Robbert vraagt op 27 maart 2008:
Over ongeveer 6 weken wordt onze nieuwe Renault Laguna 2.0 Dci 150 pk Estate met handgeschakelde 6-versnellingsbak afgeleverd. Het trekkrachtrapport leert dat het trekken van 1300 kg Fendt caravan geen probleem moet zijn. Ben wel benieuwd in welke mate deze auto met een caravan aan de kogel door z´n ´kont´ zal zakken. Het oude model kon eigenlijk niet zonder hulpveren. De nieuwe Laguna is volgens Renault qua vering zo´n 45% stijver. Heeft iemand al wat gelezen of gehoord over de al dan niet doorzakken met last op de kogel?
Robbert antwoordt op 5 april 2008:
Niemand?
:-(
Pieter antwoordt op 6 april 2008:
De auto is natuurlijk nog erg vers.
Misschien eerst zelf ervaren?
Die hulpveren zitter er zo weer onder.....!
Ed Westermolen antwoordt op 6 april 2008:
Daar kan ik me alleen maar bij aansluiten.
Gewoon even met je caravan gaan proefrijden, dit moet je natuurlijk niet vlak voor je vakantie doen, dan ervaar je zelf of hulpveren nodig zijn.
En zoals Pieter al zei, ze zitten er zo onder.
Rolf antwoordt op 13 juni 2008:
Robbert, heb je hem ondertussen kunnen proberen?
Ik heb deze auto nu drie maanden en ben ook al zo lang in discussie over de trekhaak. Hij zit echt veel te laag.
Een beetje verkeersdrempel kom ik niet over, zonder de grond te raken.
Zijn er nog meer mensen met ervaring met de Laguna Estat
e?
Heeft er al iemand hulpveren onder laten zetten, zo ja welke?
Bert antwoordt op 13 juni 2008:
De nieuwe Laguna ligt dus net zo laag als de oude? Kijk even of hij achterover hangt, dan zijn hulpveren de oplossing. En controleer de hoogte van de trekhaak in onbeladen en beladen (achteras maximum). Dat moet voldoen aan de volgende norm:
Uit het caravanhandboek:
De RDW Centrum voor voertuigtechniek en informatie geeft twee normen voor de kogelhoogte; de ene norm geldt bij een lege auto: afstand hart kogel tot wegdek tussen 38 en 45 cm. De tweede norm gaat uit van een beladen auto: afstand hart kogel tot wegdek tussen 35 en 42 cm.
Robbert antwoordt op 13 juni 2008:
Inmiddels heb ik met de caravan gereden (van en naar de dealer voor een BOVAG-beurt, totaal zo'n 80 km). De motor trekt het met veel gemak (150 pk en 340 nm). Ik had de kogeldruk even gewogen voor vertrek en deze zat op 74 kg. De trekhaak (ik heb de afneembare variant) zit bij de nieuwe Laguna op een prima hoogte. Alhoewel natuurlijk nog niet op vakantiegewicht, zakte de kont maar heel beperkt door. 80 km per uur in vijf ging prima (circa 1800 toeren). Al met al positief, ik zie de vakantiereis naar Kroatie met vertrouwen tegemoet. Aan de trekkracht zal het in ieder geval niet liggen.
Rolf antwoordt op 17 juni 2008:
Ik heb geen afneembare trekhaak.
Die van mij zit in onbeladen toestand (zelfs zonder bestuurder) op 38 cm. Zou dus net volgens norm zijn.
In beladen toestand (kogeldruk 54 kg, bagage en bestuurder) zit hij nog 31 cm boven het wegdek. Hierbij nog niet aan maximum laadgewicht en kogeldruk. Lijkt me dus veel te laag?
Is de oplossing dan de afneembare trekhaak? Hoe hoog zit die bij jouw? Zit die in onbeladen toestand hoger?
Of heb ik verkeerde veren?
Van de week maar weer terug naar Renault.
Robbert antwoordt op 17 juni 2008:
Bij mij Laguna zit bovenkant kogel onbeladen op 44,5 cm. Dat is dus hoger dan die 38 cm van jou. Wel heb ik het nieuwste model Laguna (maand oud). De nieuwe lijkt stugger/beter geveerd te zijn dan het vorige model.
Rolf antwoordt op 18 juni 2008:
Ik kom net weer bij dealer vandaan, wordt weer aangekaart bij Renault NL.
Ik heb ook het nieuwe model, maar was één van de eersten in februari, misschien hebben ze daar nog de oude veren onder gehangen.
Hiermee morgen maar weer even bellen.
Bert S antwoordt op 18 juni 2008:
Tijd voor een geintje:
RENAULT = Roest En Narighied Achtervolgt U Lange Tijd!
antwoordt op 18 juni 2008:
Da's een ouwe! 😉
Bert S antwoordt op 19 juni 2008:
Een oude grap of een oude Renault?
antwoordt op 19 juni 2008:
Roest is niet echt hét probleem bij Renault. Bij welk merk nog wel tegenwoordig. Het is vaker het mechanische wat de strijd opgeeft samen met de oprukkende electronica (uitval) die zorgen voor hogere kosten bij oudere auto's.
De nieuwe Laguna is een kompleet andere auto en eigenlijk de naam Laguna niet meer waardig. Geen schroef van de oude Laguna is er in terug te vinden. De betrouwbaarheid van deze Laguna zou Toyota naar de kroon moeten steken. De tijd zal uitwijzen of de Narigheid U nog lang achtervolgt. Het is echter wel een betere rijmachine die veel wegheeft van de Duitsers dus minder 'Frans'.
Rolf antwoordt op 19 juni 2008:
Heb jij een vaste trekhaak onder je nieuwe Laguna of de afneembare versie? (die laatste heb ik). Ik weet ook dat er inmiddels bij MAD springs vervangingsveren voor de nieuwe Laguna beschikbaar zijn (circa 210 euro ex montage).
Robbert antwoordt op 19 juni 2008:
Rolf, ik lees net dat je al aangeven hebt dat jij de vaste trekhaak eronder hebt. Als Renault geen soelaas biedt, zijn de vervangingsveren van MAD Springs een goede optie....
Rolf antwoordt op 19 juni 2008:
Ik weet dat MAD die veren heeft.
Echter Renault zegt dat de garantie vervalt als je die veren installeert.
antwoordt op 20 juni 2008:
Op de veren ja, niet op de motor bijvoorbeeld.
Robbert antwoordt op 27 juli 2008:
Wij zijn weer terug van 4 weken Kroatische zon. De Laguna is geslaagd met vlag en wimpel. De Laguna trok onze Fendt Saphir 450 QB (max 1300 kg) makkelijker dan onze vorige auto, een C5 2.2 HDiF. Dit komt denk ik niet alleen door meer pk's (+ 17) en meer koppel (+ 33) maar met name door andere versnellingsbakverhoudingen (nu 6 bak). Hulpveren bleken niet nodig. 5e versnelling het meeste gebruikt, kon Laguna op de cruise control lang vasthouden, ook met lichte klims. Kruissnelheid doorgaans 104 of 106 km/uur op de cruise. Verbruik heenweg 12,5 liter per 100 km bj 86,1 km per uur gemiddeld volgens boardcomputer. Terugweg 12,0 liter per 100 km bij 80,2 km per uur gemiddeld
Lau antwoordt op 27 juli 2008:
Heeft de auto de reis zonder mankementen uitgereden?
Daar ben ik nou benieuwd naar.
Je weet maar nooit met een Renault!
Robbert antwoordt op 27 juli 2008:
2x 1480 km, dat lukt echt wel met een Laguna hoor! 😉
Ja, zonder mankementen, al ruim 12.000 km lang. Renault heeft merkbaar haar best gedaan met de nieuwe Laguna, er stil interieur, geen rammels, mooie materialen en hoogwaardige afwering en gebruiksgemak.
Jan antwoordt op 1 augustus 2008:
Hallo,
Ik heb een vraagje aan de eigenaar van de nieuwste renault laguna 2.0 dci 150 pk.
Ik heb gehoord dat op LANGE autobaanhellingen, de motor warm loopt......klopt dit??
Gr. Jan
Bert antwoordt op 2 september 2008:
@Robbert. Fors verbruik, om niet te zeggen enorm voor een diesel! Was dat minder met de C5? Ik heb deze zomer een tripje gemaakt via allerlei 'heuveltjes' regio CH/I en al met al heeft m'n V70 TDI (met zonder milieulabel) en 1500 (dik) Kipje minder dan 10 L/100km verbruikt. Ja, ik rij flink door....
kurt antwoordt op 2 september 2008:
Bert ja hoor minder dan 10 liter .met 1500kg aan de haak ik zou zeggen allemaal een zweedse tank
Emmen antwoordt op 21 mei 2012:
Sorry dat ik het zeg, maar bij Renault zijn ze 'niet echt netjes bezig' ..... (netjes uitgedrukt he)
De trekhaken voldoen NIET aan de in NL gestelde normen !
De regels zijn heel simpel:
Auto geheel voolbeladen inclusief max. kogeldruk dan mag de trekhaak kogel (Hart) niet lager zitten dan 35 cm.
Wel lager ..? => Renault Nederland heeft een probleem en dient dit op te lossen !! (Zo zijn nu eenmaal de regels)
Helaas, heeft U een probleem om hen dit wijs te maken.... (En dat gaat helaas niet gemakkelijk)
Een gefrustreede (helaas door werkgever gedwongen) Renault rijder.
Edwin antwoordt op 22 mei 2012:
®oel: Kopt,de eerste serie LagunaII (2001) waren er wat probleempjes. Ik rij zelf model GrandTour 1.8 2001 maar heb tot op dit moment geen noemenswaardige probleemen. Dit is na 2003 geheel verbeterd ( maar bijna elk merk heeft na introductie probleempjes)Maar met de LagunaIII heeft renault weer een heelijke reisauto gemaakt, trouwens de LagunaII was dit ook al.
Voor meer info over alle modelen ga eens naar www.lagunaclub.nl
RobD antwoordt op 22 mei 2012:
Denk niet dat Roel nog antwoord, Edwin😉
Die is 2 jaar geleden, helaas afgehaakt.
Bert.s antwoordt op 22 mei 2012:
Roel is er nog wel toch....onder een andere naam.
@Eric antwoordt op 23 mei 2012:
Psst Bert.s, effe onder elkaar:
Hoe noemt hij zich dan tegenwoordig? 😉
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.