Caravantrekker.nl

Rijden in Engeland/Schotland

Bob Mud vraagt op 23 juni 2008:

Wij zijn van plan om met de boot vanuit Ijmuiden naar New Castle te gaan en van daaruit naar Schotland en weer terug via Dover naar huis te gaan. Is er iemand die een mooie route weet? En waarmee moet je daar te rijden (Links dus) rekening mee houden.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Jan@ antwoordt op 23 juni 2008:

Wij zijn al ca 10x met de auto in Engeland geweest de afgelopen 20 jaar. Afgelopen 3 weken voor het eerst met caravan. Het meest ""tricky"" is na al die jaren nog steeds het oversteken van een weg. Zowel te voet als met een auto(met caravan). Wij zijn zo geprogammeerd om eerst naar links te kijken, eerst naar rechts dus!!!. Rotondes (om de paar mijl geloof ik) aansnijden is makkelijk omdat veelal de aankomende wegen in een hoek van ca 45 graden(naar links) op de rotonde uitkomen zodat een beweging naar rechts bijna onmogelijk, c.q. onnatuurlijk is. In tegenstelling tot NL waar de aankomende wegen op een hoek van ca 90 graden aankomen, zodat je zowel naar rechts als naar links zou kunnen. Wederom goed naar rechts kijken want verkeer op rotonde heeft zoals in NL voorrang en dat nemen! ze ook.
Totslot als je crosscountry gaat rijden hou er rekening mee dat veel provinciale wegen bij ons B-wegen zouden zijn waar je weliswaar 60 mijl(solo) mag rijden = ca 100 km per uur. Daar kom je van alles tegen en dat merk je als je een caravan achter je hebt. Nu begrijp ik waarom de maximale breedte in de UK 2.30 m is voor een caravan en voorheen zelfs nog l smaller (2.20m dacht ik)Solo was me dat nooit opgevallen. De doorgaande auto snelwegen zijn ruim( meestal 2x 3 baans) en goed bewegwijzerd. Opvallend is de royale invoegstroken en gelegendheid om uit te voegen. Piece of cake dus.
Erg veel plezier heb ik gehad van mijn TomTom.
succes.


antwoordt op 23 juni 2008:

Er zijn veel mogelijkheden maar hier is een voorstel.
Van Newcastle naar Scotland via de weg A1 naar Edinburgh is niet al te ver voor de eerste dag om even te wennen aan links rijden. Daar zou je een paar nachten kunnen blijven. Dan via A91 richting Perth, Aviemore naar Inverness. In de omgeving van Inverness ligt Black Isle waar in de Moray Firth dolfijnen waargenomen kunnen worden. Na Inverness via Loch Ness (van het monster!) naar Fort William.
In de omgeving van Fort William ligt Ben Nevis (hoogste berg in UK). Er is een pad naar boven - is te doen - maar het eist wel wat doorzettings vermogen!
Beetje een omweg, maar Oban is de moeite waard met de mogelijkheid om een dagtocht (zonder caravan) te maken met een veerboot naar het eiland Mull en een bezoek brengen aan het aardige plaatsje Tobermory.
Daarna richting Loch Lomond en Glasgow. Glasgow was vroeger een industrie plaats maar tegenwoordig nu een trendy cultuurstad. Dan terug naar Engeland via A/M74 naar Carlisle. Van Carlisle naar Dover is een beetje lastig. Hangt er vanaf hoeveel tijd jullie nog over hebben. Net onder Carlisle ligt de Lake District maar ik denk dat dit te veel wordt in combinatie met Scotland. Ook mogelijk is via M6 naar Oxford te gaan en dan onder Londen door (via ringweg M25) naar Kent met plaats Canterbury.
Jan@ geeft goed tips wat links rijden betreft. Pas op voor vrachtautos op snelwegen. Ze hebben soms de neiging om andere vrachtautos plotseling in te halen zonder richtingaanwijzing te geven. Ze gaan er van uit dat je ze de ruimte geven!
Pas ook op voor rustige wegen zonder verkeer, dan is de verleiding groot om, onbewust, rechts te gaan rijden.
Hier een paar sites, misschien nuttig!
www.campingandcaravanningclub.co.uk
www.caravanclub.co.uk
www.undiscoveredscotland.co.uk.
Last but not least: Helaas is er wel een probleempje in Scotland – namelijk de “Midges”. Ik moet het wel melden omdat ze je leven daar wel lastig kunnen maken en ze kunnen behoorlijk irritant worden. Lees zelf op www.midgeforecast.co.uk/2008/. Dus denkt om raam en deur horen voor de caravan!
Excuses voor taalfouten, ik kom zelf uit ……..ja, juist!
Veel plezier.


Theo antwoordt op 24 juni 2008:

Mijn ervaring (in Engeland/Wales en Ierland) is dat het links rijden niet zo problematisch is.
Waar ik de de fout ging of dreigde te tegaan:
- vanaf een parkeerplaats langs de weg wegrijden;
- op smalle wegen, waar je midden op rijdt: bij een tegenligger moet je er bedacht zijn naar links uit te wijken;
- zoals al is aangegeven: eerst, links en dan rechts kijken; ik had de gewoonte om drie keer, i.p.v. twee keer te kijken.
- vanaf een smalle weg afslaan op een brdere weg.
Het links rijden werd overigens al vrij snel erg gewoon.


Ger antwoordt op 24 juni 2008:

Ter bevestiging van de vorige schrijvers:

Op "M"roads (autosnelweg) geen problemen maar o wee als je met je 2,30 mtr brede caravan de countryroads gaat nemen. Een heg links van je, een heg rechts van je en daartussen tuf je met je hele handel. Je kunt geen kant op en het is niet de vraag of je schade krijgt maar wanneer je schade krijgt.

Met verstand rijden en anticiperen!! Pracht land trouwens, ook voor de caravanners. Goede vakantie gewenst


jeen antwoordt op 24 juni 2008:

Mijn ervaring is dat zodra je echt op de kleine weggetjes komt, er ook bijna geen verkeer meer is. Bovendien zijn de britten zeer bereid om even rekening met je te houden. Wees ook niet bang voor de single track roads boven in Schotland. De uitwijkplaatsen daar zijn legio en deze wegen zijn ook met caravan zeer goed te doen. Koop wel een goede kaart waar bijvoorbeeld ook hellingen op staan. Ik heb goede ervaringen met het dikke blauw-witte boek van Ordnance Survey. Daar staan overigens ook de sites van de Heritage en de National Trust op. Schotland zelf kost je al minstens een maand.


Koen antwoordt op 24 juni 2008:

De bovenstaande antwoorden kan ik alleen veelal bevestigen.

Mag ik je ook attent maken op de volgende site ?
http://www.schotlandforum.nl/index.php
Heel veel op te vinden ivm Schotland en het rijden daar.

Goede reis naar Schotland !


Kees antwoordt op 24 juni 2008:

De ferry naar New Castle (DFDS) biedt, ook in het hoogseizoen, de mogelijkheid om op een aantal dagen in de week (ik meen maandag t/m woensdag) de caravan gratis mee te nemen. Als er geen dringende redenen zijn om via Dover terug te gaan, zou ik trouwens overwegen om dezelfde boot (of via Hull) voor de terugweg te nemen. Ik heb het eens uitgerekend maar de meerkosten daarvan vielen toen aardig weg tegen de extra branstofkosten van de rit door Engeland.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker