Fred vraagt op 20 augustus 2008:
In onze recent aangekocht caravan staat een accu met lader in de disselbak
nu vraag ik mij af welke voordelen dat heeft om een accu bij je te hebben
volgens mij is een accu na een paar dagen ook leeg en kun je dus niet stroomloos kamperen
of wordt de auto accu minder belast omdat je bv de caravan koelkast e.d.op accu gebruik kan zetten
en moet de accu in winter seizoen uit de caravan om zo nu en dan op te laden??
hoor het graag
Bob antwoordt op 20 augustus 2008:
Hallo Fred,
De schakeling in de caravan moet zodanig zijn dat de accu door de autodynamo wordt opgeladen tijdens het rijden. Het beste is dat dit pas gebeurd als de motor draait.
Je kunt de koelkast tijdens een korte pauze (koffie en/of sanitaire stop) onderweg op de accu laten doordraaien. Let op dat dit niet te lang gebeurd want de koelkast neemt flink wat stroom.
Zonder de koelkast in te schakelen kan je natuurlijk stroomloos kamperen, alleen een paar lampjes neemt niet zoveel. Afhankelijk van de capaciteit van de accu, de tijdsduur en de hoeveelheid lampen 2 tot 5 dagen.
Het is aan te bevelen om de accu voor de winter uit de caravan te halen en thuis van tijd tot tijd even op te laden.
mvg
Bob
Lex M antwoordt op 20 augustus 2008:
Als je van plan bent altijd stroom te nemen op een kamp, is de accu overbodig. Dat is ook het geval als je af en toe stroomloos staat. In dat geval kan de autoaccu wel stroom leveren voor een paar lampjes en een waterpompje.
Jan antwoordt op 20 augustus 2008:
Ik haal de accu voor de winter uit de caravanstalling mee naar huis. Elke maand gaat de accu een paar dagen aan de lader. Ik heb een lader van het druppelladende type omdat dat beter is voor de duurzaamheid van de accu.
Tussen onze vakanties in het kampeerseizoen laat ik de accu wel in de caravan achter omdat er meestal niet langer dan 3 maanden tussen zit en daar moet ie maar tegen kunnen.
Wij zetten overigens de koelkast tijdens het rijden uit omdat deze veel stroom vraagt en zeker met een paar bevroren koelelementen de inhoud de reis ook wel overleeft.
Een vraagje van mij; wordt door een accu in de disselbak met lader de kogeldruk niet te hoog? Of heb je dat allang gecontroleerd 😉
fred antwoordt op 20 augustus 2008:
ik heb de kogeldruk wel gecontroleerd met de rode meter en zou ca 50kg zijn
maar of dat klopt??
caravan is nl net op te tillen bij dissel
overigens mag mijn auto 80kg kogeldruk hebben
met hulpveren ligt de caravan stabiel achter de auto
denk dat ik de accu er dan ook maar uithaal
Wel zet ik de koelkast onderweg altijd op de accu stand
geen last gehad
wel haal ik de stekker uit de auto bij lange rustpauze>1uur
Lex M antwoordt op 20 augustus 2008:
Als je hem er uit haalt, moet je eerst controleren of de voeding niet vereist dat er een accu in het circuit opgenomen is. Ik heb zo'n (oude) voeding.
Andreas antwoordt op 20 augustus 2008:
@Fred: Als het je gaat om de accu te sparen lijkt het me simpeler dat je de koelkast even in de 0-stand zet. Minder omslachtig. Overigens is de accu niet zo gauw leeggetrokken hoor door je koelkast. 1 uurtje is geen enkel probleem.
fred antwoordt op 20 augustus 2008:
de caravan is van 2003
neem aan dat de accu dan een extra is
als ik het mij goed herinner heeft de vorige eigenaar deze achteraf in laten bouwen
@lex:
is natuurlijk ook een optie
heb dit nog overgenomen toe wij een combicamp hadden met keuken om de stekker eruit te trekken
Bob antwoordt op 20 augustus 2008:
Ik heb een dingetje vergeten. Als het geen gel-accu is maar een accu met doppen dan regelmatig de hoogte van de vloeistof controleren. Is er te weinig vloeistof dan bijvullen met gedistilleerd water. Het grote voordeel van deze accu's is dat je met een zuurweger de exacte toestand resp. conditie van de cellen kunt controleren. Nadeel is natuurlijk het risico dat er zuur uit de accu lekt. Daarom altijd in een plastic bak zetten.
mvg
Bob
Bert antwoordt op 21 augustus 2008:
De vraag of een caravanaccu nut heeft is heel persoonlijk. Sta je altijd op een camping met stroomvoorziening dan niet. Lijkt me duidelijk. Wil je enige onafhankelijkheid, ik heb deze zomer in CH en I op twee campings gebivakkeerd die helemaal geen stroomaansluiting hadden, dan is het handig als je koelkast op gas werkt en je binnenboordgedoe allemaal op 12V. Ik heb 3 weken lang ook m'n laptop op peil gehouden via m'n accu en zonnepanelen en m'n bier koel en klonten bevroren met twee 5-kilo gasflesjes. Eén keer in de wolken (zo hoog zat ik, dus is het geen mist) vroeg ik teveel van m'n boordaccu van ca. 100 Ah. Alle accu's van telefoons, MP3-spelers, laptops, radio met 4*40W vermogen deden het perfect (waren opgeladen), maar piiiiiep, onder de 10,2V en dus exit.... Haha, vroeg naar bed dus.
Ja, in mijn Kip zit een Centraal Energy Regelsysteem. Een druppellader via 230 en een booster vanaf m'n autoaccu. Zonnepanelen? Ja, maar niet via het CERSysteem, maar via een aparte regelaar. Kortom, met accu etc.vergt het wel meer 'aandacht'. Wil je vrijheid, onafhankelijkheid? dan kan een boordaccu uitkomst bieden.
Kan het ook simpel zonder cers enzo? Natuurlijk. De boordaccu is dan een reserve voor een paar dagen respijt. Opladen doe je via een goedkopere simpele lader thuis of je regelt iets via je autoaccu...
Ger antwoordt op 21 augustus 2008:
Bij veel caravanbranden is de oorzaak: de accu van de mover. Bij het stallen van de caravan verdient het de aanbeveling dat de accu uit de caravan is gehaald.
fred antwoordt op 21 augustus 2008:
ik heb even gekeken en het is een
calcium 105amp accu
met ctrek druppel/boost lader
moet alleen nog even kijken hoe los te halen
heb er niet zoveel verstand van!
Lex M antwoordt op 21 augustus 2008:
Prima ladertje.
Welk model?
Fred antwoordt op 21 augustus 2008:
Model Betweter
Lex M antwoordt op 21 augustus 2008:
Kijk aan, we hebben een humorist in ons midden.
Wel een armoedige :-(
fred antwoordt op 21 augustus 2008:
@lex
type is multi xs 7000
Lex M antwoordt op 21 augustus 2008:
Dat is een beste:
http://www.onderhoudslader.nl/productenv.php?id=42362
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 21 augustus 2008:
Ik lees over die laders ook negatieve berichten.... Met name voor gel en AGN accu's is die niet geschikt, omdat de lading onvoldoende is.
Lex M antwoordt op 21 augustus 2008:
Vertel. Ik heb een gel-accu.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 21 augustus 2008:
In het Duitse blad "Camping, cars & Caravans" lees ik naar aanleiding van een test een ingezonden brief van de produktmager van Exide Technologies (vrij vertaald):
"het CTEK laadapparaat is door Exide niet vrijgegeven voor VRLA-accu's omdat het niet aan de laadspecificaties voldoet voor gel en agm accu's. De accu wordt onvoldoende geladen. Pas na >50 volledige cycli van laden merkt men dit en dat kan zorgen voor een voortijdige uitval van de accu."
Ik heb zelf ook een XS 7000 en gebruik die niet meer. Accu 'boeren' raden het gebruik daarvan af en vinden de Kip Cers beter laden.
fred antwoordt op 21 augustus 2008:
menno:
ik heb geloof ik een vmf calcium 105amp accu
heb van iemand gehoord dat deze 4-6 maanden stil kunnen staan zonder op te laden-zonder dat dit tot schade lijdt
klopt dat?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 21 augustus 2008:
Daar durf ik geen absoluut JA of NEE op te zeggen.
Als de accu vol weggezet wordt en redelijk op spanning blijft (pakweg >11,8 V) dan zal de schade wel meevallen.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.