Caravantrekker.nl

Verlichring

John vraagt op 10 mei 2008:

Ik begrijp er niets meer van. Ik heb een Chatea Carrat 2004 met een 13 polige West stekker. Alles heeft 3 jaar goed gefunctioneerd. Ik ben zelf redelijk goed thuis in electrotechniek maar ik kan het niet oplossen. Af en toe gaat als ik de richtingaanwijzer naar rechts doe mijn carvan achterlicht links branden en als ik hem naar links doe gaat mijn caravan verlichting rechts branden. Let wel, af en toe! Als ik dan rem doen alle lampen hetdan. Vorig jaar had dit de laatste dagen van mijn vakantiehumeur behoorlijk verpest. Alles heb ik nu doorgenomen en doorgemeten en alles schijnt in orde te zijn. Ik heb nu aan de massa in de 13 polige stekker van de caravan een extra massadraad gemaakt zodat ik bij problemen kan testen of het een massa probleem is (wat mij het eerst ook leek). Ik rijd vorige weekend van de camping af en heb weer plotseling dezelfde problemen weer. Massa draad rechtstreeks met de MIN v.d accu verbonden maar dit loste niets op. Stekkers weer losgedraaid en doorgemeten maar ik vind niks vreemds en dan is het plotseling weer goed (na ee half uur gerommel) maar ik heb er niets aan veranders. Zit er extra electronica in een chateau caravan? Ik snap er niets van want ik weet niet waar ik het moet zoeken (er zit echt geen sluiting in de stekkers) Wie oh wie snapt zoiets???

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Bert antwoordt op 10 mei 2008:

Welke auto heb je, bouwjaar? Mij lijkt het een canbusprobleem in de auto. 'Alles' moet standaard aangesloten zijn in de auto en eventuele C+ en massa's daarvan (boordverlichting /koelkast) rechtstreeks vanaf de autoaccu.

Om het probleem in de Chateau uit te sluiten, kun je een weerstandmeting doen tussen bijv. de onderlinge contacten in de stekker (dus tussen rechter knipperlicht en linkerachterlicht). Beweeg de stekker tijdens die meting, vanwege soms wel, soms niet een 'kortsluiting'.


John antwoordt op 10 mei 2008:

Met gaat om een Mitsubishi Spacerunner 1996. Ik heb zo op deze plek niet paraat hoe ik het heb aangesloten maar de koelkas zit via een relais in de auto op de permanente stoom en de de accu in de caravan zit rechtstreeks op de permanente stoom (via zekering). Dit systeem werkt al zo sind ik deze auto heb. Ik heb het wel het originele schema aangesloten. Ik weet niet wat een Canbusprobleem is maar als dat iets met de electronica in de auto te maken heeft dan begrijp ik weer niet waarom de verlichting van de auto wel correct is. Waar ik nu aan zit te denken is de kabelboom maar door te knippen en via een kroonsteennstrip weer door te verbinden. Dan kan ik ook nog wat meten als de stekker erin zit.


Bob antwoordt op 29 juni 2008:

Kan een aardingsprobleem zijn. (Dus de nuldraad)


gert antwoordt op 29 juni 2008:

raar daar heb je bij een hobby nu nooit geen last van.
maar volgens bepaalde mensen die zeggen dat er altijd wat mis is met een hobby is.
dus er is toch ok wel eens iets mis met een kasteel.


Tino2L antwoordt op 29 juni 2008:

Vocht in de stekkers ??


Hans antwoordt op 29 juni 2008:

Gert schreef:
"raar daar heb je bij een hobby nu nooit geen last van. "

Dus altijd..........

Groet,

Hans


antwoordt op 30 juni 2008:

Hang uw caravan eens achter een andere auto of zet uw auto voor een andere caravan. Wat gebeurt er dan ?


gert antwoordt op 30 juni 2008:

JA HANS ALTIJD EEN HOBBY NEMEN.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker