Wim H vraagt op 5 augustus 2008:
Wat is wijsheid?
Het laten wegen van de caravan losgekoppeld of aangekoppeld en dat de auto zelf niet op de weegbrug staat?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 5 augustus 2008:
Aangekoppeld wegen en zodoende de asdruk bepalen. Dat doet de Politie ook. Later kan je zelf de kogeldruk wel bepalen als je die ook nog wil weten.
Ger antwoordt op 7 augustus 2008:
Op de weegbrug:
Aangekoppeld, met alles en iedereen in de auto, wegen. Alles en iedereen in de auto omdat ook wij, de passagiers "lading" in de zin van de wet zijn. Vervolgens alleen de caravan wegen. Dan heb je drie gewichten namelijk:
* Totale massa van de combinatie (gewogen)
* Totale massa van de caravan (gewogen)
* Totale massa trekkend voertuig (uitrekenen)
Met deze drie gewichten is de vakantieganger al meer dan voldoende financiele- en praktische ellende te bezorgen in de vorm van bonnen en het uit- of omladen.
Voor het wegen per as dient gebruik gemaakt te worden van weegplaten (hoge correctie ivm onnauwkeurigheid) of een specifieke weegbrug voor assen. (Is een rechterlijke uitspraak van?)
Vwb de kogeldruk wordt slechts nagegaan of de kogeldruk neerwaarts gericht is, bij een negatieve koppelingdruk volgt verbaal.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.