Fred vraagt op 4 augustus 2008:
Net terug van vakantie uit Zuid Dld. Een hagelbui heeft gezorgt voor behoorlijk veel deukjes in het dak van mijn Hobby uit febr.2007.
Caravan reeds naar de dealer gebracht en ik wacht op bericht van de verzekering en/of dealer.
Ik hoorde dat eer tegenwoordig ook wel eens een nieuw dak overheen komt i.p.v. vervanging. Hoe zwaar in eigenlijk zo'n dak ?
Als het dak behoorlijk wat weegt heb ik daar eigenlijk helemaal geen zin in i.v.m. met mijn relatief klein laadvermogen.
Hoe zit het eigenlijk met de waterdichtheid na vervanging ??
Peter. antwoordt op 4 augustus 2008:
Zijn het er maar een paar deukjes dan zou men dit wel op een andere manier (repair?) uit kunnen halen.Heb het zelfde mee gemaakt en wij hebben ook een Hobby. Zitten er teveel deukjes in, dan komt er een nieuw dak op, omdat er volgens de hersteller waar de mijne toen naar toe is geweest, Van Well en Goerken, een begrip in Limburg,Hobby een van de weinige caravans is waar het niet toe gestaan is om het dak er af te halen. Dit i.v.b. met de "aparte" constructie met de zijwanden.Ik meen dat het extra dak ongeveer 40 kg weegt, ben er niet helemaal zeker van.Als het je niet stoort, en je ziet er zo niets van, laat dan zitten. Waterdicht is geen probleem met het extra dak.
Fred antwoordt op 4 augustus 2008:
40 kg !!, dat is een behoorlijke inbreuk op mijn laadvermogen.
Hoeveel daken kunnen er op ?
Stel eens voor, nog eens hagelschade, dan 80 kg zwaarder ?
Mogelijk dan maar een andere caravan, maar dan wel met een hagelbestendig dak. Deze is 10 kg of zo iets zwaarder.
Petr@ antwoordt op 4 augustus 2008:
Indien je de schade alleen van boven is, zou ik gaan voor waardevermindering van de caravan. Oftewel 50% van de schadegelden uit laten keren!
fred antwoordt op 4 augustus 2008:
Zoals vaak komt de hagel niet recht van boven. Ook mijn voorkant is beput echter wel minder dan bovenop.
Zijkanten en achter heb ik niets kunnen ontdekken.
b antwoordt op 4 augustus 2008:
Ook bij een hobby caravan kan de oude dakplaat verwijderd worden alleen bij het plaatsen van het nieuwe dak moet deze van boven goed worden gelijmd en gestempeld, en als er in de caravan weinig staanders zijn moet ook vanaf de onderzijde het dak gestempeld worden tegen doorzakken.
er zijn alleen heel weinig caravan dealers die de moeite nemen om een volledig gelijmde plaat te verwijderen
groet b
Willem antwoordt op 5 augustus 2008:
Waarom standaard geen hagelbestendige daken op caravans ?
Lex M antwoordt op 5 augustus 2008:
Dit is al de tweede domme vraag in korte tijd. 😉
Of misschien sla je kwink?
Of weet je het echt niet?
Toch maar even het antwoord dan?
Omdat het gros van de Nederlanders 'gaat voor' zo veel mogelijk uiterlijke schijn voor zo weinig mogellijk euroos!
Waarom denk je dat Hobby het meest verkocht is in NL?
😉
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 5 augustus 2008:
Inderdaad, een magnetron standaard verkoopt beter dan een hagelbestendig dak!
Willem antwoordt op 5 augustus 2008:
Mogelijk dat de verzekeringsmsp ook iets kunnen doen, bijv door het aanzienlijk verlagen van premie bij hagelbestendig dak. (nog niet alle maatschappijen doen dat)
Aanschafprijs iets hoger, maar premie veel lager. uiteindelijk heeft iedereen (behalve de dealer) er voordeel bij.
Tuurlijk weet ik ook dat het allemaal best ingewikkeld is en het een 'politiek' spelletje is.
'Als er minder schade is worden er ook minder nw.caravans verkocht. Als er minder caravans worden verkocht worden er ook minder verzekeringen afgesloten. enz enz........ '.
Lex M antwoordt op 5 augustus 2008:
Toe nou Willem. Wentel eigen gedrag niet af op andere(n), in dit geval de verzekeringsmij'en. Probeer eens een beslissing te baseren op argumenten die spelen op de lange termijn en niet op gewin op de korte termijn. Velen hebben het over "het moeizaam gespaarde" geld, maar letten bij het uitgeven nauwelijks op duurzaamheid.
Onze eerste caravan was 1,5x zo duur als een traditionele caravan. Wij hebben er 20 jaar plezier van gehad en hij is nog steeds in gebruik, bij een gezin zoals dat dat van ons toen wij hem aanschaften. Hij is nu 30 en nog steeds in prima staat. 😉
Willem antwoordt op 5 augustus 2008:
Tuurlijk weet ik ook dat veel (in de zin van luxe) voor weinig goed/beter verkoopt.
Lex: "Wentel eigen gedrag niet af op andere(n)" !!!!
voorbeeld: IK wel een hagelbestendig dak, caravan daardoor duurder, mogelijk meer premie !!
Anderen, goedkopere caravan, minder premie en zorgen dan ook nog voor meer hagelschade, waardoor de premie in het algemeen hoger wordt.
Dit zou natuurlijk andersom moeten zijn. Wij allen zouden moeten zorgen voor minder schade, zodat de premie omlaag kan. Daar heeft iedereen voordeel bij.
Niets is uit te sluiten, maar wie zich goed beschermt tegen, in dit geval hagelschade, zou goedkoper uit moeten zijn in de premie.
Fred antwoordt op 5 augustus 2008:
Als je het aan de dealer overlaat, zal hij je nooit een hagelbestendig dak aanpraten.
Ik denk wel dat verzekeringsmaatsch. iets kunnen doen in vorm van premie of verhogen eigen risico. Op het moment dat het verschil aanzienlijk is zal de klant sneller overgaan tot aanschaf van een hagenbestendig dak. Je laat de klant de keuze, maar goedkoop wordt snel duurkoop en daar heeft niemand zin in.
Lex M antwoordt op 5 augustus 2008:
Willem, wat wil je eigenlijk? Een caravan of een verzekering? 😉
Willem antwoordt op 5 augustus 2008:
Een caravan, maar die wil ik graag goed verzekeren. (beide dus).
Dat jij jouw caravan niet meer of nooit verzekerd hebt is aan jou, maar dat wil niet zeggen dat ik dan niet moet doen. ""Wentel eigen gedrag niet af op andere(n) "" schreef iemand.
Lex M antwoordt op 5 augustus 2008:
Ik ben de laatste om jou te adviseren geen verzekering te nemen. Ik wentel mijn gedrag niet af op anderen, ik doe slechts mededeling van mijn houding tov keuze van caravans, al dan niet verzekeren, e.d.
Maar als je je verzekering erg belangrijk vindt, zou je eens op zoek kunnen gaan naar de 'beste' in jouw ogen. Geheid dat je verzekeraars tegenkomt die korting geven bij een dak dat geen hagelschade kan leveren (is ook hier al eens aan de orde geweest).
Peter antwoordt op 5 augustus 2008:
Willem,
Wij hebben de caravan bij Uni garant verzekerd met 10jr. nieuwaarde. Heb al diverse keren schade gehad, o.a. hagel 2x en 1x caravan totallos door de hagel.Altijd prima en uitstekend afgehandeld door de verzekerraar.
Lex M antwoordt op 5 augustus 2008:
Zo Willem, nu weet jij ook waar je premies aan besteed worden 😉
Willem antwoordt op 5 augustus 2008:
Dat bedoel ik.
Marcel antwoordt op 5 augustus 2008:
Volgens mij kon ik hagelschade uitsluiten van mijn verzekering. Als beloning > een lagere premie.
Overigens vind ik het een volstrekt eigen keus hoe je je caravan wil hebben.
Waarom iemand veroordelen die liever een magnetron wil dan een hagelbestendig dak. (ik heb overig geen van beide)
Van een magnetron kan je elke dag plezier hebben, een hagelbestendig dak kan niet meer dan verdriet voorkomen.
Daarnaast zullen er mensen zijn van wie de financiele polstok niet ver genoeg reikt om te kiezen.
Lex M antwoordt op 5 augustus 2008:
Marcel, 'oordelen' is niet 'veroordelen'.
Het zal me een zorg zijn wat eenieder koopt. Dat ik het niet altijd begrijp, is van een volstrekt andere orde.
Maar als gekozen is voor een hagelgevoelige caravan, moet je niet zeuren als je caravan een aantal butsen rijker wordt.
Kortom, lijd in stilte.
Jan@ antwoordt op 5 augustus 2008:
Wat is nu een ""hagelgevoelige caravan"". Trekt die hagel aan? Ik hoop niet dat ik er zo één heb.
Willem antwoordt op 5 augustus 2008:
Hoe zit het eigenlijk met inruil op den duur als op de caravan een 2e dak (over de huidige) is geplaatst.
MOET je dit melden aan de koper. Caravan is wel aanzienlijk zwaarder (ik zag 40 kg).
Jan antwoordt op 5 augustus 2008:
Als je eenmaal toch je caravandak moet laten vervangen, dan kan dat -om verdere herhalingen te voorkomen- toch ook met een hagelbestendig materiaal?
Er werd eerder door de Chateu-groep Alufiber@ aangekondigd in de KCK, maar daar zouden nadelen aan kleven als de caravan lang in de zon stond en heeft men afgezien van deze daken op de "goedkopere" modellen.
Is er een goed hagelbestendig alternatief op de markt?
Lex M antwoordt op 5 augustus 2008:
"Is er een goed hagelbestendig alternatief op de markt? "
Op veel Duitse campings staan veel caravans uitgerust met een extra dak. Misschien is dat wat voor je? 😉
Lex M antwoordt op 5 augustus 2008:
"Hoe zit het eigenlijk met inruil op den duur als op de caravan een 2e dak (over de huidige) is geplaatst. MOET je dit melden aan de koper. Caravan is wel aanzienlijk zwaarder (ik zag 40 kg)."
Willem, is het woord 'fatsoen' je bekend? Zo ja, weet je nog wat dat betekent? Zo ja, wil je het door jou gebruikte werkwoord 'MOET' handhaven?
antwoordt op 5 augustus 2008:
Ik kan me de vraag van Willem wel voorstellen.
Per slot is de hagelschade hersteld en de caravan in de staat van vóór de schade.
Het geeft heel eerlijk weer wat er mogelijk kan spelen bij inruil en dat is een minderprijs krijgen. Wie garandeert dan dat de volgende koper diezelfde minderprijs krijgt bij aankoop.
Het is niet reëel risico uit te schakelen in handelstransactie's anders wordt nergens meer geld mee verdient.
Buiten het feit dat de ondernemer het licht in de ogen niet meer wordt gegund, is het ook realiteit dat niet het hele 'doopceel' wordt meegeleverd bij de ingeleverde caravan.
Een herstelde schade mag worden geacht geen waardeverlies te bewerkstelligen.
Impliceren dat niet melden gelijkstaat aan onfatsoenlijk is net zo dom als anderen dom verklaren die een vraag stellen. 😉
Lex M antwoordt op 5 augustus 2008:
@Roel:
Dan vervult mij de wetenschap dat ik van jou nooit een caravan zal kopen, mij met dankbaarheid. Gelukkig had de man van wie ik de mijne gekocht heb, wel fatsoen 😉
antwoordt op 5 augustus 2008:
Dan heb je het denk ik niet goed begrepen Lex M.
Het ging mij niet om de wederverkoper (lees ondernemer)
Het standpunt in deze gaat om de vraag of het slachtoffer van jouw torn, Willem, bij inruil moet melden dat er een nieuw dak op zit. Vermoedelijk denkt hij het risico te lopen dan minder voor zijn caravan terug te krijgen. Een reëele inschatting.
De ervaring leert dat ingeleverde caravans vele mankementen vertonen, waarom anders de nieuwe caravan. Geen van deze oudeigenaren heeft een mankementen lijstje bij het kenteken mee ingeleverd (gek he?). De kosten hiervoor liggen dus bij de nieuwe eigenaar. Hier ligt dus een stuk risico voor de ondernemer. "You win some, you lose some"
Ik ben buiten mijzelf nog geen ondernemer tegengekomen die zegt tegen een klant die een caravan komt inleveren een mankement wel door de vingers te zien.
25 jaar geleden ging dat bij jouw caravan kopen mischien anders maar inmiddels zijn de ondernemers wel wakker geworden en zal je als de caravan mogelijk minder waard is dat echt wel te horen krijgen.
Van mij hoef je niks te kopen buiten het feit of ik je wel iets wil verkopen (Een luxe die ik mij kan veroorloven). Ik neem genoegen met eerlijk zaken doen en kleine winst dankzij solvabiliteit. Ik hoef daardoor geen kneuzen in te ruilen waar later een hoofdprijs voor moet worden gevraagd. Jouw Biod van 30 jaar oud is geen handel voor mij en jouw klandizie mag mijn deur voorbij, jouw insteek is de mijne niet.
Lex M antwoordt op 5 augustus 2008:
Tja Roel, je kunt er veel alinea's aan spenderen met een aantal alsen en maren. Desalniettemin vind ik het verzwijgen van (een deel van) de historie van een voertuig laakbaar en daarom onfatsoenlijk. En dat geldt zelfs voor de gedachte daaraan. Jij ziet dat anders en daarom ben ik dankbaar.
antwoordt op 5 augustus 2008:
Je vergist je, ik zie dat niet anders. En toch blijft het de praktijk van elke dag, juist zoals Willem impliceert . De wereld is onrechtvaardig, zoals je wilt. Daar kan de ondernemer niets tegen doen. Ik ook niet. Tussen koper en verkoper bestaat een informatieplicht. De één dient zicht gedegen te informeren en de ander moet informeren over aanneembare relevante waardebepalende zaken. Een herstelde schade is derhalve per definitie geen waardevermindering. Niets onfatsoenlijks aan toch?
En wie ben je waarvoor in godsnaam dankbaar???
Rob antwoordt op 8 augustus 2008:
in 80% van de gevallen trekt men een nieuwe plaat over de bestaande. Meergewicht bij een opbouwlengte van 5mtr: 10kg
Het verwijderen van de oude plaat is tijdrovend en mits de nieuwe niet zorgvuldig word aangebracht word de constructie zwakker.
Het sandwichsysteem verliest aan kracht als de nieuwe plaat niet secuur word verlijmt.
Louis antwoordt op 10 augustus 2008:
Hagelbestendig dak ? En hoe zit het dan bij een eventuele blikseminslag als het dak van polyester of een ander niet geleidend materiaal is ?
Hans antwoordt op 10 augustus 2008:
Hetzelfde als dat er een tyfoon over de caravan waait!
Louis antwoordt op 10 augustus 2008:
Als dat volgens jou op hetzelfde neerkomt Hans, ga ik wel in de caravan met aluminium dak zitten tijdens blikseminslag .
Stekker eruit en er is weinig aan de hand .
Mag jij in de polyesteruitvoering zitten oke' ?
henk antwoordt op 10 augustus 2008:
hagelbestendig dak ?! op den duur is de kwaliteit niet 100%.
Denk aan materiaalmoeheid van kunststof dak.
Guus antwoordt op 11 augustus 2008:
Ik ken de kwaliteit op langere termijn niet van hagelbestendige daken.
Chateau en kip hebben volgens mij een tijdje daarmee iets gedaan. Volgens mij zijn (waren) beide merken geen ster in de waterdichtheid.
Polyester wordt volgens mij op den duur poreus en de kit moet lang hechten op 2 of meer materialen.
Baltus antwoordt op 22 augustus 2008:
Ook wij hebben behoorlijke hagelschade aan onze caravan, hadden besloten ons niet te verzekeren voor hagelschade.
Echter de zijkant zouden we wel gemaakt willen hebben.
Waar kan ik het beste heen gaan voor reparatie
Peter antwoordt op 22 augustus 2008:
De dealer !!!!!
Jan antwoordt op 22 augustus 2008:
Als polyester niet waterdicht zou zijn zou er al menig boot/schip gezonken zijn. Het is in elk geval reparabel en te prefereren boven plastic.
Lex M antwoordt op 22 augustus 2008:
Glasvezel/polyester van 43 jaar oud 😉
Baltus antwoordt op 22 augustus 2008:
Ik snap dat mensen antwoorden dealer, maar zijn er ook adressen die het en goed doen en niet zo duur zijn
antwoordt op 22 augustus 2008:
Dan kan Baltus vast wel adressen produceren.
Als je het helemaal niet weet is de dealer een voor de hand liggende oplossing.
Peter antwoordt op 22 augustus 2008:
Lex M heeft een nieuw speeltje: fotootjes plaatsen, leuk.
Rob antwoordt op 22 augustus 2008:
"Tussen koper en verkoper bestaat een informatieplicht. De één dient zicht gedegen te informeren en de ander moet informeren over aanneembare relevante waardebepalende zaken. Een herstelde schade is derhalve per definitie geen waardevermindering".
Helemaal correct.
Een herstelde schade zal in vele gevallen zelfs de waarde doen vermeerderen. (er van uit gaand dat dit goed gebeurd is bij de dealer) Hiervoor hoeft de verkopende partij geen verantwoordelijk af te leggen. Vaak zal dit toch gebeuren als verkoopargument.
jantje antwoordt op 22 augustus 2008:
Als het om duurzaamheid gaat, is er volgens mij geen beter materiaal dan polyester.
Ook bij evt. schade, je kunt alles reparen, zonder te vervangen.
Kip levert nog steeds caravans, met met hagelbestendige daken.(polyester)
Het mooiste voorbeeld van duurzaamheid, is het plaatje van Lex.
John antwoordt op 22 augustus 2008:
Polyester komt in veel vormen voor of is het basismateriaal voor een geheel, ten opzichte van onbehadeld hout en metaal vereist kunststof minder onderhoud. Levensduur van polyester is daardoor echter niet beter dan die van hout of metaal. De meest voorkomende soort, bij gehele toestellen, van kunststof is glasvezelversterkt polyester. Tegenover het voordeel van minder onderhoud staan een aantal nadelen: Polyester is vaak makkelijk in brand te steken en te bewerken met bijvoorbeeld een mes. Polyester is gevoelig voor zonlicht waardoor het materiaal kan verouderen en haarscheuren kan vormen en verbrokkelen. Polyester kan daarnaast ook versplinteren als het gebroken of beschadigd is.( glasvezels). Splinters kunnen erg scherp zijn en makkelijk in de huid doordringen.
Haarscheurtjes duiden op veroudering en behoeven geen directe actie. Extra aandacht en controle op sterkte zijn voldoende, bij het groter worden moet u tot vervanging overgaan.
Bij overige beschadigingen moet u goed de ernst bepalen door de plek zwaar te belasten, extra controleren en ingrijpen bij verergering van de beschadigingen of vermindering van de sterkte. Alleen vezelversterkt polyester kunt u bij oppervlakte beschadigingen repareren door middel van een lakreparatie. Dit is alleen zinvol als het over een in verhouding relatief klein oppervlakte gaat, anders kunt u beter vervangen.
Lex M antwoordt op 22 augustus 2008:
Met John hebben we een groot polyester deskundige in huis 😉
Peter antwoordt op 22 augustus 2008:
Weer die betweter.........................
Jan@ antwoordt op 23 augustus 2008:
De kernvraag m.i. is dus :gaat een hagelbestendig polyesterdak een heel caravan-leven mee (in ieder geval min. 20jaar) of moet je het op een gegeven moment voor die tijd vervangen wegens veroudering (uitzonderingen daargelaten). Als het laatste het geval is dan kan je vlgs mij beter een metalendak houden, want zo groot is de kans op een hagelbui met grote hagelstenen nu ook weer niet en een standaard aluminium dak gaat zeker 30 jaar mee.
Jan antwoordt op 23 augustus 2008:
Eigenlijk is er sprake van een tekort aan kwaliteit als -van welk materiaal ook- een caravandakplaat niet tegen hagel kan.
Misschien liggen daar wel overwegingen aan ten grondslag dat als elke caravan zo degelijk gebouwd zou worden als de "Krielkip" van Lex dat er bijna geen nieuwe caravan meer verkocht wordt?
Lex M antwoordt op 23 augustus 2008:
Geen "Krielkip", maar BIOD Bambi.
Peter antwoordt op 23 augustus 2008:
Hagelschade die een metalen dak ernstig beschadigen, zullen ook die krielkip schade toebrengen. Polyester is tegenwoordig ook niet meer zo dik, gewichtbesparing is het toverwoord.
Lex M antwoordt op 23 augustus 2008:
Kijk eens aan, gelukkig blijkt er nu een 'echte' polyester deskundige in ons midden :-(
peter antwoordt op 23 augustus 2008:
Ja lex. daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag lex
Rob antwoordt op 23 augustus 2008:
Waarom polyester caravans minder last hebben van hagelschade?
De daken zijn meestal boller of ronder van vorm, zie die krielkip, dit is het enigste verschil. Onder de hoek waar de hagel het dak raakt ketst deze af i.p.v. vol erop te komen.
Lex M antwoordt op 23 augustus 2008:
Nee hoor, Rob. Het materiaal heeft andere eigenschappen dan een lap aluminium van pakweg een halve millimeter dik. Kijk eens naar je dakluik, dat is ook ander materiaal. Wordt dat beschadigd door hagel?
Rob antwoordt op 23 augustus 2008:
Ook mijn dakluiken zijn niet horizontaal.
Lex M antwoordt op 23 augustus 2008:
Goed, Rob. Dan laat ik het maar zo.
Erik antwoordt op 23 augustus 2008:
2 jaar geleden wat hagel gehad, paar putjes in het dak, wel mijn heki daluik (polyester) kapot.
Lex M antwoordt op 23 augustus 2008:
Een Heki-dakluik is niet van polyester. Niet alle plastic is polyester. Veen kunststof voorkanten en achterkanten zijn van ABS. Dat is ook geen polyester.
jantje antwoordt op 23 augustus 2008:
Juist Lex, de meeste voorkanten en ook al gedeeltes van achterkanten van caravan's zijn van Abs, licht van gewicht/goedkoop/ en niet onzichtbaar te repareren, als het al te repareren is.
Heki-dakluik is niet van polyester, maar van polycarbanaat.
De Biod Bambi is van glasvezelversterkt polyester, wat weer afgewerkt is met lak, bij goed onderhoud, onverslijtbaar.
De daken van Kip zijn ook van glasvezelversterkt polyester, maar veel en veel duner, omdat wat al eerder is geschreven, i.v.m de gewichts besparing. De Kip Kompakt heeft een glasvezelversterkt polyester front en een gedeelte van het dak en achterkant, maar het vlakke gedeelte van het dak is weer van het dunne glasvezelversterkt polyester.
De glasvezelversterkt polyester fronten ed. zijn onzichtbaar te repareren.
Lex M antwoordt op 23 augustus 2008:
Lesje polyesteren: http://biod.info/polyesteren/
michael antwoordt op 18 september 2008:
heb dit topic eens uitgebruid gelezen wel dit even kwijt
hagelschade is toch zonde daar we toch zuinig zijn op ons eigendom dus een gooede verzekering vind ik toch noodzakelijk
wij hebben sind 13 sept een andere caravan en deze heeft hagelschade gehad op dak en zijkant
na aanschaf is deze naar een special bedrijf gegaan welk de caravan hellemaal onderste boven gekeerd heeft om te kijken
of de hagelschade problemen gaf en dit was niet het geval
nu staat de caravan bij een autodetailer di aan de zijkant van de caravan putjes en uit gaan halen doormiddel van uitdeuken zonder spuiten ( spuiten kan bij een caravan niet )
almet al heeft de aankoop met haggelschade voor ons geen probleem want zit niet tydens de vakantie naar mijn dak te kijken en wat de verzekering betreft zijn er door onze verzekerings maatschappij foto,s genomen van de hagelschade en eis hij hier gewoon weer voor verzekert moet wel bij een volgende dakschade zelf 30% betalen
Rob antwoordt op 19 september 2008:
Onduidelijk is , Michiel, of je de caravan met hagelschade hebt aangeschaft.
Zo ja, dan kan ik mij je nuchtere reactie wel voorstellen.
Je laat de schade aan de zijkant repareren maar het dak niet?
Ook niets mis mee, als je hiermee kunt leven.
Echter: bij verkoop kun je jezelf tegenkomen met een stuk waardevermindering. Verwacht geen prijs die vergelijkbaar is met dezelfde caravan zoals je nu hebt.
michael antwoordt op 19 september 2008:
caravan daadwerkelijk met hagelschade gekocht
waarde vermindering zal denk ik wel meevallen daar we de caravan in duitsland gekocht hebben en dat erg en echt erg voordelig is ten opzichte van hier
maar inruil eerste paar jaar niet van toepassing
Rob antwoordt op 19 september 2008:
Niettemin: succes en veel plezier er mee
jantje antwoordt op 19 september 2008:
Ik zou niet weten Michael, waarom een caravan niet gespoten kan worden, dat gebeurt dagelijks...
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!