Hoppenreijs vraagt op 28 juni 2008:
hoe kan ik meten of in de 13 polige stekker de constante stroom intact is met een analoge multimeter?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 28 juni 2008:
Rode pin van de multimeter op pool 9 van de stekker houden en de zwarte op 13. Daar moet spanning op staan.
Zie http://www.caravantrekker.nl/algemeen/stekkers.php
m v ballegooij antwoordt op 29 juni 2008:
heb dit gister ook gedaan heb de caraven er achter gehangen
de koelkast werkte wel maar de binnen verlichting deed het niet heb de draden verwisseld in de doos 9 -10 toen deed de binnen verlichting het wel maar de koelkast weer niet ook niet toen ik de auto liet lopen
ben toen verder gaan zoeken in de auto en wat blijkt hebben ze een draad niet aangesloten die voor de koelkast
weet ook niet hoe ik verder moet want de auto heeft canbus
opel astra station 2004 nieuw model weet iemand hier een oplossing voor
gert antwoordt op 29 juni 2008:
ff na de opel dealer gaan.
electronica moet je zelf van af blijven.
Theo antwoordt op 29 juni 2008:
Als "ze" hem niet goed hebben aangesloten, dan lijkt het me dat je terug moet naar "ze", zodat "ze" alsnog hun werk goed kunnen doen.
m v ballegooij antwoordt op 29 juni 2008:
heb deze auto niet bij de opel gekocht
als ik links in de kofferbak en klep open maak zit daar een hele
stroom voorziening in ( maar daar durf ik zo uit mijn eigen geen draad bij te zetten ) deze zou dan op het kontact van de auto moeten werken
Tino2L antwoordt op 29 juni 2008:
ik vermoed dat uw koelkast appart zit aangesloten tot de stekker van de caravan.
de 13 polige heeft voor de + draden 2 losse aansluitingen...u ziet ook 3witte aarde draden.
ik vermoed dat 1 van die losse draden niet is aangesloten.
en dat moet dan via contact...relais..enz .voor de koelkast(pool 10)
de aarde zit wel aangesloten...vandaar 3 witte.
arno
Tino2L antwoordt op 29 juni 2008:
op ECS Electronics geeft ie op pool 10 de kleur rood van het draad aan.(koelkast)
pool 9 is bruin/wit. (verlichting..enz)
heeft u wel gevraagd om een extra + aansluiting via contact??
zo niet...dan komen daar weer kosten bij.
arno
Theo antwoordt op 29 juni 2008:
Hoezo extra kosten? Bij een 13 polige stekker horen twee constante stroomdraden, waarvan een via het contact. Om een extra aansluiting hoef je echt niet te vragen.
antwoordt op 29 juni 2008:
Helaas, aan een "constante +" en een "geschakelde +" zijn meerkosten verbonden en hebben te maken met een extra aan te leggen stroomkabel van voldoende doorsnee getrokken van de batterij. Bij aanleg tesamen met een trekhaak zijn deze kosten vaak inbegrepen in de aanschaf, mits aangegeven dat deze wel moeten worden aangesloten.
m v ballegooij antwoordt op 29 juni 2008:
de trekhaak zat er al onder toen ik deze auto kocht
er zit wel een constante stroom draad in maar deze is contunu
in de doos hebben ze een gele draad wel aan gesloten maar deze is in de auto niet aan gesloten heb ik nu op 9 gezet en de rode op 10 kan nu dan wel de verlichting binnen gebruiken zonder dat de auto op contact hoeft te staan
Tino2L antwoordt op 30 juni 2008:
ja theo...(normaal) werkt alles via pin 9...constante stroom...ook voor de koelkast.
de koelkast zit niet altijd appart...vraag maar eens bij de caravan-dealer.
als je handig bent is het vrij simpel deze wel appart te zetten via contact.
je moet er echt om vragen als je een extra + draad wil.
arno.
Theo antwoordt op 30 juni 2008:
Ik bedoel, Tino2L, dat bij een 13 polige contactdoos standaard 2 constante stroomdraden horen. Waarom heb je anders een 13 (of 11) polig doos nodig?
Tino2L antwoordt op 30 juni 2008:
theo, er zit ook b.v een mistlamp...achteruitrijlicht...accu voor in de caravan draden in de 13polige.
als je die voorzieningen niet op je caravan hebt is die bedrading ook overbodig!!!
mocht je toch eens besluiten om dan een nieuwere caravan te kopen heb je het in ieder geval al.
op mijn caravan zat de koelkast niet appart...heb dat zelf wel
veranderd via contact relais enz. omdat die mogelijkheid kan met de 13 p.stekker.
tja...de extra + draad is ook zoiets.
er zijn caravans waar de koelkast standaard wel op pin 10 zit.
dat moet je dan maar net weten !!!
m. v ballegooij wist dat denk ik niet??
de trekhaak zat er al onder toen hij m kocht.
dus eigenlijk moet je dan zelf ff kijken of pin 10 werkt op het contact en anders vragen bij aankoop of de garage dat wil aansluiten.
het is vrij simpel zelf te doen.
ik vermoed dat m v ballegooij nu pin 9 en 10 gezamelijk op de constante stroomdraad heeft gezet.??
en ja ...jouw vraag hierbij...waarom als die voorziening er wel is, gebruik m dan.
de vorige eigenaar van de opel had waarschijnlijk genoeg aan 1 + draad...dus waarom toen extra geld uitgeven !!
arno
Tino2L antwoordt op 30 juni 2008:
is er misschien iemand op dit forum die trekhaken monteerd
bij een bekend bedrijf..kwikfit e.d.
i.v.m kosten voor extra + draad aansluiting??
arno
antwoordt op 30 juni 2008:
Reken op 150 € afhankelijk van welke kabelbundel er gebruikt kan worden. Universeel is goedkoper maar soms arbeidsintensiever en sommige merken (dealers) zijn de kosten vrij hoog.
Standaard worden niet altijd alle polen aangeloten. Wil je aansluitingen zal je daar expliciet om moeten vragen anders wordt alleen de rijverlichting aangesloten. Neem als voorbeeld de achteruitrijverlichting, standaard wordt deze nimmer aangesloten. Wil je geschakelde en/of constante "+" of achteruitrijverlichting aangesloten op de haak moet je hier expliciet om vragen en spreek een duidelijke prijs af.
Los en onafhankelijk of je vindt dat het standaard hoort te worden aangsloten ben je beter af vooraf hier duidelijkheid in te hebben. De ondernemer denkt hier namelijk wel eens anders over en velen zijn geen caravanner.
m v ballegooij antwoordt op 30 juni 2008:
hallo tino2L
ik vermoed dat m v ballegooij nu pin 9 en 10 gezamelijk op de constante stroomdraad heeft gezet.??
nee tino dit heb ik niet gedaan
de draad waar stoom op staat werkt niet via het contact
ben vanmiddag even naar de opel garage geweest had stukken met de auto en heb het toen gelijk gevraagd hoe dat zat
de monteur zij deze draad word bijna niet aan gesloten maar als ik het wil is het wel mogelijk moet ik bij de dikke rode draad links in de koffer een draadje bij solderen op 19 of 20 een stekkertje in prikken en dan een relais schakeling maken en deze dan op de geledraad zetten en dan werkt ie via het contact van de auto
vindt dit nog al een gedoe voor een stroom draadje
Michiel antwoordt op 30 juni 2008:
Gedoe of niet, toch zou ik dat relais maar monteren. Doe je het namelijk niet en sluit je de koelkast op een ongeschakelde 12 Volt aan, dan kun jer er op wachten totdat je een keer met een lege accu staat. Je bent aan het touren, ziet iets leuks en zet de combinatie "even" aan de kant. Je vergeet de koelkast uit te zetten. Er is veel leuks te zien en het "even" loopt uit tot twee uur. Accu leeg.
Het is mij één keer overkomen toen ik de caravan net had. Bij thuiskomst heb ik direct een relais gemonteerd. Beter een iets minder koud biertje dan een lege accu.
MV
Theo antwoordt op 1 juli 2008:
I.p.v. een relais is ook een battery gard mogelijk.
Tino2L antwoordt op 1 juli 2008:
M...de constante stroomdraad gaat nooit via contact!!.deze heeft een aansluiting rechtstreeks op accu met een zekering.
uw antwoord: er word dus stroom van de constante + draad gebruikt(verbinding solderen) achter in de auto om pin 10 (of 9) te gebruiken.
uit uw reactie meen ik ook te lezen dat u de draden heeft verwisseld (geel en rood) pas op dat het niet omgekeerd werkt, verlichting via contact en koelkast rechtstreeks.!!
op ecs electronics (bij caravanhandboek..12volt aansluiting)
kunt u het schema opzoeken (PDF bestand) wat bij uw auto hoort.
zo kunt u zien welke kleur draad waarvoor dient.
suc6 arno
m v ballegooij antwoordt op 8 juli 2008:
we zijn vandaag even aan het sleutelen geweest heb nu stroom op de gele draad nu doet de koelkast het wel en als ik de sleutel uit het contact haal gaat de koelkast ook uit
kosten : 1 x quick-lock relais paar kabelschoentjes en zekeringhouder stukje draad en niet te vergeten een goede buurman die me heeft geholpen
was voor dit alles nog geen 10 euro kwijt
Tino2L antwoordt op 8 juli 2008:
M....zo zie je maar weer...fluitje van 1 cent , met wat hulp.
goede reis alvast.
arno
Theo antwoordt op 9 juli 2008:
@ m v ballegooij, mooi dat je het zo makkelijk heb opgelost.
@ Tino2L, De constante stroomdraad zou nooit via contact gaan en een aansluiting zou rechtstreeks op accu met een zekering zijn? Dit is uit de prehistorie. Bij moderne auto's loopt dit al jaren juist wel via de het conact, tenminste de draad voor de koelkast.
Ben voorzichtig met het woord "nooit". Op het moement dat het gebruikt is het al achterhaald.
Tino2L antwoordt op 9 juli 2008:
theo ..lees eens wat jij schrijft...de constante stroomdraad gaat.... wel....(niet dus) via contact.
wat jij nu schrijft is dat alles in de caravan alleen bij contact aan van de auto werkt.!!!
constant betekent zonder onderbreking...dus rechtstreeks.(pin 9)
dat de koelkast wel via het contact (geschakeld via relais)pin 10.
gaat, gaat niet bij alle caravans op.
op caravanhandboek.nl word ook aangegeven dat er voor de koelkast een apparte PLUS draad vanaf de accu word getrokken .(met zekering) 2.5mm
het waarom staat ook allemaal vermeld.
nogmaals..niet bij alle caravans zit de koelkast appart op pin 10.
arno
antwoordt op 9 juli 2008:
Er is een verschil tussen 'constante plus' (pool 9) en een 'geschakelde constant plus' (pool 10) met gescheiden massa (pool 11 & 13)
Een constante plus is inderdaad rechtstreeks vanaf de accu(gezekerd) met voldoende draaddikte/doorsnee. Hier staat alleen géén spanning op waneer de accu leeg of eruit is. (of de zekering kapot)😉
Theo antwoordt op 9 juli 2008:
Tino2L, Mijn eerst zin is een herhaling van wat jij zegt, echter met een vraagteken.
Zoals ik heb geschreven ook Roel schrijft zijn er twee draden waarvan er een, die voor de koelkast, die via het contact loopt, echter niet wanneer er maar een constante draag is zoals bij 7 polige aansluitingen. Dat laatste geldt ook voor caravans
Tino2L antwoordt op 9 juli 2008:
het gaat hier beide om een 13polige aansluiting. caravan / auto.
anders kon de koelkast nooit al apart zitten.
@roel wat jij schrijft probeer ik ook telkens uit te leggen.
alleen noem ik een constante + draad pin 10 via contact geen constante omdat ie word onderbroken door contact aan/uit.
er word ook aangeraden om 2 draden aan te leggen vanaf de accu. 2.5mm (caravanhandboek)
dit is niet bij M van ballegooij gebeurd....er is achter in de auto een verbinding gemaakt.!!! (solderen)
dit noem ik (prehistorisch) omdat er nogal wat gevraagd word
van die ene draad door de caravan..al dan niet het verlies in
waarde.
arno
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.