Caravantrekker.nl

Overbeladen caravan

Harrold vraagt op 6 april 2008:

Wij hebben al 8 jaar een caravan. Nu hebben wij dit jaar een caravanweger aangeschafd. Tot onze grote verbazing zagen wij dat wij meer dan 200KG over het max. beladen gewicht zaten. Nu zijn wij toch met dit gewicht op de weg gegaan, want als wij de caravanweger niet hadden gehad hadden wij dit natuurlijk ook gedaan, net zoals voorgaande jaren. Met het rijden hadden wij ook niet echt last van, de caravan stond wel enorm scheef. Maar mensen die ook een caravan hebben, zitten jullie ook zoveel over het max. beladen gewicht, en kan je hiermee rijden? Of nemen wij gewoon iets teveel mee.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Bert antwoordt op 6 april 2008:

Natuurlijk kun je hiermee rijden, dat heb je zelf bewezen. Het gaat ook prima, tot het fout gaat en dat kan van alles zijn. Lekke banden, klapbanden, doorgezakte en beschadigde assen, vastlopende wielagers, overbelaste en heetlopende remmen, slingeren en omvallen, huilende kindertjes achter de vangrail, ziekenhuisopnames en zo kan ik nog wel even door gaan. Maar ik laat het er maar bij...


Jadatis antwoordt op 6 april 2008:

Bedoel je met dat scheefstaan, dat er gewichtsverschil was tussen rechts en links?
Als je dus min of meer bewust met overbelading rijdt, pas daar dan de bandendruk op aan . Is een stokpaardje van me !
Kun je zelf uitrekenen met behulp van mijn artikel op het camperforum onder de volgende link
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8397755
kom je er niet uit dan mail je me maar onder de gebruikersnaam hierboven bij hotmail of home


Tijs antwoordt op 6 april 2008:

Ik heb nog maar beperkte ervaring met een caravanweger (Reich) maar deze gaaf wel een betrouwbaar gewicht op. Twijfel je, ga dan naar een weeegbrug (zie andere discussies). En kijk anders eens onder de discussie over banden en overgewicht: daar lees je veel over het gevaar van overbelading!

Dat het tot nu toe (gelukkig) altijd goed is gegaan is natuurlijk is gegaan is natuurlijk geen argument. Ik ben zelf ook niet iemand die snel te weinig meeneemt, maar als ik in Excel de gewichten bij elkaar optel merk ik dat de zware spullen achter in de auto moeten om niet over de grens te gaan. Zoals je zelf al constateert gaat het harder dan je denkt.


MvO antwoordt op 6 april 2008:

Volgens mij gaat het bij velen al fout bij de aanschaf van een caravan. Als wij op zoek gaan naar een andere caravan heb ik een lijstje met criteria waaraan de caravan moet voldoen. Bovenaan staat het laadvermogen. Als dit niet minstens 300kg is gaat het over. Op de caravanbeurs heb ik wel eens een discussie gehad met een verkoper die dan snerend vroeg hoeveel zakken aardappelen ik mee wilde nemen. Maar het is heel simpel. Net zoals Tijs heb ik een Excellijstje waar alle gewichten (massa's) opstaan van de spullen die meegaan. Deze heb ik daarvoor allemaal gewogen. Als je het optelt krijg je 'n idee wat je allemaal meesjouwt. En daarbij heb ik graag wat laadvermogen over. Je bent namelijk niet verplicht tot de laatste kg te gaan.
Eigenlijk zou hier een wettelijke richtlijn voor moeten zijn. Kunstgrepen als het terugkeuren van het totale massa zou niet mogelijk moeten zijn. Dit gaat per definitie ten koste van het laadvermogen.


Florisjan van Bovenlander antwoordt op 6 april 2008:

Dat je 200 kg over max gaat is al niet best. Maar zorg dan in iedergeval voor dat het gewicht links en rechts gelijk is.

"De caravan stond wel enorm scheef".

ONBEGRIJPELIJK!!!


Louis antwoordt op 6 april 2008:

Doe alle andere weggebruikers en je eigen gezin een plezier Harrold , en zorg dat je de zaak juist beladen hebt voor je vertrekt .
De weger is een prachtig hulpmiddel , maar helpt niet als je de uitslag niet serieus neemt .
Dat je al veel langer zo op stap gaat en er niets is gebeurd , is geen argument om hier dan maar mee door te gaan , maar geeft alleen aan dat je tot nu toe geluk hebt gehad .


Roel antwoordt op 6 april 2008:

Nee,...... die klapbanden komt echt door die kl*tebanden zelf!

De caravan wordt écht niet overbeladen hoor!

En zo zijn er nog honderden die denken het goed te doen.
Gek hé, dat er rare dingen gebeuren?



Joost Kolen antwoordt op 7 april 2008:

Ik krijg last van jeuk bij de opmerking "enorm scheef".

Dan is er of technisch iets niet in orde of je moet eens erg kritisch naar je belading gaan kijken.


Roel antwoordt op 7 april 2008:

Een beetje een understatement Joost.
Meneer laadt al 8 jaar meer dan 200 kilo teveel in zijn caravan!


@Eric antwoordt op 7 april 2008:

@Harrold: laat je caravan eens wegen op een brug, ik vermoed dat je weger niet helemaal jofel is.
Een overbelading van 200 kilo is wel erg extreem.

De eventuele overbelading van 200 kilo is veel te veel natuurlijk.
Mocht hij echt zo zwaar wegen dan zou je misschien wat zware spullen (voortent, stokken etc.) in de auto kunnen vervoeren als je daar de mogelijkheid voor hebt.


Willem antwoordt op 7 april 2008:

200 kg te zwaar ?!@
Tuurlijk nemen we veel mee op vakantie, maar je weet toch wel wat het laadvermogen is van de caravan.
Je gaat daar niet zomaar 200 kg boven zitten zonder dat het het weet. Dus die verbazing mag je achterwege laten.
Met 200 kg overbelading ben je NIET verzekerd !!!

*** BLIJF THUIS EN BRENG ONS (en de medeweggebruikers) NIET IN GEVAAR ***


Rico antwoordt op 7 april 2008:

Rijden met een caravan die 200 kilo te zwaar is vind ik onbegrijpelijk. Als de caravan scheef hangt, en dat zallie dit jaar vast niet voor het eerst hebben gedaan, dan moet er toch ergens een alarmbelletje gaan rinkelen? Of was dat de reden om over te gaan tot aanschaf van een weger?

Stel dat uw caravan zo'n 200 kilo laadvermogen heeft. En dan vervolgens 200 kilo te zwaar is, dan betekent dit dat u 400 kg bagage (en water) bij zich heeft. Da's wel een enorme berg! Ik heb onze spullen aleens gewogen, en voor 3 a 4 weken vakantie zitten we op 170 kilo, incl luifel, halfvolle watertank, gasflessen, etc. Dus 400 kg vind ik wel heel extreem. Weet u zeker dat dat allemaal mee moet?

Groet,

Rico


mercha antwoordt op 7 april 2008:

ik ben van mening , dat als je ziet dat de caravan scheeft staat, dat je dan niet de weg op gaat.want dan hangt de caravan toch ook scheef achter de auto.
nee dan maar wat minder spullen mee.
heb wel makkelijk praat, want we zijn maar met 2.
maar toch, je hebt misschien wel erg geluk gehad.
gr mercha


Willem antwoordt op 7 april 2008:

@Harrold

Wat voor caravan is het, wat zijn de gewichten, leeg gewicht en max-gewicht. Wat is het bouwjaar.
Ook leuk voor ons om te weten.


pimr antwoordt op 7 april 2008:

Sprakeloos!!


Guus antwoordt op 7 april 2008:

200 kg!
Zie je het voor je ?? Als je dan met vakantie gaat is het een hele verhuizing.
Wat een zooi heb je dan bij je.

Vraag: wat nemen jullie allemaal mee.
Graag ook op de vraag van Willem (hiervoor) antwoorden.



jos antwoordt op 7 april 2008:

200 kg te veel dat is nooit goed.
Mijn vader had zo's 15 jaar geleden eens een nw Hobby caravan gekocht.
Gewicht caravan werd toen bepaald zonder iets er in.
Dus, zonder gasflessen, water enz en ook zonder kussens enz. voortent + nog een afwijking die fabriek opgeeft.
Hij heeft de caravan destijds gewogen zoals nu rijklaar + tent.
Volgens mij mocht bij toen nog iets van 100kg meenemen.
Dat is voor een gezin met 2 kinderen te weinig.

Harrold: wat voor caravan heb je en wat is het laadvermogen.


Harrold antwoordt op 7 april 2008:

Wij hebben een knaus azur 1220KG en max beladen tot 1400KG. Wij trekken de caravan met een volkswagen passat 2.0. Wij gaan op vakantie met 3 kinderen.


lellebel antwoordt op 7 april 2008:

Dat is niet veel 180 Kg laden, Dan ga ik er van uit dat het een jonge caravan is met alles inbegrepen. Als dit gewicht op de papieren staat zou ik hem nog eens wegen, wel ligt klopt dit ook nog eens niet. Ik weet niet wanneer je hem gekocht hebt, maar als deze gekocht is met de bedoeling een gezin met 5 pers. Moet ik zeggen dat dit een slechte keuze is geweest. Want aan de 180 kg gewicht te komen hoef je niet gek te doen.


lellebel antwoordt op 7 april 2008:

Oke' 8 jaar geleden, maar was dit toen een nieuwe en hadden jullie toen nog geen kinderen of zo. wellicht moeten jullie wel over steken naar een anderen caravan, omdat het gezin groter is geworden en de caravan hier niet voor meer bedoeld is.


janLMC antwoordt op 7 april 2008:

Wij hebben de caravan stadaard beladen, alleen een beetje kleding er in en wat water en eten voor onderweg, en we kunnen er vandoor.
We hebben de caravan leeg laten wegen en toen de boel beladen en alles gewogen wat er in ging. en toen zaten we net niet op de 1300 kg wat tie mag hebben.
Tot mijn verbazing stond, na het uitvoeren van een beurt en nieuwe banden, er op het bovag keuringsrapport gemeten asdruk: 1100 kg het enigste wat er nog in moet is 10 liter water, gasfles, eten/drinken en de kleding. dat weegt geen 200 kg. Of wordt er iets anders bedoelt met de asdruk?


guus antwoordt op 7 april 2008:

Harrold
1220 kg heb je dat zelf gewogen of staat dat op kenteken.
Er zit nogal verschil tussen het werkelijk gewicht en wat op kenteken staat, zeker bij wat oudere modellen.


Harrold antwoordt op 7 april 2008:

Dit staat in de papieren. Wij gaan nu niet opeens hierdoor een andere caravan kopen. Wij vinden de caravan verder super en lekker groot en we kunnen ons makkelijk redden in de caravan! Waarom zullen wij dan nu opeens een nieuwe caravan nemen, omdat we 200kg over het max. gewicht zitten. Nou daarvoor koop ik geen andere caravan.


lellebel antwoordt op 7 april 2008:

Harrold. Ik heb ook niet gezegt dat je een nieuwe caravan moet kopen. Maar als je bewust 200 kg over het max gaat beladen denk je dan ook aan de anderen vakantie gangers die wel bewust met hun vakantie bezig zijn. je zegt dat je caravan super is en lekker groot is, wat heb je er aan als hij straks op zijn kant ligt af elders. Maar ja als ik jou verhaal lees te zwaar, scheef enz. Dan weet ik dat jij het niet zo nou neemt met een schrammetje en of een deukje.


Roel antwoordt op 7 april 2008:

Harold gaat dus vanaf nu 200kg minder meenemen! 😉


Theo antwoordt op 8 april 2008:

Verbaast het me dat Harrold pas na 8 ontdekt zijn caravan te zwaar te beladen. Helaas niet....., in contacten met andere caravanners merk ik dat er velen zijn dat dat niet weten, zelfs niet willen weten, het onzin vinden daarmee bezig te zijn. Gelukkig zijn er ook zeer veel caravanners die het wel willen weten en precies weten.
Met Lellebel en anderen ben ik het eens dat er nogal wat vraagtekens te stellen zijn bij een zodanige overbelading zoals Harrold aangeeft.
De technische schade hierdoor is zijn probleem. De gevolgen van een eventueel ongeval is iets anders. Daar zijn anderen, op de eerste plaats zijn gezin, direct of indirect ook bij betrokken.
Een andere caravan kopen? Hij moet een keus maken: of de caravan minder beladen of naar een ander overstappen.
Harrold heeft zijn keus al gemaakt: Ik sluit me aan bij Roel.


jan! antwoordt op 8 april 2008:

nou ik weet dus ook niet wat mijn caravan weegt .
eigenlijk wel maar zo te lezen ook weer niet.
ik dacht wat op t kenteken staat dat dat t leeg gewicht was heb ik t dus ff fout :(
weet er dan iemand wat een hobby bj 1999 450 ub leeg weegt dus zonder voortent ,gas ,water enz ?
alvast bedankt


@Eric antwoordt op 8 april 2008:

Van: jan!
Datum: 08 April 2008 om 01:07

nou ik weet dus ook niet wat mijn caravan weegt .
eigenlijk wel maar zo te lezen ook weer niet.
ik dacht wat op t kenteken staat dat dat t leeg gewicht was heb ik t dus ff fout :(
weet er dan iemand wat een hobby bj 1999 450 ub leeg weegt dus zonder voortent ,gas ,water enz ?
alvast bedankt

================================================

Tijd voor een bezoekje aan een weegbrug?


Joost Kolen antwoordt op 8 april 2008:

Ik weet ook niet precies wat mijn caravan weegt, maar 200 kg te zwaar zeker niet. En al zou mijn caravan 200 kg te zwaar wegen (die marge kan de as van de caravan toch wel aan?) Dan nog ging ik niet op vakantie met een caravan die scheef hangt. Ik denk als Harold die 200kg netjes over zijn as zou verdelen dat hij strafbaar maar wel heel aan komt op de eindbestemming.


Harrold antwoordt op 8 april 2008:

Wij nemen aardig veel mee, dat moet ik eerlijk zeggen, maar absoluut niet 200KG meer dan andere! Wij hebben 3 kinderen, dan neem je ook al gauw meer mee, verder veel eten en drinken en kleren. De caravan stond inderdaad super scheef (hoge kogeldruk), maar de caravan lag verder goed op de weg en het rijden ging heel gemakkelijk, vorig jaar de hele weg naar Zuid-Frankrijk (over route du soleil) rond 110/115 km gereden. Totaal geen problemen gehad. Wij proberen dit jaar iets minder mee te nemen, zodat de caravan iig 100kg minder weegt en het liefst natuurlijk 200kg minder, maar ik ben bang dat dit niet gaar lukken.


antwoordt op 8 april 2008:

Joost mag het weten! Maar Joost weet het helemaal niet.

Joost en Harrold, hebben jullie dan ook écht nooit begrepen waar de verschillende lijntjes over (klap)banden om draaien? Onbekend met het Matador bandenprobleem?

Als de caravan maximaal beladen mag worden tot 1400kg en de banden met een LI 97/98 kunnen maximaal 1500kg dragen. En vervolgens sneller dan 100km/h rijden vindt je dan niet dat je het lot aan het tarten bent?

Waar ligt volgens jullie dan de grens? 200 kilo teveel moet kunnen vlgs jullie, 300 ook? Of 400 of wordt het pas gevaarlijk bij 500kg overladen?


Theo antwoordt op 9 april 2008:

Beste Roel,
Jouw bijdragen waardeer ik over het algemeen zeer, je bent m.i. op veel terreinen deskundig en weet veelal ook een zaak goed te beoordelen.
Maar toch....... een klein probleem.
Roel mag het weten! Maar weet Roel het wel?
Weet jij wat voor banden Harrold en Joost hebben? Ik heb het nergens gelezen. Zelf heb ik een caravan die tot 1300 kg. beladen mag worden. De banden (van fabriekswege) hebben loadindex 102, dit is 850 kg. x 2 = 1700 kg. Overbelading tot 400 kg. is voor de banden dus geen enkel probleem. Natuurlijk kan dit voor de as etc. wel een probleem zijn.
Of hetgeen je in je laatste bijdrage beweert opgaat, hangt af van de vraag of de banden van de caravan van Harrold en Joost al of niet een overcapaciteit hebben.
Ik denk dat Roel dit niet weet.


antwoordt op 9 april 2008:

Dat weet ik ook helemaal niet Theo. Wat ik wel weet is dat overbelading 'an sich' niet conform is aan wat de caravan constructeur in zijn hoofd had. Het is niet alleen het bandenverhaal natuurlijk, maar wel het eerste item wat boem zegt als er met de belading 'overdreven' wordt.

Ik ga er vanuit, bij gebrek aan info ondanks eerder gevraagd, dat Joost en Harrold in een heerlijke onwetendheid de zakken aardappels lekker aan het opstapelen zijn, en dat al jaren in successie. Laat ik nou in mijn onwetendheid veronderstellen dat zij niet zo vrijzinnig van geest geweest zijn er reeds banden onder gespijkerd te hebben die de creatieve belading wél aankunnen.

Jouw banden Theo, met LI 102, zullen er niet af fabriek onder gezeten hebben denk ik. Wederom een vrije aanname misschien, maar het is nog niet zo lang geleden dat sommige fabrikanten de draagcapaciteit van de af-fabriek bandjes erg marginaal gekozen hebben. (Kumho en Matador affaire ?!?)

En last but not least, hoef ik jou natuurlijk niet te vertellen dat 1 kilo overbelading nog steeds overbelading is, of niet dan? 😉
Zo niet dan ook aan jou de vraag: Waar ligt volgens jou dan de grens? 200 kilo teveel moet kunnen vlgs jullie, 300 ook? Of 400 of wordt het pas gevaarlijk bij 500kg overladen wanneer ook jouw banden tekort schieten?


Bert antwoordt op 9 april 2008:

Nee, dat weet Roel niet. Maar Harrold ook niet, durf ik te veronderstellen, want dan had hij dat al een keer vermeld in dit draadje. Roel gaat dus uit van de standaard bandjes die onder Harrold's Knaus zitten, niet meer dan een kwestie van reduceren en deduceren.

@Harrold. Het is al gezegd, 180 kg laadvermogen, waarbij ook de massa van allerlei zaken als mover, reservewiel enz. van afgetrokken moet worden (die items alleen al wegen 100 kg) is niet veel. Je zegt dat je op pad bent met 3 kinderen en dus het nodige meesleept. Ongetwijfeld is dat zo, dus dien je daar bewust van te zijn. Verplaats zo veel mogelijk spul naar je auto, dat scheelt al. 50 kg (voortent?) naar de auto, betekent een verschil van 100 kg t.o.v. elkaar. Eten meenemen? Heb je ooit een Hypermarché (of...) van binnen bekeken? De keuze is 5x groter dan de best gesorteerde AH in nederland en de prijzen zijn zeker niet hoger.

Hanteer dus 'gewoon' de grenzen die fabrikanten stellen aan gewicht en kogeldruk. Ga daar goed mee om en wees op die manier zuinig op vrouw en kinderen. Die verantwoordelijkheid ligt wel bij jou. Als je Passat enorm doorzakt vanwege de kogeldruk, zul je een verslechterde stuurprecisie moeten constateren. Doe je dat niet en vind je het allemaal prima rijden, zul je je eens achter de oren moeten krabben of je wel enigszins bewust aan het sturen bent. Tot nu toe blijkt uit je vraag en reacties dat je daar absoluut geen gevoel voor hebt. Is dat een probleem? Ja, als je al die andere veiligheidszaken aan je laars lapt. Overbelading en bovendien flink doorjast op de Autoroute met 110 /115 bijvoorbeeld. Ik hoop dat je het hier in dit forum nog eens kunt navertellen: 'Goh, ineens lag ie om'. Weet je hoe ik dan reageer naar je? Ineens? Nix ineens. Ik ben blij dat je het overleefd hebt, maar het is je eigen schuld, je had kunnen aanvoelen dat een betere belading cq gewichtsverdeling de balans /stabiliteit sterk verbeterd wordt en op die manier je veiligheidsmarge verhoogd wordt. Ja, bij snelheden van 110/115 is dat uitermate belangrijk...


GUUS antwoordt op 9 april 2008:

180 laadvermogen is niet veel voor zo'n caravan
waarschijnlijk Knaus Azur type 500 tot 550.
Doe eens een test op deze site.
Doe normaal en je neemt 250 kg mee. Doe eens gek en je komt op 300 kg, maar bijna 400 kg meenemen.
Volgens mij moeten jullie buren op de caming heel veel plezier hebben om jullie te zien uitpakken.
Je kunt al snel een bijnaam krijgen. Ooit van 'Tokkie' gehoord.
Veiligheid gaat voor alles.
Heb je eigenlijk alles wel nodig en gebruik je alles wel van wat je meeneemt ? vaak niet.


Theo antwoordt op 9 april 2008:

Roel, Over hetgeen jij schrijft, verschillen we niet van mening. Ook ik vind dat het niet verstandig is over te beladen. Ik probeer dit zelf te voorkomen.
In jouw voorlaatste bijdrage koppelde je de conclussie echter aan de banden, hetgeen je niet kunt weten, want het heeft nergens gestaan.
Mijn banden met LI 102 zijn echt van fabriekswege. Al een aantal jaren zijn er fabrikanten (Chateau/Home-Car b.v.) die standaard, van fabriekswege, C- banden monteren. Zie hiervoor hun brochures. Als regel hebben C-banden een behoorlijk grote overcapaciteit.
Heb je ook nog een as, die meer gewicht toelaat (het staat er op en het komt ook nog al eens voor), dan is enig overgewicht nog niet direct een probleem.
Voor me zelf geldt dat die overcapaciteit me een veiliger gevoel geeft, ook al gebruik ik hem niet.


Jerry antwoordt op 9 april 2008:

Na wat ik om me heen gezien en gehoord heb op de camping en hier verbaast me dit allemaal niks.
Je neemd met drie kinderen al snel erg veel mee.
Ik weet uit ervaring dat je met twee kinderen en een grote hond ook al snel veel mee hebt.
Ik heb het toen zo opgelost,hond achterin de station met hondenrek en op het dak een grote dakkoffer.
In de dakkoffer lag dan de voortent met stokken a60kg.
Water 20liter in 2 jerrycans in de auto en verder veel los spul in wat zakken om de gaten op te vullen.
Op die manier had ik in de caravan toch nog bijna 300kg lading.
Gasfles groot en klein, beetje eten en drinken voor de eerste dag, kleren voor 4 personen.
En goed opletten dat de kinderen geen 5 kleurboeken mee nemen enzo.
Caravan is leeg 1140kg en mag tot 1400 beladen worden.
2 850kg assen en op het chassis plaatje stond 1700kg.
Banden konden 625kg per stuk aan dus dat zat ook wel goed.
Auto weegt leeg 1522kg en mag 1800kg trekken.
Ik zat altijd net onder de 3500kg trein gewicht.
Dus wel erg zwaar en veel mee maar alles in goede conditie en niks overbeladen.
Zonder de dakkoffer kreeg ik dat dus niet voor elkaar en dat is nu net misschien een idee voor Harrold?
En als je alle spullen eens afzonderlijk weegt op een personenweegschaal voor je het in de caravan legt weet je ook al veel meer.
Leg die personen weegschaal maar voor het opstapje van de caravan.
Probeer van alles eens wat minder mee te nemen.
Bv 1 pak koffie in plaats van 2 en dat geld ook voor de suiker.
Neem alleen voor de eerste dag eten mee en ga lekker even boodschappen doen als de caravan staat.
Loop alles eens goed na en neem dan het lichte spul mee.
Ik heb veel kunnen besparen op gewicht door alles eens te wegen en of de helft mee te nemen of kijken of ik niet iets lichters had wat hetzelfde deed.
Als je hed red om van alles de helft mee te nemen of het is de helft lichter dan bespaar je in jou geval dus 200kg.
Mvg Jerry.


antwoordt op 9 april 2008:

Theo schreef:" In jouw voorlaatste bijdrage koppelde je de conclussie echter aan de banden, hetgeen je niet kunt weten, want het heeft nergens gestaan.".
»
Dat klopt, maar zoals Bert al aangaf is dit een kwestie van reduceren en deduceren. Overigens een vrij veilige aanname zoals ik al eerder heb uitgelegd. Als je stelt dat ik dit niet kan weten omdat het niet eerder vermeld geweest geworden is heb je helemaal gelijk. Maar zeg nou zelf, zal ik er veel naast zitten? Toch nog toe heeft er niemand verheldering gegeven. (Harrold?)

En:" Mijn banden met LI 102 zijn echt van fabriekswege. .......... Heb je ook nog een as, die meer gewicht toelaat (het staat er op en het komt ook nog al eens voor), dan is enig overgewicht nog niet direct een probleem."
»
Ben ik wederom helemaal met je eens, voor wat de as betreft. En wat houdt het in voor de overige massa's en massa verhoudingen en eventuele koppeling en remmen/remweg?
Jouw caravan heeft waarschijnlijk een 1,5t as. Deze is misschien bij aflevering op kenteken gesteld met 1300kg. (alweer een aaname, maar dit komt gewoon regelmatig voor zoals je zelf stelt).
Ik heb er hier ook één staan; LI banden 102, 1,5t Alko as, AKS3004 stab.kopp. 3t en 1300 MTM op kenteken. Zo zouden ze allemaal moeten zijn maar de werkelijkheid is anders, helaas.


mercha antwoordt op 9 april 2008:

Eigenlijk als je goed kijkt, als je terug bent van vakantie.
dan heb je toch weer spullen bij die niet of zeer weinig zijn gebruikt.
Ik denk dat het n mens eigen is van, ja maar dat kan je wel eens nodig hebben
ik had bv altijd n grote plastic tas van ikea vol met schoenen!!
jeetje want mocht je eens dat paar nodig hebben.
S''avonds waren de voeten opgezet, en ja hoor lekker weer de crocs aan.
zo zijn er tal van zaken die je mee sleept op nix.
en die toch het gewicht bepalen
nee ben nu wel makkelijker geworden en n stukje lichter
hoop ik!
gr mercha


adje antwoordt op 9 april 2008:

En wie sleept er nu water mee in zijn caravan. Water is overal onderweg en op de camping te krijgen.


Astrid antwoordt op 9 april 2008:

Wij nemen jerrycan van 25 liter mee. en deze zit tijdens het rijden helemaal vol, altijd handig water mee voor onderweg.


Jerry antwoordt op 9 april 2008:

Ik sleep dus ook altijd 20 liter water mee in twee jerrycans van 10 liter.
Dan kan ik onderweg op een parkeerplaats snel een bakie koffie zetten en als er onderweg eens iets gebeurd met de koeling van de auto heb ik genoeg mee om bijna het hele systeem weer te vullen.
Een kapotte radiator slang kan iedereen overkomen en zeker in de zomer met de caravan der achter.
En anders heb ik het maar voorniks mee genomen net als mijn reservewiel, verbanddoos, brandblusser enz.
Zo heb ik ook altijd een klein viskoffertje mee met schroefjes plakband ductape en wat klein gereedschap.
Voor mezelf nog amper gebruikt maar ik heb al regelmatig iemand er mee kunnen helpen op de camping.
En zo sleept iedereen wel te veel mee denk ik.


lellebel antwoordt op 9 april 2008:

Jerry, heb je ook je monteur mee. Als de radiator kapot gaat bel ik de anwb op, die komen hem ook maken en hebben ook water er bij. Alleen ik heb geen water er in zitten dit was voor de oorlog. Ik vind die liters water mee nemen niet nodig. Een fles van 1 liter is al genoeg. Je kunt hem onder weg ook bij vullen. Of water kopen voor de volgende rit. En trouwens over beladen moet je niet doen. Ze vermelden dit niet voor niets op de papieren. Denk aan de banden de remmen het frame. B.v de remmen zijn er op gebouwt om 1300 kg te remmen en niet 1500 kg b.v. Denk is na als er wat gebeurt, en het blijkt dat jij in de fout zit van een ongeval. Dan kun je bij je baas opslag aan vragen of er een krantenwijk bij nemen om alle koste te kunnen betalen, omdat de verzekering zich terug trekt. Willen jullie dit. Denk is na waar jullie mee bezig zijn.


@Eric antwoordt op 9 april 2008:

Van: Jerry
Datum: 09 April 2008 om 18:09

Een kapotte radiator slang kan iedereen overkomen en zeker in de zomer met de caravan der achter.

===============================================

Ja ja, en die slang repareer je dan met een oude panty van je vrouw??? 😉


JanLMC antwoordt op 9 april 2008:

Wij, twee volwasenen en 1 dochter van 10 jaar nemen hooguit 30Kg kleding mee, Tijdens een vliegvakantie voor een week hadden we 1 tas van 20kg bagage mee, Wij gaan camperen niet verhuizen. 10 liter water heb ik minimaal altijd mee.1 voor de wc, 2 voor evt behoefte aan drinkwater voor hond en ons zelf. Niet voor het koelsysteem lol.
Wij kijken gewoon van wat we nodig hebben voor onderweg en 1 geimproviseerde (nood)overnachting. Andere zaken zijn gewoon te koop in die landen waar wij heen gaan.
gewoon back to basic en laat de naaldhakken etc maar thuis scheelt een hoop gewicht.
O ja heb een keer in de file gestaan vanaf Oosterijk (werk), we hadden toen een aantal treden met spa achterin staan. Die hebben we in de file uitgedeeld aan gestrande nederlanders die ook maar 1 flesje bij zich hadden en die dringend behoefte hadden aan vocht bij 30 graden in de zon.


Jerry antwoordt op 9 april 2008:

Erik, die radiatorslangen scheuren meestal naast de slangenklem dus dat kun je zelf repareren.
Ik in ieder geval wel.
En Lellebel, ik ben monteur geweest en ik heb de caravan en de auto zelf in onderhoud.
Allebij de voertuigen zijn ook niet overbeladen.
De remmen van de caravan zijn in mijn geval ontworpen voor 1700kg en de caravan weegt beladen max 1400 dus dat valt ook wel mee.
Ps het hele onderstel is voor 1700 kg ontworpen.
De auto mag een treingewicht hebben van 3750kg en daar is de auto voor goedgekeurd.
Max aanhanger gewicht is 1800kg.
Ik denk zelf dat ik voordat ik een caravan en een trekauto er voor kocht er goed over nagedacht.
En ik vind het wel nodig om 20 liter water mee te nemen in de auto.
Ps de 50liter watertank in de Solifer is wel leeg tijdens het rijden.
Of had je het niet tegen mij persoonlijk?
Geeft ook niks ik kan wat hebben en misschien is het allemaal een beetje leerzaam.
Ik heb zelfs eens ergens gelezen dat iemand wegens overbelading de caravan leeg moest maken langs de weg.
Na het leeghalen was de caravan nog steeds overbeladen en na onderzoek bleek de hele vloer van de caravan mooi betegelt met plavuizen.
Die had hij nog liggen en zo was het wel mooi was de verklaring.
Dus blijkbaar kan het altijd nog gekker.



Sjors antwoordt op 9 april 2008:

Ik denk inderdaad dat iedereen wel dingen meeneemt waarvan je denkt, waarom neem je dat mee. Wij kamperen met z'n vieren, maar nemen wel altijd 6 van die zware stoelen mee! Dit weegt erg veel, maar ze zitten wel lekker. Ook nemen wij veel eten mee vanuit Nederland, altijd handig. Wij nemen bijvoorbeeld niet veel kleren mee, we gaan naar het zuiden en 1 lange broek, 2 vesten paar t-shirts en paar korte broeken is voldoende. De ander neemt bijvoorbeeld veel meer kleding mee. Zo komt iedereen wel aan het max. gewicht. Ook wij zitten er meestal overheen.


Theo antwoordt op 10 april 2008:

En ineens gaat de discussie een heel andere kant op. Natuurlijk heeft iedereen een verhaal waarom hij of zij meeneemt wat meegenomen wordt. Dat moet ook zo blijven. Wil 100 liter water meenemen, doe dat dan. Wil je 50 kg. aardappelen meenemen, doe dat dan, wil je 24 dozijn pakken beschuit meenemen, laat ze vooral niet staan, tenminste als je er iets anders voor thuis laat, tenzij je auto en caravan dat aan kan.
De discussie ging over wat je verantwoord aan totaal gewicht kunt meenemen, niet over hoe dat door ieder persoonlijk wordt in gevuld. Laten we ons a.u.b. niet gaan verantwoorden waarom we zoveel water, schroefjes, tangetjes, moertjes, paperclips en pakken penniewafels meenemen. Wil je dat, doe dat dan en als iemand dat doet, laat hem daar zijn gang in gaan. Laat ieder wel verantwoord met zijn beladingmogelijkheden omgaan. Dat begint met te weten hoeveel het weegt.


Bert antwoordt op 10 april 2008:

Dat geeft toch niets? Zo gaat dat in een forum of in een gesprek... Je pikt er uit wat zinvol of zinnig is in jouw ogen en wat niet laat je links liggen (of thuis liggen in deze context). 😉

Ik heb ook iets onzinnigs.... Een opstapje, dat is een kratje met een w.v. multiplex klep. Daar zit veel te veel troep in, niet alleen de haringen en een hamer, wat gereedschap, maar ook 'mooie' stenen die de kids 7 jaar geleden hebben verzameld (...) Het opstapje weegt zo'n 15 kg. Wanneer nu in de disselbak de gasflessen en het water het nulpunt bereikt hebben plaats ik dat kratje niet net achter de deur (achter de as in mijn geval) maar schuif het om de hoek een dikke meter naar voren tot op de as. Gevolg? Een niet heel goede stabiliteit maar een uitstekende. Ik noem m'n opstapje dan ook geen opstapje, maar m'n schuifgewicht.


jan! antwoordt op 10 april 2008:

mijn caravan weegt 1040kg leeg volgens de papieren en max mag ik laden 1350kg.
ik neem 230kg aan spuletjes mee dus kom ik op 1270kg totaal.
ik mag 85 kg kogeldruk hebben (laagste waarde is de trekhaak
85kg dus)
als ik nu wist dat het leeg gewicht echt 1040kg is wist ik ook dat ik dus niet overladen zal zijn
maar als het klopt het leeg gewicht volgens de papieren moet ik dus zo rekenen 1270kg - +-80kg kogeldruk is dus 1190kg ?


Joost Kolen antwoordt op 10 april 2008:

@Roel

Ik geef zelf duidelijk aan dat mijn caravan niet overbeladen is. Joost mag het weten, was dat maar altijd zo, maar helaas. Wat ik wilde aangeven met mijn opmerking is dat de meeste caravans banden hebben die de 200 kg overgewicht makkelijk aankunnen en bij een aanvraag voor as-verzwaring (op kenteken) worden de meeste ook nog eens goedgekeurd. Stel onze vriend Harold vraagt aan of de caravan in de toekomst 1500 kg mag meesleuren dan krijgt hij daar waarschijnlijk gewoon de papieren voor. Dan is het wettelijke verschil ineens nog maar 100 kg. Ik wil ze hier niet de kost geven die 100 kg teveel hebben geladen en vervolgens in één ruk 1600 km richting Spanje racen met 120 km/pu. Ik snap ook wel niet goed te praten maar het gebeurd telkens weer. Vraag aan iemand die een Hobby 560 KMfe heeft maar eens hoe die omgaat met de caravan belading. Dit is een caravan met stapelbed dus vooral bedoeld om met kinderen op vakantie te gaan, in deze caravan mag je 160kg laden (leeggewicht 1440 kg beladen 1600 kg). De politie hoeft maar bij de grens te gaan staan en allen met een dergelijke caravan van de weg te halen en ik garandeer jullie ze hebben allemaal te veel aan kilo's bij. Gevaarlijk? Gezien de afmeting van deze caravan en de trekkende voertuigen die er meestal voorstaan zal dit wel meevallen.


antwoordt op 10 april 2008:

Joost schreef:" Wat ik wilde aangeven met mijn opmerking is dat de meeste caravans banden hebben die de 200 kg overgewicht makkelijk aankunnen en bij een aanvraag voor as-verzwaring (op kenteken) worden de meeste ook nog eens goedgekeurd."
»
Dat is zeer betrekkelijk. Had je gezegd dat er enkele caravans met voldoende zware banden dan had ik daar minder problemen mee. Zie de caravan van Theo; een 1500kg as maar 1300kg MTM op kenteken en banden totaal 1700 kg, nix mis mee, maar helaas is dit niet altijd het geval.

En:" Stel onze vriend Harold vraagt aan of de caravan in de toekomst 1500 kg mag meesleuren dan krijgt hij daar waarschijnlijk gewoon de papieren voor."
»
Wie zegt dat? Dit is nog niet voldoende onderbouwt, want wat voor as zit er onder Harrold zijn caravan en wat voor banden? Volgens Theo moet je voorzichtig zijn met aanname's en ik heb geen enkele reden om aan te nemen "dat het wel goed" zit bij Harrold. Harrold is tot nog toe wat karig met de informatie en heeft het naar mijn mening niet paraat. (hij weet het niet?) ((uitdaging😉)).
Het wettelijke maakt niet uit of een toestand van de combinatie het technisch allemaal wel veilig en met voldoende marges aankan.

En:" Vraag aan iemand die een Hobby 560 KMfe heeft maar eens hoe die omgaat met de caravan belading. ....., in deze caravan mag je 160kg laden (leeggewicht 1440 kg beladen 1600 kg)."
»
Dat is geen enkele reden om het laadvermogen te overschrijden. Wanneer die 160 kg te weinig is kan je voor 1750 euro een zwaardere as onder de wagen krijgen(bij aanschaf af fabriek). De keuze is er maar vaak blijkt dat die 1750 euro eerder opgemaakt wordt aan een mover en/of een airco, toch? En dan blijft er van die 160kg bitter weinig over voor een gezin met kindertjes voor de stapelbedjes. 😉

En:"De politie hoeft maar bij de grens te gaan staan en allen met een dergelijke caravan van de weg te halen en ik garandeer jullie ze hebben allemaal te veel aan kilo's bij. Gevaarlijk? Gezien de afmeting van deze caravan en de trekkende voertuigen die er meestal voorstaan zal dit wel meevallen."
»
Je zegt dat jouw caravan niet overbeladen is maar weten doe je dat niet. Uit bovenstaande opmerking en je posting van 8/4/2008 17:54u kan je halen dat je overbelading sterk relativeert.
Het is een eigen keus als je de gevaren niet onderkent. Wie z'n billen brandt zal op de blaren moeten zitten. Persoonlijk hoop ik maar dat er weinig billen worden gebrand maar als dat zo moet zijn hoop ik ook dat er veel op gezeten zal worden.

De vraag blijft onbeantwoord; Waar ligt volgens jullie dan de grens? 200 kilo teveel moet kunnen vlgs jullie, 300 ook? Of 400 of wordt het pas gevaarlijk bij 500kg overladen?

Een weetje; Elke kilo teveel heeft een kwadratisch negatieve invloed op de stabiliteit van de combinatie bij een afdaling.
Een onfortuinlijke afdaling van Harrold bij Luik met 110/115 km/u ligt eerder in het verschiet dan men denkt ondanks dat het al 8 jaar goed gaat.


Joost kolen antwoordt op 10 april 2008:

@Roel
"Je zegt dat jouw caravan niet overbeladen is maar weten doe je dat niet. Uit bovenstaande opmerking en je posting van 8/4/2008 17:54u kan je halen dat je overbelading sterk relativeert."
Mijn bericht is destijds niet echt duielijk geweest blijkbaar. Ik heb een caravan die leeg 1100 kg weegt en maximaal 1500kg mag wegen, vandaar dat ik zeker weet dat mijn caravan niet teveel weegt. Ik heb hem vorig jaar laten wegen bij de dealer en deze kwam aan 1275kg (excl. gasfles, kleding, proviant en multimedia).

"Wanneer die 160 kg te weinig is kan je voor 1750 euro een zwaardere as onder de wagen krijgen(bij aanschaf af fabriek).
We zullen het er maar op houden dat we te weinig gegevens hebben om een goede beoordeling te kunnen geven over de combinatie van Harold."
Dit is geen vraag maar een feit. Kan me niet voorstellen dat Hobby bij deze caravan geen marge ingebouwd heeft, maar het zou natuurlijk kunnen dat het echt ophoudt bij 1600 kg.

"De vraag blijft onbeantwoord; Waar ligt volgens jullie dan de grens? 200 kilo teveel moet kunnen vlgs jullie, 300 ook? Of 400 of wordt het pas gevaarlijk bij 500kg overladen?"
Goeie opmerking. je moet ergens een grens trekken.

"Een weetje; Elke kilo teveel heeft een kwadratisch negatieve invloed op de stabiliteit van de combinatie bij een afdaling.
Een onfortuinlijke afdaling van Harrold bij Luik met 110/115 km/u ligt eerder in het verschiet dan men denkt ondanks dat het al 8 jaar goed gaat."
Dit jaar nog over Luik gereden maar sommige stukken is het zelfs onverantwoord om met een Toyota Jeep met een bagage wagentje 110/115 naar beneden te rijden. Een gangetje van 90 lijkt me op de Ardennerweg op sommige stukken toch echt wel het maximale.

Wat ik in mijn verhaal duidelijk wil maken is dat bij Harold (inderdaad hij geeft te weinig gegevens) waarschijnlijk de overbelading van 200kg niet het grote probleem is maar vooral de verkeerde belading ervan (scheef hangen). Ik weet ook wel dat ergens de grens ligt (zowiezo wettelijk).


antwoordt op 10 april 2008:

Harrold schreef:" Tot onze grote verbazing zagen wij dat wij meer dan 200KG over het max. beladen gewicht zaten. Nu zijn wij toch met dit gewicht op de weg gegaan. (...)Wij hebben een knaus azur 1220KG en max beladen tot 1400KG. Wij trekken de caravan met een volkswagen passat 2.0. (...)Waarom zullen wij dan nu opeens een nieuwe caravan nemen, omdat we 200kg over het max. gewicht zitten (...) Wij nemen aardig veel mee, dat moet ik eerlijk zeggen, maar absoluut niet 200KG meer dan andere! Wij hebben 3 kinderen, dan neem je ook al gauw meer mee, verder veel eten en drinken en kleren. De caravan stond inderdaad super scheef (hoge kogeldruk) (...)vorig jaar de hele weg naar Zuid-Frankrijk (over route du soleil) rond 110/115 km gereden."

Ff op een rijtje.
Knaus Azur MTM 1500kg
VW passaat max. trekgewicht 1400kg, max. kogeldruk 75kg.
200kg overbelading ivm max. trekgewicht = 100kg overbelading voor MTM caravan.
Een andere auto kopen ligt meer voor de hand als een andere caravan kopen, scheelt waarschijnlijk 100kg legaal laadvermogen mits de nwe auto een minimaal max. trekvermogen van 1500kg heeft. (met eventueel zwaardere veren tegen 'scheefhangen' door hoge kogeldruk)

Joost schreef:"Wat ik in mijn verhaal duidelijk wil maken is dat bij Harold (inderdaad hij geeft te weinig gegevens) waarschijnlijk de overbelading van 200kg niet het grote probleem is maar vooral de verkeerde belading ervan (scheef hangen). Ik weet ook wel dat ergens de grens ligt (zowiezo wettelijk)."
»
"Waarschijnlijk is overbelading geen probleem omdat ergens een grens ligt."
Feiten? Mag ik mij met uw welnemende goedvindheid blijven verbazen? 😉


tom antwoordt op 10 april 2008:

Van: jan!
Datum: 10 April 2008 om 02:42

mijn caravan weegt 1040kg leeg volgens de papieren en max mag ik laden 1350kg.
ik neem 230kg aan spuletjes mee dus kom ik op 1270kg totaal.
ik mag 85 kg kogeldruk hebben (laagste waarde is de trekhaak
85kg dus)
als ik nu wist dat het leeg gewicht echt 1040kg is wist ik ook dat ik dus niet overladen zal zijn
maar als het klopt het leeg gewicht volgens de papieren moet ik dus zo rekenen 1270kg - +-80kg kogeldruk is dus 1190kg ?


jan!
die 80kg kogeldruk moet je erbij tellen dus geen 1190kg maar 1350 kg


roger antwoordt op 16 mei 2008:

Als ik eens wist. als je gaat wegen weet je het zeker. Als je in dit forum iets leest over gewichten dan is meestal het ledig gewicht ver onderschat. Dus mijn leuze is : weeg je caravan leeg, beladen en terug wegen. Dit hoef je maar 1 maal te doen om voor de rest van de tijd voort te kunnen. Of nemem jullie elk jaar wat anders mee? Ikzelf rijd reeds 25 jaar met een caravan en wij nemen elk jaar minder en minder mee.


gert antwoordt op 16 mei 2008:

roger jij bent leeg en vol 1 keer wezen wegen voor 25 jaar terug als ik mag aannemen want je caravant al 25 jaar.
hoe oud is die caravan dan wel niet van je ?


carlo antwoordt op 20 mei 2008:

Ik ben vorige week tegen gehouden door de politie,papieren laten zien enz... de agent vroeg of niet te veel geladen had, ik bedoel niet voor de auto maar voor de caravan zelf zei hij.Je mag 800kg max hebben ,ik zei ik denk het niet,je moet je caravan eens laten wegen voor je vertrekt, geladen dan ben je zeker zei de agent.Ik ben recht naar de weegbrug gereden hij woog 960kg dus 160kg teveel.We waren maar 3dagen weg geweest( mijn vrouw en ik) geen zetels,fietsen,aardappelen en maar 2 l water in de caravan,wel voortent ,kleren ,eetgerei en een paar flessen drinken.Onze caravan is wel van 1981 maar nog goed.Ik zal nooit nog met een gerust hart vertrekken want ik zal altijd boven mijn max gewicht zitten en niet alle agenten hebben zo'n goed karakter dan de gene die ons liet stoppen.Ik denk als alle caravaners hun caravan laten wegen geladen voor het vertrek,er veel zullen zijn die net als ik grote ogen zullen trekken.


Jan antwoordt op 20 mei 2008:

Ja ik denk het ook wel, als ik alleen al kijk op de weg hoe soms de caravans achter de auto staan, dan wordt ik daar soms gewoon angstig van.


jenny antwoordt op 20 mei 2008:

in 1996 caravan gekocht van het merk chateau, op kenteken stond 650 leeg, dus paste mooi bij onze toenmalige opel astra qua gewicht dachten wij zo, voor een kleine vakantie gewogen en de caravan woog al 1025 kg en zoveel hadden we nog niet eens mee, na de vakantie alles eruit gehaald toen weer op de weegbrug, woog lege caravan 825 kg. schrik, dus een totaal laadvermogen van 175 kg. ipv 350 kg, wel iets aan de krappe kant voor een gezin met 3 kleine kindertjes. alles en iedereen afgebeld, wat blijkt, caravan af fabriek wordt gewogen, op kenteken gezet en dan komt de rest er nog eens in dus kachel keukentje koelkast banken en in ons geval een in bovenkastje gebouwd bovenbed wat er aardig inwoog. hebben later andere caravan gekocht die we eerst hebben laten wegen ook hier kwam het gewicht niet helemaal met het kentekengewicht overeen maar het was bij lange na niet zo'n verschil als bij de chateau, tegenwoordig klopt het gewicht wat op het kenteken staat beter met het werkelijke gewicht maar vooral met oudere caravans blijft het oppassen.


lellebel antwoordt op 20 mei 2008:

Ik weet het carlo, zo ook bij mij. Hij staat gemeld als 850kg. En nu op de brug 940 totaal leeg. Ik heb nog +/- 200kg over hier moet ik dus rekening houden.


guus antwoordt op 22 mei 2008:

Sommige caravans worden in de loop van de tijd steeds zwaarder door vocht opname.
In de wanden, vloeren enz enz. en ook kussens nemen vocht op.


peter antwoordt op 13 juli 2008:

Ben in het bezit van een Knaus Sudwind type 500sfd bouwjaar 2006. Op kenteken gewicht 1180 kg. Max. toelaatbaar (op mijn verzoek) 1700kg ipv 1500 kg. Bij controle over de weegbrug leeggewicht (incl. mover en airco) 1420 kg.
Na eerste jaar gebruik door mij geconstateerde doorgezakte as. Uitgelachen door dealer, wilde echter uit coulanceoogpunt reparatie voor eigen rekening nemen. Vervangen rubbers 295 E, waar praten we over. Mijn advies. BIJ AANSCHAF NIEUWE CARAVAN: bij koopcontract laten vermelden ledig gewicht en clausule eerst over de weegbrug!!!!!!!!!!!!!


Ger antwoordt op 13 juli 2008:

@Peter: Na een jaar de rubbers van de torsivering vervangen? Rest slechts de conclusie dat de as niet berekend is op 200 kg meer laadvermogen. Het is wel begrijpelijk dat je het max.gewicht omhoog hebt laten zetten want bij de weging af fabriek is de airco en mover NIET inbegrepen.

Vwb de rubbers: kennelijk is de as niet berekend op 1700 kg. Wil je nog een poosje veilig door met je Knaus, zou het een optie zijn om er een nieuwe as met meer laadvermogen onder te laten zetten danwel inruilen voor een caravan met een as die dat geweld wel aankan.
Nog een vraagje: Met wat voor auto trek jij die 1700 kg naar je vakantiebestemming?


Bob antwoordt op 13 juli 2008:

Ik vraag me af wat nemen jullie allemaal mee om aan zulke gewichten te komen?
Als ik al gewicht meeneem, twee fietsen en eventueel een extra gasfles, gaan die in de auto. (Partner). Boeken wegen ook flink, die gaan dus ook in de auto.
Ik heb hem nog nooit gewogen, maar zal het eens voor de aardigheid doen.

mvg

Bob


Bob antwoordt op 13 juli 2008:

Vergeet te vermelden dat het reservewiel van de caravan ook in de auto gaat.

mvg
Bob


peter antwoordt op 13 juli 2008:

Beste Bob en Ger,
Ik heb tegen bijbetaling van 400 EURO nieuw vanaf fabriek een 1700 kg as laten monteren. Bij terugkomst van mijn eerste vakantie constateer ik zelf de doorgezakte rubbers. Heb de caravan totaal leeg over een erkende brug gewogen, met het resultaat een lege caravan van 1420 kilo. Op kenteken is de caravan 1180 kg, komt bij het luxe pakket, airco en mover. Als ik niet door eigen initiatief een 1700 kg as had genomen had ik een nog groter probleem!!!!!!!!!!


Robert Jan antwoordt op 13 juli 2008:

Mijn caravan is 2 jaar geleden gewogen,1 dag voor vertrek,maar wel volledig ingepakt.
Ik zat 10 kg(!!) onder het max. gewicht.
Ik mag 220 kg laden(op kenteken) en ga met 2 volwassenen en 2 kinderen op pad.
In de auto liggen alleen de tentstokken,een koelkistje,en de scottelbraai.Ik weet niet wat iedereen mee neemt,maar het blijft wel kamperen,en eten is overal te koop.
Iedereen die nog weg mag....een prettige EN veilige vakantie.


Ger antwoordt op 14 juli 2008:

@Peter: Dus AF FABRIEK een zware as laten monteren en dan gaat de dealer nog lachen omdat de rubbers er na -1- vakantie uit liggen. En dat bij Knaus, schande, mag niet. En de reparatie valt gewoon onder de garantie, die vent moet niet zeuren. Mischien bij de volgende toch maar een staalgeveerde torsie-as! Nou ja, what ever, ding is gerepareerd, afwachten maar hoe lang het goed gaat.


Jan Beyerland antwoordt op 14 juli 2008:

Ongelooflijk!
Hoeveel "zooi" nemen jullie nu eigenlijk mee. Hoe redden die mensen het dan met een mini-caravan, zoals een Eriba Puck of zo. Of vouwwagens, idem dito...Of tellen die hier niet mee in dit forum.
Overigens mijn Beyerland uit 2006 weegt vlgs opgave van deze site ca 815 kg; Hij mag geladen 1300 kg, maar we redden het altijd ruim onder 1000 echte gewogen kgs, inclusief mover.
Ik denk overigens dat ons caravan gewicht zo laag blijft omdat wij nog maar met zijn 2-en camperen. Misschien moeten jullie voortaan niet de aardappels maar de kinderen thuis laten? 😉


mercha antwoordt op 14 juli 2008:

Ik ben de caravan aan het inpakken
Maar toch schrik ik weer wat ik mee neem.!(geen aardappelen enz)
Hebben andere vrouwen dit nu ook.?????
En het zijn nu niet de schoenen die ik eerder noemde.


Weet niet wat ik eruit moet fli.....kkeren!
En er gaan geen kinderen mee.!!
zucht
gr mercha


dabbertje antwoordt op 14 juli 2008:

Mercha,

bij alles wat in de caravan ligt, even nagaan wanneer je het voor het laatst hebt gebruikt en of je eventueel ook zonder kunt. Ieder jaar komt er bij ons wel wat bij, maar er gaat ook weer uit wat weer eens niet aangeraakt is of niet echt noodzakelijk.

En wat neem je jaarlijks aan ongebruikte kleding mee terug? + wat je nog op je vakantiestek koopt. Ik neem wat kleding betreft niet meer zo veel mee. Als ik iets te kort kom koop ik het daar wel. Is nog leuk ook.


mercha antwoordt op 15 juli 2008:

hallo dabbertje
Ik ga zometeen de caravan vullen, en dan gelijk kijken heb ik het nodig!!
Ik heb ook n tic van dingen niet weg kunnne gooien, en dat heb ik ook met de caravan vullen.
Ik zal straks zien of ik er n heleboel heb uitgef....kert!
gr mercha


edwin antwoordt op 15 juli 2008:

Dus de caravans zijn af fabriek zwaarder dan op papier ??? rest mij de vraag over de gemonteerde bandjes? Als je denkt dat je binnen de max belading bent dan gooit de veel te zware caravan roet in het eten. Dus zijn de banden niet berekend op zoveel gewicht. Het gevolg laat zich raden dunkt mij. Dus Harrold: je neemt niet teveel mee, maar je caravan is af fabriek veel te zwaar....


mercha antwoordt op 15 juli 2008:

Nou ik ben klaar.
en man lief zei, dat valt wel mee😉
Voor de gene die nog gaat vertrekken,
n hele fijne vakantie en n veilige reis.
Hoop dat het n beetje mee valt morgen op de weg.
misschien tot aan macon!
ajuu, tot over 4 wkjes

doei doei
gr mercha


Jojo antwoordt op 15 juli 2008:

Een hele fijne vakantie, voor ons zit het er al weer op. We zijn de maand juni weggeweest en ja te veel meenemen, ik denk dat iedereen dat doet. Gisteren de caravan schoongemaakt en er inderdaad spullen uitgehaald die we nooit gebruiken. Ga dit vaker doen, opgeruimd staat netjes, alhoewel je soms staat te twijfelen, neem ik het mee of niet meer. Ik doe alles weg wat nutteloos is.
Veel plezier en goede reis.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker