Caravantrekker.nl

Cruise / afdaling

T.Hak vraagt op 14 april 2008:

Hallo, je ziet weleens bv bij luik. Dat cruise-control verboden is op de afdaling. Wat is hiervoor de reden?

En de uitkomst van de caravan/auto combinatie, is dat nu de snelheid waarop je de cruise-control het beste kan zetten?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Bert antwoordt op 14 april 2008:

Bij Antwerpen staat zo'n bord dacht ik. De reden is simpel, wees alert op files. Een wettelijke betekenis heeft zo'n waarschuwing/ verbod niet. Cruise-control tijdens afdalingen werkt deels, het is een variant op gas los. Neemt de snelheid toe schakelt cc niet terug en de auto gaat ook niet remmen.

Uitkomst c/a combinatie? Bedoel je die snelheidsaanduiding die je krijgt bij een berekening? Lees even de betekenis van dat symbool... Heeft niets te maken met cruise-control. Sterker nog, ik raad cc sterk af als je geen of weinig ervaring hebt met het rijdenmet een caravan. Zuchtje wind in de rug of windkracht 3 op kop of schuin van voren kan zo maar 30 km verschil in mogelijke topsnelheid betekenen. Cc kan dan als snel betekenen dat je plankgas geeft, virtueel...


T. Hak antwoordt op 14 april 2008:

Ik bedoel dat je de max. aanbevolen snelheid je met cc vrijwel niet overschrijdt. en toch een beetje opschiet...

Direct nog een vraagje; Hoe kan het nu dat een VW Touareg 5-liter v10 tdi, ruim 1000 kg minder mag trekken dan een Rexton 2.9d?


@oel antwoordt op 14 april 2008:

T.Hak schreef:"Ik bedoel dat je de max. aanbevolen snelheid je met cc vrijwel niet overschrijdt. en toch een beetje opschiet... "
»
???? Opschieten doe je het beste met niet teveel stoppen en constante snelheid. Hiervoor is Cruise-Controle uitermate geschikt . De ingestelde snelheid is dan van minder belang.
Het gevaar van CC bij stijgen en dalen is dat je zelf niet 123 doorhebt wat er 'allemaal gebeurt'. Bij stijgen zal de CC de snelheid willen vasthouden en daardoor zelf gas geven totdat er niet meer is (volgas). Dit wil je misschien niet maar je merkt het pas wanneer de auto snelheid verliest. Je had dat kunnen voorkomen door zelf eerder terug te schakelen maar dat 'gevoel' ben je kwijt door de CC.
Bij afdalen zal de CC eveneens de snelheid willen vasthouden. Wanneer je in de rijversnelling een afdaling begint zal de snelheid vanzelf oplopen. De CC heeft op dit moment geen toegevoegde waarde meer en de snelheid loopt toch ongemerkt omhoog. Dit is uiterst ongewenst in een afdaling met caravan vanwege een dan verminderde stabiliteit. Wat je nu nodig hebt is juist het tegenovergestelde, een remmende werking van de motor in een lagere versnelling ipv constant bij moeten remmen waardoor de remmen te warm kunnen worden met alle gevolgen van dien.


Jan@ antwoordt op 14 april 2008:

In Belgie hebben ze slechte ervaringen opgedaan met (vracht)auto's die op cruise controle een file inreden. Als je niet alert bent, en op cc rijden is relaxed, reageer je te laat bij afremmend verkeer. Daar waar je anders (onbewust) het gas zou loslaten bij toenemend verkeer voor je neus ,""dendert"" de op cruise controle rijdende auto gewoon door en rem je dus later af dan gewenst/noodzakelijk, met soms vervelende gevolgen.Vandaar dat advies in Belgie.Met caravan op cc rijden is verder een techniek die je je eigen moet maken. Eigenlijk kan je de cc alleen voor een langere tijd vastzetten zolang je op een relatief vlakke weg rijdt met niet teveel verkeer. Hellingop gaat ie uit als je terugschakelt(behalve bij een automaat) en dan voor een korte tijd weer aan zetten heeft meestal geen zin omdat je zoals Bert al zegt geen gevoel hebt of je de juiste versnelling hebt. Hellingafwaarts gebruik ik dd cc bijna nooit en zeker niet daar waar in Frankrijk 80km beperking is voor auto met caravan. Het idee dat er helling af eventueel gas wordt gegeven vind ik niet prettig. Die controle houd ik liever zelf.
succes


T.Hak antwoordt op 14 april 2008:

Duidelijk! ik rijd idd automaat, vandaar dat ik niet (zelf)terug-schakel tijdens de klim.


antwoordt op 14 april 2008:

En wat doe je bij de afdaling?


Tjinne antwoordt op 14 april 2008:

Ik rij ook automaat en dat is gewoonweg heerlijk hij doet alles zelf je voelt het niet eens maar bij de afdaling zet ik hem uit en op manueel dan schakel ik zelf terug en heb je motorrem.


Hans B antwoordt op 14 april 2008:

Heb een CVT-automaat met cruise-control. Bij afdalen voel ik die duidelijk afremmen.


Jan@ antwoordt op 14 april 2008:

Ik rij zelf ook automaat en zet meestal de CC uit als ik een helling op rij. Mijn ervaring is dat de automaat verder terugschakelt dan nodig is om maar de ingestelde snelheid vast te houden. Meestal kan je dan met voetdosering de helling in een hogere versnelling op rijden met een wat lagere snelheid. Dat is wat comfortabeler dan een heen en weer schakelende automatische versnellingsbak. Bovendien is 100 km per uur(in een lage versnelling anders redt ie het niet) helling op nergens voor nodig. Dan kan ook met 70 of 80.


antwoordt op 14 april 2008:

Nou,......het scheelt brandstof en reistijd. (ff niet beginnen over vakantie onderweg svp 😉)


Jan@ antwoordt op 14 april 2008:

Ik begin nergens over.


Hans B antwoordt op 14 april 2008:

Dat het brandstof scheelt, met andere woorden. de auto zuiniger is, daar twijfel ik nog steeds aan. Toevallig gisteren eens de proef op de som genomen. Na het inschakelen van de cc (een adaptieve) ging het benzinegebruik volgens de verbruiksmeter omhoog.


janka antwoordt op 14 april 2008:

Met automaat en cc gaan wij (meestal) bergie op zonder cc en versnelling "vast" in 3.
Omlaag iedem dito. Dit geeft wel wat meer geluid (toeren) maar dat is totaal geen probleem.


mercha antwoordt op 15 april 2008:

Helling op, cc aan, wel op de km stand, die je mag en op dat moment kan!rijden.
Helling af, voel je de auto flink afremmen naar de gewenste km.
mercha


Bert antwoordt op 15 april 2008:

Nee, remmen kan een cc niet, hooguit gas loslaten.


antwoordt op 15 april 2008:

Dan heeft Mercha geen automaat. 😉
Die zoekt zonder vermogensvraag de kleinste vertraging op. (=Hoogste versnelling)


janka antwoordt op 15 april 2008:

In het begin dat we met cruise in de bergen reden (met automaat) was het tijdens de afdaling net alsof de cc het niet meer deed en met ons aan de haal ging. Dus remden we m.a.g. een uitgeschakelde cruise en nog meer snelheid! Dus moest er weer meer geremd worden. Daarna manueel en in stand 3 verder gedaald en op de motor remmend en zonder probleem verder gereden. Helaas was ons dat nooit verteld en uitgelegd. Daarom is het goed dat dit nu besproken wordt.


Hans B antwoordt op 16 april 2008:

Blijkbaar kan mijn cc wel remmen. In de gebruiksaanwijzing staat dan ook dat je ervoor moet waken je voet uit de buurt van het rempedaal te houden anders kan die bekneld raken.


@Eric antwoordt op 16 april 2008:

Over welk merk/type auto heb je het Hans B?


mercha antwoordt op 16 april 2008:

mercha heeft wel n automaat. audi a4
Maar als we afdalen, dan zei ik in t begin, je gaat te hard, nee zei man lief, voel je de auto niet inhouden dan!
Enja voelde wel dat de auto inhield.
'Misschien verwoord ik het niet goed.
maar rijd wel lekker met de cc erop!
gr mercha


Marc antwoordt op 16 april 2008:

citroen xantia,bmw 3 serie,opel omega 2.0 16v al deze wagens remmen zelf bij ingestelde cc.eigen ervaring,zelfs de stoplichten werken op dat moment.


Bert antwoordt op 16 april 2008:

Okay, dat wist ik niet. Weer wat geleerd. Vandaar dus dat ik zoveel en voortdurend remlichten voor me zie als ik bergaf rij en zelf *niet* rem, omdat ik een goede versnelling selecteer.

Mijn advies tijdens onze trainingen zal dan zijn, gebruik de cc bergop niet en bergaf met mate, zorg ervoor dat de auto niet gaat remmen, maar schakel terug. Hmmm, dat vertelde ik altijd al...


renaat antwoordt op 16 april 2008:

citaat Bert:

Mijn advies tijdens onze trainingen zal dan zijn, gebruik de cc bergop niet en bergaf met mate, zorg ervoor dat de auto niet gaat remmen, maar schakel terug.

Ik zou zelfs meer durven zeggen, gebruik CC niet bergop... niet bergaf... niet met tegenwind... niet op vals plat...
Wanneer wel..dat mag je zelf uitmaken 😉

grt Renaat, vandaag de nieuwe Mazda 6 bekeken, mmm


janka antwoordt op 16 april 2008:

En zeer zeker niet in belgie!
Heb je iets tegen cruise control Renaat?


renaat antwoordt op 16 april 2008:

@ janka

Hoe kan je het raden? lol:
Nog vergeten te vermelden: geen CC in fileverkeer😉

grt Renaat


Hans B antwoordt op 16 april 2008:

Wel wat laat @Eric.
Nissan Primera met CVT en adaptieve cruise-control.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker