Guido vraagt op 16 april 2008:
Ik heb een caravan met een trigano chassis (caravelair) nu wil ik er een universele reservewiehouder onderhangen, want mijn reservewiel staat nu in de disselbak, maar er zitten geen gaten in het chassis om de houder te bevestigen. Nu weet ik dat je niet in het chassis mag boren. Weet iemand een passende oplossing ?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 16 april 2008:
Dan wordt het lastig. Bevestiging aan de vloer zonder een bout door en door te doen zal niet erg stevig zijn. Heeft Caravelair zelf niet een oplossing?
antwoordt op 17 april 2008:
Vroeger verkocht men voor een alko reservewielhouder een stel hulpstukken om de houder te monteren onder een caravan die niet voorzien was van een Alko chassis. Ik had ze vroeger onder mijn hobby zitten. Of ze nog te verkrijgen zijn weet ik niet.
Jan@ antwoordt op 17 april 2008:
Onder mijn LMC van 1978 zat het reservewiel in een simpele beugel(met hangslotje) midden achter/onder de caravan. Dat was tevens de meest ideale plek om het wiel eruit te nemen. Geen last van verkeer of de berm en een hogere positie van de beugel/wiel bij een ingezakte zijkant aan de kant van de lekke band. Iemand die handig is zou dit moeten kunnen construeren. Daarna moet je wel in de vloer gaan boren en verstevigingen aan brengen. Dat is wel een minpunt.
Misschien een idee??
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 17 april 2008:
Die hulpstukken zijn er nog steeds. Ook die moet je schroeven in het chassis wat overigens aan de achterkant niet zoveel kwaad kan.
@Eric antwoordt op 17 april 2008:
Mijn reservewiel hangt gewoon aan de bodem van de caravan met 2 bouten en vleugelmoeren.
Bouten zitten dwars door de vloer in een bankkast.
Om het gewicht van het wiel op te vangen zit er een stalen plaatje onder de kop van de bouten.
Misschien niet zo'n innovatief systeem maar het voordeel is dat het prima werkt en dat het weinig tot niets kost en weegt!
Elk jaar even de bouten insprayen met wat kruipolie of tectiel en de vleugelmoeren blijven goed gangbaar.
antwoordt op 17 april 2008:
Het is inderdaad niet raadzaam om te boren in het chassis.
Op de neurale middenlijn kan het wel maar verstandig is dit dan te laten doen door de dealer of specialist.
Aan het chassis klemmen kan wel zonder problemen of gevaar, mits het een deugdelijke kleminstallatie is uiteraard. Het voordeel is dat het geen beschadiging geeft en het is verhuisbaar!
Ook een mogelijkheid kan het lijmen zijn. Een flinke watervaste plaat. (betonplex) waar met verzonken bouten de reservewielbeugel op wordt gemonteerd waarna het geheel met bv Sika kit onder de vloer wordt gelijmd.
loek antwoordt op 20 april 2008:
Voor zoverals mij bekend is mar er in een chassis niet geboord worden. Dit is een advies welke de caravan dealer mij gegeven heeft.
Misschien kan de RWD je verder helpen.
Veel succes.
Bert (een andere) antwoordt op 1 maart 2009:
Guide,
Mag ik vragen of je dit probleem inmiddels hebt opgelost en zo ja hoe, ik heb nl. ook een Caravelair.
Grt Bert
Jan antwoordt op 1 maart 2009:
Waarom al die moeite: neem Wheel seal mee
Bert (een andere) antwoordt op 1 maart 2009:
Omdat de ANWB o.a. Wheel Sheel als twijfelachtig beoordeelt.
Bert
@Eric antwoordt op 1 maart 2009:
Van: Jan
Datum: 01 March 2009 om 20:19
Waarom al die moeite: neem Wheel seal mee
===================================================
Handig spul als je hele band aan baklappen ligt na een klapband... 😉
antwoordt op 1 maart 2009:
Lees dit ook eens:
http://caravantrekker.nl/vragen/read.php?id=28889
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!