Caravantrekker.nl

Zwaarder ongeremd trekken dan technisch max. ongeremd laadvermogen auto vlgs. kentekenbewijs

Jef vraagt op 4 januari 2006:

Mijn auto (alfa 166) mag geremd 1500 kg trekken, ongeremd volgens het kentekenbewijs echter maar 500 kg. Af en toe moet ik echter ongeremd een aanhangergewicht van 750 kg trekken. Volgens mij is dat voor de auto geen enkel probleem, maar dit is te veel volgens het kenteken.
Wat zijn de consequenties als ik dit toch doe? evt. Boete, maar vooral verzekeringstechnisch als ik bijv. een ongeluk veroorzaak?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Bert antwoordt op 5 januari 2006:

Formeel is er sprake van overbelading. Ik moet zeggen dat ik zelf eigenlijk nooit zo let op die toegestane ongeremde massa's, maar er zit idd nogal verschil tussen de ene en de andere auto. De oorzaak - en die verzin ik nu ter plekke - zou kunnen zijn de massa die óp de auto drukt bij bijvoorbeeld een noodstop. Het kan zijn dat de constructie van de auto daar niet op berekend is. Een geremde aanhanger (van 1600 kg) remt dus zelf (mee) waardoor de krachten op de trekhaakbevestiging minder zullen zijn.

Een verzekeringsmaatschappij zal als ze het veel geld kost altijd proberen er onder uit te komen. Lijkt me logisch en ook terecht. Hoe slim ze zijn en hoe naïef jij - want de aanhanger mocht toch 750 kg hebben....? - is een gok. Ik hou het erop dat vooral de mechanische aspecten van invloed zijn en je dus schade aan de auto zou kunnen krijgen tijden het gebruik. De oorzaak van een ev. ongeluk zal zelden liggen bij die 750 kg van dat aanhangertje. Misschien is er wel jurisprudentie over bekend???


Freek antwoordt op 9 januari 2006:

Zover ik weet, als aanvulling, krijgt de auto een advies mee als trekgewicht gebaseerd op de mechanische aspecten van de auto. Zeker bij ongeremde aanhanger wordt gekeken in hoeverre de remkracht van de auto voldoende is om, met het aanhanggewicht, binnen de normen, veilig tot stilstand te komen mocht bijv een noodstop gemaakt moeten worden. En wees gerust, ga je zo toch rijden en je krijgt controle.......de bekeuring is dan binnen !!


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 9 januari 2006:

Behalve wat de autofrabriekant voorschrijft mag het wettelijk ongeremde aanhangergewicht ook niet meer zijn dan 50% van het lege (kenteken) autogewicht.
Met de op het kenteken vermelde maximale ongeremde aanhangerlast is daar overigens al rekening mee gehouden.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker