Caravantrekker.nl

Roestige kogel

Dirk Veraar vraagt op 26 maart 2008:

Mijn vraag is de volgende, mijn kogel van de trekhaak is helemaal verroest ondanks dat er een kap op zit. Wat kan ik hier het beste aan doen omdat de kogel schoon moet zijn i.v.m met stabilisator. Nu maak ik hem iedere keer schoon met tinner maar de roest blijft terug komen. Wie weet de oplossing.

Dirk Veraar

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Peter Elands antwoordt op 26 maart 2008:

Ik doe het altijd zo:
Afschuren met heel fijn watervast schuurpapier, drogen en dan met alcohol van 70% ontvetten. De kogel blijft dan redelijk lang schoon.


Richsrd antwoordt op 26 maart 2008:

nooit afschuren. Een stukje zink op de koppeling doet wonderen. Roesten stopt. wordt bij schepen ook toegepast om roesten tegen te gaan. Immer zink is onedeler als ijzer. Daardoor zal het zink oxideren en het ijzer niet. zorg wel voor goed metalisch kontakt tussen zink en ijzer


Roel antwoordt op 26 maart 2008:

De blanke kogel kan je licht inolieën. Echter, bij gebruik van een stabilisatorkoppeling kan je de werking hiervan tenietdoen wanneer je de kogel niet eerst reinigt en vetvrij maakt. De frictieplaatjes in de koppeling absorberen namelijk de olie en zijn daarna waardeloos en zullen vervangen moeten worden.


Ed antwoordt op 26 maart 2008:

Waarom zou je de kogel niet gewoon in de de wax kunnen zetten? Ik zou het eerlijk gezegd niet weten. Wellicht helpt het ook tegen piepen. 😉


Richard antwoordt op 26 maart 2008:

Een trekhakkogel NOOIT invetten, olien of waxen. De porien van de kogel gaan daardoor dicht, waardoor de oppervlakte ruwheid van de kogel afneemt en daarmee de effektiviteit van de anti-slingerkoppeling


Roel antwoordt op 26 maart 2008:

Richsrd schreef:
"Een stukje zink op de koppeling doet wonderen."
»Dat heeft te maken met Galvanische corrosie. Jij doelt op kathodische bescherming. Er moet dan wel een electrisch geleidend millieu aanwezig zijn zoals zeewater. De beschermende werking vindt alleen plaats op een (electrisch) contact tussen twee (onedele) metalen waarvan de één minder edel is dan de ander door een derde meer anodisch metaaloffer.
De knop van de trekhaak blijft gewoon roesten.


Roel antwoordt op 26 maart 2008:

Richard schreef:"Een trekhakkogel NOOIT invetten, olien of waxen. De porien van de kogel gaan daardoor dicht, waardoor de oppervlakte ruwheid van de kogel afneemt en daarmee de effektiviteit van de anti-slingerkoppeling"

»Het gaat hier niet over Nanotechnologie! Blank staal is prima te ontvetten. Een vette remtrommel wordt ook gewoon gereinigd en hergebruikt.


Ed antwoordt op 26 maart 2008:

Richard geen vet of olie OK Maar een microscopisch dunne beschermlaag van autowax is alleen porien afsluitend en geen smeermiddel. Ik zie geen bezwaren.
En anders lekker laten roesten. Roest is tenslotte het middel van de natuur om ijzer tegen verdere oxidatie te beschermen en is bovendien na 100meter rijden weggeschuurd.


MvO antwoordt op 26 maart 2008:

Ed, het is een misverstand dat een roestig oppervlak de rest van het materiaal vrijwaart van roesten (oxideren). Bij non ferrometalen zoals b.v. aluminium, koper en zink is dit wel zo.
IJzerhoudende legeringen (ferrometalen) daarentegen zullen in principe doorgaan met roesten totdat alle ijzermoleculen een verbinding met waterstof en zuurstof zijn aangegaan. Bij RVS RoestVastStaal voorkomen de in de legering opgenomen metalen chroom en nikkel het oxidatieproces.


janka antwoordt op 26 maart 2008:

Gewoon schoonmaken met kruipolie en dan ontvetten. Dat laatste deden we summier want wij rijden sinds jaar en dag zonder stabilisator.


Peter antwoordt op 26 maart 2008:

Een gegeven is het wel, dat er absolut geen vet aan de "kogel" mag komen indien er een stabilisator gebruikt word!
Maak dus altijd even de binnenkant van stabilisator schoon indien je de caravan uit de stalling haalt, want je loopt het risico dat er vet aan de binnenkant van de stabilisator zit door de verplaatser in de stalling.


Roel antwoordt op 26 maart 2008:

Dan kan je de frictieplaatjes ook wel gedag kussen!
Met dank aan de stallinghouder. 😉


Jan@ antwoordt op 27 maart 2008:

Wanneer de caravan niet wordt gebruikt de kogel licht invetten en kapje erop. In het caravanseizoen, wanneer je een stabilisator hebt, kogel ( en binnenkant kapje!) goed ontvetten met wasbenzine.


Ger antwoordt op 27 maart 2008:

Ter bevestiging van de vorige reactie van Jan@:

KLOPT HELEMAAL, doe ik ook. Geen roest en, alvorens de sleurhut weer achter de auto te hangen even met tinner/alcohol of welke goede ontvetter dan ook, de kogel schoonmaken. Geen roest en goede werking van de stabilisator.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker