Rudie Faken vraagt op 31 mei 2008:
Sinds een aantal weken rijd ik in een Mazda 6 2.0 citd met 121 pk. Vandaag de caravan opgehaald. Wat mij opvalt is dat ik met een snelheid van ca. 80-85 km/uur alleen in de 4e versnelling kan rijden. Als ik doorschakel naar de 5e, dan is het net alsof er onvoldoende trekkracht aanwezig is. De snelheid neemt dan ook af.
Heeft iemand dezelfde ervaring? Of is er wellicht een andere verklaring voor?
Ik hoor graag.
@Eric antwoordt op 31 mei 2008:
Geef eens wat meer info over de caravan die erachter hangt.
Bert antwoordt op 31 mei 2008:
Dat is niet net alsof er onvoldoende trekkracht (of liever vermogen) beschikbaar is, dat is ook zo. Het toerental is te laag in V. Als je 93 (echte) km's per uur rijdt, dus tegen de 100 op de teller, zal de 6 het waarschijnlijk wel volhouden (2000 rpm).
Rudie antwoordt op 1 juni 2008:
Dank Bert, mijn mazda heeft maar 5 versnellingen (bouwjaar 2004). Ik blijf het dus vreemd vinden dat in de 5e versnelling de trekkracht onvoldoende is. Er hangt een Burstner achter met een leeg gewicht van ca. 800 kg, dus dat kan het probleem niet zijn...
antwoordt op 1 juni 2008:
Je moet wel het gaspedaal (durven) indrukken en op een hoger toerental opschakelen. Met 'voorzichtig' gasgeven redt je het niet. 'Pedal to the metal' dus. 😉
Bert antwoordt op 1 juni 2008:
Ja, de vijfbak, die bedoel ik ook. Je rijdt te langzaam dan in V = te weinig toeren. Het turbootje draait niet voldoende, je zult dichter bij de 2000 toeren moeten rijden, dus harder om prettig in V te kunnen rijden. Gewicht speelt geen rol (bijna niet) bij een constante snelheid op het vlakke, het is de luchtweerstand die je moet overwinnen.
Doe eens een berekening.
ik citeer: "...Bij een snelheid van 80 km/m maakt de motor 1633 toeren in de 5e versnelling. De Mazda heeft dan een vermogen van 57 Kw terwijl om de totale rijweerstand te overwinnen 38 Kw benodigd is (op de vlakke weg zonder tegenwind).
Hoewel de motor voldoende vermogen heeft om bij 80 km/u met de caravan te kunnen rijden zou het toch zo kunnen zijn dat de motor (net) te weinig toeren maakt om lekker te rijden en dat u beter kunt terugschakelen. Landurig rijden in een lagere versnelling is overigens geheel niet schadelijk voor de motor. ..."
Hij levert min of meer wel voldoende vermogen, maar de motor wordt brommerig. Niet verwonderlijk is dat, slechts dik 1600 toeren. Bij 80 echt km/u maakt de motor in IV dik 2200 rpm. Wat @Roel zegt: gewoon trappen kan ook. Maar bij slechts 1620 rpm blijft dat tegen m'n gevoel in gaan. 😉
Mijn auto heeft precies hetzelfde. In V met enige tegenwind doet hij het niet goed met 85 op de teller. In V met 90 echte km/u is hij bij dik 1900 rpm bovendien zuiniger. Ga gewoon met de vrachtwagens meerijden is mijn advies. Ca. 92 op de teller, 86 echt km/u. Nee, je krijgt dan geen bonnenregen thuisgestuurd.
antwoordt op 1 juni 2008:
Zoals inmiddels wel bekend ben ik een voorstander van laag toerental. Lees daarin op of rond het max. koppel. Dat betekent voor de 6 op of rond 2000rpm. Bij 1633rpm heeft de 2.0 CITD motor 57kW ter beschikking zonder smoorverlies (=vol gas) terwijl er 38kW te overwinnen is. De turbo is dan al aan het werk en simpel meer gas geven is voldoende.
De motor wordt niet afgeknepen en kan normaal vermogen leveren, geen centje pijn dus.
Moderne motoren kunnen belast worden vanaf versneld stationair draaien, zeg maar vanaf 1000rpm. Diesel of benzine, turbo of atmosferisch, maakt niet uit.
Wil je sneller resultaat of moet er ingehaald worden kan er meer vermogen/koppel worden 'gehaald'door simpel terug te schakelen. Hoger toerental geeft meer verbrandingen per tijdseenheid, kost ook meer brandstof, maar geeft sneller meer power. De vertraging door een lagere 'versnelling' is groter waardoor meer kracht aan de wielen.
Het 'nieuwe rijden' is gestoeld op de lage toerenmethodiek en wordt gepromoot teneinde op grote schaal algeheel brandstofbesparing teweeg te brengen. Helaas wordt door velen deze rijstijl als onnatuurlijk ervaren en voelt men zich 'unheimlich' bij het toepassen ervan.
Inderdaad zal men er aan moeten wennen.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!