Hj nijveld vraagt op 17 mei 2008:
Er staat in de beoordeling dat steile hellingen moeten worden vermeden om te blijven rijden .
@Eric antwoordt op 17 mei 2008:
Uhh, dat zou ik dan maar doen... 😉
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 17 mei 2008:
In het uitgebreide trekkrachtrapport wordt uitgelegd waarom:
Omdat uw Nissan een automaat heeft kunnen de percentages waarop u kunt rijden lager zijn dan de percentages waarop u kunt wegrijden. Dit lijkt raar, maar dit komt doordat u via de koppelomvormer extra kracht ter beschikking heeft. Langdurig gebruik maken van deze extra kracht gaat gepaard met veel warmte ontwikkeling en is slecht voor de automaat.
Rijdt u eenmaal op 1500 meter hoogte met een snelheid van 20 km/u dan kunt u blijven rijden op hellingen tot maximaal 16.6% in de 1e versnelling en rijdt u 40 km/u in de 2e versnelling dan kunt u rijden op maximaal 11.8%. De prestaties van deze combinatie beoordelen we dan ook als: matig.
Tino2L antwoordt op 17 mei 2008:
hallo hj,
ik rij momenteel nog de 2.0L cvt almera tino...motorisch vergelijkbaar model.
volgens mij hoef je je geen zorgen te maken, bij ons hangt er een knaus sport 4.50 achter en belaad deze tot 1250kg.(trekgewicht)
ik ben er ruim tevreden over...en ja wat zijn steile hellingen!!!
wij rijden ermee naar italie...of via füssen of via munchen- Innsbruck en dat gaat prima.
groet arno
Tino2L antwoordt op 17 mei 2008:
menno,
ik snap alleen nog niet waarom er over versnellingen wordt geschreven met een CVT.??
arno
Tino2L antwoordt op 17 mei 2008:
hj, wat voor caravan ?? gewicht etc gaat er mee.
dat scheelt ook in de berekening.
arno
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 17 mei 2008:
Er zijn 2 redenen dat we over versnellingen spreken:
- Ons programma kan alleen maar rekenen met zes vaste versnellingen. Bij een CVT is de 2 t/m 5 dus een soort virtuele versnelling maar het geeft toch een aardig beeld van de trekkracht in het 'tussen gebied'. 1 en 6 zijn gewoon de laagste en de hoogste overbrenging die mogelijk is.
- Er zijn CVT-automaten die niet zoals vroeger de DAF het toerental gelijk houden bij accelereren maar traploos 'schakelen'met een aantal vaste overbrengingen. Hoe de Nissan CVT dat doet weet ik niet.
Wat is een steile helling?? De meeste caravanners die alleen op de autobaan blijven weten dat niet 😉. Hellingen op snelwegen zijn meestal tussen de 4% en 5% met enkele uitzonderingen vooral in Duitsland van 6% of 7%. Dat is dus niet steil! Steil kan je bijvoorbeeld tegenkomen in Engeland op de binnenwegen (en wegetjes naar de kust) waar 20% (1:5) of 25% (1:4) voor komt. Alpenpassen hebben meestal een maximaal steigingspercentage van 10% a 12%. Dergelijke wegen vindt de Nissan CVT met een zware caravan niet leuk (maar hij kan het wel).
Tino2L antwoordt op 17 mei 2008:
bedankt voor de uitleg menno,
hj,
ook MET caravan rijd de cvt relaxt .
succes
arno
Tino2L antwoordt op 17 mei 2008:
hj, kijk maar eens bij de reviews...trekauto ervaring...nissan..primera... A.H de Vries.
arno
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.