Caravantrekker.nl

Omslagpuntberekening

JTomassen vraagt op 2 september 2008:

Is het mogelijk op uw site ergens een rekenmodule op te nemen (of een link naar een andere site) voor het berekenen van het omslagpunt voor rijden op diesel of benzine? Bij het zoeken naar een geschikte trekauto kan het wellicht helpen bij de keus tussen diesel of benzine.
Of weet iemand een goed werkende site?
PS: de site autobelastingen heeft dit maar vult (automatisch) verkeerde belastingtarieven in (terwijl de gewone tabellen wel correct zijn).
Hartelijk dank
JT

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Tino2L antwoordt op 2 september 2008:

een diesel zal meestal veel beter een caravan trekken.
koppelvermogen is beduidend hoger.
dan is de keuze van auto ook nog van belang.
zuinig of niet zuinig in verbruik.
volgens mij was het iets van 20000km p jr.
arno


Rob antwoordt op 2 september 2008:

Het omslagpunt ligt sterk uiteen tegenwoordig. De zogenaamde eco-modellen die ieder merk tegenwoordig heeft zijn een behoorlijk stuk zuiniger dan de normale benzine auto's.
Het is van belang om per model dit te berekenen zoals gevraagd, grofweg schatten is niet meer te doen.


Alfons Pel antwoordt op 2 september 2008:

Ook scheelt het ivm de aanschafprijs of je nieuw koopt of gebruikt.
Bij een nieuwe diesel schrijf je meer af.Hij kost immers meer.
Koop je nieuw dan is ook de gebruiksduur een belangrijk punt.
Na bijv.10 jaar is het verschil in afschrijving minder voelbaar.
Koop je nieuw dan zal je met diesel al gauw 30.000 moeten rijden om het omslagpunt te benaderen.

Vraagje JT:
Hoeveel kms. denk je te rijden p/jr.en gaat het om nieuw of gebruikt?



Karel antwoordt op 2 september 2008:

Op de site www.directlease.nl kun je alle gangbare merken/modellen met elkaar vergelijken.
Gewoon jaarkilometrage en brandstofsoort invullen en je krijgt een maandbedrag.
Dit moet een aardige indicatie geven denk ik.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 2 september 2008:

Een 'standaard' omslagpuntberekeningsprogramma nemen we niet op maar misschien wel een kilometer kostprijs per model (op basis van een aantal standaard waarden). Waarom niet? Omdat de basisvraagstelling m.i. onjuist is. Je bent namelijk op zoek naar een goede caravantrekker voor een geschikte prijs (en kilometerprijs). Het kan best zo zijn dat je dan (bijvoorbeeld) beter een Volvo V50 op diesel kan kopen dan een V70 op benzine ook al rijdt je 'te weinig' kilometer om een diesel te rechtvaardigen.
Mijn advies is om eerst de auto te zoeken die aan je wensen voldoet en dan gewoon (globaal) uit te rekenen wat die auto je gaat kosten per jaar (wegenbelasting + kosten brandstof, verzekering en een percentage voor afschrijving). Mocht dan de diesel bijvoorbeeld een paar honderd euro per jaar duurder te zijn dan moet je dat in je afweging meenemen ook in relatie tot de totale kosten.


John antwoordt op 2 september 2008:

Voorbeeld: Passat TDI tegen een 1.8 benzine. Omslagpunt bij 19.000km
Passat TDI tegen de Passat eco. Omslagpunt bij 38.000km

Het is maar net waar je van uit gaat, nieuw, gebruikt, zelfde type auto,
Het speelt allemaal mee.


Theo antwoordt op 3 september 2008:

Met Menno ben ik het helemaal eens. Het gaat er primair om dat je een goede caravantrekker hebt.
Zelf heb ik onlangs een V50 2.0D gekocht, niet vanwege de kilometers, maar vanwege de trekkracht. Een V50 benzine met vergelijkbare trekkracht kost ongeveer het zelfde als de 2.0D. Als het mij alleen om kosten zou gaan hoef ik alleen te vergelijken de som van belasting en brandstof per jaar van beide uitvoeringen.( Daarnaast is er nog een klein bedrag voor de extra kosten van de verzekering.). Dan ligt het omslagpunt al erg laag.
Dan heb ik nog niet meegenomen (dat hoort ook bij wat voor auto je wilt hebben, waarbij het niet alleen om geld gaat):
. de grotere actieradius bij een diesel.
. de grotere trekkracht op hellingen en bij het wegrijden van de diesel (geeft een prettig gevoel; dat ik op de vlakke weg een lager maximum zou kunnen halen met een diesel vind ik niet belangrijk, want het maximum dat ik met de diesel kan halen rijd ik niet) en de remmende werking van de diesel bij afdalingen.
. (o.m. vanwege het roetfilter) de lagere milieubelasting)
. ten slotte (misschien wel het eerste): ik heb gewoon graag een diesel.



Jerry antwoordt op 3 september 2008:

Ga je voor trekkracht dan word het al snel een turbo diesel of turbo benzine.
De turbo benzine kan ook op lpg G3 en word daarmee meestal de goedkoopste per km.
Nadeel van lpg is weer de kleinere actieradius.
Het gemidelde omslagpunt voor lpg g3 is voor nieuwe auto,s 14000km en voor een gebruikte auto waar al een lpg g3 instalatie in ligt is dat ongeveer 5000 per jaar.
Voor diesel is het ongeveer het dubbele.


Harold antwoordt op 3 september 2008:

De ANWB Auto Advieslijn kan voor ANWB-leden een exacte omslagpunt berekening maken.


Willem antwoordt op 3 september 2008:

Goed berekenen kun het niet.
In het buitenland zijn de prijzen van benzine en diesel anders dan in NL. Als je bijvoorbeeld naar Zuid Frankrijk gaat rijd je al snel een kleine 2500-3000 km in het buitenland.
Ook met een caravan er achter reageert elke auto anders.

De nw Volkswagens TSI hebben een enorm koppel, welke in de buurt komen van een turbodiesel.


Jerry antwoordt op 3 september 2008:

De wat oudere turbo benzine modellen hebben ook allemaal een behoorlijk hoog koppel.
Ik vergelijk dan wel turbo diesels met turbo benzine motoren van de zelfde leeftijd.
Als ik naar de vorige volvo v50 kijk dan leverd de T5 benzine ruim 320Nm koppel vanaf 1500toeren en de vergelijkbare turbo diesel 340Nm maar dan vanaf 2000 toeren.
Je zou bijna gaan denken dat ze het bij carbase omgedraait hebben.
Mijn oude volvo 940 met lagedruk turbo leverd ook al 230Nm vanaf 2300 toeren en kan nog prima mee komen met het verkeer.
Ook met de caravan er achter en loopt fijn op lpg met G3 instalatie.
Afschrijving heb ik bijna niet meer en als ik de dieselprijsen zie aan de pomp dan wil ik er geen diesel voor in de plaats.
Al moest ik afgelopen vakantie in frankrijk op de tolweg ook 80cent per liter afrekenen voor een liter lpg.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker