Mark vraagt op 2 juni 2008:
Ik heb een vraag. Wij zitten te twijfelen tussen italie en frankrijk. Maar gaan voor het eerst met de caravan, wat kan ik verwachten met mijn auto en caravan. Is italie aan te raden of frankrijk, wat is beter te doen. Deze vraag is bedoeld om indruk te krijgen met mijn auto, caravan en zijn vermogen in de bergen. Waar kom je knel punten tegen. Als ik de minst ergste pak kan ik volgend jaar nog zien. Italie-garda meer 1160 km of Frankrijk-ardeche 950 km
@Eric antwoordt op 2 juni 2008:
Misschien handig als je wat meer bijzonderheden over je combinatie geeft (merk + type caravan/auto, gewichten etc.)
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 2 juni 2008:
Dat maakt helemaal geen verschil. Als je het over de autobanen hebt kom je voor beide landen hellingen tegen. Ook de secundaire wegen maken in principe geen verschil en hangt natuurlijk af van je bestemming.
Ik kan je alleen maar aanraden om voor de vakentie nog een weekendje Ardennen te doen (of een Bergtrainingsweekend) dan weet je het....
Mark antwoordt op 2 juni 2008:
Opel astra stationwagen 16i 16v 105 pk gewicht 1200kg totaal auto 1700kg mag 1150kg trekken. Caravan buernstner 460, leeg 850 totaal 1100kg.
mvg
mark antwoordt op 2 juni 2008:
Beste menno
p.s Als ik ardennen doe of ik doe een bergtrainingsweekend, weet ik niet wat ik in frankrijk en of italie tegen kom. En daar gaat mijn vraag over
willem antwoordt op 2 juni 2008:
ik krijg het idee dat je te vaak in de 4e versnelling moet rijden
en dat je dat niet prettig vind .ik zou het dichter bij huis zoeken of je moet naar bretange gaan dan blijf je vrij vlak
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 2 juni 2008:
Als je bij Luik naar boven rijdt of bij Verviers dan kom je in Frankrijk of Italie geen steilere hellingen meer tegen. Het enige verschil met de wegen door/over de Alpen kan zijn de hoogte waardoor de motor wat minder kracht heeft.
Als je binnendoor in de Ardennen of Zuid-Limburg de weg kent kan je ook exact hetzelfde tegenkomen als in Italie of Frankrijk. Kortom, ken je combinatie en je kan de hele wereld aan!
jjm antwoordt op 2 juni 2008:
hoi
ik snap het gewoon niet waarom is de 4de versneling erg dan ?
kom jij dan overal boven in de 5de of 6de ?
het zullen niet veel zijn die niet in de 4de 3de of soms zelfs 2de versnelling moeten rijden en daar is echt niets mis mee .
en het is vakantie of moet je er binnen 1 dag al zijn omdat je maar 3 dagen vakantie hebt ?
met jouw combinatie zal het echt wel heel goed gaan.
ik vindt trouwens de berekeningen erg negatief hier op de site.
doe ik mijn combinatie berekenen dan kan ik volgens de site beter thuis blijven terwijl ik met gemak overal heel goed omhoog kom niet als eerste en hoeft ook niet maar zeker niet als laatste 😉
dus doe gewoon de training zoals menno zegt want de auto kan t makelijk aan .
veel plezier en goede reis
HEIN antwoordt op 2 juni 2008:
IK ZOU VOOR ITALIE KIEZEN OMDAT ITALANEN SOEPELER ZIJN EN U EERDER ALS UDAT WILT IN ENGELS EEN GESPREK KUNT VOEREN DAT ZUL JE IN FRANKRIJK NIET MEEMAKEN IK SPREEK UIT ERVARING WANT IK HEB ZOWEL IN ITALIE ALSFRANKRIJK DIT ONDERVONDEN
Mark antwoordt op 2 juni 2008:
Menno bedankt. Als ik luik kan vergelijken dan moet ik dat eens doen, kom toch uit limburg en heb familie wonen in vaals wel ligt een optie om dit eens te doen. Ik wil ook niet in de 5e versnelling blijven rijden of de 4e. Ik weet, ik moet nog veel leren ivm de versnelling. bedankt
@Eric antwoordt op 2 juni 2008:
Van: Menno
Datum: 02 June 2008 om 20:04
Dat maakt helemaal geen verschil.
================================================
Nou, de topicstarter is benieuwd naar een indruk van auto, caravan en "vermogen".
Dan lijkt het mij wel handig als je wat meer bijzonderheden weet van de combinatie.
Beetje kort door de bocht vind ik Menno... 😉
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 2 juni 2008:
Of een helling van 5% in Frankrijk of in Italie ligt maakt toch niets uit voor welke combinatie dan ook? Of zou een Renault het beter in Frankrijk doen dan in Italie?
Wat wek van belang is bij de genoemde combinatie is voldoende toeren maken. Lees daarvoor het stukje over het rijden op autobaan hellingen op deze site eens (via menu ==> rijden).
@Eric antwoordt op 3 juni 2008:
Dus iemand die voor het eerst gaat caravannen, helemaal nieuw is met het fenomeen trekauto/caravan en waarschijnlijk geen idee heeft van de (on)mogelijkheden van z'n combinatie (misschien is die wel helemaal uit het lood) stuur je toch naar Frankrijk of Italie?
Ik zou dat persoonlijk niet doen dus daarom eerst mijn vraag naar wat meer achtergrondinfo.
@Mark:
Wat betreft je combinatie Astra/Buerstner: ik heb zelf ervaring met een Astra-G Station 1.6 8-klepper (max 1000 kilo) in combinatie met een Caravelair van beladen 1000 kilo.
Het hield niet over, auto moest er hard aan trekken af en toe maar ik heb geen onoverkomelijke problemen gehad onderweg in Frankrijk.
Caravan had naar mijn idee niet zwaarder moeten zijn, ik zat wel aan het maximum.
Astra heb ik ervaren als een zeer stabiele trekauto overigens.
Kruissnelheid op de peage lag op ca 90 km/uur.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 3 juni 2008:
@Eric: ik schreef in mijn eerste reactie:
"Ik kan je alleen maar aanraden om voor de vakantie nog een weekendje Ardennen te doen (of een Bergtrainingsweekend) dan weet je het....
Met name dat laatste is natuurlijk het beste advies alleen wel preken voor eigen parochie (en die van Bert) 😉
@Eric antwoordt op 3 juni 2008:
Tja, zelfs de schoorsteen van caravantrekker moet af en toe roken... 😉
Toon antwoordt op 3 juni 2008:
Voor het eerst met caravan, dan zou ik voor Frankrijk kiezen. Is allemaal net iets makkelijke te rijden. De enige steile helling die je tegen komt is bij Luik, valt reuze mee! Verder is de gehele route heel goed te doen. Frankrijk is net iets meer Nederlands. Als je naar Italie gaat kom je meer hellingen tegen, maar ook goed te doen. Je moet gewoon kiezen wat je het meest aanspreekt. Maar voor de eerste keer zou ik persoonlijk zeker voor Frankrijk gaan.
de caravanier antwoordt op 4 juni 2008:
Italia:
ze gooien alles van zich af, (dus smerig)
t' zijn idioten in het verkeer.
t' zijn neuroten, en hebben altijd haast, ( sempre in fretta)
t' is een duur land.
ze hebben (voor zichzelf) tijd genoeg.
afspraken????
de wegen zijn slecht, zelf op de autostrada kan je caravan wiel nog weleens in een gat verdwijnen.
wat stuk word gereden (zoals vangrail, verkeersborden ed) word vaak niet gerepareerd.
dit rijtje negatieve eigenschappen wordt van noord naar zuid alleen maar erger.
dus bolzano een 1, en villa san giovanni een 10 ( oversteek van vaste land naar messina) sicilia.
wat wel positief is het eten en drinken.
dat beheersen ze als geen ander.
dus doe je voordeel.
gr van de caravanier.
Joost Kolen antwoordt op 7 juni 2008:
@Mark
Menno bedankt. Als ik luik kan vergelijken dan moet ik dat eens doen, kom toch uit limburg en heb familie wonen in vaals wel ligt een optie om dit eens te doen. Ik wil ook niet in de 5e versnelling blijven rijden of de 4e. Ik weet, ik moet nog veel leren ivm de versnelling. bedankt
Je zult met jouw combinatie het eerste stuk (net na Luik) waarschijnlijk de derde versnelling moeten gebruiken. De rest van de Ardennerweg zal hoogstwaarschijnlijk wel in de vierde versnelling gaan. Daarna zul je als via Lyon naar het zuiden van Frankrijk wilt geen problemen ondervinden en constant in de vierde versnelling goed uit de voeten kunnen. Ik denk echter wel dat je tijdens je trip weinig gebruik zult maken van de vijfde versnelling.
Joost Kolen antwoordt op 7 juni 2008:
@caravanier
Je vergeet een belangrijk aspect, de campings in Italie liggen kwalitatief gemiddeld op een hoger niveau in vergelijking met Franse. Vooral als je kijkt naar sanitaire voorzieningen hebben ze een betere reputatie, is overigens niet vreemd onze oosterburen verkiezen dit als hun populairste vakantiebestemming. En zoals men altijd zegt wil je kwaliteit dan volg je de wit-zwarte kentekenplaat, zoek je de goedkoopste supermarkt dan volg je de wit-rode van onze zuiderburen. Da's trouwens toe te voegen aan de negatieve punten van Italie, als je jeuk krijgt van Duitsers dan moet je zeker niet naar het land van onze komende tegenstander op het EK voetbal.
@twijfelaar antwoordt op 14 juni 2008:
Wie durft nu nog naar Frankrijk of Italie te gaan ??
mercha antwoordt op 14 juni 2008:
uhm italie frankrijk.
moet toch nog wel kunnen denk ik
vertrek pas andere mnd!!
leed al geleden dan denk je??:}
gr mercha
Bert.s antwoordt op 14 juni 2008:
hoi mark
Iedereen op dit forum heeft zo zijn eigen mening.
Gewoon dit jaar naar frankrijk, en volgens jaar naar italie dan weet je zelf wat je het beste is bevallen.
Ennee die caravan....die komt wel achter je aan gewoon in de bergen af en toe terug schakelen....echt niet moeilijk...en gewoon blijven rijden op echt stijle hellingen 10% of meer, meestal lukt dat ook prima.
Ik caravan nu 17 jaar en ben ook zo begonnen, geen bergtraining gedaan en nog nooit geen problemen gehad!!
Als je caravan en auto een goed duo vormen moet het ook voor jou geen probleem zijn om in italie/ frankrijk aan te komen.
Veel plezier
bert.s
groet Bert
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.