Caravantrekker.nl

Potkrik, water pas

Peter vraagt op 20 juli 2008:

Hallo, je hebt verschillende mannieren om de caravan waterpas te zetten. Maar is een potkrik niets. Deze zet je bij het wiel onder het frame en krik je heb zo water pas. Of zijn er mensen die dit afraden.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

antwoordt op 20 juli 2008:

Niet ongewoon voor een potkrik is dat deze nog wel eens wil zakken. Wanneer na het heffen (waterpas stellen) de caravansteunen worden uitgedraaid zal de zakkende potkrik ervoor zorgen dat de caravan gaat hangen op de steunen en kan hierdoor schade oplopen (scheuren/kieren)


janLMC antwoordt op 20 juli 2008:

Ik gebruik al een tijdje een potkrik om de caravan waterpas te zetten. Wel gebruik ik nog een steuntje om onder de as te zetten. Dit is wel nodig omdat de krik langzaam zakt en de zaak staat stabiel staat. Ik heb een U profieltje op de bovenzijde van het steuntje gemaakt zodat deze niet van de as kan glijden. werkt bij mij al een aantal jaren naar tevredenheid. Met de potkrik kan de caravan hoog genoeg komen om ook evt een wiel te vervangen.
Werkt dus goed maar wel een steuntje gebruiken


Jan antwoordt op 20 juli 2008:

Zijn er dan steunen in de handel. Ik weet er wel bij autozaken maar die hebben maar een hoogt. Deze zullen wel te hoog beginnen, dus niet te halen


antwoordt op 20 juli 2008:

Er zijn assteunen in de vakhandel verkrijgbaar met een verstelbare spindel die tot op de milimeter op hoogte kunnen worden gesteld in combinatie met een aantal vaste pengaten.
In combinatie met de potkrik kan hier mischien een bevredigend resultaat mee worden bereikt.
Door al dit geneuzel worden een plankje of een 'banaan' toch wel aantrekkelijker vindt je niet? 😉


peter antwoordt op 20 juli 2008:

Nee, een banaan is niets dat gehengst om de caravan op de banaan te krijgen. Als een caravan staat dan staat hij, dan nog even waterpas zetten. Plankjes is ook niets Je moet de caravan op krikken, en als je dat doet gaat de caravan om hoog en blijft het wiel op de grond staan omdat ik de krik niet onder de as krijg wel onder het frame. En dat was mijn vraag ook helemaal niet.


antwoordt op 20 juli 2008:

Ten eerste moet ik helemaal nix!
Een plankje of een banaan achter het wiel tijdens het neerzetten is geen vergelijk met het 'gehengst' met een potkrik onder het chassis, met alle gevaar dat deze daar vanaf donderd. Je zet de krik er namelijk niet voor niets onder want het loopt er per definitie scheef.
Bovendien is die situatie verre van ideaal omdat de ene helft van de caravan nog rust op de vering van het wiel en de andere kant blijft gefixeerd door een 'vast' punt onder het chassis. De beweging die ook bij een opgestelde caravan altijd aanwezig is wordt zo op een wel erg onnatuurlijke manier afgevangen.
Overigens zijn er ook waterpassystemen onder de caravan te koop, handbediend of volledig automatisch die gemonteerd worden aan de as. de vering van de caravan blijft daardoor volledig in functie.
Ik denk dat jouw vraag is hiermee voldoende beantwoord is.


janLMC antwoordt op 20 juli 2008:

ik krik de caravan altijd op mbv het frame, de as ligt hoger het steuntje past er ruim onder. deze steuntjes kosten ongeveer 10 a 15 euro per 4 bij oa de vrijbuiter, potkrik kost ook zoiets.
En het is snel gebeurd met minimale spierkracht, en op de plek waar die staat. Persoonlijk vindt ik dit handiger. Waar roel wel gelijk in heeft het gevaar dat hij er van afvalt, daarom heb ik een "U" profieltje op de steun zitten, de as kan nergens heen. en de steun heeft een brede voet. doe dit al een aantal jaren en het werkt voor mij tot tevredenheid


antwoordt op 20 juli 2008:

Ik schreef eerder: "Overigens zijn er ook waterpassystemen onder de caravan te koop, handbediend of volledig automatisch die gemonteerd worden aan de as. de vering van de caravan blijft daardoor volledig in functie."
»
Dat moet natuurlijk zijn UIT functie doordat de as VOLLEDIG wordt afgestempeld.


Roderick antwoordt op 20 juli 2008:

Een mover icm een banaan werkt perfect!


peter antwoordt op 20 juli 2008:

Roel je schreef dat het er scheef zou lopen. Toch raar ik ken je niet en je hebt mijn caravan nog nooit gezien en toch weet je dat het scheef loopt, helder zient


antwoordt op 20 juli 2008:

Als het er niet scheef loopt hoef je ook niet te klooien met een potkrik, peter!
Wel ff blijven nadenken. Succes ermee, maar ik heb zo'n idee dat jij geen adviezen nodig hebt. Iets om over na te denken wanneer je nog eens iets vraagt op een forum. !!!!!


Hans B antwoordt op 20 juli 2008:

De bijgeleverde krik in de kriksteun plaatsen, caravan opkrikken en plankjes onder het wiel. Dan de boel laten zakken en het staat als een huis.


peter antwoordt op 20 juli 2008:

En wat was de vraag


Kees Kerven antwoordt op 20 juli 2008:

Of zijn er mensen die dit afraden. Dat was de vraag, hoewel een vraag met een vraagteken eindigt. Dat ziet er zo uit: ? En je vindt het ergens rechtsonderaan je toetsenbord... De vraag heb je zelf gesteld, dus als je niet meer weet wat de vraag is, dan raad ik je aan naar het begin te scrollen...

Je hebt diverse antwoorden gekregen en bovendien de nodige tips en alternatieven. Ik kan er nog één aan toevoegen: onder het frame (lees: chassisbalk) zou je beter geen krik plaatsen omdat dat slappe u-profiel daarvoor niet geschikt is. (Hans B refereert imho naar een Alko krik met speciaal daarvoor gemaakte en gemonteerde L-steuntjes; niet standaard bijgeleverd bij de meeste caravans! - Overigens een heel goed werkend accessoire, nee ik heb geen Alko aandelen)

Vervolgens schrijf je dit als reactie op het e.e.a.: "Nee, een banaan is niets dat gehengst om de caravan op de banaan te krijgen. Als een caravan staat dan staat hij, dan nog even waterpas zetten. Plankjes is ook niets Je moet de caravan op krikken, en als je dat doet gaat de caravan om hoog en blijft het wiel op de grond staan omdat ik de krik niet onder de as krijg wel onder het frame."

Om met het laatste te beginnen: dan heb je de verkeerde krik (te hoog). Als je hem wel onder je as krijgt moet je flink doorkrikken, dan gaat het wiel echt wel van de grond. Goed... dat terzijde. Er is wel een manier om met handkracht een caravan op een 'banaan' o.i.d. te krijgen, maar daarin ben je ws niet geïnteresseerd.

Maar nu dan ff ttp.
Waarom zet je niet eerst je caravan waterpas met je auto voordat je hem afkoppelt (of met de mover) en vervolgens met het neuswiel ? Of vergeet je dat altijd, net als je eigen vraag?


peter antwoordt op 21 juli 2008:

Effe mijn laaste reactie. Ik heb een potkrik van ± 10 cm hoog en max 2000kg. Ik krijg hem onder mijn onderstel maar niet onder mijn as, oke' NIET ER ONDER. uit jou schrijven blijkt dus dat je weet wat ik voor een caravan ik hebt. En je schreef ook dat je de auto er voor moet laten. De caravan is 6.5 meter lang, en de auto ± 4 meter. Mijn plaats op de camping is 7.5 breed en de diepte is 6 meter diep. dus 6.5+4 meter = 10,5 meter, snap je het. Ik kan best wel rijden maar een combinatie van 10,5 meter krijgt niemand tussen 7 meter, of heb ik het verkeerd. Fijne vakantie voor iedereen die nog niet is geweest.


peter antwoordt op 21 juli 2008:

DIT WAS MIJN VRAAG!
Hallo, je hebt verschillende mannieren om de caravan waterpas te zetten. Maar is een potkrik niets. Deze zet je bij het wiel onder het frame en krik je heb zo water pas. Of zijn er mensen die dit afraden.

Ik heb niet gesproken over een banaan, of de auto er voor te zetten, en een mover heb ik niet. Anders had ik ook geen vraag gesteld, Af raden jullie dit af, was de vraag, ik heb niets gevraagt over anderen mogelijkheden of wel. Eerst lezen voor dat je antwoord


Ed antwoordt op 21 juli 2008:

Peter, ja die mensen zijn er.


Bob antwoordt op 21 juli 2008:

Lijkt mij niks met een krik onder de caravan.
Zelf heb ik van dik watervast multiplex een paar oprijplaatjes gemaakt. Met de auto erop trekken. Als dat niet gaat omdat je dissel bij een ander onder de wagen terecht zou komen, dan rij ik snel door naar een andere camping. Nog nooit in de 16 jaren dat ik met de caravan op pad ben mee gemaakt dat het waterpas zetten niet gelukt is.
mvg
Bob


Bernard antwoordt op 21 juli 2008:

Ik gebruik al jaren een leveller. Dit is een aluminium liftje. Het heeft de vorm van een U. Deze schuif je onder het wiel. Met een slinger draai je het geheel op niveau. Dat kan op de millimeter nauwkeurig. De caravan kan nergens vanaf glijden en staat erg stabiel. De zijpoten van de caravan worden ook niet belast.

Enig nadeel van dit systeem is het extra gewicht wat je mee neemt. Het is te verkrijgen in vrijwel iedere caravanhandel.

Kosten ongeveer €80,=


Roderick antwoordt op 21 juli 2008:

Vervelend dat er nog steeds mensen ZONDER mover zijn. Afgelopen vakantie weer diverse "buren" geholpen de caravan op de plek te krijgen. Wat een armoede!!!
Trok ik tot overmaat van ramp nog de handgreep van een splinternieuwe Fendt af.
Heb je zelf een mover, ben je nog aan het sjorren.
Dit doe ik dus niet meer.........!


Jerry antwoordt op 21 juli 2008:

Ik heb ook geen mover maar ik krijg de caravan gelukig met de auto op zijn plek.
Ik ben altijd bang dat behulpzame mensen vol met goede bedoelingen de handvaten van mijn caravan trekken.
Ik denk dat die dingen er op zitten om tegen te duwen en dan nog met het nodige beleid.
Ik heb trouwens een (lichte) tandemasser en daar wil je helemaal niet aan duwen en trekken.
En voor het waterpas zetten heb ik een kleine garagekrik die onder de as past.
Staat steviger als een potkrik en je kunt hem aan de stang onder de as duwen.
Het chassis vind ik ook te licht om er een krik onder te plaatsen.
En zo,n kleine garage krik is ook handig als je onderweg een lekke band krijgt.
Zo,n potkrikje staat ook op het verharde niet erg stevig vind ik.


Jantje antwoordt op 21 juli 2008:

Even een waarschuwing...
Als men de orginele kriksteunen en krik van Alko wil gebruiken, kan dit alléén als de caravan nog aan de auto hangt, niet als de caravan is afgekoppelt !

Wij hebben geen mover en kunnen de caravan ook niet de auto op de gele oprijblokken zetten, omdat de dissel aan de kant van een haag komt te staan.

Maar we zetten de caravan met z'n "tweën" handmatig op die gele oprijblokken, en nog makkelijk ook.

Ik leg de oprijblok(gele) voor het wiel, het andere wiel blokkeer ik met twee wielkeggen, dan trek ik de caravan aan de dissel "om", op de oprijblok, mijn vrouw legt daar dan ook een wielkeg achter zodat hij niet terug loopt.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker