T. St vraagt op 29 april 2008:
Op mijn kentekenbwijs van de caravan (Hobby Excellent 495 Ufe 1997) staat ledig gewicht 1100kg.
Wij hebben hem net gewogen en er ligt, behalve een gedeelte van de voortent, niets in.
De weegbrug gaf aan: 1400 kilo!
We schrokken er van! Dit zou betekenen dat ik niets meer mag inladen! Maximum massa (1400) wordt dan namelijk overschreden PLUS de auto mag niet meer trekken dan 1400 kg.
Hoe kan dit verschil zo groot zijn?
Peter antwoordt op 29 april 2008:
De afwijking van de weegbrug is, heb ik eens gelezen, maximaal 30 kg. dus als het meevalt weegt ie 1370kg, en dus nog te veel.
Misschien later een mover ingebouwd ( 40kg?) en een airconditioning ( ??kg). Misschien stoffen matten mee volgelegd, weegt ook weer wat. En wat ligt er stiekem in de disselkast behalve de gasflessen.
T.St. antwoordt op 29 april 2008:
Er is niets extra's in de caravan... geen zware matten, geengasflesse, watertanks of zakken aardappelen!
Ook geen mover, airconditioning...
Ik hoorde dat Hobby destijds de caravans na het wegen pas gingen inbouwen met koelkast, verwarming, boiler, etcetera....
Maar het lijkt me raar dat als je een caravan koopt dat je dan niets meer mag beladen vanwege het feit dat je dan over je maximum massa van de aanhanger gaat! Absurd!
Voortaan misschien bij aanschaf van een (2ehands) caravan eerst met de verkopende partij langs een weegbrug??
Ik durf er zo niet mee te rijden door de bergen! Verkopen maar weer, ben ik bang.
Wij dachten: 1100 kilo; ietsje erbij optellen (en 75 kilo voor de auto er weer af) , dan kunnen we mooi nog wat spulletjes meenemen. Niet dus ;-(
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 29 april 2008:
Dat is inderdaad wel schrikken! Toch zijn er wel een paar redenen te noemen waardoor het gewicht hoger is dan je denkt:
- de caravan kan vochtig zijn (in kussens, hout etc.) Ik heb mij laten vertellen dat een caravan zo maar 50 kg meer kan wegen dan een nieuwe caravan die zo uit de fabriek komt.
- de caravan kan echt vochtschade hebben en daar dus nog eens extra kilo's zwaarder zijn.
- de caravan kan gerepareerd zijn. Bijvoorbeeld na hagelschade een dubbel dak of een extra plaat op de wanden.
- er kunnen meer accessoires gemonteerd zijn dan standaard. Een extra pakket (?) bijvoorbeeld, en natuurlijk misschien een mover, accu, reservewiel, gevulde boiler etc.
- Vergeet ook extra dingen als vloerbedekking, opstapje, gasflessen, tv-antenne etc. niet.
Ook al wegen veel dingen los niet veel, bijelkaar loopt het toch aardig op. Of bovengenoemde oorzaken 300 kg verklaart is wel veel maar heel veel mensen hebben een caravan die (veel) zwaarder is dan ze denken en kunnen verklaren. Ook mijn eigen caravan heeft inmiddels zo'n 150 kg die ik niet meer terug kan vinden, behalve dan bovengenomede redenen.
bt antwoordt op 29 april 2008:
vochtmeting laten doen. Meten is weten.
Wat staat in het instructieboekje/folder ?
Mogelijk staat daar iets over gewichten in (gewicht van extra's en meeruitvoeringen enz)
Joost Kolen antwoordt op 30 april 2008:
Die 1400 kg is voor die maat caravan toch zeker zo'n 150 kg teveel. Je weet toch wel zeker dat je de boodschappen en niet al in hebt liggen (geintje). Terug naar de verkopende partij en confronteren met het probleem. Ook een particulier die een dergelijk product verkoopt moet je gewoon onder druk zetten, in dit geval betreft het gewoon geborgen gebreken. Komt nog bij dat er verzekeringsmaatschappijen zijn die hiervoor een dekking hebben.
roger antwoordt op 30 april 2008:
Heb dezelfde ervaring als T.St met mijn burstner. gekocht in 1997. Leeggewicht gewogen 765 Kg. Nu op de weegbrug gezet. Gewicht 980 kg. Op andere weegbrug ook 980 kg . Enkel luifel en voortent in de caravan. samen 55 kg. Ook reservewiel is ondergebouwd 30 kg en nog enkele kleinigheden samen 25 kg. dus 110 kg geladen. 980 - 110 = 870 en geen 765. Navraag bij onze dealer in Belgie : voor 2002 waren de leeggewichten caraven de gewichten zonder accesoires. Dus geen verwarming, geen koelkast, zelfs het toilet meubel is niet ingebouwd. Geen rolo's enz. Daarom zo een groot verschil. Na 2002 moet het rijklaar gewicht opgegeven worden. Rijklaar = gewicht ledige caravan met alle standaard ingebouwde accessoires. vb reservewiel is meestal geen standaard maar optie. Zo zie je maar dat je toch belazerd wordt met het leeggewicht. Bij mijn volgende aankoop zal ik de caravan in mijn bijzijn laten wegen alvorens hem te aanvaarden.
michiel antwoordt op 30 april 2008:
Onze Home-car 35AD is uit 2003......690KG op het kentekenbewijs. Toen hij met luifel, campingtafel en stoelen en standaard inventaris(keukengerei, handdoeken, beddengoed en wat gereedschap) op de weegbrug kwam sloeg de schaal ook uit naar 930KG!!!!, Hij mag maximaal 1000kg wegen....dus 70KG laadvermogen.....gasfles en wat water/toiletvloeistof....nog 50 kg laagvermogen voor alle kleding, het eten en drinken, de TV en schotel..........ik schrok daar ook van.
Alles wat ik nu voor de camping koop is, als het even kan, lichtgewicht....ik let daar nu wel extra op. Ik dacht dat je met zijn tweeen in een caravan met op papier 310KG laadvermogen niet zo hoefde op te letten, maar dat blijkt wel zo te zijn!!
Lellebel antwoordt op 30 april 2008:
Ik heb een caravan die op papier 850kg zou moeten wegen. Nee hoor heb hem leeg gemaakt compleet en op de weeg brug geplaatst. Hier kwam uit dat deze 940 kg weegt. Het enigsten wat ik heb gemaakt is een vast bed, simpel maar wel goed dus. Er zat geen water of recerve band in of op. Ik weet dat sommigen caravan van de band rollen en worden gewogen zonder koelkast, of wc ruimte, of kachel. Dus ik wist met kopen dat het wat zwaarder uit kon vallen. Hij is dus 90kg zwaarder dan op papier. Ik kan hier me leven Omdat ik nog 250kg over heb om te laden.
Berry antwoordt op 1 mei 2008:
Beste T.st.
Zojuist even in de gegevns(folder en techn. geg. uit 1997 gekeken.
Daarin weegt de caravan 1100 kilo
Het All Inclusive pakket weegt 58 kilo,
Dit pakket omvat Cassette toilet, Federkernmatras, Tapijtset, Antislingerkoppeling, Hordeur, Watertank, Servicekleppen, Kombirollos, Truma Therme, Kachel, servicecenter en eventueel magnetron.
Daar komt nog bij dat alle fabrikanten melden dat door gebruik van natuurlijke materialen de gewichten 5% kunnen afwijken.
Maakt alles bij elkaar 1100 + 58 = 1158 kilo + 5% (+58 kilo maakt totaal 1216 kilo.
Neemt niet weg dat dat nog steeds 184 kilo lichter moet zijn dan wat de weegbrug aangeeft.
Blijven er een aantal mogelijkheden over:
Weging opnieruw doen op een aandere brug ( wie weet had de 1e een afwijking of was niet gekeurd)
Of.... zoals al werd gemeld wellicht een nieuw aluminium dak of zijkant geplaatst over het bestaande dak/zijwand ivm hagelschade.
De goedkoopste manier is een weging te doen bij een andere weegbrug.
PS waren de watertanks allemaal leeg (zowel drinkwater, Schoonwater WC en afvaltank WC) alles opgeteld ook zo\\\'n 70 kilo)
berry
Jan antwoordt op 1 mei 2008:
Een Alu-zijwand (bonneltjesplaat) overplakken is ca 21 kg extra; tenminste bij mijn Knaus 450FU uit bj 2004. Het verklaart niet echt de gewichtstoename; hooguit gedeeltelijk.
T. St antwoordt op 1 mei 2008:
We hebben inmiddels een oplossing gevonden voor onze te zware caravan: we hebben hem vandaag verkocht.
Helaas niet de meest goedkope oplossing (want we moeten nu op zoek naar een nieuwe, lichtere) maar met deze caravan gaat het ons toch niet lukken om met een gerust hart door de bergen heen te rijden!
Dank voor ieders reactie!
@Eric antwoordt op 1 mei 2008:
Uhhh, toch wel de nieuwe eigenaar geinformeerd over het probleem mag ik hopen. (is wel je plicht als verkoper!)
T. ST antwoordt op 2 mei 2008:
Ja hoor, de officiele Hobby dealer aan wie we hem hebben ingeruild weet er van!
Nee zeg; ik zou dit een andere kampeerder niet willen aandoen! Helaas is ons dit wel aangedaan, het zij zo.
Fijne vakantie allen!
@Eric antwoordt op 2 mei 2008:
Heb je hem ingeruild op een andere of "terugverkocht" aan de dealer eigenlijk?
gert antwoordt op 2 mei 2008:
wat voor belang heb je nou bij zo vraag eric?
mischien ook nog willen weten wat hij er aan verdiend heeft?
en dan zegt hij volgens mij ook dat hij op zoek moet naar een andere lichtere caravan.
dus volgens mij was je vraag toch voldoende hier mee be antwoord.
dus voortaan eerst lezen ERIC
@Eric antwoordt op 2 mei 2008:
Lieve gert!
Ik ben benieuwd of de delaer zich aangesproken voelt door dit probleem, verder niet!
Get lost!
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.