Ther vraagt op 20 mei 2008:
Goedenmiddag,
Ik zon beetje alle antwoorden over oplooprem gelezen en begrijp nu dat een veer de oplooprem in de oorspronkele beginstand terugdrukt bij afkoppele.
Bij mijn Sterkemann (Alko) doet dat dat niet meer sinds dit jaar. Wat ik niet in de tekening zie of die veer ergens in dat oplooprem gedeelte zich bevindt of ergens extern zodat met een nieuwe veer hij weer terugkomt in die stand.
Tjinne antwoordt op 20 mei 2008:
Die schokdemper die je bedoeld, zit in het gedeelte juist achter de koppeling waar de rubberen balg is,je moet in feite gans het driehoekig gedeelte afnemen die de twee disselbenen samenhoud en dan kan je gans de boel opendoen.
Berry antwoordt op 20 mei 2008:
Ther,
Als hij het niet meer doet, dan moet de caravan ook bonken als er geremd wordt.
Dat wil zeggen de eerste seconde een bonk (dat schokbrekertje) wat idd achter de zwarte balg zit vangt n.l. de krachten op bij het remmen en optrekken.
Normaal gesproken hoeft het driehoekige gedeelte wat Tjinne schrijft helemaal niet los gemaakt worden.
Als de koppeling zelf wordt gedemonteerd (2 bouten en moeren) zit het schokbrekertje al aan 1 kant los (deze zit n.l. gemonteerd in de koppeling, de andere zie je dan zo'n 10-15cm verder naar achteren zitten.
Gewoon demonteren en naar een willekeurige caravandealer gaan om dezelfde te kopen.
Succes
berry
antwoordt op 20 mei 2008:
Het kan ook zijn dat het schuifstuk stroef loopt en gesmeerd moet worden. De veer heeft dan de kracht niet om de koppeling te strekken.
Laat een dealer er eens naar kijken voordat je de boel (verkeerd) demonteert.
Berry antwoordt op 20 mei 2008:
@oel,
Het schokbrekertje in de oplooprem kun je niet smeren...........
Berry
Bert antwoordt op 20 mei 2008:
Goed lezen Berry... @Roel heeft het over het schuifstuk smeren.
Ther antwoordt op 20 mei 2008:
Heren,
allen hartelijk bedankt.
ik begrijp uit al jullie opmerkingen dat de veer in het schokbrekertje zit en niet ergens anders. En dat is ook met olie gevuld heb ik hier ergens gelezen
Hij remt goed. is moeilijk met de hand in te drukken alleen constateerde ik dat bij het afkoppelen de koppeling altijd tegen mijn bumper aankwam. 14 jaar geleden heel veel en de laatste tijd wat langzamer.
Maar nu vorige maand blijft ie ingedrukt staan en dat viel me op omdat er vroeger wel eens een kras door op de bumper kwam. Ik moest hem met de hand er uit trekken want hij bleef in de rem stand staan. Daardoor viel het me op. Maar met optrekken en remmen hoor ik geen bonken. Ik ben een rustige rijder van boven de 60 dus misschien ligt het daaraan.
En als het erbinnen zit denk ik niet dat ik er aan moet sleutelen. Maar ja hij staat in Frankrijk op een terrein en het is daar altijd iets moeilijker uitleggen aan de "gargiste" .
bedankt in ieder geval.
antwoordt op 21 mei 2008:
Ther, U kunt het beschadigen van de bumper voorkomen door na het manouvreren met de caravan voor het afkoppelen de oplooprem te strekken. Dit doe je door de handrem van de caravan aan te spannen en daarna nog aangekoppeld de rem uit te 'trekken' met beleid natuurlijk. Zet de auto eerst vrij en laat de rem los en daarna de handrem erop. Als U nu afkoppelt glijdt de koppeling vrij makkelijk en spanningsloos van de haak en komt daarna niet meer uit en tegen de bumper.
Als tijdens het remmen geen gebonk en stuiterende caravans merkbaar zijn dan lijkt Uw verhaal er inderdaad op te duiden dat het probleem tot het schuifstuk zijn terug te voeren. 14 jaar oud en waarschijnlijk nooit (vrije aanname 😉)een lik vet mogen proeven resulteert in een slecht bewegend schuifstuk.
Wellicht zijn er smeernippels aanwezig en deze kunt U met een smeerpomp vrij eenvoudig van wat nieuw vet voorzien. Daarna de boel goed heen en weer halen moet al verbetering geven waarna in het rijden het alleen nog maar verbetert. Een eventuele na 14 jaar minder tot slecht werkende gasveer ('t schokdempertje) zal zich daarna misschien manifesteren in een nu wel bonkende en stuiterende caravan tijdens remacties. U weet nu wat U dan moet doen.
Suc6
Theo antwoordt op 21 mei 2008:
Roel,
Dit "strekken van de oplooprem" doe ik door de caravan op de handrem te zetten, vervolgens laat ik de auto even een heel klein beetje trekken.
Bedoel jij het zelfde?
Ther antwoordt op 21 mei 2008:
@roel,
Met een vetspuit doe ik alle nippels die ik maar kan zien elk jaar, maar dat schuifstuk zit zeker onder dat rubber harrnonica ??. Daar zit geen nippel in die buurt en ik heb dat echter nooit dat rubber in elkaar geschoven voor een lik vet. Maar met al deze antwoorden ga ik dat zeker eens proberen. Bedankt weer
Berry antwoordt op 21 mei 2008:
@Bert,
Ja ik lees ook, maar @Roel schrijft over een VEER die er niet zit !
hein oploop rem antwoordt op 21 mei 2008:
een oplooprem vernieuwen kosten mij onlangs 200euro
@meer antwoordt op 21 mei 2008:
@®oel als dat ding in 14 jaar nooit een lik vet heeft geproeft is dat ding niet gecontroleerd dor bovag nadat wij de caravan hadden weggebracht hadden ze alle mogelijk dingen nog even gemseerd dat is dan van die eigenaar niet echt slim heeft dus nooit een beurt laten uitvoeren zo zie je maar het is tog handig om de caravan te laten controleren
antwoordt op 21 mei 2008:
Theo schrijft:"...Dit "strekken van de oplooprem" doe ik door de caravan op de handrem te zetten, vervolgens laat ik de auto even een heel klein beetje trekken.
Bedoel jij het zelfde?
»
C'est just, mon ami. 😉
Berry schrijft:"....maar @Roel schrijft over een VEER die er niet zit !
»
De veer waar ik over schrijf is een gasveer die U aanduidt als een schokbrekertje. De functie daarvan is om de oploopkrachten geleidelijk over te brengen naar de reminrichting om pendelen te voorkomen (bonken en stuiteren) en de rem na de remming vrij te zetten zodat deze niet blijft slepen. Wanneer het schuifstuk slecht beweegt zal de remwerking en het vrijkomen van de rem te wensen overlaten.
Jannes antwoordt op 21 mei 2008:
@Oel,
Duidelijker omschrijven voorkomt misverstanden.
Een veer is wat anders dan een schokbreker/gasveer.
Jannes
Lau antwoordt op 21 mei 2008:
Na al dat onderhoud dat deze caravan moeten missen heeft is het ook nog mogelijk dat de kabels half vastzitten dan schuift het veertje ook niet zo lekker meer
antwoordt op 21 mei 2008:
Een veer is een veer Jannes, of dat nou een schroef-, blad-, torsie of gasveer is maakt nix uit voor als U de werking begrijpt.
De oorzaak van het misverstand is het niet goed lezen als het gaat over een schuifstuk wat gesmeerd wordt en niet een (gas)veer. Als dan de functie van een ???veer als nieuwe discussie wordt opgestart ben ik er nu klaar mee!
Ther antwoordt op 21 mei 2008:
Heren,
Na alles gelezen te hebben , bedankt. Een heel stuk wijzer en we kijken wel wat we doen. Voor de goede orde. De laatste 6 jaar zelf het onder houd gedaan, maar mogelijk niet goed genoeg. Zeer veel adviezen dus ik ben erg blij met het ontdekken van deze site.
Ik groet u allen en wens u nog veel caravan plezier
Futter Ther
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!