Caravantrekker.nl

Hybride trekker

Avalanche vraagt op 2 april 2008:

Heeft er iemand ervaring met een hybride aangedreven auto in combinatie met een caravan van 1500kg?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 2 april 2008:

Dan komt alleen de Lexus 400h in aanmerking. Volgens Duitse trekauto tests is dat een prima trekauto.


Ed Westermolen antwoordt op 2 april 2008:

Nee hoor, er is nog een lexus Hybride die een caravan kan trekken nl de GS450 H


Tim antwoordt op 2 april 2008:

Mag de LS600h geen aanhanger trekken? Jammer, was net van plan om er een te kopen.


Bert antwoordt op 2 april 2008:

Weet ik eigenlijk niet. Je hebt ook nog een Civiv Hybrid. De Prius van Toyota mag niente trekken.


Tim antwoordt op 3 april 2008:

De Honda Civic Hybrid mag ook niks trekken volgens mij.


Ed Westermolen antwoordt op 3 april 2008:

Dat klopt zowel bij de Toyota Prius als bij de civic Hybride staan geen trekgewichten vermeld, dus ongeschikt als caravantrekker.


Marcel antwoordt op 3 april 2008:

Die elektromotoren geven bij elk toerental het max koppel, dus je mag verwachten dat optrekken prima zal gaan


@Eric antwoordt op 3 april 2008:

Volgens mij zijn beiden wel degelijk geschikt om een caravannetje mee te trekken alleen verbruiken ze dan zo veel meer brandstof dat ze dan hun A-klasse predikaat verliezen?


Roel antwoordt op 3 april 2008:

Het caravantrekken kost energie, veel energie.
Bij caravannen met een hybride zal er snel een tekort aan energie ontstaan, waardoor je mogelijkerwijs onvoldoende trekkracht overhoudt en komt te staan.
Hybrides zijn gewoon te snel uitgeput. (nu nog).


@Eric antwoordt op 3 april 2008:

Die Prius heeft de beschikking over 78 PK / 115 Nm voor de snelweg maar die motor moet dan wel een leeggewicht van 1275 kilo vooruit "branden"....
Een caravan zal dan inderdaad te ver gezocht zijn.

Die hybride Honda heeft 95 pk / 123 Nm, mag toch wel een klapkarretje achter dan...


Roel antwoordt op 3 april 2008:

Vergeet dan niet een haspel mee te nemen! 😉


@Eric antwoordt op 3 april 2008:

Die Honda en Toyota lopen toch "gewoon" op hun verbrandingsmotor op de snelweg of als er andere uitzonderlijke prestaties verlangd worden?


Roel antwoordt op 3 april 2008:

Geholpen door de E-motor bij additionele vermogensvraag, (indien beschikbaar) Niet prettig caravannen als de 'batterijen' leeg zijn.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 3 april 2008:

Volgens de test is de Lexus RX 400h een prima trekauto, die in zijn soort ook zuinig omgaat met de benzine. Je moet hem dan wel vergelijken met de grote SUV's met benzine motoren zoals BMW X5 etc. dus absoluut gezien niet zuinig natuurlijk. Prestaties zijn wel erg goed en ook bij het wegrijden helpen de electromotoren heerlijk mee. Helaas kunnen we de trekkracht nog niet uitrekenen omdat we daar eerst een nieuw computermodel voor moeten ontwikkelen.

Natuurlijk rij je het merendeel gewoon op de benzine motor maar ook met een caravan zijn er vele momenten dat geen prestaties worden gevraagd en dat je gebruik kan maken van de beweging van de massa.


Jilger Mout antwoordt op 4 april 2008:

Zelfs zonder elektromotor moet een Prius met zijn 78 pk nog wel wat kunnen trekken. Het is niet zoveel vermogen op een vrij fors gewicht, maar denk eens aan een Ford Transit o.i.d.. Sommige versies daarvan mochten met 75 pk 2 ton trekken!. Het hangt natuurlijk maar net van de overbrengingsverhoudingen af. De Prius heeft als voordeel dat hij is voorzien van een CVT. Altijd trekkracht dus, want altijd het juiste toerental voor de gevraagde prestaties.


Roel antwoordt op 4 april 2008:

Hoe schat jij in Jilger, dat de Prius het op de puist bij Luik zal doen?
Uitgaand van een beetje caravan erachter natuurlijk.


@Eric antwoordt op 4 april 2008:

Met of zonder acculader en 300 km snoer? 😉


Willem antwoordt op 4 april 2008:

Hybride en caravan? Niet echt DE combinatie.
Hybride en andere soortgenoten zijn gemaakt om zo zuinig mogelijk met brandstof om te gaan. Dit gaat natuurlijk ten koste van andere zaken, een beetje anti-caravan dus.
Tuurlijk kan de Lexus RX 400h een behoorlijke caravan trekken.
Maar die auto heb je niet omdat hij zuidig is, maar gewoon voor de heb. Dat laatste geldt overigens voor alle krachtmonsters.


guus antwoordt op 4 april 2008:

Hybride auto's en vakantie ??
Op naar het noorden (Scandinavië).
In het zuiden zijn de geitenwollensokken zo warm aan en het staat daar zo gek.
Korte broek, schandalen en die sokken er onder.

1500 kg achter een hybride auto ??? Volgens mij zijn er weinig H.auto's te vinden.




@Eric antwoordt op 4 april 2008:

Nou, 1500 kilo zal wat veel zijn maar ik vraag mij af of zo'n Prius of Honda motorisch in staat is een caravan van, zeg eens 800 kilo, te trekken zonder een gevaar op de weg te worden.


Jilger Mout antwoordt op 4 april 2008:

Roel,

Als de benzinemotor 78 pk levert, dan heb je op een vlakke weg bij 80 km/u niet al het vermogen van die motor nodig om je snelheid vast te kunnen houden, ook niet met een (niet te grote) caravan erachter.
Voor zover ik weet laadt de benzinemotor in dat geval het accupakket van de Prius op. Op het moment dat je dan net na Luik bij de Grote Helling komt, lijkt mij dus dat het accupakket behoorlijk opgeladen zal zijn. Zodra de auto het dan zwaar krijgt bij het naar boven rijden, springt de elektromotor bij. Vanwege het goede koppel van de elektromootr denk ik dat je dus vrij probleemloos boven kunt komen bij Luik. Eenmaal boven kunnen de accu's dan weer bijgeladen worden.
Het wordt denk ik pas echt lastig als je bergpassen gaat rijden. ik kan me voorstellen dat de accu's dan leeg raken en dat je dus geen 'reserves' meer hebt, maar alleen maar 78 pk van de benzinemotor.


Willem antwoordt op 4 april 2008:

Oplossing:
TSI motoren van VW.
Die zijn zuinig, snel en heel sterk.
1,8 heeft koppel van 250Nm bij 1500 toeren. Het lijken wel Turbodiesels.



Roel antwoordt op 4 april 2008:

Ik zou bijna zeggen, nou probeer het eens 😉
Bel me niet als je nabij Antwerpen komt te staan.

Je hebt gelijk dat er bij constante snelheid op de vlakke weg weinig vermogen nodig is.
Om zover te komen is het nodig geweest de combinatie eerst op snelheid te brengen. Dit kost een veelvoud van het vermogen nodig voor constante snelheid op de vlakke weg. Afhankelijk van de tijd die je daarvoor neemt.
Daarbij komt dat de luchtweerstand kwadratisch toeneemt met de snelheid.
Zonder daarvoor in ingewikkelde berekeningen terecht te komen kan je algemeen stellen
dat het brandstofverbruik bij caravannen flink toeneemt in vergelijk met soloritten. Het dubbele verbruik is niet ongewoon.

Stel dat je het tot Luik redt. Onderaan de GH (Grote Helling) wordt begonnen aan de 'klim'. De e-motor zal al vlot bijspringen en gaat verbruiken. Denk jij dat-ie de top haalt?
Jij schrijft: "Zodra de auto het zwaar krijgt bij het naar boven rijden, springt de elektromotor bij."
De auto heeft het vanaf de start al zwaar en heeft bij de GH geen reserve meer. Hij zal dit puistje en die die daarna nog komen met zijn 78 pk moeten bedwingen.
Lijkt mij geen prettige vakantie. Dan kan je nog beter de bergpassen nemen. Met goed schakelen en niet stilvallen kom je een heel eind, mits je niet te snel wilt.

We zullen voorlopig geen hybride combinatie tegenkomen denk ik, maar ja wie ben ik?


@Eric antwoordt op 4 april 2008:

Van: Willem
Datum: 04 April 2008 om 13:24

Oplossing:
TSI motoren van VW.
Die zijn zuinig, snel en heel sterk.
1,8 heeft koppel van 250Nm bij 1500 toeren. Het lijken wel Turbodiesels.

================================================

Tja, dan wordt zo'n Prius wel erg onbetaalbaar.


@Eric antwoordt op 4 april 2008:

Zo'n Prius ding accellereert van 0-100 binnen 10.9 sec. (fabrieksopgave...)
Kan menig middenklasser een puntje aan zuigen overigens.

Vind ik toch wel een hele prestatie voor die 78 PK motor met een 1275 kilo zware auto.
Helpt bij zo'n acceleratie van 0-100 km de electromotor ook nog mee of gaat dat dan puur op verbrandingsmotor eigenlijk?


Koen antwoordt op 4 april 2008:

@Eric vroeg zich af wat een 78 pk benzinemotor met een caravan van +/- 800 kg zou doen.
Niet met één van 1500 kg.
Indien de 78 pk geleverd wordt door alleen de benzinemotor én je er een hefdakcaravan achter hangt én de versnellingsbakoverbrengingen "goed" zijn : rijden maar, is mijn mening.
Ik heb met een 1.2 benzine en 60 (zestig) pk met een 750 kg wegende (goed gestroomlijnde) caravan die "puist" al enkele keren opgereden.
Nee, ik was niet als eerste boven.
En ja, ik voel me echt niet slecht (of te goed) om op het uiterst rechtse baanvak tussen de vrachtwagens te rijden.
Dus : laat maar komen die hybride met trekhaak.


Koen antwoordt op 4 april 2008:

Bij acceleratie helpt de electromotor mee.
Dan geeft ie zijn koppel van 400 Nm vrij (van 0 tot xx toeren)
Zie ook website van Toyota.


@Eric antwoordt op 4 april 2008:

Ik durf de uitdaging geloof ik ook wel aan.
Probleempje, waar haal ik zo'n Prius ding vandaan met trekhaak...

Caravan gaat wel lukken, stel m'n Constructam van 800 kilo graag beschikbaar voor dit experiment!

Ik blijf er voorlopig maar bij dat die dingen geen caravan mogen trekken ivm het het dan verliezen van hun predikaat A-klasse.


Jilger Mout antwoordt op 4 april 2008:

@ Koen,

Wat voor auto was dat, die 1.2 met 60 pk?

@ Eric,

Volgens mij heeft aanhangergewicht niets te maken met milieulabels. Als je een caravan gaat trekken met welke zuinige auto dan ook gaat het brandstofverbruik vér buiten de A-normen.


Koen antwoordt op 4 april 2008:

"""Wat voor auto was dat, die 1.2 met 60 pk?"""

Niet "was", maar "is" 😉 : een Lancia Y van '97.
Met nu zo'n 240.000 km op de teller.
Heeft als trekker in de Vogezen en in Schotland gereden. Ook Texel en de Ardennen. Zelfs tot in Luzern, maar niet de "hoge Alpen" opgereden (wel "Klein Zwitserland", maar dat is het G-H-Luxemburg).

Caravantrekker is nu een Skoda Roomster 1.6 benzine geworden.
Rijdt iets vlotter en vinniger met caravan erachter... 😉
Caravan weegt maximum 750 kg én (zeer) goed gestroomlijnd (1.95m breed en glooiend van 2.00m tot 2.25m hoog).


Jilger Mout antwoordt op 4 april 2008:

@ Koen,

Wel leuk om te lezen dat je met een 'kleine' auto met bijbehorende bescheiden motor toch een kleine caravan kunt trekken. Alles kan, mits je het maar op elkaar aanpast.

Ik vind het ook altijd leuk om zulke combinaties te zien rijden. Zo heb ik al een keer een Fiat Panda, een Nissan Micra en vorig jaar nog een Volkswagen Polo (al is die niet echt klein meer) met caravan gezien.


Harry Zijlstra antwoordt op 5 oktober 2008:

Het internet staat inmiddels vol met de nieuwe hybrides van toyota en Honda. Weet iemand of de nieuwe Prius en/of de honda insight al wel een redelijk gewicht kan trekken?


Pat (B) antwoordt op 5 oktober 2008:

Ter info:
Een Lexus RX 400h mag een kogelgewicht van 80kg hebben en mag 2000kg trekken.


Eddy Westermolen antwoordt op 6 oktober 2008:

Harry Zeilstra zegt:

Het internet staat inmiddels vol met de nieuwe hybrides van toyota en Honda. Weet iemand of de nieuwe Prius en/of de honda insight al wel een redelijk gewicht kan trekken?

Harry, ik heb op de site van Toyota Nederland gekeken en die Prius mag nog steeds niks trekken.
Behalve een fietsendrager is er niks te koop voor de Prius, geen trekhaak, niks.

De Honda Insight komt pas in de lente van 2009 naar Nederland dus daar is nog niet veel over bekend.
Er schijnen er hier maar 3 exemplaren van rond te rijden.

Gezien bovenstaand verhaal van de Autoweek website, zeer waarschijnlijk import.


harry zijlstra antwoordt op 9 oktober 2008:

Mijn vraag is vermoedelijk niet duielijk naar voren gekomen. weet iemand of de nieuwe generatie hybrides, los van de dure Lexus, al geschikt zijn als trekauto? Volgens mij zijn ze dat niet. Ik ben gewoon benieuwd of de nieuwe modellen dat wel zijn. Er rijdens immers een heleboel auto's op de weg met een trekhaak. Ik vrees dat de zuinigheidsrage voorbij gaat aan de caravantrekkers.


@Eric antwoordt op 9 oktober 2008:

De facelift modellen van de Prius en Civic Hybride mogen nog steeds geen aanhangertje (laat staan een caravan) trekken.


Piet antwoordt op 26 april 2009:

Bij hybrides brand de bedrading electromotor door als je een caravan gaat trekken. Daarom vervalt je fabrieksgarantie als je dat doet. Toch maar een gewone auto dus.


Bert antwoordt op 27 april 2009:

Broodje aap. Je mag er iets mee trekken of je dat mag dat niet, wettelijk en ook van fabriekswege.


frank antwoordt op 29 april 2009:

mijn honda hybride trekt prima een aanhangertje hoor. je merk er niets van. vraag me alleen af of de trekhaak er geschikt voor is.


frank antwoordt op 29 april 2009:

heb eerst in een prius gereden en daar zelfs mee op vakantie mee naar italie geweest met een 500 liter box op het dak en 4 personen erin. volgens mij heeft ie het dan net zo zwaar als dat je met een aanhangertje door nederland rijd.


@Eric antwoordt op 29 april 2009:

@Frank: is er voor de Hybride Honda een volwaardige trekhaak leverbaar?
Voor de Prius is er alleen maar een haak zonder kogel (voor fietsendrager) te krijgen meen ik?


lowbudget-rik antwoordt op 3 februari 2011:

N'avond allen!
Ik vraag mij af hoe de nieuwe Lexus CT200 H het er vanaf gaat brengen als trekauto. Ziet er goed uit, is op meerdere gebieden eco en is "aardig betaalbaar". Weegt zo'n 1345 kg. Zou dus een redelijk sleurhutje voor in ons geval 2 personen (wij hebben kunnen geen kinderen krijgen, dus daar hoef je verder niet op te reageren) aan moeten kunnen. Ik krijg er vanuit de folder al "zin an".
Bon voyage!


Koen antwoordt op 3 februari 2011:

In België mag hij 0 kg trekken...


@Eric antwoordt op 3 februari 2011:

In NL ook...


Bert antwoordt op 3 februari 2011:

Niet alleen in België. 😉


rob antwoordt op 3 februari 2011:

En de 3008 Hybrid4? Een diesel met 136pk en 4x4 zou toch ook een behoorlijke aanhanger moeten kunnen trekken. Volgens de Peugeot-dealer gaat de prijs heel aantrekkelijk worden (laag in de 30) maar is nog niet bekend of hij inderdaad iets mag trekken.


lowbudget-rik antwoordt op 4 februari 2011:

Klopt dat de Lexus CT200h "nul" kilo mag trekken. Ik heb het bij de importeur nagevraagd en kreeg dit in de mail te horen. Jammer, verder kijken dus. 3008 is overigens ook een mooie auto. Weer een stapje verder.
groeten Rik


Bert antwoordt op 4 februari 2011:

Veelbelovend die 3008 hybride. Efficiënte 163 pk diesel op de voorwielen met een relatief bescheiden 300 Nm trekkracht en extra 200 Nm aan de achterwielen van het Ni-Mh accupakket. 200 pk en 500 Nm en AWD. Uitstoot < 100 g. Veelbelovend? Ideaal zou ik zeggen. Ik zie ook geen enkele reden waarom Peugeot geen trekgewicht zou toestaan.


Tom antwoordt op 5 februari 2011:

Waar ik voor vrees is dat er straks geen nieuwe trekauto's meer te koop zijn, als de hybride's (en auto's met lichte motoren) steeds meer worden verkocht. Leaserijders worden al gedwongen om in hybride's te rijden ivm met de kosten (BMP e.d.)

Is dit niet de oplossing voor de toekomst ?
http://www.zie.nl/videos/auto/Zelfrijdende-caravan/m1cz7vjfgef4


antwoordt op 5 februari 2011:

De fietsen achterop hebben wel een nadelige invloed op de stabiliteit.
Denk daarom dat het geen succes wordt😉

De toekomst laat zich moeilijk voorspellen en ook de deskundigen weten het ook niet altijd.
Een betaalbare hybride is momenteel geen optie als caravan trekker.
Maar als caravan trekkers kunnen we voorlopig doormodderen met wat we hebben aan diesel en benzine (wel of niet ge-downsized turbo) aangedreven autos.
Er is nog voldoende (hoewel steeds duurder) olie voorhanden.

Maar op den duur wordt olie een schaars product.
Reserves lopen leeg, nieuwe bronnen worden moeilijk te vinden en winnen, de Arabische wereld is onrustig en de vraag naar olieproducten wordt steeds groter (meer vraag uit India en China en wellicht een economische opleving VS en Europa).

Het zal wel lastig zijn om over vijf a tien jaar een keus te maken wat nieuwe auto en caravan investeringen betreft vrees ik


Bert antwoordt op 5 februari 2011:

Stroom opwekken wordt in de toekomst ook niet goedkoper. Het schijnt dat centrales brandstof nodig hebben. Zeker zijn er alternatieve (meer duurzame) methodes van stroomopwekking, maar die zijn verre van gratis. De energie wel, maar niet de investeringen.

Maar dat gaat wat ver hier te bediscussiëren, we zullen het wel zien. Eén ding is zeker: elektromotoren zijn zeer wel in staat zware voertuigen - denk aan treinen - voort te bewegen, beter dan verbrandingsmotoren misschien wel. De energieopslag is nog de bottleneck, en dat geldt ook voor wind- en zonneenergie.


michiel antwoordt op 10 februari 2011:

Ik vind het jammer dat fabrikanten het niet aandurven trekgewicht aan hun (betaalbare) hybrides toe te kennen.

Wij hebben een Kip Vision (hefdak) die m.i. makkelijk door een Auris Hybride of Pruis getrokken moet kunnen worden. Die 1.8 benzine motor heeft meer vermogen dan waar wij allemaal vroeger mee op pad waren toch! Al zal er weing van de zuinigheid over zijn met caravan, maar de rest van het jaar is het feest aan de pomp met zo'n hybride.

Ik vind het belangrijk om zorgvuldig met energie/ brandstof om te gaan en ik ben erg benieuwd naar het caravanverbruik van onze nieuwe auto. We hebben een Auris 1.6 Valvematic (132pk/160Nm) besteld als nieuwe trekker voor de Kip.


Robin antwoordt op 10 februari 2011:

Het verbaast mij ook al een tijdje dat er (bijna) geen hybrides zijn die ook maar iets mogen trekken.
Mogelijk dat auto's als de 3008 diesel-hybride, en alle andere PSA-varianten die nog zullen volgen, wel wat mogen trekken.
Zelf hoop ik dat de Chysler/Fiat plannen met de Voyager ook een trekauto opleveren.

Helaas heb ik ook geen antwoord.
Wel een alternatief; de lage-uitstoot/eco varianten van gewone auto's (greenline e.d.) die dan wel geen grote caravan mogen trekken, maar met een compacter model prima raad weten.

En zònder caravan zijn ze natuurlijk errug zuinig....


Tom antwoordt op 13 februari 2011:

De eerste elektrische auto's zijn in aantocht !! levering vanaf okt.2011
Kost 26.000,- uries en een heel aardig model.
Jammer dat je maar 160 km ver kunt rijden. Maar dat zal beter worden in de toekomst.
Zie http://www.renault-ze.com/nl-nl/home-988.html


RobD antwoordt op 13 februari 2011:

Tom, ze zijn er al hoor. http://www.nissan.nl/#vehicles/electricvehicles/leaf/prijs


Ed antwoordt op 14 februari 2011:

@ michiel

Het benzinemotorverhaal is het probleem ook niet.
Het probleem zit in het Hybride deel van de auto.
De elektromotor is vaak niet sterk genoeg om het gewicht van de caravan of aanhanger aan te kunnen.
Bij lage snelheid werkt immers alleen de elektromotor, de benzinemotor komt er pas bij hogere snelheid bij.

En omdat je met hogere snelheden geen caravan aan kunt koppelen.😉
Of bij bijv. Lexus de elektromotor uitgeschakeld kan worden, of een sterkere elektromotor is toegepast zodat deze wel iets trekken mag, weet ik niet.
Het prijskaartje is er dan ook wel naar.


Jan antwoordt op 14 februari 2011:

De elektromotor is vaak niet sterk genoeg om het gewicht van de caravan of aanhanger aan te kunnen.

Nee, dat is het probleem niet. Het probleem is de opslag van de energie die benodigd is, zeker bij caravanbedrijf.

Even gekscherend; De puist bij Luik niet kunnen toppen omdat de batterij leeg is bij vertrek uit Utrecht is toch een serieus probleem met je Hybride.

In weze is een elektromotor bij uitstek geschikt om te caravannen.
Max koppel bij nul toeren! Daar kom je echt wel mee weg. Jammer is alleen dat-ie het niet lang volhoudt.
(Maar dat had je hiervoor ook al kunnen lezen Ed.)


Jan antwoordt op 14 februari 2011:

Gewoon met een bovenleiding is de trolley-auto geboren. Zo oud als de weg in Arnhem zou ik zeggewn😉


k antwoordt op 30 juni 2011:

er is WEL een hybride auto met trekhaak.
de VW Touareg Hybride.
http://www.volkswagen.nl/home/modellen/touareg/hybride/technische_gegevens
/0,20372,Touareg_Hybride_D0Lnl,00.html
hij heeft een kogeldruk van 140kg


John antwoordt op 30 juni 2011:

Volgens mij heeft het er ook mee te maken dat als je deze auto's fiscaal rijd, er geen trekhaak, brede sportvelgen mogen worden gemonteerd.
Dit zou dan te maken hebben dat de auto in een ander energie label zou gaan vallen.

Een collega heeft dit gehad met zijn (oke geen Hybride) BWM 320D met A label. Kreeg geen trekhaak en ook geen andere velgen.

Mvg.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 30 juni 2011:

Nee, heeft niets met fiscale maatregen te maken. Die BMW mag van BMW niets trekken en de overheid controleert niet of een auto nog is originele staat is na de type goedkeuring. Na aflevering mag je best de velgen veranderen, maar of de lease maatschappij dat betaalt????


Arthur antwoordt op 7 juli 2011:

Heb zelf ook een Prius gereden. Gaat prima hoor (solo) met dat koppel vanuit stilstand. Je kunt ook de electromotor uitschakelen zodat je enkel de benzinemotor gebruikt. Of het niets mogen trekken te maken heeft met het hybridesysteem (wat overbelast zou worden?) of de sterkte van het chassis of de onmogelijkheden van het wegrijden op helling met een bepaald percentage weet ik niet. De electromotor met aanhanger zal echter zeer snel uitgeput zijn.

Feit blijft dat er niets mee getrokken mag worden en dus zullen we het niet weten. Is Bert/Menno) trouwens te berekenen/inschatting te maken hoe snel het afgelopen is op een vlakke weg zonder tegenwind (en zeg met een gemiddelde caravan van 850 kg beladen)?


Cees antwoordt op 8 juli 2011:

Al die Hybride auto's verschrikkelijk.
Het liefst koop ik nu een hummer, maar kan dat helaas niet betalen, dus zal het met mijn Renault Scenic moeten doen.


Jan antwoordt op 8 juli 2011:

Is Bert/Menno) trouwens te berekenen/inschatting te maken hoe snel het afgelopen is op een vlakke weg zonder tegenwind (en zeg met een gemiddelde caravan van 850 kg beladen)?

Als jij weet hoeveel energie er aan boord is.


Bert antwoordt op 8 juli 2011:

(Niet elke Hummer is een goede trekker hoor, er zijn er bij die een hele dikke oliekoeler nodig hebben op de automaat... 😉)

Hoe zou een Prius presteren met een caravan? Uitgaan van de capaciteiten van de benzinemotor vermogen en koppel en de overbrengingen van de cvt-automaat... (geen idee, nooit uitgerekend). Maar dat is de basis als je rijdt op de snelwegen en lange (of steile) hellingen bergop. Energie opslaan in het accupakket gebeurt als de motor wat 'over' heeft en wanneer je remt. Die opgeslagen energie (hoeveel is dat met een caravan?) is dan te gebruiken bij volle acceleratie of.... wanneer je weg moet rijden vanuit stilstand op een steile helling! Prima systeem hoor voor caravanning. Vooral als die elektromotor de achterwielen zou aandrijven. 4x4 en koppel vanaf 0 toeren.

Voorlopig dus alleen Porsche Cayenne Hybrid (Touareg ook denk ik) en Lexus RXh. Jammer dat Peugeot de markt voor caravanners aan zich voorbij laat gaan met een óók zo geconfigureerde maar 'normale' auto die binnenkort op de markt komt.


Arthur antwoordt op 8 juli 2011:

Veel te veel onbekenden dus om er een redelijke slag naar te kunnen slaan. Maar... de electromotor is uit te schakelen en dan (uitgaande van een 1.8)...

Ach, je zou het in de praktijk (illegaal) kunnen testen, er mag een trekhaak aan (voor een fietsapparaat) dus 😉

Blijk dat ik weer een Avensis rijd met een 2.0 motor. Lang niet zo schoon maar wel lekker met een huisje erachter!

Bert, bedankt voor de reaktie!


Jan antwoordt op 9 juli 2011:

Ach, je zou het in de praktijk (illegaal) kunnen testen, er mag een trekhaak aan (voor een fietsapparaat) dus

Je krijgt er alleen geen koppeling op, hetgeen ook de bedoeling is. Dus 'uittesten' zal lastig worden.


Fr@ns antwoordt op 9 juli 2011:

Volvo komt ook met een speeltje à la Peugeot 508, ik denk gewoon met trekhaak verkrijgbaar.
http://www.autoblog.nl/archive/2011/02/21/volvo-v60-diesel-plug-in-hybrid-49-gram-co2-per-km
Ik blijf wel moeite hebben met de misleidende uitstootwaarden, waarin de uitstoot van de Nederlandse elektriciteitopwekking niet zit inbegrepen. Levering zal mogelijk eerst tot een kleine, o.a. de Zweedse markt beperkt blijven.


Jeroen antwoordt op 9 juli 2011:

Ik kan me herinneren dat ik op het Autoweek forum eens heb gelezen van iemand die wel een trekhaak onder zijn Prius had geknutseld. Hiermee is hij met een vouwwagen op vakantie geweest naar het buitenland.


TR antwoordt op 13 september 2011:

ivm een hybride auto zoals onderstaand de 3008 Hybrid4.

http://directlease.nl/DLNl/nl/type.do?id=93451&reset=true
Zie tabblad "standaard".

Gewichten
Gewichten: rijklaargewicht in kg: 1.708 en maximum geremd aanhanggewicht in kg: 500
--------------------------------

Een BMW 3 serie efficient dynamics met 20% bijtelling kent niet eens te mogelijkheid van een trekhaak, wordt niet eens een max. aanhangergewicht vermeld omdat het niet mag.

---------------------------------

Auto's zijn er motorisch niet voor geschikt. Het overschakelen van elektrisch naar gemotoriseerd zal niet eenvoudig zijn. Daarbij wordt het model van de auto soms aangepast om een lage cw waarde te realiseren, zodoende kan de motor zijn hitte moeilijker kwijt.

Enige 20% auto met max. aanhangergewicht van 1800kg is de Mercedes C220 sedan.


TR antwoordt op 13 september 2011:

Enige 20% auto met max. aanhangergewicht van 1800kg is de Mercedes C220 sedan (100% diesel)

EN eerder genoemde auto´s zoals enkele Lexus modellen als het gaat om hybride.


John antwoordt op 14 september 2011:

"Ik blijf wel moeite hebben met de misleidende uitstootwaarden, waarin de uitstoot van de Nederlandse elektriciteitopwekking niet zit inbegrepen."

Dit geld ook voor het raffineren en de distributie van fossiele brandstoffen! Over de productie en distributie van je auto maar te zwijgen. Ga je dit allemaal meerekenen dan wil je niet weten wat je auto vervuild.


harko antwoordt op 30 september 2011:

Ik rij zelf een honda civic ima, de eerste generatie hybride. Deze auto is handgeschakeld. Sinds kort overweeg ik een kleine caravan of vouwwagen. Dat de auto 0kg mag trekken is denk ik omdat honda de auto met getest/gekeurd heeft hiervoor. Waarschijnlijk zijn ze ook bang voor mogelijke claims. Ik denk dat een kleine aanhanger wettelijk weg mag.
Toen ik de auto kocht heb ik er een trekhaak onder laten zetten voor een fietsendrager. Dat was geen probleem. Later zeiden ze in de garage dat een aanhangertje een keer geen probleem zou zijn. Ondertussen had ik al wel eens een boedelbak gehuurd.

Over het trekken.
Eens reden we in zuid Duitsland richting Tsjechie een vrij stijle helling op. De weg was recht dus 80km/h was geen probleem. Dit ging goed in de derde versnelling ... totdat de accu bijna leeg was. Ik merkte dat de auto snelheid begon te verliezen. Terug schakelen naar de tweede versnelling en we zijn fluitend boven gekomen (alleen maakt de motor wel wat meer lawaai).

De versnellingen van deze auto liggen nogal uit elkaar:
Bij 6000rpm 1:50km/h 2:100km/h 3: 150km/h 4:200km/h en 5: 250km/h dus de 4 is al een overdrive de 5 helemaal.
Wat doet een gewone middenklasser in de 1ste versnelling?

Koppel en vermogen vind ik lastig te interpreteren. Vermogen geeft aan hoe hard je een helling op kunt. Koppel zou iets moeten zeggen over of/hoe je deze snelheid kunt bereiken.
Dit laatste zou door de elektrische ondersteuning makkelijker moeten zijn.


Theo Gerrits antwoordt op 30 september 2011:

""Dat de auto 0kg mag trekken"",
Hieruit volgd dat de auto GEEN aanhangwagen mag voortbewegen.
De auto is niet bevoegd een auto te trekken!

artikel 5.18.18 a :
4. Als in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van een personenauto geen maximum te trekken massa aanhangwagen is vermeld, mag géén aanhangwagen worden voortbewogen


Ray antwoordt op 30 september 2011:

Volgend jaar komt de Volvo V60 hybride met 0% bijtelling. Deze mag1800kg trekken en bestaat uit 215 pk diesel met elektro motor 70pk.

Ik ben benieud naar de eerste echte resultaten met caravan.

http://www.autoweek.nl/video/2561/rij-impressie-volvo-v60-plug-in-hybrid

http://www.autoweek.nl/rijimpressie/1166/volvo-v60-plug-in-hybrid


Tijs antwoordt op 30 september 2011:

Maar dat is toch zo'n plug-in die je "aan de paal" moet opladen. Lekker handig als je onderweg bent met je caravan. Kun je beter de versie zonder die zware elektromotor nemen als die toch leeg is tegen de tijd dat je hem in de bergen een keer zou willen gebruiken. Of zie ik dat nou verkeerd.


JH Vis antwoordt op 1 oktober 2011:

Ja....je hebt altijd nog meer dan voldoende diesel pk's ter beschikking als de accu leeg is. Met woon-werkverkeer trek je deze in de regel niet leeg....Ideale auto dus. (Als ie niet zo duur zou zijn...😉


john antwoordt op 1 oktober 2011:

" Volgend jaar komt de Volvo V60 hybride met 0% bijtelling"

De bijtelling regeling gaat toch al op de schop, scheelt de overheid teveel aan inkomsten.Ze zullen wel licht wat minder aan bijtelling kosten maar om nu al te roepen 0% terwijl A; de auto er nog niet is en B; de regeling veranderd is erg prematuur.
Wel zorgen de chinezen voor een goed alternatief met deze Volvo zeker gezien de separate aandrijving.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker