Caravantrekker.nl

Gemiddelde snelheid

Willem vraagt op 31 juli 2008:

In verbaas mij altijd over de snelheid die men wil halen met een caravan er achter.
Volgens mij maakt het allemaal niets uit als je ongeveer 85-87 km wil rijden of 100-105 (of voor sommigen nog harder).
Als je 85 km wil halen zal de gemiddelde snelheid vaak uitkomen om 77-80 km. Als je 100 wil halen zal dit 85-90 zijn.
Bij 100 zal je vaker moeten tanken. Als je geluk hebt duurt dat maar 15-20 min. Met al dat getuur op de weg zul je mogelijk iets langer/vaker moeten rusten.
Beetje rekenen en ............ voordelen zijn er niet, mogelijk een paar minuten op een hele dag.

(Iedereen heeft wel eens dat je s-'morgens iemand inhaalt of dat hij/zij je voorbij gaat en dat je die persoon aan het einde van de dag weer tegen komt, zo van "die zijn we vaker tegengekomen"')

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Peter antwoordt op 31 juli 2008:

Beste Willem,

Ik verkies op de franse autobaan 100/110 kilometer. Bij redelijke drukte kan ik bijna constant op de tweede baan blijven ipv tussen het vrachtverkeer rijden. Rijwinden van vrachtwagens zijn hierdoor nihil.


Jerry antwoordt op 31 juli 2008:

Ik rij zelf ook graag 100 a 110 met de caravan in frankrijk, niet omdat ik dan 10 min eerder aankom maar omdat ik dan in zijn 4 bij 4000toeren heel makkelijk de helling op rijd op de snelwegen en als het weer vlak is dan rij ik 3000 toeren in zijn 5.
Soms zijn er ook hele stukken waar ik het op 90 houd tussen het vrachtverkeer in op de mindere hellingen.


Jan antwoordt op 31 juli 2008:

Mijn teller staat als het mogelijk is tussen de 90 en max 100 kmpu. Het kan allemaal wel veel sneller, maar de risico's nemen naar mijn idee dan te veel toe. (klapbanden etc)
Ik probeer zo veel mogelijk onnodig inhalen te vermijden, ook als ik het dan wat langzamer aan moet doen.


Lex M antwoordt op 31 juli 2008:

Heel verstandige woorden, Willem ! 😉)))


MvO antwoordt op 31 juli 2008:

Zelf geef ik de voorkeur aan N en D wegen, althans in Frankrijk, (maar ook in andere landen prefereer ik B-wegen). Afhankelijk van de wegtoestand ligt de snelheid tussen de 70 en 90kmh. Geen files en voor het overige ook zeer relaxed rijden en bovendien zie je zo ook nog iets van het land. Sommige routes zijn landschappelijk erg mooi. Waarom zou je dit niet meenemen als je ergens naar toe reist.


Pieter antwoordt op 31 juli 2008:

Ik heb wel eens het idee dat het inhalen van caravanners onderling wel eens met machtvertoon te maken heeft. "Zie je, mijn auto heeft toch meer kracht!".
Vooral bergop word je wel eens ingehaald met een eeuwig durende 3 km/h verschil, waardoor je maar iets van het gas gaat om de deze overbodige actie wat te laten versnellen.
De inhalende combinatie reed al een half uur achter me maar nu tegen de helling op toch even laten zien hoe krachtig de auto eigenlijk wel niet is. Vervolgens rijden we weer in het zelfde tempo door.
Vreemde mensen, sommige caravanners!


@Eric antwoordt op 31 juli 2008:

Misschien reed de inhalende combi bergop op cruisecontrol en zakte jouw snelheid af bergop af?

Als ik op de cruisecontrol met 95 km/uur een helling op rijd en er wordt getracht mij zonder succes in te halen laat ik normaal gesproken de cruisecontrol d'r op staan en kijkt mijn inhaler maar verder wat hij doet.
Ik voel mij niet geroepen om het gas los te laten in ieder geval.

Snelheid en het vermogen van je auto verkeerd inschatten is ook een kunst namelijk... 😉


Bert S antwoordt op 31 juli 2008:

Mijn snelheid is gewoonlijk ca 90 km/u. Het spaart energie (en dus geld), stress en je vermindert de risico's aanzienlijk.
110 km/u cruisen met een caravan vind ik veel te snel. Wanneer ik met een aanhanger van 1500 kg achter mij rijd probeer ik mijzelf te beheersen.
Als je een paar keer met een caravan in Zweden gereden hebt met een caravan kan zijn.
Ik pas mijn snelheid aan aan die van de trucks.
Neem nu het draadje WAARSHUWING op dit forum:
De risico's op een ongeval zijn natuurlijk bij 105 km/u veel groter dan bij 85 km/u.



janka antwoordt op 31 juli 2008:

Tsjonge jonge, wat zijn we ineens netjes! Ik kan me ook andere discussies hierover herinneren. Maar Willem, je hebt gelijk, het maakt weinig tot niets uit. Alleen in de portemonnee maakt het wat uit.
@Eric, dat komt me bekend voor! Vooral VA's hebben daar nog wel eens moeite mee. En moeten dan toch maar terug naar de rechter baan..onder protest welliswaar! Naar beneden komen ze je dan alsnog voorbij denderen.


antwoordt op 1 augustus 2008:

VA’s hebben er geen moeite mee hoor. Zij proberen gebruik te maken van het momentum ofwel de kinetische energie in hun voertuig. De snelheid die ze hebben proberen ze zo lang mogelijk vast te houden om nog met enige snelheid boven te komen. Wanneer ze moeten remmen voor een tragere caravanner die rustig op z’n cruisecontrole zit te wachten todat-ie terug moet schakelen, hebben ze daar meer moeite mee.
Hetzelfde geldt voor de inhalende combinatie van Pieter. Het gaat echt niet om te laten zien wie de grootste spierballen heeft maar heeft te maken met het gebruik maken van de kinetische energie die in de combinatie zit opgeslagen in de vorm van snelheid.
Pieter, je moet dan zelf best wel gemerkt hebben dat wanneer je van het gas afgaat dat dit aanzienlijk in snelheid scheelt, je komt dan niet zo gemakkelijk terug in het tempo die je had vóór het gas loslaten. Eigenlijk helemaal niet en je moet bovendien nog eerder terugschakelen ook. Aan het eind van een lange klim scheelt dit aanzienlijk in de afgelegde weg en bovendien heb je door al dat geschakel nog meer brandstof verstookt dan wanneer je geen gas had losgelaten. Per saldo is het met een hogere snelheid aanvangen van een klim sneller en goedkoper, wat wil je nog meer? 😉


Peter antwoordt op 1 augustus 2008:

Bij 100/110 schakel ik uitsluitend met de vierde en vijfde versnelling. Heb een caravan van 5.50 m en tussen vrachtwagens heb ik meer last van rijwind. Ik kan me voorstellen als je er met een "eitje" achter zit er minder last van hebt. Heb tevens een behoorlijke caravantrekker, mi prikt er iets als een grote combinatie voorbij gaat. Wij leveren toch ook geen commentaar als we met inhalen een half uur achter een "mini" zitten.


janka antwoordt op 1 augustus 2008:

@roel, ik heb het meerdere keren meegemaakt dat wij met onze combinatie (Tdi automaat met cc) met zo'n 85 km/h (volgens de navigatie) omhoog gaan en dat er regelmatig VA combinaties waren die het niet voor elkaar kregen om ons te passeren. Ze reden dan ook al geruime tijd op de linker baan. Vooral met oostblokkers was dit het geval. En dan zouden wij moeten inhouden? Als ze weten dat het passeren toch wel gebeurt in de afdaling dan is er toch niets mis mee? gewoon even wachten en dan net als in de wielersport: erop en er over heen.


Jerry antwoordt op 1 augustus 2008:

Als er vrachtwagens of caravan combinatie,s of anderen mij willen passeren en gaat niet van harte dan maak ik altijd wel even ruimte voor die mensen.
Dat doen ze voor mij ook als dat nodig is en we moeten het tenslotte allemaal met het zelfde stukje weg doen en dan kun je elkaar beter een beetje helpen.


Freek antwoordt op 1 augustus 2008:

Ik lift het gas soms wel iets wanneer een VA te lang naast ons blijft hangen, dat bekort de hele inhaalactie. Vaak geven we ook even lichtsignaal als men kan invoegen. De vrachtauto's bedanken dan meestal met hun knipperlichten.


Jan antwoordt op 1 augustus 2008:

Ik maak mij meer zorgen om de gekken in de grote opleggers die op de snelweg bergaf rijden. Ze denderen je soms met 130 of meer voorbij.
Ik geef ze graag alle ruimte en voorrang die ze maar willen... gewoon omdat ik liever heel op mijn vakantieadres aankom.


Bert S antwoordt op 1 augustus 2008:

@Jan: dus je geeft ze liever voorrang, puur om heel aan te komen, anders dus geen voorrang?
Het is niet persoonlijk bedoeld hoor, maar ik ik vind het vreemd dat veel bestuurders van een auto met caravan zichzelf een betere chauffeur vinden dan een trucker.


janka antwoordt op 1 augustus 2008:

Dat hoeft niet hoor! Een onprettig en onbestendig gevoel op zo'n moment is voor meer mensen al een goede reden om dat te doen. Maar voorrang geven? Op een rechtdoorgaande autosnelweg? Ik denk dat het meer gaat om ze maar de ruimte te geven op zo'n moment. En inderdaad lijkt het er vaak op dat ze dik boven de 100 zich naar beneden laten vallen als jezelf 87 km/u rijdt.
Maar dat heeft niets te maken met wie zich de betere chauffeur vindt.


antwoordt op 2 augustus 2008:

Janka schrijft: "......En dan zouden wij moeten inhouden? Als ze weten dat het passeren toch wel gebeurt in de afdaling dan is er toch niets mis mee? gewoon even wachten en dan net als in de wielersport: erop en er over heen."
»
Nee nee, dat inhouden heeft geen enkele zin, sterker nog, daar hen je alleen jezelf mee want later zal de VA meer snelheid verliezen dan jij en moet je de VA inhalen of zelf van het gas af.
Dat even wachten daar gaat het nu juist om. Dan heb ik mijzelf niet duidelijk genoeg gemaakt met het verhaal over kinetische energie.
Punt 1: Het gaat de trucker erom met veel snelheid aan de klim te beginnen.
Punt 2: Het is voor hem belangrijk deze snelheid zolang mogelijk vast te houden.
Punt 3: Als hij dan een caravan tegenkomt die in diezelfde klim op dat moment langszamer is haalt hij hem in om zijn snelheid te houden. Die snelheid is voor hem 'gratis' energie.
Punt 4: In de afdaling zal hij vlak voor de volgende klim het gas er goed ophouden (en naar beneden laten vallen) om weer 'gratis' energie mee te kunnen nemen op de klim. En ja, dan komt hij je voorbij met een noodgang. En als de klim lang genoeg duurt en/of de VA zwaar genoeg is zal jij hem weer inhalen of boos worden omdat hij jou weer in de weg zit. (Iedereen bekijkt het vanuit zijn eigen sloffen nietwaar?)
Het lijkt een kat en muis spelletje maar voor hem(VA) is het bittere dagelijkse noodzaak wil hij nog een beetje op tijd thuis zijn.


Jan antwoordt op 2 augustus 2008:

Ook op een autoweg kun je voorrang geven bij in- of uitvoegen; soms moet het, soms mag het.
Ik vind overigens dat op vrachautochauffeurs een zwaardere verantwoordelijkheid rust voor hun weggedrag omdat de gevolgen van een door hun veroozaakt ongeluk meestal groter gevaar vooral voor anderen oplevert. Dat maakt ook dat ik minder begrip op kan brengen als er weer eens iemand "eerder thuis" wil zijn. Mijn vraag is ten koste van wat mag dat dan gaan?


janka antwoordt op 2 augustus 2008:

Klopt Roel, in grote lijnen bedoel ik dat ook alleen ik wordt niet boos want ze rijden mij niet in de weg. We gaan toch allemaal dezelfde kant op nietwaar? Het ene moment halen wij in en het volgende moment worden we ingehaald en dat hoort er gewoon bij.
@jan, wat bedoel je met voorrang kunnen geven bij in-en uitvoegen? Voor zover ik weet hoeven wij die op de rijbaan rijden geen voorrang te verlenen aan hen die invoegen willen. Dat het gebeurt is een ander verhaal en is ontstaan in de periode dat men een invoeger de ruimte wilde geven. Nu is dat gemeengoed geworden en wordt het van je verwacht. Het stond zelfs in de ergernis top 10 (met VA\\\'s ligt dat iets genuanceerder).


Jan antwoordt op 2 augustus 2008:

Op de snelweg behoor je elkaar ruimte te geven om te kunnen invoegen, althans in Nederland. Zo ook bij het ritsen of van rijbaan veranderen. In Duitsland en Frankrijk is men verplicht als iemand op de snelweg wil invoegen (vaak korte invoegstroken) om een baantje naar links op te schuiven. Dan is er volgens mij sprake van voorrang. Vandaar ook mijn opmerking soms moet het, soms mag het.









nico p antwoordt op 2 augustus 2008:

Jullie doen maar, wat betreft snelheid en zo. Ik heb al meer van die caravans op zijn dak zien liggen als jullie kilometers hebben gemaakt. Met alle gevolgen van dien, huilende kinderen (of erger, huilend in de ziekenauto), natgeregende gezinnen op de vluchtstrook, kindertrauma's, echtscheidingen in de auto, rokende combinatie's, oververhitte moeders en stomende vaders die hun kinderen "terechtwijzen". Beste mensen. nogmaals, ga op vakantie! Snelheid is niet belangrijk! Probeer geen "echte chauffeur" te worden! Chauffeur zijn is een vak en is natuurlijk niet door iedereen te evenaren.
Enne, die gekke bussen (zoals ik) en vrachtauto's, die zijn onderweg om een boterham te verdienen voor hun gezin. Rij ze alstublieft niet in de weg. In de scheepvaart hebben we ook een verschil tussen...
Ik draaf weer door...
Groetjes Nico en een goede vakantie!


Bert S antwoordt op 2 augustus 2008:

@janka
Wat zou jij in NL doen als een caravan combinatie vaart maakt om in te voegen van een korte invoegstrook? Wachten tot hij in de ankers gaat?
Het is toch geen probleem om iemand de ruimte te geven?


antwoordt op 2 augustus 2008:

Op de snelweg hoor je bij het invoegen in Nederland het overige verkeer niet te hinderen. Het ruimte maken voor een invoeger is daarbij ongewenst en kan het (rustige) verkeersbeeld ernstig verstoren.
Het moet en mag nooit. M.a.w. bij een ongeval met mogelijke oorzaak het rijbaan veranderen kan je aansprakelijk worden gesteld.
De invoeger moet dus zorgen dat er geen overlast onstaat door het invoegen, een kunst die zeker niet iedere Nederlander verstaat. De truuk zit hem in het aan het begin ‘kiezen van een gaatje’ en daar bij het invoegen op ‘richten’.

Wat ik veel Nederlanders zie doen is in alle rust de invoegstrook oprijden en aan het eind eens gaan nadenken hoe in te voegen maar ingevoegd gaat er worden met alle paniek van dien.
De andere Nederlanders gaan ‘en masse’ bij het zien van een ‘beginnend invoeger’ links rijden om de invoeger alle tijd en ruimte te geven dit op zijn gemakkie te doen. Kan deze ruimte niet onmiddellijk worden gegeven gaat men zelfs op de rem staan en alsnog bij gelegenheid een baan naar links. In een ander gelegenheid rijdt men op de eigen baan door en wordt de invoeger gedwongen te wachten of te remmen waarna deze furieus met lichtseinen en/of luid toeteren zijn ongenoegen laat blijken.
Niemand weet zijn plek meer hier in Nederland en o wee als je iemand "dwars zit" door je recht uit te oefenen.


janka antwoordt op 2 augustus 2008:

Sorry maar je zit fout. In nederland is het de invoeger die zijn snelheid moet aanpassen aan het verkeer dat op de rijbaan rijdt en er staat nergens in de wet dat je ruimte moet geven om in te laten voegen.
Dit misverstand is al vele malen op tv in verkeersprogramma's aan de orde geweest maar het schijnt nog steeds niet bij iedereen bekend te zijn. Sinds het verwijderen van de verkeersborden B6 bij de invoegstrook is dat misverstand ontstaan.
Bij het ritsen is het een andere situatie. Dan rijdt men op 2 rijbanen waarvan het verkeer zich om en om moet begeven naar 1 rijbaan. En Bij het veranderen van rijbaan zoals met inhalen het geval is kan dat alleen als het mogelijk is cq veilig, maar dat is een handeling van diegene die aan het inhalen is. Verder nog het volgende: voorrang moet je krijgen en niet nemen. En zelfs als je opschuift naar de linker baan, dan nog is er geen sprake van voorrang geven of krijgen volgens de letter en de geest van de wet.
On Topic: er zijn ook mensen die bijna altijd opschuiven naar links om geen snelheid te verliezen en daardoor hun gemiddelde snelheid hoog houden. In het buitenland heeft de invoeger ook geen voorrang. In sommige landen staan wel die bekende witte borden met een rode rand en de punt naar beneden bij de invoegstrook. Dus ook daar weer; u nadert een voorrangsweg en moet voorrang verlenen.


renaat antwoordt op 2 augustus 2008:

@ Jan

citaat Jan:

"In Duitsland en Frankrijk is men verplicht als iemand op de snelweg wil invoegen (vaak korte invoegstroken) om een baantje naar links op te schuiven."

IK dacht dat het andersom was: als je in Duitsland naar links uitwijkt om plaatst te maken voor een oprijdende VA, dan kan je vlot een PV krijgen...

In Frankrijk staat op iedere oprit CEDEZ le passage, dwz dat invoegers GEEN voorrang hebben;


Bert S antwoordt op 2 augustus 2008:

Een kende een rij instructeur die zei: "straks staat er op je graf: ik had voorrang!"


Bas antwoordt op 4 augustus 2008:

Gemiddelde snelheid (op de route du soleil) 115km, ook helling af.


Willem antwoordt op 4 augustus 2008:

Bas: Gemiddelde sneldheid 115km !!!!!! met caravan kan niet !!!
Leg uit Bas.


Bas antwoordt op 4 augustus 2008:

Zonder stoppen erbij!


Willem antwoordt op 4 augustus 2008:

'zonder stoppen'
We hebben het hier over de gemiddelde snelheid die je haalt op een hele dag MET CARAVAN.


Guus antwoordt op 4 augustus 2008:

Nou Bas, hoe hard rij jij of probeer jij te rijden ??


Bas antwoordt op 4 augustus 2008:

Soms red je met een caravan dik 120 km te halen helling af rond 115km en berg op ook rond de 110km en dit op de route du soleil en zonder file en zonder stoppen. Mijn gemiddelde snelheid zal rond de 95km zitten met stoppen en eventuele files.


Lex M antwoordt op 4 augustus 2008:

@Bas:
Mensen zoals jij lukt het zo langzamerhand mij, sterk voorstander van het verhogen van de maximumsnelheid op snelwegen, op mijn schreden te doen terugkeren. Helaas :-(


Jos antwoordt op 4 augustus 2008:

Waarom dat?


Willem antwoordt op 4 augustus 2008:

95 km per uur ?? incl stoppen en tanken lukt bijna niet.
Stel: Je probeert 115-120 km te rijden. Een paar keer terug naar 80, stoppen bij de tolweg en dan is gemiddeld 100km mogelijk net haalbaar.
Je moet dan ook nog 2-3 keer tanken en rusten.


renaat antwoordt op 4 augustus 2008:

hoi,

In Frankrijkj rijden we steeds tussen 90 en 100km/u, bergaf eerder 90😉
Onze boordcomputer geeft de effectieve gemiddelde snelheid aan over de ganse rit en deze bedraagt dan ±78 km/u. Een zeldzame keer, wanneer werkelijk de ganse rit over de snelweg gaat, is dat 80 km/u.
De boordcomputer houdt rekening met elke stop, dwz. de stoptijd wordt niet meegeteld met de gereden tijd.
Op die manier leggen we in 7 uur zo'n dikke 500 km af en dan gaan we een camping op.

Uitsmijter: hier haal ik die 80km/u gemiddeld, zonder caravan bijna nooit:-((


janka antwoordt op 5 augustus 2008:

En met "hier" bedoel je belgie? In dat geval troost je want hier in nederland is dat op een enkele uitzondering na ook het geval.


Rob antwoordt op 7 augustus 2008:

Willem:
Gem 95 gaat niet???
Gaat wel, ik zelf draai een gem van 100km. Stoppen om sanitaire redenen en tanken, en verder maar weer. Rijd s'nachts zowel heen- als terugweg. Zit vaak op een gem van 100km.
Tijdens de rit staat de teller op 120, bergop 100.
Niet om mijzelf op de borst te slaan, deze rijstijl maar om de eindbestemming te bereiken zonder files, VA's die elkaar inhalen e.d.
Onverantwoord? Misschien wel, maar er zijn er voldoende die het doen mits de combi het aankan. En deze kan het.
Let wel dat wegen en het materieel waar we mee rijden in de laatste jaren aanzienlijk verbeterd zijn.


pk antwoordt op 7 augustus 2008:

Ik rij met de caravan tussen de 100 en 120 km, onverantwoord? of machtsvertoon? het is gewoon een fijne snelheid meestal op de tweede baan en teminste niet achter een vrachtauto aan te sukkelen wat ook nog de nodige zuiging geeft dat het absoluut niet lekker rijd. Machtsvertoon nee een kwestie van goed je koppel benutten en op tijd schakelen, maar goed iedereen heeft zijn eigen rijgedrag.


Willem antwoordt op 8 augustus 2008:

Rob en nog anderen :

Waarom onderweg niet even rusten ??
Uitgerust achter het stuur rijdt wel zo lekker en zo veilig.


Rob antwoordt op 8 augustus 2008:

Willem,

Rijden is voor mij ontspanning.
Rijd gem. 75000-80000 km p.jaar, beschouw mezelf niet als een geweldige chauffeur maar weet dat iedere minuut een andere situatie kan ontstaan.
Het is niet alleen de combinatie, maar ook de weg en omgeving zoals bosjes, bomen e.d. die de zijwind even breken.
De een rijd nu eenmaal ontspannen en de ander houd krampachtig het stuur vast, ieder zijn stijl.


Cor antwoordt op 9 augustus 2008:

Wat hebben wij toch met die snelheid?
Op zoek naar de bevestiging dat we harder kunnen?

Wij zijn dit jaar voor het eerst met een caravan op vakantie geweest. In de meivakantie en in de zomervakantie zijn we naar de costa brava geweest. Tijdens de meivakatie was het nog zoeken naar wat een lekkere snelheid was waarmee ik het gevoel had dat alles onder controle was. We hebben het hele traject 90 km gereden op de cruisecontrole. Gingen om 4.30 uur weg uit Amersfoort en waren om 18.00 uur bij Vienna (net onder Lyon). De volgende ochtend om 7 uur weg en om 13.00 uur stonden we op de camping bij Sant Pere Pescador.

Tijdens de zomervakantie heb ik harder gereden. 100 km per uur op de cruisecontrol. Zelfde tijd weg en ...... waren ook om 18.00 uur weer bij Vienna. De volgende dag hetzelfde verhaal. We hebben de beide vakantie nagenoeg op dezelfde plekken gestopt om te tanken en even te rusten.

Mijn combinatie zal misschien best wel harder kunnen maar die 100 km per uur was zaligen en totaal niet vermoeiend. En qua tijd maakte het bij ons niks uit. De terugweg was trouwens exact hetzelfde verhaal.




Willem antwoordt op 9 augustus 2008:

Als je regelmatig je rust neemt is 100km gemiddeld niet te halen.
Niet tijdig rusten is niet stoer maar wel gevaarlijk.


Cor antwoordt op 9 augustus 2008:

Hoi Willem,

Voor de duidelijkheid, mijn gemiddelde snelheid was geen 100 km p/uur maar mijn topsnelheid.

Ik denk dat ik gemiddeld op zo'n 75 km per uur uit ben gekomen.


jos antwoordt op 9 augustus 2008:

Heerlijk, cruisecontrol op 130 en lekker kachelen. Bergop terug naar 100, bergaf 110. En zo lekker relaxed aankomen.
Iedereen het zijne!!?? Ja dus.


Bert S antwoordt op 9 augustus 2008:

Is er ook nog iemand die 140 met caravan rijdt?


Marcel antwoordt op 9 augustus 2008:

Ja hoor ik doe 200km/u en dan begint de caravan van links naar rechts te gaan om te kijken om te oversteken...


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 9 augustus 2008:

231 km/u 😉
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/record.php


Rob antwoordt op 10 augustus 2008:

Ik denk dat 130 een natuurlijke grens is voor velen aangezien dit in Frankrijk is toegestaan.
In vele landen doet men niet moeilijk als men 100-110 rijd, mits weg en drukte dit toestaan.
Zelf ervaren: In Belgié 130 op de teller. Politie haalt mij in, rijd voor mij en remt langzaam af naar 100, blijft even voor mij rijden en rijd weer door.


Jan antwoordt op 10 augustus 2008:

130? het kan makkelijk; ja, zolang het goed gaat; maar gaat het mis dan loopt je kans dat het ook goed mis gaat, of je nou een superchauffeur bent die supercombinatie bestuurt of niet.
Mijn ervaring is dat het qua gemiddelde geen bal uitmaakt. Wat wel uitmaakt is dat als je het rustig aan doet dat je ook veel minder moe aankomt.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 10 augustus 2008:

Technisch gezien mogen de meeste caravans niet harder dan 100 km/u. De onderdelen die gebruikt worden worden niet bij hogere snelheden gegarandeerd. Voor een Heki dakluik is 100 bijvoorbeeld het maximum en ook hebben sommige assen een snelheidsbeperking. Er zijn verzekeringen die bij een ongeluk daar moeilijk over kunnen doen.


Jan antwoordt op 10 augustus 2008:

Een gemiddelde snelheid van 100 km/h of meer is heel goed mogelijk. Dit jaar ook een gemiddelde van 104 km/h. Terwijl ik tank, moet de rest hollen naar het toilet ( in de caravan, dat kost geen tijd! ). Verder 130 km/h, ook bergop. Bergaf 110 km/h. De eerste dag rijd ik 600 km, en ik rij diesel, dus hoef maar 1x te tanken, want ik ga met volle tank van huis, dat scheelt tijd! Eten en drinken doen we in de auto, ook dat scheelt tijd. En uiteraard allemaal niet teveel drinken, want dan moet je weer naar het toilet. Iedereen houd het maar op totdat we moeten tanken. Bij de tolpoortjes heb ik speciaal een abonneeservice genomen, de rij is het kortst en even je kaart ervoor en het gas er weer zo snel mogelijk op! En als er vrachtwagens aan het inhalen zijn ( of caravanners met 3 km/h verschil ) ga ik er gelijk over de 3de of 4de rijstrook langs.
Mensen die zeggen dat het geen verschil maakt, weten niet waar ze het over hebben. Dit jaar iemand ingehaald, ik stond al een paar uur op de camping, luifel er al aan, boodschappen gedaan en de auto al schoongemaakt. Toen pas kwam hij aansjokken, pffff......als ik op zo'n manier op vakantie zou moeten als dat soort mensen, zou ik helemaal gestresst zijn als ik aankwam, nu kom ik tenminste lekker ontspannen aan en niet moe, want we schieten tenminste op!
Maar goed, ieder het zijne! 😉


Marcel antwoordt op 10 augustus 2008:

Ik wacht nog even dat Audi met de nieuwe 12 cilinder diesel op de markt komt. Dan kan ik op een met de caravan heen en weer naar Zuid Frankrijk. Kan ik 19 dagen comfortabel in een knap stenen huis zitten (met knap en ruim sanitair).


Jan antwoordt op 10 augustus 2008:

Leuk issue voor Top Gear, wie wint het met zijn custom combinatie van "the Stig".


Willem antwoordt op 10 augustus 2008:

Geweldig toch al die snelheden. Superstoer. Pff !!
Bij de één begint vakantie bij vertrek, bij de ander pas op de camping.


jos antwoordt op 10 augustus 2008:

Bert S

De ongeval risico's zijn bij 85 veel groter dan bij 40. Jawel.
Generaliseren is een kunst. De één rijd bij 120 veel relaxter dan de ander bij 85. De combinatie, de weg, het verkeer, de omgeving, de snelheid. Alle factoren die de bestuurder in moet schatten. De ene kan dit beter en sneller dan de ander. Er zijn mensen die netjes 85 rijden en al meerdere ongevallen hebben gehad, terwijl de ander met 100 nog nooit iets heeft gehad.
In principe is het simpel: Ieder rijd zoals hij het graag heeft, verkeersovertredingen maken we alemaal op zijn tijd. Ik denk niet dat er iemand is die bewust op een ongeval uit is met zijn rijstijl.


renaat antwoordt op 10 augustus 2008:

@ Jos

"Ik denk niet dat er iemand is die bewust op een ongeval uit is met zijn rijstijl."

Maar onbewust wel :-((

grt R


Guus antwoordt op 10 augustus 2008:


"""ik stond al een paar uur op de camping, luifel er al aan, boodschappen gedaan en de auto al schoongemaakt. Toen pas kwam hij aansjokken, pffff...... """

130 km rijden en dan toch maar zo'n 100km halen.
Je kunt zo'n 20 km in het uur uitlopen. 4 uur voor jou is dan 5 uur voor die andere als hij niet stopt (behalve voor tanken).
even doorrekenen ..........dan gaat de tijd bij jou terug op de camping.
(als je slim was had je thuis boodschappen gedaan, scheelt nog meer tijd)


Bert S antwoordt op 10 augustus 2008:

@jos
Ik geef genwoon mijn mening, ik generaliseer niet, dat is jouw conclusie.
Toch denk ik als je een klapband krijgt je met 130 toch wel een probleem hebt, en als je weet hoe heet die banden worden (zeker bij die snelheid)!! Als je met 110 km/u een berg af gaat, en dan bedoel ik in Duitsland bij het kopje Waarschuwing (een ander draadje), dan heb je een groot probleem.
Ik hoef niet zo snel te rijden, dat heb na mijn tijd als Accountmanager wel afgeleerd.
Als jullie het allemaal verantwoord vinden zou ik zeggen ga gerust je gang, doe waar je zin in hebt en wat je lekker vindt.


peter antwoordt op 11 augustus 2008:

Zouden al die busjes met C banden dan ook rondrijden met gloeiend hete banden. Die halen tegenwoordig ook 180 met gemak??


Jan antwoordt op 11 augustus 2008:

Als de doden konden spreken.....zouden ze dan bekeerd zijn?


kevin antwoordt op 14 augustus 2008:

ben van de zomer voor het eerst met de caravan naar z frankrijk geweest heb een volvo v 40 benzine met daar achter een hobby 450 totaal beladen tot 1180 kilo mat 1250 hebben maar de auto mag 1200 hebben heb 100 gereden ja ja op de meter werkelijk 94 km/u heb regelmatig gestopt en de caravan hield zich super niet slingeren gewoon strak gemiddelde snel heid dat intereseerd me echt niet als ik op vakantie ga dan begint tie al als ik de caravan op ga halen bij de stalling haastige spoed zelden goed al die mensen die harder dan 100 rijden ja die moeten er maar eens over nadenken als er wat gebeurd ja wat zou de familie denken en wat denk je je gaat op vakantie met de doos en je ouders zijn al op leeftijd en die moeten van de politie horen dat het gezinnetje van zoon of dochter niet meer levend thuis komen nou zo heb ik dus gedacht dus stoere verhalen van ik rij 104 of 110 gemiddeld nou denk eerst ff na voor dat je iets gaat doen


Jos antwoordt op 14 augustus 2008:

Kevin,

alles gelezen voordat je je onsamenhangend antwoord gaf?

Er zijn mensen en combinatie die ontspannen en relaxed 120 kunnen rijden. Waarschijnlijk nog beter dan het gros van ons die 80-90 rijden. Ieder zijn stijl is ook al gememoreerd!


jan antwoordt op 15 augustus 2008:

Als kevin net zo rijdt als hij schrijft dan houd ik mijn hart vast!


Ria antwoordt op 15 augustus 2008:

En toch is het wat moeilijk leesbare verhaal van Kevin gebaseerd op gezond verstand. En dat van Jos?

Wel zou ik willen weten wie nu daadwerkelijk een keer de "kritische snelheid" van zijn combinatie heeft gemeten. Zou eigenlijk iedereen moeten weten lijkt mij.


Jos antwoordt op 15 augustus 2008:

Ria, goed idee.
Maar waar gaan we dit testen??
Toch niet op de openbare weg hoop ik.


Willem antwoordt op 15 augustus 2008:

Ria: OooH.
Elke weg is anders al lijkt die nog zo op een andere. Ook wind is belangrijk en elke keer anders !
( Er zijn mensen die de kritische snelheid wel weten en sommigen daarvan kunnen het niet meer vertellen.)

Wat maakt het allemaal uit hoe hard je kunt. De gemiddelde snelheid ligt over het algemeen niet ver uit elkaar.
Er zijn altijd uitersten, zoals proberen 120+km en niet of zo weinig mogelijk stoppen of 80km en vaak stoppen.


renaat antwoordt op 15 augustus 2008:

het is al enkele keren aangehaald:
"een caravan is gemaakt om niet sneller dan 100 km/u te rijden"
zich daaraan houden vind ik geen slecht idee ")


Ria antwoordt op 15 augustus 2008:

Jos waarom niet testen op de openbare weg. Als je weet wat de kritische snelheid is en doet is het niet echt gevaarlijk mits je uiteraard een rustig stuk weg opzoekt.
Het wordt pas gevaarlijk als je 120 rijdt en geen idee hebt wat je kritische snelheid is, wellicht ben je er al regelmatig overheen.

Lees hier even
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/slingeren.php


Jos antwoordt op 15 augustus 2008:

Ria
De kritische snelheid "zoeken"zoals jij voorstelt is dus inderdaad tot het uiterste gaan. Met de eventuele gevolgen.
We spreken allemaal af dat we dit volgend jaar juni gaan doen.
De KLPD zal ons met open armen ontvangen


renaat antwoordt op 15 augustus 2008:

jongens en meiden hou er mee op!

De kritische snelheid van een combinatie opzoeken is één stap te ver. Het merendeel van de bestuurders is NIET IN STAAT zijn max haalbare snelheid in een bocht in te schatten, evenmin als zijn max remvermogen te bepalen... Kortom 90% van de rijders kent de grenzen van zijn auto of van zijn auto + caravan niet!
En als ze de grens bereiken zijn zijn onbekwaam om wat dan ook te corrigeren.
Voetjes op de grond, besef dat je maar een gemiddeld rijder bent met beperkte capaciteiten, 90 per uur, ver van het grensbereik, dat duurt het langst

grt R")


Hans antwoordt op 15 augustus 2008:

Renaat, waar haal jij deze wijsheid vandaan?
90% is wel erg hoog


renaat antwoordt op 15 augustus 2008:

@Hans

Ik haal mijn "wijsheid" uit observatie...
en 90 % is een understatement")

grt R


leo antwoordt op 15 augustus 2008:

Wij hebben al 30 jaar een caravan (onze 8 ste)Wij gaan elk jaar naar Spanje op vakantie en reden altijd over de route du soleil. De snelheid waarmee je rijdt cq kunt rijden hangt enorm af van de combinatie. Een kennis van mij scheurt met zijn bmw 530 met een hobby 470 makkelijk 110-120 op de autoroute zonder problemen. Wij hebben altijd gereden met een volgens de ANWB "te grote" caravan voor mijn auto.Nu een golfplus diesel (leeg 1375kg) met een Fendt 470 TF leeg 1110 kg.Met zo`n combinatie is het prima te doen als maar tussen de 90 en 100km blijft en attend bent met afdalen en inhalen. (grootste risico) Wij rijden dan met een gem. snelheid van ca. 68 km op een dag incl. rustpauzes om de 2 uur van een kwartier.Nu onze kinderen niet meer meegaan rijden ook veel over de Route N of D, prima te doen. Het is maar net hoeveel haast je hebt en hoe je wil aankomen op de camping onspannen of kapot. Om later tegen je buurman te kunnen opscheppen, hoe snel je wel niet gereden hebt. Ieder zijn keuze..........


Joost Kolen antwoordt op 15 augustus 2008:

@Renaat

Natuurlijk is voorzichtigheid geboden vooral bij afdalen, maar jouw veronderstelling vind ik wat ver gaan. De combinatie is bepalend over wat er allemaal mogelijk is. En begrijp me niet verkeerd welke combinatie dan ook 130 kmh op de Franse autobaan vind ik ook te hard (zelfs bij het inhalen). Ben zelf een persoon die wil opschieten maar wel verantwoord, naar jaren ervaring ben ik erachter dat ik zelf het beste gevoel heb bij 105 kmh, en bij afdalingen rond de 85 - 90 kmh. Volgens vele kan mijn combinatie veel harder maar ik zeg al het voelt niet goed.
De Duitse 100 kmh sticker en de overwegingen van onze overheid om de snelheid van auto+caravan te verhogen zijn tekenen aan de wand dat het wel wat harder kan dan 90 kmh. Auto's remmen inmiddels beter, de stabilisatie van de caravan is er erg op vooruit gegaan en de wegen zijn sterk verbeterd. Ben het wel met een hoop mensen eens dat als je op vakantie gaat tijd geen rol mag spelen, echter kilometers aftellen is een vervelende hobby.


Ria antwoordt op 16 augustus 2008:

Goh gaat de discussie nu werkelijk de andere (goede) kant op?
De gemiddelde snelheid zakt nu zienderogen.
Ik wordt in ieder geval gesterkt in mijn mening en onderschrijf daarmee ook de stelling van Renaat, dat de meeste caravanners niet weten wat de grenzen van hun combinatie zijn.
Hoe kan je er nu van overtuigt zijn dat je het span beheerst als je je grens niet kent.
Wat hier ontspannen rijden bij 120 km/u wordt genoemd is in feite het constant hopen dat er geen onverwachte dingen gebeuren waarop je moet reageren. Want je hebt geen flauw idee hoe dan te reageren.

Voor goed begrip onder kritisch snelheid versta ik niet de snelheid waarbij een caravan begint te pendelen (deze kan zeer hoog liggen) maar de snelheid waarbij een caravan zijn eigen vermogen tot correctie verliest en de bestuurder moet ingrijpen (en deze ligt bij de meeste combinaties verrassend laag)


Hans antwoordt op 16 augustus 2008:

Ria:
"Wat hier ontspannen rijden bij 120 km/u wordt genoemd is in feite het constant hopen dat er geen onverwachte dingen gebeuren waarop je moet reageren. Want je hebt geen flauw idee hoe dan te reageren. "

Ik hoop van harte dat dit op jezelf slaat anders ben je wel erg aan het generaliseren. Er zijn legio caravanners die weten hoe de combinatie reageert. Die met hogere snelheid toch defensief kunnen rijden. Dit is al eerder enkele malen aangehaald, maar ja, alles lezen en laten doordringen is ook een kunst.


Jos antwoordt op 16 augustus 2008:

Voor Ria.
Er zijn vele die met 80km rijden en totaal geen notie hebben hoe het span reageerd. Er is al gezegd, het zijn de factoren die het doen.
Met 50km een helling af en toch op een voorganger klappen is ook al gebeurd, man wist niet hoe lang zijn remweg was.
Er zullen altijd uitzonderingen blijven, maar jij scheert welalles over een kam


Bert S antwoordt op 16 augustus 2008:

Jos is nu eenmaal de betere chauffeur en heeft altijd het laatste woord. Trouwens Jos, reageerd moet zijn reageert!


Ed antwoordt op 16 augustus 2008:

Ik ga even door op de topic van Willem.

Als wij 'sochtends vertrekken is het gemiddeld van camping naar de snelweg zo'n 10 km. Stoplichtje, fietsende kinderen etc maken dat de gemiddelde snelheid over deze eerste kms +/- 25 kmu is. Datzelfde 'smiddags naar de volgende camping. Met een snelheid van 100 op de snelweg blijkt ons gemiddelde over het eerste en het laatste uur van de dag niet meer dan 60 kmu.
Reken maar uit hoe hard je de overige uren moet rijden om hier 85 gemiddeld van te maken.
Kortom het maakt niet veel uit.
Als ze mij voorbij komen krijg ik altijd weer het idee "daar viert weer een opgefokt iemand vakantie" en nooit "wat een geweldige caravanrijder gaat daar".

Ons doel is in ieder geval nooit kms maken, wel genieten.😉


Hans antwoordt op 16 augustus 2008:

ED:
Als ze mij voorbij komen krijg ik altijd weer het idee "daar viert weer een opgefokt iemand vakantie" en nooit "wat een geweldige caravanrijder gaat daar".

Klopt helemaal. Het hoeft geen geweldige rijder te zijn. Maar kan wel een relaxte rijder zijn die totaal niet opgefokt is.


Ed antwoordt op 16 augustus 2008:

Beste Hans
Dit noemen ze "de zaken uit zijn verband halen"


John antwoordt op 16 augustus 2008:

Er van uitgaand dat iedereen rijd zoals hij zich het prettigst en ontspannen voelt valt één ding in deze discussie echt op:
De langzaam rijders storen zich aan de snellere rijders.
Verwijten over en weer, argumenten ten voor- en nadelen, en voor elk argument is wat te zeggen.
Is het niet zo dat iedereen vakantie op zijn eigen manier viert?
Of dit nu bij de voordeur of op de camping begint, wat maakt het uit. Waar storen we ons aan?
Er is aangehaald dat bij ieder snelheid en ieder situatie ongevallen kunnen gebeuren. Het zijn vele factoren en simpel stellen dat rijden met 120km het risico groter is, is uit de lucht gegrepen.
Er is en word ieder jaar in Frankrijk veel onderzoek gedaan naar ongevallen met aanhangers in het algemeen. Het land is niet veiliger of onveiliger dan de andere landen waar de snelheidsbeperking lager ligt, het ligt zelfs iets onder het gemiddelde. Vandaar hen 130 km limiet.
Ook is aangehaald dat het materieel waar we mee rijden in de laatste 10-15 jaar sterk verbeterd is. Vandaar in BRD naar 100 km en in NL gaat het ook omhoog.
Ieder heeft zijn verantwoordelijkheid, of dit nu in snelheid is, belading, of het aantal uren dat men rijd. Want ook hier word geen aandacht aan besteed, men rijd maar door. Ondanks het kwartiertje rust iedere 2 uur.


Ed antwoordt op 16 augustus 2008:

John
1e Dat het risico bij 120kmu groter zal zijn dan bij 80kmu snapt iedereen, alleen hoeveel groter kan over van mening verschillen.
2e Juist in Frankrijk zijn geen onderzoeken bekend over ongevallen met caravan combinaties. Wel in Nederland en Duitsland.
3e De snelheidlimiet in Frankrijk voor caravancombi's is de snelheid op het EU toelatingscertificaat van de caravan en dat is voor de meeste caravans geen 130 kmu. Zie ook de reactie van Menno boven.
4e Dat ons materiaal steeds beter wordt en ieder zijn eigen verantwoordelijkheid heeft mbt veiligheid ben ik volledig met je eens.
In een van de laatste nederlandse studies wordt gesteld dat slechts 6.1 % van het aantal caravan ongelukken te wijten is aan mechanische problemen incl. klapbanden.
Blijft er voor de bestuurder nog wel wat te doen


Willem antwoordt op 17 augustus 2008:

Men vergelijkt alleen zichzelf met anderen.
zo van 'ik rijd met 120 wel net zo ontspannen of zelfs ontspannender of beter als iemand anders die 80 rijdt'
Die vegelijking gaat natuurlijk niet op.
Als genoemde persoon van 120km dan 100km gaat rijden is dat ALTIJD veiliger.


Hans antwoordt op 17 augustus 2008:

In frankrijk word intensief onderzoek gedaan naar ongevallen met aanhangers, alleen worden deze niet gepubliceerd. Maar wel binnen de EU vergeleken. Frankrijk is een groot voorvechter om de snelheid van combi's binnen de EU te verhogen. Cijfers vanuit NL zijn alle gebasseerd op "vermoedens en gissiningen" Zelfs de ANWB strooit met cijfers die men uit onbetrouwbare bron vergaard. Deugdelijk, landelijk onderzoek is hier nog nooit geweest. Als medewerker EU verkeersbeleid kan ik dit met stelligheid zeggen.


Peter antwoordt op 17 augustus 2008:

Willem:
Verklaar waarom die vergelijking niet opgaat. Feit blijft dat de een ontspannender rijd dan de ander. Een ontspannen rijstijl zorgt er voor dat men allerter is en adequater kan reageren. Let wel: Kan reageren.
Eerlijk gezegd zit ik liever bij iemand in de auto die relaxed 120 km rijd dan bij een gespannen iemand die 80 km rijd.


Tim antwoordt op 17 augustus 2008:

Ben deze week teruggekomen vanuit midden frankrijk.
Had volgens de navi een gemiddelde snelheid van 79km.

Ik heb op vlakke weg en bergop gewoon 90 gereden en bergaf een tikkie langzamer.

Nu heb ik hier ondertussen al heel vaak gelezen dat men 120 een snelheid vind die best moet kunnen. Moet iedereen zelf weten, we zijn tenslotte geen kinderen meer.

Maar persoonlijk kreeg ik toch een beetje hardkloppingen toen ik een "geweldige combinatie" zag langs komen vliegen met 130 en een km of 10 verderop onderste boven in de vangrail zag staan. Dat de ouders direct 3 kleine kinderen uit de auto aan het tillen waren.

De grens tussen schatten en overschatten is zeer klein


John antwoordt op 17 augustus 2008:

Nog steeds snap ik niet wat er mis is met 110km per uur?


janka antwoordt op 17 augustus 2008:

Gemiddeld?


Lex M antwoordt op 17 augustus 2008:

Kijk hier eens. http://www.caravantrekker.nl/algemeen/snelheden.php
Waarom zouden toch de meeste landen een max van 80 of 90 km/u hebben? De Fransen gaan misschien wel onterecht uit van de gedachte dat mensen eigen verantwoordelijkheid aankunnen.


Willem antwoordt op 17 augustus 2008:

Peter:
'Eerlijk gezegd zit ik liever bij iemand in de auto die relaxed 120 km rijd dan bij een gespannen iemand die 80 km rijd.'
Ik had het over dezelfde persoon.
Ik kan mij NIET voorstellen dat DEZELFDE persoon beter rijdt bij 120 dan 80 (de snelheid die jij noemt) (of 100 die ik noemde).
Kans op een ongeluk stijgt progressief.


Peter antwoordt op 17 augustus 2008:

Willem: HELEMAAL JUIST
Dat is wat deze dicussie nu juist aanhaalt: de een rijd met 120 beter dan de ander bij 80. Laat de gespannen persoon netjes 80 rijden. Bij 120 houd hij het stuur toch niet vast vanwege het zweet in zijn handen.


T. Hak antwoordt op 17 augustus 2008:

100 km/u is niet lekker rijden met mijn combi Transporter t5 96kW en fendt 560.

Bij 100 (op de teller) zit ik in de 6e versnelling onder mijn maximale koppel. voer ik nu de snelheid op tot 115 km/u (wederom op de teller) dat trek ik de meeste heuvels wel op.

Ik ben op vakantie, heb totaal geen haast en denk niet aan racen tot de eindbestemming. Een vlotte rijder is niet altijd een gehaast persoon.

En?...
(Iedereen heeft wel eens dat je s-'morgens iemand inhaalt of dat hij/zij je voorbij gaat en dat je die persoon aan het einde van de dag weer tegen komt, zo van "die zijn we vaker tegengekomen"')
Klopt als een bus!


renaat antwoordt op 18 augustus 2008:

citaat T. Hak

"100 km/u is niet lekker rijden met mijn combi Transporter t5 96kW en fendt 560.
Bij 100 (op de teller) zit ik in de 6e versnelling onder mijn maximale koppel. voer ik nu de snelheid op tot 115 km/u (wederom op de teller) dat trek ik de meeste heuvels wel op. "
--------------------------------------------
En als je nu eens 100 rijdt in 5de, kom je op max koppel en rijdt misschien wel lekker, zeker bergop.
We hebben toch geen haast in de vakantie")

grt R


Ed antwoordt op 18 augustus 2008:

Waarvoor zou je eigenlik continu op het maximale koppel willen rijden? Zie daar meer nadeel dan voordeel in.


Willem antwoordt op 18 augustus 2008:

Peter: je zegt helemaal juist, maar je maakt toch weer een zijsprong.
80 is en blijft altijd veiliger dan 120 ongeacht wie de bestuurder is. ( 120 is onveilig )
Maar waarom 120 rijden als het gemiddelde bijna niet uitmaakt.


janka antwoordt op 18 augustus 2008:

Het antwoord zit tussen de oren.


Cor antwoordt op 18 augustus 2008:

Er sprak iemand over dat eigenlijk iedereen zijn kritische snelheid zou moeten weten.
120km rechtuit doen er wel meer, maar dan moet je de volgende dingen ook kunnen:
plotseling uitwijken met 120km.
vol remmen met 120km.
bij slingeren met 120km de combinatie onder controle houden
enz enz.
Dan rijd ik liever 90 km.


John antwoordt op 18 augustus 2008:

Ed, waarom meer nadeel dan voordeel?


Hans antwoordt op 18 augustus 2008:

Cor

Dan rijd ik liever 50. Er kan van alles gebeuren, of course.
Er van uitgaan dat er van alles gebeurd is dus inderdaad gespannen rijden, dan liever 50km.


Cor antwoordt op 19 augustus 2008:

Hans: 50 !!!!! rijd ook weer niet zo plezierig, 90km is ook prima.
We zijn het er toch over eens dat 120 erg hard is (lees: te hard).
Mogelijk hebben die personen eerst cursus nodig om te weten wat ze allemaal kunnen (of niet kunnen).


antwoordt op 19 augustus 2008:

Ed schrijft:"Waarvoor zou je eigenlik continu op het maximale koppel willen rijden? Zie daar meer nadeel dan voordeel in."
»
Omdat je dan het meest economisch met de brandstof omgaat en de motor de meeste trekkracht ontwikkelt.
(nadelen zijn er niet) 😉


John antwoordt op 19 augustus 2008:

Weer een opmerking dat 120km te hard is.
Ik ben nog niet één steekhoudend argument tegen gekomen. Alle argumenten bestaan uit: als, stel je voor e.d.
Uiteraard is de remweg langer
Uiteraard is de reactieafstand langer (niet de reactietijd)
Maar, wat voor 120km geld, geld ook voor situaties bij 80km.
Het voorbeeld staat ergens met 50km bergaf en nog op je voorganger klappen.
Let je niet op, rijd je niet met inzicht, dan is iedere snelheid te hoog.
Het is een vaststaand feit dat de een beter bij 120km rijd dan de ander bij 80km.
Alle als'en op een rij doen hier niets aan af.


Willem antwoordt op 19 augustus 2008:

John:
Ook jij hebt het over verschillende personen, de één die 120 rijdt en de ander 80. Dat gaat natuurlijk niet op.
De persoon die, volgens zichzelf goed 120 kan rijden rijdt in mijn ogen beter/veiliger als die 90-100 km rijdt. (50 is natuurlijk ook weer niet goed).
Het gemiddelde verschilt overigens niet veel, dus waarom dan niet gewoon 90-100km.
Ik kan overigens geen goed argument vinden om 120 of harder te rijden.


mkarel antwoordt op 19 augustus 2008:

het maakt ook niet veel uit of je 90 of 110 rijd .
wat ik wel weet is dat ik 85/90 op de tomtom rij en ik regelmatig wordt ingehaald door mensen die 100/110 rijden.
en ook 2x in de file heb gestaan 1 maal heen en 1 maal terugweg en wie denk je dat er stond omgedraaid op de weg ja 2x diegenen die ons 20km ervoor ingehaald haden.
en de kinderen maar huilen ,gelukig alleen schade aan de auto en caravan maar denk ook eens dat het helemaal fout kan gaan en dan zijn het jullie kinderen.
maarja zal wel 2x niet iemand zijn geweest die zegt dat hij 110 rijd en op dit forum komt want jullie overkomt dit natuurlijk niet jullie zijn de betere rijders !


Jan antwoordt op 19 augustus 2008:

Kortom te hard rijden is gewoon stom...


John antwoordt op 19 augustus 2008:

Jawel, we doen het weer. We starten van voor af aan. En weer met dezelfde argumenten.
Dit is echt zo'n discussie waar we nooit uitkomen, de verschillen zullen blijven bestaan, de voor en tegenstanders recht tegen over elkaar.

Laten we het er op houden dat iedereen rijd zoals hij/zij het prettigst rijd. Rijd men prettig dan rijd men over het algemeen het veiligst.


Cor antwoordt op 20 augustus 2008:

John: kun jij bij 100km niet prettig rijden ??


John antwoordt op 20 augustus 2008:

Cor, dat kan. Maar als ik onder de 100km kom, slaat de verveling toe en val ik in slaap, iets meer snelheid houd me wakker en scherp.
Daarbij aangetekend dat ik in het dagelijks verkeer (75000km pj.) ook altijd boven het max rijd met 130-135km. Praktijk leert dat het me minder inspanning kost om dit vol te houden op langere termijn.


Willem antwoordt op 20 augustus 2008:

John:
zie hier een antwoord van Janka

Datum: 18 August 2008 om 15:33
"Het antwoord zit tussen de oren "


janka antwoordt op 20 augustus 2008:

Dan ken ik er nog wel eentje. Ik had ooit een collega die stelde dat hij beter autorijden kon als hij een paar biertjes ophad.
Dan was hij namelijk scherper was zijn meneing.


Jan antwoordt op 20 augustus 2008:

In zijn waan van het moment kan dat ook wel zo door hem ervaran zijn. Na het derde glas wordt de wijn ineens ook veel zoeter....


Bob antwoordt op 20 augustus 2008:

Verdraaid knap als je 100 km gemiddeld, let op gemiddeld haalt. Over welke afstand is dat gemeten? Bergaf 3 km lang, ja dat gaat, maar over de hele dag gaat echt niet.
Ik heb jarenlang regelmatig van Heerhugowaard naar Oost-Groningen gereden met een losse auto. Als ik bij Winschoten een gemiddelde had van 100 km over het gehele traject was ik spekkoper. De gehele weg zoveel mogelijk de maximum toegelaten snelheid aangehouden.
Voordat je op de snelweg zit ben je al zoveel tijd kwijt dat het onmogelijk is om nog boven de 100 uit te komen. (gemiddeld)
Ga toch lekker ontspannen op vakantie en zit niet de hele tijd op je tellertje te koekeloeren of je wel hard genoeg rijdt.
Een aantal van jullie zullen mij ongetwijfeld gepasseerd zijn. Ik rij ongeveer 90 km/u op de rechterstrook. Wie wil passeren gaat zijn goddelijke gang. Als de weg enkelbaans is zal ik wel meekijken om eventueel ruimte te maken zodat je kunt invoegen. Het wordt zo'n rotzooitje als je op dezelfde baan een tegenligger tegen komt.
Ik hoop dat de "snelheidsduivels" en "horizonrijders" toch een goede en gezonde vakantie hebben (gehad).
mvg
Bob


John antwoordt op 20 augustus 2008:

Bob: Terugreis van Praag naar huis 803km.
22.00 vertrokken 06.00 thuis.
Constante snelheid 120-125km
stoppen om te tanken en sanitair te maken.
Thuis aangekomen op ons gemak ontbeten, de caravan leeg gehaald en rustig de dag doorgekomen.


Lex M antwoordt op 20 augustus 2008:

Moet een topdag geweest zijn!


John antwoordt op 20 augustus 2008:

Ja, veel gelachen onderweg


Nico P antwoordt op 21 augustus 2008:

Die ene keer dat wij op vakantie gaan rij ik ook altijd volgas.
Is een soort CC. 40 bergop en 140 bergaf! Kom ik toch aan een goed gemiddelde. Ging jaren goed totdat...
Mijn dochter heeft er een filmpje van gemaakt en was blij dat ze toch maar uitgestapt was. Dacht altijd dat ik een goed bestuurder was, ik heb tenslotte mijn E rijbewijs in een halve dag gehaald! En ik heb een vette trekauto.
In de link het filmpje.

http://nl.youtube.com/watch?v=RevPVj8H2w4

Toch maar op zoek naar een kleinere caravan.

Grapje, Nico


Willem antwoordt op 21 augustus 2008:

John: zie je dat.... 120-125 km constante snelheid en dan 100 km gemiddeld. Dat is dus 20-25 km minder en dat voor s'-nachts rijden!!
's-nachts rijden betekend minder file en beter doorrijden.
Overdag was je die 100 gemiddeld mogelijk niet gelukt.
Ook als je wat vaker zou stoppen gaat het gemiddelde weer omlaag.
Jij stopt weinig en rijdt 's-nachts stevig door, dan is 100 in jouw situatie inderdaad haalbaar.



T. Hak antwoordt op 21 augustus 2008:

90 km/u gem. overdag op 14-08-2008 van Frejus naar Rotterdam (1300 km)

Wel een verbruik van 13.8L op de 100km (treingewicht 4320 kg)


Hans antwoordt op 21 augustus 2008:

Willem, Uiteraard is een gemiddelde altijd lager dan topsnelheid.
Dat wisten we al deze logica, maar wat wil je nu zeggen?
Uiteraard is snachts rijden rustiger dan overdag, ook dat was al bekend. Ik snap je opmerking waarschijnlijk niet.


Willem antwoordt op 21 augustus 2008:

Een gemiddelde van 100km overdag is dus bijna niet haalbaar.
De gemiddelden liggen uiteindelijk redelijk dicht bij elkaar. De één rust meer dan de ander dus het verschil kan dan natuurlijk wel oplopen.


janka antwoordt op 21 augustus 2008:

Na alle reacties gelezen te hebben, ja,ja, ben ik tot de conclusie gekomen dat "haantjesgedrag" niet tot de uitzonderingen behoort.


Jos antwoordt op 21 augustus 2008:

Domme opmerking ook niet, Janka


Jos antwoordt op 21 augustus 2008:

Janka snapt nog steeds niet dat haantjesgedrag er geheel buiten staat. Er is al vaker gememoreerd dat het ieder zijn stijl is.
Tenslotte kiest ook niet iedereen een Hobby.


janka antwoordt op 21 augustus 2008:

Zo'n antwoord valt daar ook onder!


Bob antwoordt op 21 augustus 2008:

@john

Quote Terugreis van Praag naar huis 803km.
22.00 vertrokken 06.00 thuis.
Constante snelheid 120-125km
stoppen om te tanken en sanitair te maken.
Thuis aangekomen op ons gemak ontbeten, de caravan leeg gehaald en rustig de dag doorgekomen. unquote

Rustig de dag door gekomen?? Waarschijnlijk in bed. Ik hoop dat je de volgende dag niet naar je werk moet, want de baas zal weinig aan je gehad hebben. Je woont zeker naast een afrit van de snelweg?
Ik heb hier maar 1 woord voor: gekkenwerk
Bob

mvg
Bob


John antwoordt op 21 augustus 2008:

Bob,
Gewoon wat er staat, lekker rustig de dag doorgekomen. Post, mail Caravan gedeeltelijk schoongemaakt en rond 2300 uur naar bed gegaan. Wat voor jou gekkenwerk is, is voor mij ontspanning.
Eén nacht zonder slaap kan ik aan.


John antwoordt op 21 augustus 2008:

PS,
na 600mtr van de snelweg ben ik thuis, en ook nog eens 400mtr van de grens met brd


-Rob- antwoordt op 22 augustus 2008:

Voorjaar 2008:
Terug naar huis vanuit Lübeck.
Vertrek 10.15uur Op de thuisplaat 14.50.
Aantal gereden km,s:448
combinatie: Audi Q7 met Kabe Onyx
Het kan dus ook overdag, nu was dit een uitzondering i.vm omstandigheden thuisfront.


Cor antwoordt op 22 augustus 2008:

Lullig dat je ingehaald wordt door minder pk’s en kleinere auto+caravan
Het is niet stoer om te zeggen tegen anderen dat je 80-90 hebt gereden.
Het is ook vervelend om te moeten zeggen dat je je partner en kind(eren) bent kwijtgeraakt omdat iemand anders zo hard wou rijden en je moet je schamen als jij dan die ander bent die willens en wetens zo hard heeft gereden.


Jurgen antwoordt op 22 augustus 2008:

Ik trek nu al 5 jaar rond met mijn caravan door België, Nederland, Luxemburg, Frankrijk en Spanje. Overal kom ik wel ééns een snellere combinatie tegen. Waarschijnlijk één van jullie op dit forum. Maar meestal ben ik diegene die voorbijsteek. Toch "haantjesgedrag" op dit forum.
Maar ik kan maar één ding zeggen: zelf rij ik tussen de 90 en de 105 km/u (perfect toerental bergop in z'n 4 en bergaf in z'n 5). Met regelmatig stoppen (iedere 2 à 3 uur een kwartiertje, om de 4 à 5 uur om bij te tanken en een half uurtje rust) kom ik aan een gemiddelde van ongeveer 75km/u. Eens stoppen kan geen kwaad, zeker niet met 2 kinderen op de achterbank.
Mijn conclusie: hou het veilig op je eigen snelheid, van mij mag iedereen (wat was het maximum weer ??) 130 km/u rijden, knal je te pletter tegen de vangrails als je wil, maar maak plaats voor de verstandige chauffeurs (met of zonder caravan) die achter je komen. Ik heb geen zin om in zo'n file te staan.


Erik antwoordt op 22 augustus 2008:

Goh Cor, je leest de topic slecht. Het gaat zich niet om stoer doen, of sterke verhalen te vertellen. Het gaat zich om relaxed en lekker rijden. Maar ergens wil dit niet doordringen bij je. Of jaloers?


Cor antwoordt op 22 augustus 2008:

Veiligheid, daar draait het bij mij om.
Als je daarbij een goede combinatie hebt die je relaxed kunt rijden is dat alleen maar goed.
Er zit wel verschil in stevig doorrijden of TE hard.





-Rob_ antwoordt op 22 augustus 2008:

Te hard. Afhankelijk van persoonlijke perceptie.
Te hard rijden kan tevens defensief rijden zijn, stevig doorrijden kan ook roekeloos zijn.
Het is al vele malen aangehaald: wat voor de één relaxed is, is voor de ander stress of slaapverwekkend. Voor de een is dit 80km, de ander 115km.


John antwoordt op 22 augustus 2008:

---Het is al vele malen aangehaald: wat voor de één relaxed is, is voor de ander stress of slaapverwekkend. Voor de een is dit 80km, de ander 115km.---

Geheel juist, alleen zijn er halstarige lieden die dit niet willen en kunnen snappen. Zal wel een beperkt opname vermogen zijn.
Vele keren is al gezegd dat het vele factoren zijn die meespelen, het is niet alleen diegene die rijd. Maar combinatie, weggesteldheid, omgeving, drukte en ga maar door. De een gaat hier beter en ge-anticipeerder mee om dan de ander. En kan dit vaak met een hogere snelheid, zonder grotere risico's te (hoeven) nemen. Maar eens worden zullen we het nooit.


T. Hak antwoordt op 22 augustus 2008:

Vaak hoor je; "2 a 3 uur rijden en dan een kwartiertje rust"

Mijn beleving is dat het kwartiertje rust, niet de rust geeft die nodig is.
Zelf rijd ik een tank leeg en dan minimaal een uur de ogen sluiten.
Zodoende komen wij elkaar vaak tegen onderweg

mvg een haantje


janka antwoordt op 23 augustus 2008:

Dus rij je gewoon te lang door. En je zuurverdiende gemiddelde snelheid gaat flink omlaag.


Peter antwoordt op 23 augustus 2008:

Janka: wie zegt dat het om zijn zuurverdiende gemiddelde gaat??
Conclusies trekken is ook een kunst


antwoordt op 23 augustus 2008:

Caravans ook. 😉


bert.s antwoordt op 23 augustus 2008:

laat een ieder zo langzaam of hard gaan als hij/zij wil.
En zo vaak of weinig rust nemen als zij zelf willen.Dan hoeven we hierover ook niet verder te discusseren.
Ik voel het wel als ik moe ben......ik stop...drink wat koffie en laat mijn vrouw een stuk rijden.
EN hoe lang je er uiteindelijk over doet????? tja er kan wel een gigantische file staan.
En hoe snel je er over doet? maakt dat wat uit?
het gaat er om dat je zonder brokken op de plek van bestemming komt toch?


Rob antwoordt op 24 augustus 2008:

Heee, Bert dat is nou exact wat menigeen al duidelijk probeert te maken in deze lopende discussie.
Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde, rijden we anders, met andere combi's en met andere omstandigheden.


janka antwoordt op 24 augustus 2008:

Peter, dat het zuurverdiend zou zijn is misschien wat voorbarig maar het topic gaat wel over de gemiddelde snelheid.
Rob, gelukkig is dat zo en daarom wordt het rijden met caravan afwisselend gemaakt door alles wat je onderweg ziet. En dan bedoel ik niet alleen de omgeving maar ook de andere weggebruikers zoals VA's, PA's met en zonder aanhanger/caravan, motoren en touringcars niet te vergeten. We vinden het schitterend om te zien wat er in andere auto's zit, hoe afgeladen ze soms zijn, hoe en caravan aan de haak hangt, waar die touringcars en die VA's vandaan komen. Dat houd ons fris en scherp. Wij vinden het prima dat er harder gereden wordt door anderen. Laat ze maar gaan de drukte in, of eerder bij de pomp/ parkeerplaats. Alleen horen wij bij de categorie die daar niet aan mee doet. Het gemiddelde doet er voor ons niet zoveel toe. We gaan van A naar B en de caravan gaat met ons mee.


Wilbert antwoordt op 24 augustus 2008:

80 of 90 rijden met een te zware of verkeerd beladen caravan of een caravan met technische gebreken (vanwege achterstallig onderhoud) lijkt me gevaarlijker dan 100 of 110 cruisen met een verantwoorde combinatie die juist beladen en technisch in orde is. En uiteraard voorzien van een fitte chauffeur achter het stuur.

Het is te makkelijk om te stellen dat een combinatie die op zijn kant ligt dus wel te hard gereden zal hebben.

Ik heb een keer de topsnelheid van een combinatie uitgeprobeerd . Boven de 130 hield ik het voor gezien. De combinatie bleef keurig stabiel, maar het voelde gewoon niet OK. Ik heb het bij 105-115 gehouden. Gezien de reacties van een groot aantal mensen hier is dat al onverantwoord hard.



Bob antwoordt op 24 augustus 2008:

Ja inderdaad. Ik rijd 110 met de caravan en ga bijna elke auto-caravan combinatie voorbij. Dus men rijdt aardig rustig met caravan. Maar dat is opzich juist goed, dan gebeuren er ook niet zoveel ongelukken. Ik erger me altijd als ik weer een nederlander zie die weer geschaard is bij een afdaling en dus te snel de afdaling is afgegaan.


Peter antwoordt op 24 augustus 2008:

Bob schreef op 20 aug:
----Een aantal van jullie zullen mij ongetwijfeld gepasseerd zijn. Ik rij ongeveer 90 km/u op de rechterstrook. Wie wil passeren gaat zijn goddelijke gang. Als de weg enkelbaans is zal ik wel meekijken om eventueel ruimte te maken zodat je kunt invoegen. Het wordt zo'n rotzooitje als je op dezelfde baan een tegenligger tegen komt.
Ik hoop dat de "snelheidsduivels" en "horizonrijders" toch een goede en gezonde vakantie hebben (gehad).
mvg
Bob ----


Nu rijd hij ineens 110. Toch vreemd deze switch.


bert.s antwoordt op 24 augustus 2008:

ik probeer ook constant 100 km/h te rijden. (navigatie snelheid)
Dit gaat ook prima met mijn combinatie.
Het is wel zo des te harder des te slurpt ie.
Gem 13 liter op 100km.
volgens de boordcomputer kwam ik uit op een gemiddelde van79 km/h over een afstand van 1260 kilometer.


Bob1 antwoordt op 24 augustus 2008:

Ik denk dat het om een andere bob gaat, ik heb dit namelijk niet gezegt. Er zijn hier blijkbaar meerdere Bobs aanwezig. Ik rijd 110 met caravan. Ik noem mij wel Bob1.


T. Hak antwoordt op 25 augustus 2008:

Janka, een gem. snelheid heeft niets te maken met hoe lang je stopt. Mijn gem. snelheid berekend de computer als ik rijd. Als ik de binnenkant van mijn ogen bekijk, doet mijn auto dit ook...


Willem antwoordt op 25 augustus 2008:

Vergelijken met anderen heeft geen zin.
Zo van: de één rijdt beter met 110 dan iemand anders 80.
( Je hebt ook hele goede chauffeurs die 90 rijden en/of die technisch niet harder kunnen. )

Dus vergelijk: Zelfde goede chauffeur met verschilende snelheden.


janka antwoordt op 25 augustus 2008:

T.Hak, dat beweer ik ook niet. De stop hoort bij onze reistijd en niet bij de rijtijd. En ook onze boordcomputer geeft datzelfde aan als die van u, alleen doen we er weinig mee. Het is leuk om te weten, meer niet.
En wat het advies van 2 uur rijden, 15 min pauze aangaat, dat is bedoeld om juist er voor te zorgen dat je NIET moe wordt. Maw als je pas de ogen sluit als je moe begint te worden dan heb je al te lang doorgereden.


Jos antwoordt op 25 augustus 2008:

Ogen sluiten als je moe BEGINT te worden is ideaal.
Ogen sluiten als je moe BENT is te laat. Veel mensen gaan over dit kritische punt heen, en reageren pas met rusten als ze gaan knikkebollen, knipperen met hen ogen of te vaak gaan verzitten.


Jos antwoordt op 25 augustus 2008:

quote: Vergelijken met anderen heeft geen zin.
Zo van: de één rijdt beter met 110 dan iemand anders 80.
( Je hebt ook hele goede chauffeurs die 90 rijden en/of die technisch niet harder kunnen. )


De één KAN beter rijden met 110 dan iemand anders 80.


Willem antwoordt op 25 augustus 2008:

Jos: dat is al zo vaak gescheven. Vergelijken tussen appels en peren heeft geen zin, dus ook niet tussen 2 chauffeurs.

Tuurlijk zit er verschil in chauffers, maar dat wil nog niet zeggen dat die goede chauffeur met 120 beter/veliger rijdt dan als die zelfde goede chauffeur 90 rijdt of wou jij dat ik twijfel brengen ?

Kijk alleen eens naar je zelf. Rijdt jij bij 130 beter/veliger dan als jij bijvoorbeeld 100 rijdt ?


Joop antwoordt op 25 augustus 2008:

Laat iedereen gewoon zen eigen snelheid rijden. Het ligt ook aan hoe je combinatie is, is die stabiel dan kun je soms wel 130 halen. Mijn combinatie is erg stabiel en kan gerust 120km rijden, dit doe ik niet, omdat ik niet voor verassingen wil staan, blijft meestal rond de 110km rijden.


Lex M antwoordt op 25 augustus 2008:

Geen enkele combinatie is stabiel. Misschien zou je van stabiel kunnen spreken als hij stil staat.


antwoordt op 25 augustus 2008:

Dat is niet geheel juist Lex.
Een combinatie wordt geacht stabiel te zijn wanneer deze door een plotselinge koerswijziging terug keert in zijn voorgaande koers.

Waneer dit niet het geval is spreekt men van instabiliteit.
Een voorbeeld is de toeringcarbus die de combinatie inhaalt en door turbulentie de combinatie uit 'balans' haalt. Gaat de combinatie vervolgens moeiteloos pendelen/slingeren dan kan men spreken van instabiliteit. Heeft de combinatie verder geen moeite weer in het juiste spoor te komen kan men spreken van een stabiele combinatie.


Jos antwoordt op 25 augustus 2008:

Willem. 2 identieke chaufeurs vergelijken heeft hier geen zin. Uiteraard kan de stelling die jij poneerd waar zijn.
De discussie hier is begonnen met waarom de één harder wil (kan) dan de ander.

Voor mezelf: ideaal is 120km/u. Houd me relaxed, allert en wakker, bij 90-100km/u slaat de verveling en vermoeidheid toe.


Rob antwoordt op 25 augustus 2008:

Roel, geheel juist.
Ieder caravan "kwispelt" een beetje door de krachten van de auto, vering en eventuele wind. Die staat los van instabiliteit of slingeren.
Hoe langer de caravan hoe meer dit kwispelen op slingeren gaat lijken.


janka antwoordt op 25 augustus 2008:

Dus Jos, zit het bij jou ook tussen de oren. De reden die jij opgeeft heb je jezelf aangepraat, of laten aanpraten.


Jos antwoordt op 25 augustus 2008:

Janka.
Ik verlies concentratie onder de 100km. Zak onderuit en ga me vervelen. Solo rijdend heb ik dit ook. Heeft dus niets met haantjes gedrag o.i.d te maken. Het is nu eenmaal zo al 30 jaar.


janka antwoordt op 26 augustus 2008:

Dan wordt het tijd voor een paar sessies houdingstherapie. Want door een slechte houding aan te nemen krijg je een slechte bloedcirculatie in bijvoorbeeld de hersenen en daar wordt je idd suf en moe van. Zit rechtop en wees actief. Een goede aangepaste stoel kan ook wonderen doen. Denk er maar eens over na wat er het eerst was, de kip of het ei.


Jos antwoordt op 26 augustus 2008:

Dat is nu net wat ik bedoel Janka, bij een iets hogere snelheid heb ik de ideale houding qua zit en rijden, geen last van onderuitzakken, geen vermoeidheid, de combinatie onder controle. Bedankt voor de tip. En de stoel in mijn auto is een jaar oud dus die zal nog wel goed zijn.


janka antwoordt op 26 augustus 2008:

Het zal dan wel aan mij liggen maar dat is flauwe kul. Of je moet door de rijwind rechtop in je stoel gedrukt worden? De snelheid zelf waarmee je rijd heeft daar geen enkele invloed op, je kunt bij 120 onderuitzakken en bij 90 onderuitzakken. 't Is maar net wat je jezelf hebt aangeleerd. Geconditioneerd gedrag dus.


Jos antwoordt op 26 augustus 2008:

Geconditioneerd gedrag is 80km rijden.
En inderdaad, bij beide snelheden kun je onderuitzakken, bij mij gebeurd dat bij 90km, dus zorg ik ervoor dat dit niet gebeurd.
Het zal dus wel aan jouw liggen als je indut


John antwoordt op 26 augustus 2008:

Quote: Het zal dan wel aan mij liggen maar dat is flauwe kul. Of je moet door de rijwind rechtop in je stoel gedrukt worden? De snelheid zelf waarmee je rijd heeft daar geen enkele invloed !

Toch wel, ooit 250 km gereden? solo dan wel. Gegarandeerd dat je rechtop zit, en dat je anders rijd dan met 120km. Met de caravan erachter is dit precies eender.


janka antwoordt op 26 augustus 2008:

Is 185 solo ook genoeg? Toen zat ik ook ontspannen en rechtop achter het stuur, maar was wel ruim 30 jaren geleden toen ik nog een jonge god was. Nu zit ik met 120 net zo achter het stuur als met 90. Ontspannen en rechtop dus. En ik zak bij 90 met caravan erachter echt niet eerder onderuit. Als dat gebeurt dan schuif ik mijn zitvlak weer wat naar achteren en zit weer in een juiste houding.
Verder, geconditioneerd gedrag is gedrag wat is aangeleerd. En dat kan bij 90 zowel als bij 120. Zeg nou gewoon dat je geen zin hebt om 90 te rijden. Maar kom niet met zo'n excuus aan van "anders zak ik onderuit"


T. Hak antwoordt op 26 augustus 2008:

Solo rij ik altijd 40/45 km te hard op de teller, voordeel is dat ik maar de helft van mijn concentratie nodig heb. Ik heb immers geen achteropkomend verkeer. Altijd handig met bv handheld bellen, zit je toch ergens anders met je gedachten...

Met de huidige dieselprijzen is dit een dure grap, zodoende heb ik tegenwoordig een fles single malt bij. rijden gaat dan ook stukken relaxter.

Iedereen z'n ding laten doen...


Jos antwoordt op 26 augustus 2008:

Geconditioneerd gedrag is dat wat is aangeleerd !!?? Vanaf het verlossend moment uit de baarmoeder dus. Mijn geconditioneerd rijgedrag vloeit ook hier uit voort. Rond de 100km sluipt de vermoeidheid erin, simpel, easy en duidelijk. Mijn geconditioneerd rijgedrag is veel allerter bij een iets hogere snelheid.
Eerder in deze discussie is al vermeld dat sommige mensen dit niet kunnen of willen begrijpen. Dit zal te maken hebben met een minder geconditioneerde opnamevermogen. Oftewel een tekort aan inlevings- en begipsvermogen. Gelukkig is niet iedereen hetzelfde geconditioneerd.


Erik antwoordt op 26 augustus 2008:

Van: renaat
Datum: 15 August 2008 om 17:39

het is al enkele keren aangehaald:
"een caravan is gemaakt om niet sneller dan 100 km/u te rijden"
zich daaraan houden vind ik geen slecht idee "



Sommige mensen zijn hier ook niet voor gemaakt, voor die mensen: rustig 80-90 rijden.


janka antwoordt op 26 augustus 2008:

Nog 1 maal. Dat rijgedrag heb je je zelf aangeleerd door er van uit te gaan dat het zo hoort te zijn. Als je dat dan maar vaak genoeg doet ga je er uiteindelijk vanzelf in geloven.
Je moet het ook niet als een beschuldiging zien maar meer als een conclusie. Oorzaak en gevolg.


Jos antwoordt op 26 augustus 2008:

Ik ben er nooit, en nog niet, van uit gegaan dat het zo hoort.
jouw voorbarige conclusie, janka.
Waar ik van uit ga is de manier waarop ik mij het meest optimale voel om optimaal te presteren. Zeker op langere termijn. Dat heb ik mijzelf inderdaad aangeleerd. Sterker nog, ik heb de combinatie er op aangepast.


antwoordt op 26 augustus 2008:

Nou, dat vraagt om uitleg.
komptiedan; Jos kan je dat toelichten? Quote:....."ik heb de combinatie er op aangepast."


Jos antwoordt op 26 augustus 2008:

Simpel: overgestapt van Ford Mondeo naar Audi A6 3.0 TDI


Willem antwoordt op 26 augustus 2008:

en de caravan ??


renaat antwoordt op 26 augustus 2008:

citaat :

------------------
Ik verlies concentratie onder de 100km. Zak onderuit en ga me vervelen. Solo rijdend heb ik dit ook. Heeft dus niets met haantjes gedrag o.i.d te maken. Het is nu eenmaal zo al 30 jaar.
-------------------

Ik verlies mijn concentratie onder de 180 kmh solo.
Mijn naam...: M. Schumacher. ")


Jos antwoordt op 26 augustus 2008:

Kip Grey line 49


renaat antwoordt op 26 augustus 2008:

citaat T. HAk

-------------------

Solo rij ik altijd 40/45 km te hard op de teller, voordeel is dat ik maar de helft van mijn concentratie nodig heb. Ik heb immers geen achteropkomend verkeer. Altijd handig met bv handheld bellen, zit je toch ergens anders met je gedachten...

---------------

kom je iemand tegen, die 60/ 80kmh rapper rijdt en dan handsfree zit te bellen....

ik hoop dat ik dan niet in de buurt ben ")


John antwoordt op 26 augustus 2008:

Renaat, het is als geintje bedoeld.


renaat antwoordt op 26 augustus 2008:

wat een arrogantie.

je rijd met een audi A6!!!
je sleept een Kip grey line!!!
je zit goed achter het stuur bij > 110 kmh!!!
je zakt uit achter het stuur bij 90 kmh!!!

je combinatie is optimaal!!!

tsjonge jonge!!!!!!!!!!!!!!

je doet maar, ik blijf uit de buurt, als ik kan")



Jos antwoordt op 26 augustus 2008:

Renaat, uit je reactie spreekt jaloersheid.

Het is verre van arrogant, heb er verdomd hard voor moeten werken, en waardeer het nog iedere dag. Sorry, maar ik voel toch wat medelijden met je houding.


renaat antwoordt op 26 augustus 2008:

@ John

Was het een geintje?
Het is me ontgaan, maar ik ben een beetje vermoeid vanavond, was beter van het forum weggebleven... exkuus.
Maar de algemene teneur van deze topic...↓↓↓


T. Hak antwoordt op 26 augustus 2008:

Hik...


Willem antwoordt op 26 augustus 2008:

mooie combinatie, maar het maakt niet uit welke combinatie je hebt. 130 is echt te hard.

Anderen houden geen rekening met die 130 van jou. Ondanks met jouw stuurmanskunsten heb je wel te maken van anderen.


bert.s antwoordt op 27 augustus 2008:

snelheid en houding achter het stuur ???????????
dan heb je zker snelheids afhankelijke stoelen....laat me niet lachen...wat een flauwekul


renaat antwoordt op 27 augustus 2008:

To night is the night, alive and kicking en niet meer VERMOEID")


citaat Jos:
---------------------
Renaat, uit je reactie spreekt jaloersheid.

Het is verre van arrogant, heb er verdomd hard voor moeten werken, en waardeer het nog iedere dag. Sorry, maar ik voel toch wat medelijden met je houding.
---------------------
@ Jos

Je kan idd met hard werken zo'n combinatie verdiend hebben, maar het blijft toch arrog....er zo mee uit te pakken.

Jaloersheid? Ken ik niet. Ik heb een combinatie die daar geen last van heeft.")

@ HAk

Nogmaals excuus, te oppervlakkig gelezen, had niet door dat jouw quote een grapje was.

grt R


Jos antwoordt op 28 augustus 2008:

Renaat.
Ten eerste, als ik over arrogantie zou beschikken en had willen uitpakken had ik dat al in mijn eerste stelling naar buiten gebracht.
Ten tweede zie ik geen verschil in andere mensen die met hun combinatie op dit forum staan, n.l een auto plus caravan ongeacht welk type en merk van beide. Je opmerking over arrogantie staat b.v. niet vermeld in de topic Tabbert.
Ten derde is mijn stelling over jouw jaloersheid alleen maar versterkt door je opmerkingen.
Ten vierde: naar mijn bescheiden mening heeft vakantieplezier niets te maken met het merk of type wat achter je auto hangt.

PS. Mijn Kip caravan is tweedehands gekocht.

Oordeel en veroordeel, maar niet voordat men alle feiten kent.

Maar toch: met vriendelijke groet.


Hans antwoordt op 28 augustus 2008:

Hier gelezen:

Van: Cor
Datum: 22 August 2008 om 14:19

Lullig dat je ingehaald wordt door minder pk’s en kleinere auto+caravan.

Een redenering waar men gevoelig voor kan zijn. Maar andersom is meer in het geval, ingehaald worden door een grotere, nieuwere, betere, mooiere combinatie. Een stuk afgunst of jaloersheid. Voor vele die hier aan lijden is dit indirect de reden om met alle geweld vasthouden aan de 90-100km snelheid.
Halstarig en zonder zinnige argumentatie.
De een roept: Haantjesgedrag, de ander roept dat een caravan gemaakt is om max. 100km/u te rijden dus laten we er ons aan houden.
Misschien zijn er een paar haantjes tussen, (komen overal voor) maar de laatste opmerking slaat werkelijk nergens op. Nog nooit een gebruiksaanwijzing gelezen, van welk merk dan ook waarin staat: Let Op Niet Sneller dan 100km/u. Heel veel argumenten met de begrippen, 'als' en 'stel je eens voor'. Niet erg steekhoudend. Als je de straat oversteekt en je stelt je eens voor dat er net....................................??
Noem maar op 768 mogelijkheden die kunnen gebeuren, en zijn we op 500 st voorbereid gebeurt net mogelijkheid 503. Domme pech? Slecht voorbereid? Ik denk het niet. Je kunt niet alles voor zijn. En mensen die harder rijden dan 100km/u en dit met regelmaat doen, kennen de combinatie waar ze mee rijden, tot aan dit punt.
Laten we a.u.b. rijden zoals we ons het lekkerst voelen.


Freek antwoordt op 28 augustus 2008:

In de gebruiksaanwijzing van onze Eifelland wordt er nadrukkelijk voor gewaarschuwd de door Eifelland voorgeschreven maximum snelheid van 100 km / uur niet te overschrijden ook niet in landen waar een hoger maximum snelheid dan 100 km / uur is toegestaan...


Peter antwoordt op 28 augustus 2008:

Freek:

Hans schreef ook MERK caravan, geen slap aftreksel van Knaus.


Willem antwoordt op 28 augustus 2008:

Al diverse malen geschreven: Laten we a.u.b. rijden zoals we ons het lekkerst voelen.

Denk ook eens aan anderen op de weg. Het gaat immers om de veiligheid van ons allemaal.
Anderen gaan er niet vanuit dat iemand met caravan zo hard rijdt.

Als je vindt dat je alleen maar bij 120-130 goed kunt rijden en niet bij 100, kun je gewoon niet goed rijden of het zit tussen de oren niet goed.
Dat je eerder suf of moe wordt bij 100 is niet erg, dan ga je toch gewoon tijdig even bijtanken (rusten). Kan iedereen je mooie combinatie zien.
Als je dat niet doet doe je het gewoon, in mijn ogen niet goed.


Jan antwoordt op 29 augustus 2008:

" @Jos
Datum: 25 August 2008 om 20:18

Ik verlies concentratie onder de 100km. Zak onderuit en ga me vervelen."


Best wel link als je ergens maar 30 of 50 km mag.
Kijkgedrag en anticiperen blijft bij alle sneheden het zelfde, en als je dat doet veveel je je niet.


Erik antwoordt op 29 augustus 2008:

Best wel link als je ergens maar 30 of 50 km mag.
Kijkgedrag en anticiperen blijft bij alle sneheden het zelfde, en als je dat doet veveel je je niet.

Niet geheel waar. 'sNachts op een lege snelwegmet 120km is toch over het algemeen compleet anders dan de spits in Parijs.
De info die op je afkomt bij 30-50 is beter op te nemen. Het zal waarschijnlijk wel wat meer info zijn, meer weggebruikers e.d.

Ook de tijdsduur dat je met deze snelheid rijd zal korter zijn dan snelweg 120km. Dus zal er van verveling minder uiteindelijk minder sprake zijn.
Allertheid is en blijft men als men zich lekker en zeker voelt. Dit heeft veel te maken met de snelheid die men rijd.


kevin antwoordt op 29 augustus 2008:

ik wilde nog wat tegen jan zeggen ik weet niet wat je allemaal wilt zeggen maar ik denk dat je maar wijs je mond kan houden en dat dit forum echt moet gaan veranderen iemand neer halen is niet leuk ik weet van me zelf dat ik goede kan rijden en ik rij met een combinatie nu van 25 meter en ga regelmatig groter rijden en probeer jij het maar eens parijs centrum met een combinatie 28,5 meter maar ik wens je sterkte


dabbertje antwoordt op 29 augustus 2008:

Wel Kevin, de maximum combilengte voor een vrachtauto is 19,5 meter. Daarboven rijden mag alleen met een speciale vergunning. Ben benieuwd wat voor auto en caravan je hebt als je combi 25 meter is.

Gevalletje overschatting? Geeft niet hoor, hebben meer mannen last van 😉


Erik antwoordt op 29 augustus 2008:

De nieuwe Va combinaties mogen tot 25,5 mtr


Bas antwoordt op 29 augustus 2008:

Van: Willem
Datum: 28 August 2008 om 23:30

---Al diverse malen geschreven: Laten we a.u.b. rijden zoals we ons het lekkerst voelen.----
Eindelijk heeft hij het licht gezien

-----Denk ook eens aan anderen op de weg. Het gaat immers om de veiligheid van ons allemaal.
Anderen gaan er niet vanuit dat iemand met caravan zo hard rijdt.----
Solo rijdend gebeurd dit dagelijks op de weg, mensen rijden 120 links en gaan er domweg niet van uit dat iemand sneller rijd. I allebei de gevallen: Spiegels kijken en anticiperen. De 'anderen' op de weg gaan er misschien niet van uit is flauwekul, men moet altijd weten wat er voor en achter je gebeurd. Je bent inderdaad niet alleen op de weg.

---Als je vindt dat je alleen maar bij 120-130 goed kunt rijden en niet bij 100, kun je gewoon niet goed rijden of het zit tussen de oren niet goed. ----
Nogmaals: het feit dat er mensen zijn die niet kunnen of willen accepteren dat iemand bij 120 relaxter rijd dan bij 90-100. Men geeft zijn eigen gevoelstoestand weer, zonder ook maar enige moeite te doen om zich in een ander te ( kunnen ) verplaatsen.
Het zit dus inderdaad bij deze mensen tussen de oren.


Freek antwoordt op 29 augustus 2008:

Schofferen,

Iemand zoals Peter kan u niet serieus nemen, en kan u dus beter negeren. Jammer dat dit soort denigrerende reacties worden toegelaten.


Rob antwoordt op 29 augustus 2008:

Negeren is de beste optie.
Het is al vaker verteld: jaloersheid zal ten grondslag liggen bij dit soort lieden.
Probleem is dat er meerdere Peters zijn of doen alsof.


T. Hak antwoordt op 29 augustus 2008:

Wel mooi, hoe een oorspronkelijke vraag een compleet forum kan worden.

Bijna alle vragen beginnen met serieuze antwoorden, maar even later komen de verwijten, patsers, oer-caravanners, betweters lijnrecht tegenover elkaar.

gewoon mooi dus!


Rob antwoordt op 30 augustus 2008:

T.Hak:
Mooi verwoord en ik geloof dat het de bedoeling van een forum is: meningen delen. We hoeven het niet eens te zijn als we elkaar maar in de waarde laten, ongeacht (met) wat we rijden. Kunne verplaatsen in een ander zijn doen en laten, kennis en ervaring delen.

Laten we het vooral zo houden.


renaat antwoordt op 30 augustus 2008:

citaat "Jos"
------------
Geconditioneerd gedrag is dat wat is aangeleerd !!?? Vanaf het verlossend moment uit de baarmoeder dus. Mijn geconditioneerd rijgedrag vloeit ook hier uit voort. Rond de 100km sluipt de vermoeidheid erin, simpel, easy en duidelijk. Mijn geconditioneerd rijgedrag is veel allerter bij een iets hogere snelheid.
Eerder in deze discussie is al vermeld dat sommige mensen dit niet kunnen of willen begrijpen. Dit zal te maken hebben met een minder geconditioneerde opnamevermogen. Oftewel een tekort aan inlevings- en begipsvermogen. Gelukkig is niet iedereen hetzelfde geconditioneerd.
-------------
Wat is dit voor een zootje. Conditionering in deze context is een term uit de psychologie, Eendjes...Pavlof...kwijlreflex...Skimmerbox...enz.
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat je NOOIT een cursus psychologie hebt gevolgd.

Rond de 100 kmh sluipt vermoeidheid in ( ik denk eerder verveling). Het is een wetenschappelijke certitude dat vermoeidheid TOENEEMT met de gereden snelheid. Dus met 130 kmh word je rapper vermoeid! JA!!!

"geconditioneerd opnamevermogen"???
Wat zou dat kunnen zijn ???

Eén ding is duidelijk: je gebruikt graag het woord "conditionering"

Het is je gegund.") grt R





Kees antwoordt op 30 augustus 2008:

Certitude, toe maar, en bovendien een cursus psychologie gevolgd.
We gaan hier nog wat van de mens leren op dit forum!
De één steekt de ander de loef af. Ben benieuwd wat er verder volgt.


@Eric antwoordt op 31 augustus 2008:

Zo, maar weer eens een to the point berichtje:

Van de week teruggekomen uit de Costa Brava (1400 km)

Dag 1: precies 8 uur reistijd en precies 700 km afgelegd
Dag 2: precies 8 uur reistijd en ook weer eens precies 700 km afgelegd....

Gemiddelde "snelheid" (het verschil in plaats gedeeld door het verschil in tijd) was dus 88 km/uur inclusief 3 a 4 stops per reisdag.
M'n brandstoftank is na een uurtje of drie wel behoorlijk leeg (verbruik ca 15 liter/100 km) langer achter elkaar gereden dan die 3 uur, soms waren het maar 2 uur.

"Kruissnelheid" waarbij ik (ontspannen!) reed lag op ca. 110 a 115 GPS km's uur bij goede omstandigheden.

Zijn over Millau en over de périférique interior door Parijs gereden dus af en toe lag de snelheid behoorlijk lager.
Geen files van betekenis gehad onderweg.

Tot zover deze boodschap van algemeen nut...


Erik antwoordt op 31 augustus 2008:

Renaat snapt de woorden niet waar hij zelf mee begint te strooien,
Zou hij lijden aan beperkt opnamegedrag? Blijft over jaloersheid.
Strooien met termen die je zelf niet snapt, of uit de lucht gegrepen conclusies zijn nu eenmaal te verdedigen d.m.v natrappen.
Maar goed is niet relevant in deze topic, maar hij wil graag het laatste woord. Pavlov zou zeggen, miskende ijdelheid.
Snap ook niet wat een curcus psychologie hier wat mee te maken heeft. Renaat het ging hier over snelheden !!!!


Hans antwoordt op 31 augustus 2008:

Kunnen we ons aan de topic houden?


renaat antwoordt op 31 augustus 2008:

@Erik

"opnamevermogen en opnamegedrag" is geen Nederlands en heeft geen enkele betekenis behalve deze die JIJ eraan geeft dus...

het woord "certitude" is idd. Frans en past dus prima in het Nederlands dat wij gebruiken... zullen we maar generaliseren, accepteren, remunereren... ect...

Pavlov staat voor de "geconditioneerde reflex" niet voor ijdelheid! Als je daar moeilijkheden mee hebt? sorry / excuus.

Over snelheid met caravan heb ik al mijn mening geventilleerd ") op dit forum. Ik sta voor 90 à 100 kmh.

Dus nu graag terug on topic.


antwoordt op 31 augustus 2008:

Welkom terug van vakantie @Eric.
Goede vakantie genoten? Ik heb je nuchtere commentaren gemist afgelopen weken.
Ach ja, 'tis ook kommer en kwel tijd geweest nietwaar?


Hans antwoordt op 31 augustus 2008:

Renaat gaat in de spagaat.
Uitgekauwd, en vaak alles fout
Maar zoals het bij hem hoort
Hij moet het laatste woord..........................


Rob antwoordt op 31 augustus 2008:

Laten we ophouden elkaar af te zei.............

Eens worden doen we het niet en laten we voortblazen of -kruipen zoals ieder zich het lekkerst voelt. Stel je voor dat we allemaal 90km/u reden, wat een file.
We zorgen voor afwisseling en iedereen is tevreden met zijn/haar rijstijl. Storen aan het een of ander zal altijd wel zo blijven, we zijn tenslotte mensen.


renaat antwoordt op 31 augustus 2008:

@ Hans

jouw citaat:

"Renaat gaat in de spagaat. "

Wat dat ook moge betekenen???

Idd. ik heb graag het laatste woord als ik ERGENS gelijk heb.
Als je geen mening hebt, die je kunt staven, blijf je best weg van het forum.
Als je mij met argumenten kunt overtuigen, leg ik me daar graag bij neer.
Ik zeg wel argumenten, geen gezever.

Voor de rest: leven en laten leven. grt R




Hans antwoordt op 31 augustus 2008:

Idd. ik heb graag het laatste woord als ik ERGENS gelijk heb.
Als je geen mening hebt, die je kunt staven, blijf je best weg van het forum.
Als je mij met argumenten kunt overtuigen, leg ik me daar graag bij neer.
Ik zeg wel argumenten, geen gezever.

Waneer stop je dan eens een keer????????????????????????


renaat antwoordt op 31 augustus 2008:

@ hans

Waneer stop je dan eens een keer????????????????????????

NU")

grt R


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker