Jaap vraagt op 4 augustus 2008:
Hallo allemaal,
Ik heb een Chateau Calista 450 uit 2000 en ben/was van plan deze voor een Tempo 100 keuring aan te bieden. De website vermeld de eis van (hydraulische) schokdempers.
Ik heb m'n hoofd 's onder de caravan gehouden, en naar mijn mening zitten d'r géén schokdempers onder... iets wat mij sterk lijkt, gegeven het feit dat ik lees van oudere caravans in dit forum die 't wél hebben.
Er zit een AL-KO as onder met, als ik 't allemaal goed lees, een staal-vering (torsie-vering binnen in de as).
Mijn vragen dus zijn als volgt:
1. Heb ik 't bij het juiste eind?
2. Zoja, is het bijplaatsen van dempers een eenvoudige en hopelijk rendabele zaak?
BvD voor jullie tijd / moeite!
Jaap Lelie.
Lex M antwoordt op 4 augustus 2008:
"Ik heb m'n hoofd 's onder de caravan gehouden, en naar mijn mening zitten d'r géén schokdempers onder... iets wat mij sterk lijkt,"
Dan zitten ze er niet onder of je hebt niet goed gekeken.
Alko-as, dat betekent zeer hoogst waarschijnlijk: rubber-torsie.
En rubber-torsie kan zonder schokdempers, staal-torsie niet.
Dus, ik denk dat je het goed gezien hebt.
Wil je toch die onzinstikker, dan zul je schokdempers moeten (laten) monteren.
Jaap antwoordt op 4 augustus 2008:
Hoi Lex,
Dank voor de uiteenzetting. Ik heb écht goed gekeken en kom geen enkele constructie tegen anders dan de torsie-vering die ik ook op de handleiding van de as (ja, die krijg je d'r apart bij 😉) zie.
Ik ben d'r nog eens onder gedoken, en een nadere blik dicht bij de wiel-ophanging laat een paar rubberen blokken / staven zien, dus ik denk dat er inderdaad rubbertorsie vering is toegepast.
Maar goed, als dat zoveel beter is dan staalvering dat er geen dempers noodzakelijk zijn, waarom wil de TüV dan dat per sé er op hebben? Nou ja... Eens kijken of die daar een antwoord op hebben. Ik vindt 't toch wel lekker als je 100 km/h kan kachelen ipv 80 km/h... zeker op lange(re) afstanden...
In ieder geval bedankt voor je moeite!
Jaap.
Lex M antwoordt op 4 augustus 2008:
Jaap, rubber dempt voldoende zelf.
Voor de (on)zin van de stikker grasduin eens in dit forum.
Ik draai op de snelwegen rustig mee met de vrachtwagens, meestal een gangetje van pakweg 90 km/uur. En soms 95, afhankelijk van de snelste lkw-stroom.
Jaap antwoordt op 4 augustus 2008:
Lex, ga'k eens doen.
Tussen haakjes... afgelopen zondag teruggekomen van een Luxemburgse vakantie... op een constante 95 km/h, gelijk wat jij al doet. Je blijft lekker onder de radar (mits je natuurlijk de plaatselijke beperkingen in 't oog houdt), dus da's een makkie. Met 200 pk onder de kap kan je alle situaties aan.
Dank voor de tip.
Jaap.
marvin sf antwoordt op 5 augustus 2008:
Onze holtkamper astro met rubber torsie vering demping mag dan dus geen tuv 100 sticker.
Met een holtkamper of vouwagen kan je net zo hard als de snelheidsindex van de banden aangeeft.
Jaap antwoordt op 6 augustus 2008:
Eh... Marvin,
"kunnen" en "mogen" zijn toch echt twee verschillende dingen... 😉 Ik heb zogenaamde 'light truck' banden onder de caravan voor een hogere load index en reinforced steel radials etc. Daar -kan- ik best hard mee, maar ik mag nog steeds maar 80 km/h .....
Ik heb trouwens ff geinformeerd bij de caravan dealer: een set schokbrekers kost mij, inclusief montage, nog geen 100,-. Zeker het overwegen waard dus.
Avé,
Jaap.
Ed antwoordt op 6 augustus 2008:
@Jaap "met 200 pk onder de kap kan ik alle situaties aan"
en "ik heb light truck banden onder mijn caravan daar kan ik best hard mee"
En nu een fopsticker? Boek voor dit bedrag eens een cursus op deze site.
MvO antwoordt op 6 augustus 2008:
@Jaap,
Terug van Luxumburg? Waarschijnlijk via de belgische autoweg, met 95kmh "onder de radar", zal wel je mag er nl. 120kmh. In frankrijk trouwens 130kmh. Of je dat dan ook moet doen is weer wat anders.
Jaap antwoordt op 6 augustus 2008:
Hoi folks,
@Ed: Ik ben bang dat ik je opmerking over die cursus niet begrijp. Over de zin/onzin van de keuring en sticker lopen de meningen uiteen; ik denk dat we dát betreffende punt te ruste kunnen leggen. Mijn opmerking over 200pk is meer om aan te geven dat een "even rappe" inhaal-actie ook tot te mogelijkheden behoort, zodat ik zo snel mogelijk weer naar rechts kan om de doorstroming niet te belemmeren voor het overige verkeer. Ik kan dus lekker meekomen en doorstromen.
@MvO: Ik doelde meer op het NL deel van de reis... Van de 380 km liggen er dik 200 op nederlandse bodem (voor mij dan)... 😉 Met 95 km/h ga je lekker met de rest mee, zonder dat je de nederlandse radar een puls geeft.
In ieder geval: ik dank jullie voor de feedback allemaal!
Groet,
Jaap.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 6 augustus 2008:
Ik snap die opmerking over die cursus heel goed! Je wil wel 200 euro (100 voor de keurig en 100 voor schokbrekers) uitgeven aan een sticker met zeer beperkt nut maar geen 200 euro om veiliger en beter met je caravan om te kunnen gaan. Dat laatste kan je namelijk leren op een van onze cursussen. Bedankt Ed voor het inkoppertje 😉
Roger antwoordt op 7 augustus 2008:
Wat voor zin heeft een 100 sticker als je bijne nergens meer op de duitse autobanen mag voorsteken?
Ikzelf rijdt steeds 95 km/uur cruise control. Nog nooit tegengehouden voor overdreven snelheid, wel voor het inhalen. 75 Euro
marvin antwoordt op 7 augustus 2008:
Het gaat me er niet om dat we zo heel hard kunnen maar dat we geen 100 zouden mogen omdat we geen schokdempers hebben.
Er liggen michelin energy banden onder.
Load index weet ik niet preries uit mijn hoofd maar is ruim meer dan 750kg .Het max gewicht van de aanhanger.
Leeg is die 220kg.
Dan heb je toch nog een flinke marge over.
En je krijgt het echt niet aan het slingeren met 130 of meer.
marvin antwoordt op 7 augustus 2008:
Dus ik vind het raar dat een wij geen tuv 100 sticker zouden mogen ,terwijl het op hogere snelheden stabieler blijft dan een caravan.
ROB antwoordt op 8 augustus 2008:
Ik ben met mn munsterland uit '82 3 jaar op rij naar italie geweest. deze had ook een zgn torsie vering.
doordat ik met mn auto niet al te veel trekkracht had, moest ik wel gang maken op afdalingen om snelheid te houden voor de volgende klim. bij die afdalingen werd (soms) een snelheid gehaald van 130 km/u (geen bekeuringen gehad)
De caravan hield zich prima !! alleen is onderweg de disselbak kapotgewaaid..........
voor de wegligging is mijn inziens geen extra veermontage nodig. deze vorm van afveren is perfect !
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 9 augustus 2008:
ROB: bedenk je wel dat je met jouw rijgedrag door het oog van de naald bent gekropen?
"gang maken op afdalingen om snelheid te houden voor de volgende klim. bij die afdalingen werd (soms) een snelheid gehaald van 130 km/u".
Juist bij het naar beneden rijden is de kans op slingeren het grootst en is een snelheid van meer dan 80 km/u echt onverstandig!
Lex M antwoordt op 9 augustus 2008:
Ongelooflijk onverantwoordelijk met 130 km/u helling af :-(
Menno, ik kom steeds dichterbij je. Er zijn (te)veel onverantwoordelijken. Toch maar voorstander worden van 80 km/u als maximum?
Petr@ antwoordt op 9 augustus 2008:
Ik lees aardige snelheden... 130 km met een caravan van 26 jaar oud... Ben benieuwd naar het type en bouwjaar van het trekkend voertuig...
Soms vraag ik me af of mensen wel goed op de snelheidsmeter kijken 😉
Jerry antwoordt op 9 augustus 2008:
Lex ik ben een voorstander van 90 of 100 km per uur met de aanhangwagen maar soms zie ik mensen rijden die me wel heel erg aan het tweifelen brengen.
Voor die mensen zou ik zeggen slijp die trekhaak er direct af.
Ik betrap me er zelf wel eens op dat ik te hard rijd met de caravan, bij het wegrijden na de tolpoort bijvoorbeeld.
Dan zit ik zo op de 120(oeps) en zak ik weer af naar 100 a 110.
Helling op haal ik de 120 ook wel eens als ik aan het inhalen ben maar helling af vind ik 90 a 100 echt hard genoeg.
Vaart maken op een afdaling om de volgende helling op te komen, koop dan een auto met een zwaardere motor of een lichtere caravan.
Juist helling af word de combinatie instabiel en onderaan de afdaling kom je vaak in een dal waar de wind soms raar hard en vooral onverwachts doorheen komt.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.