Caravantrekker.nl

Verhitting remmen

De corte lucas vraagt op 3 augustus 2008:

één rem van een grote caravan werd gloeiend heet na amper 25 km reisweg ; na afkoeling met water reden ze (ouders + 4 kinderen) verder met vernielde remleiding over de Alpen naar Griekenland. Ze zijn niet in staat zelf de remschoenen en andere schade te vervangen; vinden in N.Griekenland geen garages..Denken op dezelfde wijze - remmen op de motor- veilig tehuis te geraken.Als opa maak ik me grote zorgen; kan de hitte de lagering zo beschadigd hebben dat het wiel loskomt, de caravan kantelt ?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

antwoordt op 4 augustus 2008:

Opa, ik zou niet graag in jouw schommelstoel zitten.
Het dilemma van de familie kan ik mij wel voorstellen.
Ik vindt, maar wie ben ik, dat je niet moet alpinisten als je weet dat remmen niet in orde zijn. Vraag me niet het probleem op te lossen maar willens en wetens met 4 kinderen dit risico aangaan lijkt me enigzins onverantwoord.

Steek Uw licht eens op bij de ANWB, voor kranteberichten zijn ze waardeloos maar ooit hebben ze een uitstekende pechservice met diverse steunpunten in het buiteland gehad.
wellicht hebben ze ook adressen waar de familie de caravan kan laten repareren en mogelijk kunnen er onderdelen naar toe worden gestuurd.
Ik zou alles proberen om met goede remmen de terugreis aan te vangen. Die ene overgebleven rem zal onvoldoende blijken om de caravan voldoende te vertragen wanneer de Alpenrit is overleefd en bij een noodstop vlak bij huis alsnog alles de mist ingaat. Want laten we eerlijk zijn, wordt de volledige thuisreis met 60km/u afgelegd of gaat het gas er gewoon op als de afdalingen achter de rug zijn?


Pat antwoordt op 4 augustus 2008:

Remmen op de motor?
Dit is een leuk idee, en dan naar Griekenland?
Daar hebben ze iets andere bergen als die heuvels in de Alpen.
Is haast onmogelijk om daar constant te remmen op de motor.

Ze hebben 1 geluk, dat de Grieken nogal handig zijn en misschien wat in elkaar kunnen vlansen bij een plaatselijke garage, daar heb je geen caravan-dealer voor nodig om remschoenen/remleidingen te vervangen.
Het is dan in ieder geval gemaakt als noodoplossing, thuis kun je dan alsnog naar de dealer gaan om de zaak eens grondig na te laten kijken.


edwin molenaar antwoordt op 4 augustus 2008:

nooit koelen met water is mij verteld. Doordat je gaat koelen met water kan het metaal te snel afkoelen waardoor schade kan ontstaan aan de metalen delen van de remmen. Te grote temp. verschillen!! Maar de reactie is begrijpelijk.
Maar waarom verder rijden over de alpen en naar groekenland als na 25 km de boel al aangeeft niet in orde te zijn!!!! Je weet nooit wat er precies aan de hand is en wat voor risico er inmiddels al gelopen is. Ik vind u zorgen meer dan terrecht!!!!!


lau antwoordt op 4 augustus 2008:

Ik snap niet dat ze zover gekomen zijn ,ik heb het een tijdje terug meegemaakt met boottrailer na 40 km stond het wiel te roken en te stinken, een tijdje af laten koelen en ook heel voorzichtig met wat water .toen voorzichtig terug naar huis ong. 3uur over gedaan, iedere keer stoppen en koelen .Bij tuiskomst naar de garage bleken de remmen verbrand het vet uit de lagers gelopen door de hitte en de remkabels zaten vast.Al met al bijna 600 euro schade .Maar dat is nog tot daar aan toe ,maar ik had nooit in Griekenland kunnen komen.en als ze daar geen onderdelen hebben ,dan kan alles hier vandaan opgestuurd worden.Sterkte opa en schud ze maar eens wakker want ze hebben een kostbare lading (zou mijn schoonvader 20 jr. geleden gezegd hebben)


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker