Caravantrekker.nl

Banden caravan

Olivier vraagt op 1 augustus 2008:

Op mijn Bürstner liggen banden van Fulda 205/65R15 99H met een maximum 775kg per band. De caravan mag maximum 1500kg wegen. Zijn deze banden goed op zou ik er toch andere opleggen met een grotere laadindex?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Ed antwoordt op 1 augustus 2008:

Wat de reserve betreft is hier door Burstner bezuinigd. Staat tegenover dat je kwalitatief goede merkbanden hebt.

Je zegt niet hoe oud de banden zijn. Zijn ze aan vervanging toe dan zou ik een grotere reverve nemen.
Zijn ze nog binnen de geadviseerde termijn van 6 jaar gewoon laten zitten maar hou de banden wel op de maximum, op de band aangegeven, druk.


Olivier antwoordt op 1 augustus 2008:

De caravan is nog maar een jaar oud dus kan ik ze nog een paar jaar laten liggen?


Ed antwoordt op 1 augustus 2008:

Olivier ga lekker op vakantie en maak je geen zorgen.😉


Olivier antwoordt op 1 augustus 2008:

Ok bedankt prettige vakantie!!!


antwoordt op 1 augustus 2008:

Een iets andere klank van mijn zijde Olivier.
De vraag wordt gesteld vanuit een zekere ongerustheid neem ik aan, en terecht. De moderene caravans zijn zware jongens, en de moderne mens 'verwend'. Eea houdt snel in dat er veel meegaat op vakantie en niet zelden is het max. gewicht het eerste wat al vóór vertrek wordt overschreden.
Gezien de aanwezige reservecapaciteit in draagkracht van de huidige band, 50kg, zal een maximum banddruk hard nodig zijn. Een onevenredige li-re verdeling kan al resulteren in een (geringe) overbelasting van een band.
Ik adviseer de caravan te wegen voor vertrek om zeker te zijn dat er zeker 150 kg (10%) tussen werkelijk gewicht caravan en max. toelaatbaar (banden)gewicht aanwezig is.
Wordt dit niet gehaald adviseer in vervanging door banden met een li 102.


Ed antwoordt op 1 augustus 2008:

Roel je bent en blijft een paniekzaaier.
Olivier heeft een vrijwel nieuwe caravan met kwalitatief goede banden. Hij was alleen in verwarring gebracht door alle verhalen terecht of niet terecht op dit forum.

Ik heb hem verteld wat hij moet weten inclusief dat hij zijn bandendruk op peil moet houden en hij is volgens mij gerust gesteld om zonder zorgen te vertrekken.

Wat draag jij nu nog bij behalve de man weer in verwarring brengen en zijn vakantie trachten te verpesten. Niets dus.
Voor mij verdien je een schop onder de kont


janka antwoordt op 1 augustus 2008:

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat deze olivier dezelfde is als de Olivier met de slingerende caravan? Zo ja, dan is het goedbedoelde advies van roel wel relevant. En er wordt niemand hier een schop onder de kont gegeven (ook al verdiend iemand dat wel eens).


antwoordt op 2 augustus 2008:

Hallo Ed, sorry dat ik het niet met je eens kan zijn.
Dat is niet omdat jij het bent want dat doet er niet toe, evenals al die anderen die mij heel graag een schop onder de kont willen geven. 😉

Waar het wel om gaat is dat algemeen bekend mag zijn dat (reisklaar) caravangewicht best nog wel eens een probleem is.
Ook bekend is dat het merendeel gewoonweg niet weet wat de caravan nu eigenlijk weegt.
Zeer bekend mag zijn dat er nogal wat banden ellende voorkomt. Zoals jij zelf aangeeft is er een periode geweest (en blijkbaar nog is) waarin de fabrikant binnen alle grenzen van de wet een verkeerde bezuiniging op de banden heeft toegepast.
Is het in het licht van bovenstaande dan zo onvergeeflijk een kantekening te maken bij jouw opmerking? En dat een reserve van 25kg per band wel érg mager is om iemand uit te zwaaien voor een onbezorgde vakantie?
Zie ik dat dan zo verkeerd? Zo ja, dan mag jij mij een schop komen geven maar ik zou Olivier niet meer onder ogen durven komen wanneer dit verkeerd af zou lopen.

Overigens zijn al mijn adviezen natuurlijk vrijblijvend. Het feit dat er mogelijk door mijn bijdrage over wordt nagedacht en kan bijdragen tot beter inzicht en een grotere veiligheid stemt mij tot genoegen.
Ed, het feit dat jij je in de wiek geschoten voelt kan ik niets aan doen maar het spreekt wel voor je alsof jij het enige en juiste advies hier hebt gegeven. Dat betwijfel ik echter.


Ed antwoordt op 2 augustus 2008:

Roel twee dingen in iets minder woorden.
Ten eerste, TS stelt een vraag waaruit blijkt dat hij weet wat zijn MTM en LI is en doet. Hij twijfelt alleen. Als ik dan na het stellen van een controle vraag zijn twijfel kan wegnemen kan hij onbezorgt op vakantie.
Dan moet jij, tenzij ik het helemaal fout heb, niet weer de zaak opstoken. Dat zie ik je hier regelmatig doen en verwijt ik jou. Je gaat iemand niet onnodig banden laten wisselen.
Dat is niet leuk voor Olivier zijn rust en zijn portemonnaie.
Ten tweede, de MTM van 1500 kilo verminderd met een minimale kogeldruk maakt dat er een aslast van 1450kilo of minder over blijft. De banden zijn bij max. toegestane druk geschikt voor 1550 kilo. Verschil 100kg is 7% reserve. (en dus niet 25 kg/band zoals jij stelt)
Dat moet voor een merkband van een jaar oud voldoende zijn. Olivier loopt niet meer risico dan ieder ander.
Ik durf dan ook achter mijn advies aan Olivier te staan.
Soms Roel is het leuk met elkaar een draadje te vullen maar als een TS twijfelt en nog even advies vraagt hou het dan kort ook al is het je stokpaardje.


antwoordt op 2 augustus 2008:

Dus ik mag geen advies meer geven als dat al gegeven is en als ik dan mag adviseren dan kort, toch?

C U 😉

(Who T F* R U?)


janka antwoordt op 2 augustus 2008:

Toch ben ik benieuwd. Is Olivier dezelfde Olivier? Want er zijn wel meer hondjes die Fikkie heten, nietwaar?


Olivier antwoordt op 2 augustus 2008:

Ja het is dezelfde


janka antwoordt op 2 augustus 2008:

Dus de auto is 2,5 jaar en de caravan 1 jaar oud? Is er dan nooit een lampje gaan branden? En nu denkt u dat het slingeren aan de banden zou liggen?
Volgens mij en meer personen is het probleem meer te wijten aan de aard van de combinatie en niet aan de banden. Maar dat neemt niet weg dat die Li behoorlijk aan de krappe kant is. En wat kosten deze nou? Je hoeft er maar 2, een andere is voor reserve.


Olivier antwoordt op 2 augustus 2008:

Nee ik denk niet dat het aan de banden van de caravan ligt. Ik was gewoon naar de banden aan het kijken en zag dat het 775kg per band was. Ik dacht gewoon dat de banden niet geschikt waren voor het maximumgewicht van de caravan. Voor een andere auto zal ik nog 2 jaar geduld moeten hebben daarna kijk ik zeker voor een zwaardere. Tot dan rij ik gewoon 90km/u.


martin antwoordt op 2 augustus 2008:

pas op janka! breng olivier niet in twijfel en wees geen paniekzaaier. Ed heeft olivier reeds eerder van advies gegeven en probeer nou niet de boel weer opnieuw op te stoken en zijn vakantie te vergallen! (hihi) 😉


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker