Ger vraagt op 17 augustus 2008:
Veelvuldig worden op deze site vragen gesteld over het meenemen van fietsen. Daarbij meestal de discussie of de fietsen nu in de caravan moeten, of juist op de dissel. Nee zegt dan iemand, achter op de caravan. De oplossing is nog steeds op of in de auto.
Ik ben in het bezit van een fietsdaklift waarbij de fietsen plat op de auto liggen. In 2001 voor het bedrag van 229,= echte nederlandse guldens aangeschaft bij de Praxis.
Producent van de fietsdaklift is Meyster SpA, Via F. Santi 5, Cavriago / Italie. Importeur destijds was de firma Dresco in Wychen.
Het is maar een tip, maar wel een tip waarbij de fietsen veilig en eenvoudig mee op vakantie kunnen zonder dat het tenkoste gaat van het laadvermogen of de wegligging van de caravan. Doe er Uw voordeel mee.
John antwoordt op 17 augustus 2008:
Wat weegt deze constructie plus fietsen? Veel autos kunnen niet hoger als 75kg daklast
Ger antwoordt op 17 augustus 2008:
De fietsdaklift zelf, op de gok, een kleine 10 kilo. Beetje fiets weegt 20 ?? De lift kan twee volwassen fietsen aan (en ik leg er nog een kinderfiets bovenop) dus, even tellen 10 + 20 + 20 + een beetje = kleine 60 kilo op het dak.
Opbrengen en afhalen van de fietsen is geen probleem, dat lukt elke vrouw/man.
Pat antwoordt op 17 augustus 2008:
Drie fietsen boven op mijn autodak?
Wordt wel een hoge constructie op mijn MPV.
Pat antwoordt op 17 augustus 2008:
Vergat ik nog te vermelden.
Auto is 1,75 hoog.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 17 augustus 2008:
Achterop de auto? zie:
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/fietsen.php
fred antwoordt op 17 augustus 2008:
ger,
heb je er een foto van?
joep antwoordt op 17 augustus 2008:
Ik heb vouwfietsen en die gaan voor in de caravan onder het vast bed ideaal.
Ik heb een dak koffer op de auto met de complete voor tent met luifel er in.
Dit vind ik fijn, omdat ik als het slecht weer word de tent al vast af kan breken en op kan bergen voor dat wij vertrekken, en kan eventueel nog de luifel aan de caravan zetten. En zonder mij druk te maken dat de tent in de weg ligt. wond die is al op geruimd ergens waar ik niet meer hoef te zijn.
Ger antwoordt op 18 augustus 2008:
Ik heb er een foto van, gemonteerd (en beladen) op de auto.
(maar hoe plak is dat op deze site? Mogelijk dat de beheerders een postadres hebben waar ik de foto naartoe kan sturen?)
De werking is erg simpel. Je hebt nodig een passende imperial voor op de auto, ook bekend als de allesdrager. Op elke drager wordt een rail gemonteerd waarin het eigenlijke fietsenrek komt te hangen. Als het fietsenrek hangt, dan steunt hij op de portieren van de auto en kun je de fietsen laden (Geeft geen schade). De fietsen worden gezekerd door riemen om de wielen en een klem aan het frame van de fiets, nabij het zadel (Deze lading is dan meer dan voldoende gezekerd).
Indien beladen schuif je het rek middels handkracht het dak van de auto op. Het fietsenrek valt in een vergrendeling (veiligheid 1) en moet nog extra worden gezekerd door hem aan elke rail vast de draaien (veiligheid 2)
- Het geheel zal (maximaal) 60 centimeter hoog zijn.
- Geen windgeruis (althans op mijn auto)
- Geen gerammel, het hele zaakje ligt muurvast.
Behalve het gemak is er (althans voor mij) nog een voordeel. Ik mis een hoop gewicht in/aan de caravan. Ik mag 1400 kg met mijn auto trekken en de caravan mag max 1400 zijn. Ik heb gewogen en zat met de beladen caravan dicht tegen die 1400 kg aan.
Om een 100-80 verhouding te krijgen was het dus zaak dat ik de auto meer ging beladen want de max massa van de auto is 1900 kg. Met de voortent, luifel, uitbouw van de voortent en het bijbehorende buizenwerk in de kofferbak en de fietsen op het dak is het eenvoudig om de 100-80 verhouding te halen. Ergo, auto zwaarder, caravan lichter = weer wat veiliger onderweg.
Ik ben inmiddels aan het mailen met de vroegere importeur met de vraag of ze hem nog importeren of kunnen aangeven wie tegenwoordig de verkoop van de fietsdaklift heeft. Zodra ik meer info heb zal ik het plaatsen.
En tot slot, gaat nergens over maar toch, met fietsen op het dak en de caravan achter de auto neemt mijn diesel 9 liter/100 km. Zonder fietsen op het dak neemt de diesel tenminste 12 ltr/100 km. Dus kennelijk werkt het geheel nog een beetje als spoiler ook.
damster antwoordt op 18 augustus 2008:
De oplossing !!!! Huur toch je fiets..... ter plekke... geen extra brandstof, geen extra gewicht, geen dakdrager of hoe dat ook heet, geen gehannes met op of afhalen. En je kunt ook nog kiezen welk model je wilt....
adje antwoordt op 18 augustus 2008:
Heeft iemand wel eens 2 electrische fietsen meegenomen met de caravan. Zo ja hoe heeft men die dan vervoerd.
Of heeft iemand een idee hoe deze fietsen [ ong. 55kg samen ] mee genomen kunnen worden op vacantie.
Lex M antwoordt op 18 augustus 2008:
Nooit meegenomen.
Enige reële opties: op autodak of in de caravan.
Bob antwoordt op 18 augustus 2008:
Stap af van je principe dat een auto een statusobject is. Dat ding moet functioneel zijn en je van A naar B brengen met wat je in A hebt en in B nodig denkt te hebben. Wil je fietsen meenemen en een caravan dan moet je een auto hebben die het aan kan. Bijvoorbeeld een lichte caravan en als auto een Peugeot Partner resp. Citroen Berlingo. Fiat Dolbo gaat ook uitstekend. Kortom een auto van het type muilezel. De fietsen kunnen in de auto. Zo gaan wij al jaren op vakantie en het gaat uitstekend.
mvg
Bob
Bob antwoordt op 18 augustus 2008:
Dit is een testje voor het plaatsen van een foto. Gaat het dan volgt later tekst en uitleg.
MvO antwoordt op 18 augustus 2008:
@Ger,
Begrijp ik het goed dat je met fietsen op het dak en caravan erachter 3 liter per 100km bespaart ten opzichte van zonder fietsen maar met caravan???
Lex M antwoordt op 18 augustus 2008:
@Bob: prima analyse en conclusie ! 😉
Petr@ antwoordt op 18 augustus 2008:
@Bob
Sorry.... Auto is geen statussymbool.... Tja.... Daar heb je gelijk in.... Toch val ik niet voor een auto type muilezel.... Ben zelf prachtig, dus de auto moet het ook zijn! Zo passen wij bij elkaar.... Over bij elkaar passen gesproken... Ook mijn hond is geen type muilezel.... Stamboompje, net zoals de auto...
peter antwoordt op 18 augustus 2008:
---En tot slot, gaat nergens over maar toch, met fietsen op het dak en de caravan achter de auto neemt mijn diesel 9 liter/100 km. Zonder fietsen op het dak neemt de diesel tenminste 12 ltr/100 km. Dus kennelijk werkt het geheel nog een beetje als spoiler ook.---
Zelfde route, zelfde tegenwind, zelfde snelheid, kortom zelfde omstandigheden????????
Wat voor een combinatie rijd je? Dit is echt uniek, hiermee moet je naar beide dealers gaan en je flink laten betalen, wat een marketing. Maar het blijft ongeloofwaardig
John antwoordt op 18 augustus 2008:
Ach ja Petra, zolang je het zelf gelooft.............
Petr@ antwoordt op 18 augustus 2008:
@John
Ik begrijp dat jij weet wat ik geloof....
Op zijn zachts gezegd... bijzonder...
bleekie antwoordt op 18 augustus 2008:
Ger,
Helaas is er bij de importeur niets meer van de dakdrager te vinden. De site van de firma Meyster SpA in Cavriago geef een 403. Meyster.cz waar ook naarverwezen wordt produceert iets heel anders. Gaarne foto's. Het zou kunnen dat lucht die over de auto stroomt zo verstoort wordt waardoor de luchtweerstand van de caravan lager is
Ger antwoordt op 18 augustus 2008:
@Peter: Combinatie is een Astra stw 1,7 CDTI (100 PK) met een Hobby 495 UK.
Weersomstandigheden waren nagenoeg gelijk met dat verschil dat de auto ONbeladen was, de caravan was wel beladen. Toen nam hij dus meer diesel als op de heen en terugreis naar de vakantiebestemming waarbij de auto toen WEL beladen/afgeladen was. Tevens was de bandenspanning van de onbeladen auto lager (2,1) ten opzichte van de ritten van en naar de vakantiebestemming (2,9) Verbruikscijfer was alle keren terwijl op de cruisecontrol werd gereden met 2500 t/min en uitgeschakelde airco.
Het item ging trouwens niet over het dieselverbruik maar over dat geweldige fietsenrek dat ik slechts aan een ieder aan wilde bevelen.
Ger antwoordt op 18 augustus 2008:
Ik ga er zorg voor dragen dat een copy van de folder naar de het adres zoals vermeld op deze site gezonden zal worden, daar staan ook foto's bij en kan dan door de webmaster op de site gezet worden. Ik heb niet de software en machinerie om de foto in te scannen en op deze site te plaatsen.
Jos antwoordt op 18 augustus 2008:
Ger, aandelen in dit ding???
Niet te hard aandringen, laat iedereen zijn keus maken.
Dat jij er tevreden over bent, wil niet zeggen dat dit aan iedereen opgdrongen moet worden.
Maar we houden de topic wel aan top van het vragenlijstje hoor.
trouwens, ongeloofelijk verhaal met het verschil in brandstofverbruik.
Bob antwoordt op 18 augustus 2008:
@Petr@
Prachtig natuurlijk een auto en hond met stamboom. Zelf ben je ook prachtig. Ik zal altijd omkijken als iets moois voorbij komt. Maar beloof me dat je niet ga mekkeren als je de fietsen niet mee kan nemen.
mvg
Bob
Petr@ antwoordt op 18 augustus 2008:
@Bob
Ik `mekker` niet over het meenemen van fietsen. Fiets wordt vervoerd op het dak van de auto.
Bert S antwoordt op 18 augustus 2008:
Ger, het is toch wel een goede optie.
Als er geen andere opties mogelijk zijn, is het ideaal om een fiets plat op het dak te kunnen vervoeren!
Bleekie antwoordt op 19 augustus 2008:
Deze link geeft een fiets lift die op dit moment te koop is. http://shop.aubu.de/catalog/index.php/cPath/1875?AUBU=02d12de145b7eebae8a18821b49fe1c7 halverwege is hij te zien. Of kijk bij Altera zelf http://www.atera.de/en/30_Products/10_Car-Van/10_Roof/Bike-Carriers/Bike-Lift.php
Ger antwoordt op 19 augustus 2008:
Ik heb even op de linkjes gekeken maar daar staan de fietsen rechtop. Bij die van mij liggen ze plat op de auto. Enuh...NEE, ik heb geen aandelen in dat ding.
Bert S antwoordt op 19 augustus 2008:
Dragers waarmee fietsen recht op het dak staan zijn er genoeg.
Plat is juist voor mij althans een groot voordeel, want het dak van mijn auto is al 2,00 - 2,20 meter.
Een drager achterop de caravan, schijnt het rijgedrag te beinvloeden, al vraag ik mij af of een fiets van 15 kilo zoveel invloed heeft, temeer daar mijn auto een goede caravantrekker is. Of ik de fiets in de auto kwijt kan moet ik nog uitzoeken. In de caravan is nog een optie.
Rob antwoordt op 19 augustus 2008:
Goede caravantrekker of niet, gewicht achterop moet met extra kogeldruk gecompenseerd worden. Hierdoor komt veel belading op de uiteinden vd caravan wat slingeren vergroot.
Ronny antwoordt op 19 augustus 2008:
Al eens gedacht om de fietsen te bevestigen op een fietsdrager op het kofferdeksel van de auto? Geeft geen nadelige gevolgen voor de stabiliteit van de caravan, geen extra kogeldruk en ze worden volledig uit de wind gezet door de auto. Ikzelf plaats de fietsen in de auto (VW Caddy) daar we slecht met 2 reizen, maar indien er meer personen mee zouden gaan zet ik de fietsen achter op de auto.
janka antwoordt op 20 augustus 2008:
Dat klopt niet helemaal. Proeven in windtunnels hebben laten zien dat ook spullen (fietsen) achterop de auto van invloed zijn op luchtweerstand. (dwarrelingen)
Bert antwoordt op 21 augustus 2008:
@Ronnie. Is een optie soms. Dit verhoogt niet de kogeldruk maar vormt wel een belasting voor de achteras van de auto, net als de kogeldruk natuurlijk.
couplos antwoordt op 23 augustus 2008:
kleine voetnoot wat het bevestigen van een fiets achteraan de caravan : niet allen de kogeldruk vermindert (wat overigens wel te compenseren is), maar vooral komt de windvang van die opstelling de kogeldruk ten nadele, hoe hoger de snelheid hoe minder kogeldruk, wat niet te kompenseren is. het is ook niet totaal ondenkbeeldig dat bij sommige opstellingen : meerdere fietsen, hoge snelheid en tegenwind, de kogeldruk nagenoeg kan wegvallen !
Peter antwoordt op 23 augustus 2008:
Wat zou nu het verschil maken van 2 fietsen achterop de caravan gemonteerd op een rek op dezelfde hoogte als de zitbank of 2 fietsen in de caravan achteraan op de zithoek ???
Wat wel verschil maakt is de lengte van de caravan,daar ben ik van overtuigd en alles staat en valt met de belading.
Neem gerust de fietsen mee ,goed voor de gezondheid maar laat voor 1 keer die zak van 50kg piepers eens thuis !!!!!!
"Rob antwoordt op 23 augustus 2008:
""Wat zou nu het verschil maken van 2 fietsen achterop de caravan gemonteerd op een rek op dezelfde hoogte als de zitbank of 2 fietsen in de caravan achteraan op de zithoek ??? ""
Scheelt toch weer een halve meter dichter biij de as. Minder last van wervelingen wat de luchtweerstand weer ten goede komt.
Toch wel verschil!!
Ook hier weer een paar opmerkinge over het compenseren van kogeldruk. Men verplaatst steeds meer gewicht naar voor- en achterkant v.d. caravan wat instabiliteit inhoud. Caravan gaat eerder slingeren hierdoor en is moeilijker te corrigeren
antwoordt op 23 augustus 2008:
Couplos Schrijft:"kleine voetnoot wat het bevestigen van een fiets achteraan de caravan : niet allen de kogeldruk vermindert (wat overigens wel te compenseren is), maar vooral komt de windvang van die opstelling de kogeldruk ten nadele, hoe hoger de snelheid hoe minder kogeldruk, wat niet te kompenseren is. het is ook niet totaal ondenkbeeldig dat bij sommige opstellingen : meerdere fietsen, hoge snelheid en tegenwind, de kogeldruk nagenoeg kan wegvallen !"
»
Hier heb ik toch wel een kleine uitleg nodig hoor.
Windvang van fiets achterop die uit de wind hangt en zorgt dat de kogeldruk wegvalt bij hoge snelheid. 't Moet niet veel gekker worden.
Rob antwoordt op 23 augustus 2008:
Roel: Klopt. De stroomlijn van de caravan is optimaal, ZONDER een fietsdrager op de achterkant. Door zo'n drager ontstaan er wervelingen die de caravan kunnen afremmen en/of wat naar beneden trekken.
Veel gedacht dat achter de caravan alles wel "uit de wind hangt".
Niet dus.
antwoordt op 23 augustus 2008:
Alle geheid op een stokkie nu hoor, maar een fietsendrager die door wervelingen de caravantrekker naar beneden trekt, nee, dat gaat mij te ver. Er zijn bij mijn fietsenrek wel eens handoeken aan blijven hangen (vergeten). Deze hingen na 300km nog gewoon zonder knijpers eraan.
Een andere keer ben ik het voortentkleed vergeten die ik daar los op heb gelegd, zelfde verhaal.
Dat er wervelingen achter de caravan ontstaan is waar maar deze zogenaamde 'vuile wind' is pas merkbaar wanneer je enige meters erachter rijdt, probeer maar eens op de motor achter een caravan te rijden.
Hans antwoordt op 24 augustus 2008:
Jawel Roel, geloof en word heilig.
Uit de wind hangen bestaat gewoon niet. Waarom hing je handdoek er nog? Omdat de luchtstroom over het dak naar beneden valt achter de caravan.
Hier word deze verstoort door je rek en verslechterd de stroomlijn.
Rob antwoordt op 24 augustus 2008:
Nou denk ik ook niet dat alleen de luchtstroom die achter de caravan valt de caravan naar beneden zal trekken.
De kogeldruk verminderd onder het rijden toch al door de druk die op de boven voorkant v.d. caravan komt. Deze "duwt" als het ware de caravan iets achterover. Dit effect zal bij een kortere caravan groter zijn dan bij een wat langere. Naar mate de snelheid toeneemt is de druk groter, zo ook bij tegenwind.
Maar dat alles op of aan de caravan de luchtstroom in principe nadelig beïnvloed, lijkt me duidelijk.
antwoordt op 24 augustus 2008:
Aërodynamisch valt de caravan te bezien als een vlakke plaat die rechtop dwars op de rijrichting wordt voortbewogen. Het frontale oppervlak.
De dikte van de plaat maakt daarbij niet uit en kan je zien als de lengte van de caravan. De grootste wervelingen treden op bij de randen van dit frontale oppervlak en verstoren een strakke luchtgeleiding om de randen van dit vlak.
Rondt je deze randen netjes glad af met een straal van bijv. 20 cm ben je een goed deel van de wervelingen kwijt en daarmee ook weerstand. De lucht kan langs deze afrondingen makkelijker en sneller achter het frontaal oppervlak komen waar een onderdruk heerst.
De luchtweerstand kan worden vertaald als een luchtdrukverschil tussen voor en achterzijde van het frontaal oppervlak en de moeite waarmee dit drukverschil wordt opgeheven.
Uit onderzoek bleek dat een 1:6 kegel de minste luchtweerstand heeft.
Stel je de voorkant van de caravan voor als een platte schijf van een meter doorsnee die naar achteren uitloopt in een punt van 6 meter. De voorzijde van die platte schijf voorzien van een bolvorm had relatief weinig effect.
Ditzelfde gaat op voor onze caravans. In het midden van de achterwand gebeurt er weinig, je kan daar een kaars laten branden met 100 km/uur, bij wijze van spreken, dus ook een handdoek laten hangen.
Een goede(race)fietser haalt zonder hulpmiddelen en de juiste vertraging op zijn fiets probleemloos 180km/uur.
Hij rijdt dan achter de hierboven voorgestelde plaat ‘uit de wind’.
Uit de wind rijden kan eveneens wanneer je dicht op een vrachtauto rijdt. (In die kegel van 1:6)
Al eens afgevraagd waarom de reklame achterop de streekbus in de herfst vaak zo slecht leesbaar is? Waarom de bestelbusjes zo smerig zwart zijn aan de achterkant.
Waarom er een ruitenwisser op auto’s zit met rechte achterkant?
Die worden zo smerig omdat er achter het voertuig een vacuüm wordt getrokken waardoor van alle kanten lucht komt toestromen, ook van onder het voertuig vandaan die deze viezigheid op de achterkant doet neerslaan.
Geloven in heiligheid doe ik niet. Alleen in feiten. 😉
Jos antwoordt op 24 augustus 2008:
HEEEEEEEEEEEE Roel:
Quote:
Ditzelfde gaat op voor onze caravans. In het midden van de achterwand gebeurt er weinig, je kan daar een kaars laten branden met 100 km/uur, bij wijze van spreken, dus ook een handdoek laten hangen.
Die worden zo smerig omdat er achter het voertuig een vacuüm wordt getrokken waardoor van alle kanten lucht komt toestromen, ook van onder het voertuig vandaan die deze viezigheid op de achterkant doet neerslaan.
Tegenstrijdigheid in je eigen verhaal.
Heb je nu wel luchtstroming aan de achterkant of niet???
JA, en alles wat je er aan hangt wat de ideale luchtstroom verstoort, werkt nadelig
antwoordt op 24 augustus 2008:
HAAAAAAAAAAAAAAAAAA Jos
NEEN, achter de conventionele caravan heerst geen ideale luchtstroom.
De achterzijde van een T@B benadert de ideale caravanvorm. Wanneer hier een fietsenrek aan zou worden gehangen heb je helemaal gelijk.
Jos antwoordt op 24 augustus 2008:
Roel,
Beide voertuigen die je aanhaalt (stationcar en caravan) zijn recht van achter. Waarom heeft de een er wel last van en de ander niet?? Vreemd verhaal.
Denk je nu werkelijk dat ontwerpers van caravans geen rekening houden met de luchtstroom? waarom zijn bijna alle caravans van achter identiek gevormd, achterlichten daargelaten? Omdat dit de meest ideale vorm is die de vormgeving toelaat. Tenslotte moet er in geleeft worden en kunnen ze hier geen consessies aan doen zonder ruimte (hoogte) te verliezen. Ideaal heb ik deze luchtstroom ook nooit genoemd, maar wel qua vormgeving is dit het meest ideale. Ga je deze verstoren d.m.v. rekken e.d dan wijkt het af ten nadele.
antwoordt op 24 augustus 2008:
Jos schrijft:” Heb je nu wel luchtstroming aan de achterkant of niet??? JA, en alles wat je er aan hangt wat de ideale luchtstroom verstoort, werkt nadelig”………
»
In een volgende post schrijf je: “Ideaal heb ik deze luchtstroom ook nooit genoemd, maar wel qua vormgeving is dit het meest ideale”
Wanneer je zelf niet meer weet wat je schrijft houdt alle redenatie snel op.
Neemt niet weg dat de caravan een aërodynamisch onding is.
Het is en blijft een woondoos op wielen met alle voor en nadelen.
En neen, de ontwerpers houden weinig rekening met de luchtstroom/vormgeving. In zoverre, in details doet men de uiterste best qua afrondingen en schuine voorzijdes. Maar ze weten ook donders goed dat er geen eer te behalen valt aan de achterzijde. Hier zal de ingreep t.o.v. de bewoonbaarheid van een te grote invloed zijn. Neem hierbij de T@b als uitgangspunt. Nogmaals het blijft een grote woondoos.
Maar als je vindt dat het allemaal niet waar is, mij best hoor, ik laat er mijn fietsenrek niet voor thuis en wentel mij in de wetenschap dat het mij aërodynamisch aan me r33t roest.
Aan een oeverloze discussie met alleen maar muggenzifterij heb ik een broertje dood. Zijn er nog inhoudelijke feitelijkheden toe te voegen houd ik mij onverminderd aanbevolen.
Tabee. 😉
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!