Ronald vraagt op 27 juli 2008:
Ik ben in het bezit van een megane 1.6 maximaal trekgewicht 1300 kg, met een hobby 500 KMFE beladen 1250 kg. Wie heeft er ervaring met een soortgelijke combinatie over de Reschenpas en de Fernpas. Ik heb zelf ervaring met de Brennerpas, en die was goed te nemen. (trekkrachtberekening geeft aan max 9% helling)
MvO antwoordt op 28 juli 2008:
Heeft u de berekening al gedaan??? Rode sterren en 8%.
Wat is het treingewicht?
Deze combinatie zal erg kritisch zijn, lijkt me.
Van de motorkoeling zal veel gevraagd worden, dit is niet de sterkste kant van Renault.
Joost Kolen antwoordt op 28 juli 2008:
Een week geleden (ik zit nu in Italie) via de Fernpas en Brennerpas hierheen gekomen. Ik heb een zware diesel voor een vergelijkbare caravan als jij beschrijft staan, dus slecht vergelijkingsmateriaal. De Fernpas heeft zeer steile stukken maar aangezien iedereen daar redelijk rustig doorheen sukkelt mag dat geen probleem zijn, je zult echter in jouw geval cht wel een aantal keer aanspraak moeten maken op de tweede versnelling (is goed voor de koeling). De Brennerpas stelt op zich niet veel voor, het eerste stuk aan de vanuit Oosterrijk is even flink klimmen maar daarna wordt het alleen maar minder. Veilige kilometers toegewenst.
MvO antwoordt op 28 juli 2008:
Joost, even goed lezen.
Ronald vraagt naar de Fernpas en de Reschenpas.
Beide hebben een maximale stijging van 10%, hoogtes vallen wel mee, deze zijn respecteivelijk 1212 en 1504 meter.
In Wikipedia vind je van diverse landen alle passen met gegevens betreffende stijgings% en hoogte.
FreekB antwoordt op 28 juli 2008:
Ik denk dat Joost de Reschenpas bedoelt i.p.v. de Brennerpas.
Als de motor en koeling in orde is, zal deze combinatie in de 2e
versnelling best boven komen. De Fernpas ben je over voordat je
het weet en de Reschenpas is inderdaad in het 1e stuk steil, maar zal ook geen probleem zijn.
Tjinne antwoordt op 29 juli 2008:
@ Ronald , Om U gerust te stellen kan je gerust die 2 passen doen want de Reschenpass is maar een molhoop vergeleken bij de Brenner en die heb je al gedaan zeg je , van de Reschenpass rij je naar Merano en vandaar naar Bolzano zonder de oostenrijkse vignet nodig te hebben , Fernpass - Imst - Landeck - Nauders - Reschenpass - Merano - Bolzano heb ik al meermaals gedaan met mijn 1300kg zware caravan zonder problemen , suc6 nog.
FreekB antwoordt op 29 juli 2008:
Ronald heeft de Brenner met zijn combinatie gereden, dus zal
normaal gesproken ook geen probleem hebben met de voorgestelde
route. De opmerking van Tjinne dat deze "Maut"vrij is, is niet juist.
Je komt op deze route de borden tegen met "Maut plichtig". Verder
is de afdaling van Reschenpas een aandachtspunt zigzag naar beneden en vraagt dus veel van het remsyteem.
Veel plezier op deze relatieve smalle maar heel mooie route.
Pat antwoordt op 29 juli 2008:
Een Hobby 500 KMFe beladen 1250 kg?
Deze weegt leeg al zo'n 1120 kg.
Dan heb je er ontzettend weinig ingeladen.
Heb ook een Hobby 500 KMFe, maar die van mijn weegt al zo'n kleine 1400 kg beladen en ik heb de zware dingen in mijn auto liggen (Renault Grand Espace), en ik neem alleen het hoognodige mee.
Ronald antwoordt op 29 juli 2008:
Iedereen bedankt voor de reacties.
@Pat, ik heb er inderdaad weinig inliggen. Daarnaast heeft de dealer de caravan bij de onderhoudsbeurt gewogen, en deze kwam maar uit op een gewicht van 1066 kg. (onbeladen)
Alle zware spullen zoals voortent etc. gaan in de auto, tentstokken tussen voor- en achterbank. Wel heb ik verzwaarde veren laten monteren door de Renault dealer.
iedereen een fijne en veilige vakantie
Ronald antwoordt op 29 juli 2008:
Tjinne,
jij geeft aan dat je deze route meerdere malen hebt gereden met een 1300 kilo zware caravan. Welke auto met welk vermogen had jij er voor staan?
Tjinne antwoordt op 30 juli 2008:
@ Ronald De Zafira-B 19cdti 150 pk automaat en ik moet zeggen dat het een beest van een trekker is met zijn 320 nm.
@ FreekB als je in Füssen over de grens komt en al de binnenwegen neemt heb ik nog nergens zien Mautflichtig staan ??
Tjinne antwoordt op 30 juli 2008:
Sorry FreekB ik moet je gelijk geven want de B180 is inderdaad Mautpflichtig heb ik zojuist opgezocht ewel dan heb ik al vele malen geluk gehad hé , nogmaals sorry zo zie je maar dat dit forum goed zijn werk doet.Groetjes.
Tjinne
vakantiefan antwoordt op 30 juli 2008:
Een renault megane 1.6 met een Hobby 500...De Brenner daar kun je meestal doorrijden op de Fernpas is dit wel eens anders, ik hoop niet dat er file staat op de Fernpas anders bestaat de kans dat je, nog los van koeling, snel een serieus koppelingsprobleem gaat krijgen. Hier zit je vast en zeker niet op te wachten aan het begin of aan het einde van je vakantie.
Tjinne, zet mensen niet op het verkeerde been door het af te doen als "appeltje- eitje" je heb een totaaaal andere trekauto (relatief sterke turbodiesel automaat) wat heel iets anders is dan een 1.6 benzine! in combinatie met een voor deze auto zware caravan.
Tino2L antwoordt op 2 augustus 2008:
wij kwamen eergisteren terug uit italie over de Fernnpas.
erg druk vanwege asfalteringswerkzaamheden...lange rijen file's.
persoonlijk vind ik gevoelsmatig de klim steiler dan de brenner...komt denk ik ook door de kortere bochten.
vanuit stilstand (berg op) optrekken zal een aardige kluif worden met uw 1.6 .
alvast fijne vakantie.
arno
Bert antwoordt op 2 september 2008:
Vakantiefan heeft het imho volledig bij het rechte eind. Een Hobby 500 KMFE trekken met een Mégane 1.6 slaat gewoon helemaal nergens op. @Ronald: weeg die Hobby eens vakantieklaar en ook je auto. 2750 kg is het max. toegestane treingewicht (ook dat nog). En dan gaat het mij persoonlijk niet over de capaciteiten van de motor op genoemde passen, maar met name de verhouding tussen auto en caravan, qua massa's en lengte. Bijna elke auto kan een zo'n pas op, als hij gang houdt. Dat is het punt niet... Kwestie van desnoods terugschakelen naar de eerste versnelling. Al zou het allemaal toegestaan zijn... Rij asjeblieft niet harder dan 80 en bergaf langzamer. Ikzelf heb een 5 meter caravan met een gekend goede wegligging en Zweedse tank ervoor. Ik moet er niet aan denken die caravan met een in de basis 350 kg lichtere trekauto te trekken...
Ronald antwoordt op 2 september 2008:
We zijn inmiddels terug van een gelsaagde vakantie, maar hebben, mede door de diverse waarschuwingen, zowel de Fernpass als de Reschenpass niet genomen. Ik had vooraf grote twijfels over het nemen van beide passen met deze combinatie, en wou iets meer "zekerheid" hebben bij mijn gevoel. Daarom durf ik met deze combinatie ook niet de Gotthard te nemen, stel je voor dat er een file staat, kunnen ze me zeker afslepen.
@ Bert. Ik weet dat de combinatie verre van ideaal is, echter is deze mooie site pas ontdekt nadat de caravan was aangeschaft. Anders was de caravan waarschijnlijk nooit aangeschaft. (overigens toch een mooi degelijk product, die Hobby). Toch is het in mijn ogen een vrij stabiele combinatie, mits je de beperkingen in acht neemt. Neemt niet weg dat we toch afscheid gaan nemen van de Megane GT, reden ligt echter in het feit van gezinsuitbreiding. De volgende zal waarschijnlijk een Avensis Verso of een Mitsubishi Grandis worden
Tijs antwoordt op 3 september 2008:
Kijk dan ook eens bij de Ford S-Max. Ook drie volwaardige stoelen achterin (met optie voor 3e rij), en afhankelijk van de motor een heerlijke trekauto (heb zelf de 2.0 diesel).
Lex M antwoordt op 3 september 2008:
Wat heb ik toch verkeerd gedaan?
S-Max diesel vanaf 40000 eurtjes, bijna een ton harde guldens.
Dat wordt inderdaad alleen maar kijken voor mij.
Want voor een automobiel ga je je toch niet in de schulden steken?
Jos antwoordt op 3 september 2008:
Lex M:
Ik ben een keer voor aso uitgemaakt in een topic vanwege mijn auto. Wat doe je verkeerd? Ik denk niets............. Je komt toch ook overal??
@Eric antwoordt op 3 september 2008:
@LexM: dat soort automobielen wordt grotendeels in de geleased.
Je gaat toch geen Ford KOPEN voor een ton aan guldens... 😉
antwoordt op 3 september 2008:
De leasebedragen per maand zijn ook niet misselijk hoor!
De bijtelling over de gebruiksjaren maken het rijden van zo'n orgel er ook niet goedkoop op. Voor die centen kan je een hele knappe gebruikte rijden.
@Eric antwoordt op 3 september 2008:
Die leasebedragen worden natuurlijk meestal door de werkgever opgehoest.
Bijtelling van 25% is natuurlijk best veel maar nog altijd goedkoper dan particulier zo'n apparaat aan te schaffen, te onderhouden, verzekeren en af te schrijven.
Bijkomend voordeel is dat je bij een leaseauto meestal een goede vervangend vervoer en pechhulp service hebt.
Tijs antwoordt op 4 september 2008:
En mag iedereen zelf bepalen waar hij z'n geld aan uitgeeft? Ja, ik ben me er zeker van bewust dat de S-Max een grote luxe auto is, maar als Ronald toch al in die categorie aan het kijken is (bijv. de Grandis) dan adviseer ik hem graag ook deze eens te bekijken.
Het is inderdaad een leasebak, maar zoals al opgemerkt betaal je daar maandelijks ook een fors bedrag voor. Zo rijd ik zelf duurder dan mijn werkgever vergoedt, maar dat betaal ik dan ook zelf. Eigenlijk het enige verschil nog is dat je niet voor onverwachte kosten komt te staan en inderdaad goed vervangend vervoer hebt.
John antwoordt op 4 september 2008:
Citaat van Eric:
@LexM: dat soort automobielen wordt grotendeels in de geleased.
Je gaat toch geen Ford KOPEN voor een ton aan guldens...
Het grootste deelvan de auto,s vanaf € 40.000,-- word inderdaad gekocht. Wel krijgen deze rijders een fikse km vergoeding van hen werkgever.
Lease autos liggen voor 85% tussen € 20-40.000,--.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.