuiden van Bretagne naar Nederland was gereden. En dan nog iets: ik vind autorijden fijn. Juist met een caravan ervaar ik het als ontspannen. Ik rijd nooit harder dan 90 kilometer per uur en dan vind ik het prettig dat er wat te rijden valt en dat mijn vrouw niet in slaap sukkelt omdat er veel te zien en te genieten is. Maar inderdaad: iedereen moet het doen zoals hij het beste vakantiegevoel heeft/krijgt.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.