Caravantrekker.nl

WEL/NIET olie verversen?

Jan vraagt op 18 juli 2008:

Ik heb altijd gedacht dat het een broodje aap was, maar toch in een krantenbericht uit april 2008 het volgende verhaal:

Het Grote Olieschandaal: honderden miljoenen euro's per jaar aan verspilling én een niet in geld uit te drukken schadepost voor het milieu. Henk de Groot, oud-directeur van Castrol Nederland, voert een kruistocht tegen wat hij noemt de 'olieververs maffia'.
De Groot stelt dat automobilisten, motorrijders en truckers onnodig op kosten worden gejaagd omdat ze met grote regelmaat de olie van hun motoren laten verversen. Want dat schrijven garages en fabrikanten immers voor.

,,Geregeld bijvullen als het peil te laag uitkomt, is natuurlijk wel noodzaak. Voor het overige worden we met z'n allen beduveld. Het gaat om serieuze bedragen en serieuze vervuiling."

Zijn er caravantrekkers onder ons die alleen nog bijvullen?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Rob antwoordt op 18 juli 2008:

Ik rijd 70-80.000km per jaar waarvan 6-7000 met caravan. Veel kilometers op de duitse snelwegen met gem. van 160-170km.
1x p.j. een kleine beurt, 4 nieuwe banden, verder niets. Olie word soms bijgevuld.
Rijd een VW Sharan tdi met nu inmiddels 330.000km op de teller.
Votige auto, een passat tdi op deze manier 410.000km gereden. Na deze kilometers een compressie op alle 4 de cilinders van 97%.
Auto's worden nieuw gekocht en ook tijdens de garantieperiode volg ik deze procedure. Probleemloos.


@Eric antwoordt op 18 juli 2008:

Dit kan een mooi draadje worden... 😉


de caravanier antwoordt op 18 juli 2008:

wel is het verstandig om olie te peilen, en dan even met duim en wijsvinger aan de olie te voelen. ( dus niet met handschoenjes)
voelt de olie nog aan als olie en is die nog vettig, is het ok.
voelt het wat waterig aan is de olie (dood). dan is het verstandig om te verversen.
bij benzine motoren zal de olie langer 'blank' blijven, bij diesel motoren word de olie eerder zwart vanwege de roetdeeltjes.
je kunt ook een oliemonster nemen en laten onderzoeken.
bij vrachtauto's blijft het spul er 150.000 km in zitten, maar dan praat je ook van 20,- per liter.

gr de caravanier


Carlo antwoordt op 18 juli 2008:

Als je nu echt geld genoeg hebt kan het proberen,maar ik hoor daar niet bij ,dus ik ga gewoon na mijn 30.000 KM na de garage en mijn olie laten verversen.Het kan wel zijn dat als je om de 5000 KM 1L olie moet toevoegen je geen olie moet verversen ,het kan zijn ????


Jantje antwoordt op 18 juli 2008:

Als je weinig km maakt per jaar, b.v onder de 10.000, is het toch verstandiger om één keer per jaar olie te verversen.

Moet je regelmatig olie bijvullen, dan ben je eigelijk konstant aan het verversen !


Bert S antwoordt op 18 juli 2008:

Als je niet ververst verlies je de aanspraak op garantie.
Bovendien "verzuurt" de motorolie.
En wat dacht je van de roet die in de olie blijft zitten.
Dus mijn prive auto -die keurig de caravan door onherbrergzame gebieden trekt- op tijd ververst.


Tim antwoordt op 19 juli 2008:

Je hebt inderdaad mensen die vaker de olie van de auto verversen dan het frietenvet wat in de frietenpan zit.

Zelf rij ik al een geruime tijd Alfa en mijn blokje is niet kapot te krijgen. MITS je het goed onderhoud. Je hebt trouwens olie en olie.

Dus voordat ik met de caravan vertrek loop ik de hele checklist van mijn auto na, waaronder ook de olie. En als deze me niet bevalt dan komt daar gewoon nieuwe in. Want een kan olie is toch goedkoper dan een motorrevisie.


Edwin antwoordt op 20 juli 2008:

Als je een nieuwe auto hebt/koopt laat er dan synthetische olie indoen. Voordeel van synt. is dat er geen delen inzitten die er van nature wel in mineraleolie zitten zoals bepaalde zuren. En de sae waarde is veel breder dus olie is bij koud weer dunner en bij een warme auto dikker (Castrol 5W60) Ik heb jaren een Suzuki motor gehad met 1100 CC en dik 150 pk. van begin af aan synthetische olie gebruikt en het blok was na 15 jaar nog brandschoon, geen aanslag van de minerale olie delen.motor was nog als nieuw.
Voordeel is dat je veel langer met je olie kan zoniet helemaal niet vervangen. Gebruik synthetische olie niet in een auto die al 100.000 km heeft gereden, synt. olie lost namelijk de aanslagdeeltjes die minerale achterlaat op. Dit kan resulteren in olieverbruik auto. Mijn auto rijd met minerale olie en heeft nu 275.000 gelopen en nog maar 1 keer ververst!


Bert S antwoordt op 20 juli 2008:

@Edwin
In olie heb je een TBN getal = Total Base Number en je hebt een TAN = Total Acid number.
Iedere verse olie heeft een TBN getal om de Acids (zuren) aan te kunnen.
Dat minerale olieen van nature zuren in zich hebben is niet waar. Er komen alleen zuren vrij bij de verbranding.
Ook al heeft een auto 100.000 km gereden met minerale olieen of een semi syntheet, dan kun je volgens mij gewoon synthetische olie gaan gebruiken.
Niet verversen hoeft geen problemen te geven, maar stel dat er brandstof in de olie komt door onvolledige verbranding (gebeurt wel eens bij diesels). Dan heb je ineens een veel dunnere olie.
Synthetische olie behoudt wel langer de viscositeit, maar er komt een tijd dat de additieven in de olie uitgewerkt zijn.


Nitram antwoordt op 20 juli 2008:

Carlo 18 juli 20:09

Carlo, ga je NA de garage of NAAR de garage om olie te laten verversen? Ik snap het niet zo goed.


Carlo antwoordt op 20 juli 2008:

Nitram, ik ga naar de garage om mijn olie te laten verversen.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker