Caravantrekker.nl

Knausgroep failliet?

J. Gooren vraagt op 4 september 2008:

Op de caravansalon in Dusseldorf is te horen dat de Knausgroep bijna failliet is. Ze zouden a.s. maandag beslissen of ze wel of niet naar de beurs in Utrecht Komen?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Bert S antwoordt op 4 september 2008:

Kijk eens op deze link:
http://www.kampeerzaken.nl/article.php/knaus-tabbert-reorganisatie-040908
Eigenlijk best triest en opmerkelijk dat een bedrijvengroep van dit kaliber in deze omstandigheden verkeert.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 4 september 2008:

Verbaast ben ik niet. Er zijn zeker meer caravan producenten die in de problemen zitten.


Peter antwoordt op 4 september 2008:

Zo'n vaart zal het wel niet lopen.
Wel een doorgedreven reorganisatie,dat wel.


bert.s antwoordt op 5 september 2008:

ik heb uit betrouwbare bron gehoord dat hobby op het punt staat de knaus groep over te nemen.


Pat(B) antwoordt op 5 september 2008:

Oeps... ik ging mij deze maand een Tabbert kopen. Uitkijken naar iets anders dus??


Guus antwoordt op 5 september 2008:

Veel merken hebben het moeilijk. Kosten gaan omhoog en veel klanten wil niet voor kwaliteit betalen.

Dat Hobby Knaus gaat overnemen lijk mij niet. Hobby heeft zelf al genoeg problemen met teruglopende verkopen.

Mogelijk zullen merken meer gaan samenwerken om de kosten te drukken.


Michiel antwoordt op 5 september 2008:

De economie zit in een dip. De brandstofprijzen rijzen de pan uit. Jonge mensen kiezen veelal voor andere manieren van vrijetijdsbesteding dan een caravan. Er is een trend richting campers ipv caravans. Allemaal factoren die de vraag naar caravans doet afnemen en het ziet er niet naar uit dat daar op voorzienbare termijn veel in zal veranderen.

Er is dus teveel productiecapaciteit en dat los je niet op met overnames en samenwerken alleen. Het mes zal er in moeten en dat betekent dat er merken gaan sneuvelen met alle ellende als faillisementen en ontslagen. Dat is de harde realiteit :(

MV


Pat(B) antwoordt op 5 september 2008:

@Michiel

Die trend is juist, maar er zijn ook enkelingen die het omgekeerde doen. Ik bijvoorbeeld, na jaren met de camper nu naar caravan. Onze camper is sinds deze week verkocht en ging me deze maand een Tabbert bestellen. En nu dat...
Resultaat: geen camper meer, misschien geen Tabbert meer, dus voorlopig niets meer :-(
We zien wel...


Wilem antwoordt op 5 september 2008:

Als je de caravanverkopen ziet van de afgelopen jaren t/m 2007 op bovag.nl zie je dat Knaus het nog helemaal niet zo gek doet.
Bij veel andere merken lopen de verkopen harder terug.


Michiel antwoordt op 5 september 2008:

@Pat(B): Hard als het misschien klinkt, het is dan nu misschien best een goede tijd om een caravan te kopen. Door de saneringen in de branche, gaat er vast het één en ander in de uitverkoop. Blijven rondkijken dus...

@Wilem: Inderdaad, Knaus doet het qua verkoopcijfers relatief nog niet zo slecht. Maar ja, de malaise treft natuurlijk de hele branche en verkoopcijfers alleen zeggen ook niet alles.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 5 september 2008:

Voor wie in het Duits wil lezen:

http://www.pnp.de/nachrichten/artikel.php?cid=29-21285870&Ressort=wi&Ausgabe=&RessLang=&BNR=0

Verder begreep ik ook dat er nog een onverkochte voorraad van zo'n 700 caravans is....


Willem antwoordt op 5 september 2008:

Nog ruim 700 caravans in voorraad ?!
Dan is er duidelijk iets mis met het hele logistieke netwerk.
Zorg ervoor dat de voorraad minimaal is, door vermindering productie en bonus aan dealer.
Verkoop die 700 caravans en probleem is (tijdelijk) weg !!!!!!!


Andreas antwoordt op 5 september 2008:

@Menno-heb het artikel gelezen; las overigens niets over de 700 caravans in voorraad, sterker nog, het probleem schijnt te zijn dat men niet over eigen kapitaal beschikt. Nu kunnen de toeleveranciers niet betaald worden en moet men waarschijnlijk overgaan tot verzoek om uitstel van betaling. Dus de deur is nog niet dicht.
@Willem. Makkelijk gezegd: even 700 caravans verkopen in een zeer ongunstige tijd. De topmaanden v.d. verkoop liggen van maart tot mei. Leg maar even uit aan je 760 werknemers: we gaan jullie lente 2009 weer betalen. Overigens is er niet zo veel mis met hun voorraadplanning als het lijkt. 700 caravans op een totaal van 11500 stuks is nog maar 6 %! Niemand kan zo precies plannen en externe factoren, o.a. de dure autobrandstof tellen zeker mee.


Michiel antwoordt op 5 september 2008:

@Andreas: Ik heb het artikel ook gelezen. Nee, de deur is nog niet dicht, maar erg goed ziet het er toch niet uit. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat falend management hier ook een rol speelt. Te laat en te weinig ingespeeld op het kerend tij. Nee, het lijkt niet goed, want wie gaat er nu nog geld in steken? Het ergste is het natuurlijk voor de mensen die misschien op straat komen te staan.


Rob antwoordt op 5 september 2008:

Het zal hier niet bij blijven, 2 jaar geleden al bij GM en Ford begonnen ,10duizenden in de sanering. Huizenverkopen staan stil, banken zijn zenuwachtig. (maar maken miljarden winst)
De spiraal werkt door, er is geld genoeg, (spaardeposito stijgt ieder jaar) maar word niet uitgegeven.
Bij een concern in deze omvang zoals Knaus is een reorganisatie een hot item want het betreft meteen enkele honderden mensen.
Van de kleinere bouwwers hoor je eigenlijk niets, maar deze saneren ook. Er zijn er vele die het moeilijk hebben.


John antwoordt op 5 september 2008:

Bij een sanering word al heel snel geroepen dat ze failliet zijn.
De geruchten nemen toe en iedereen dikt ze wat aan.
Journalisten geilen hierop


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 5 september 2008:

Als je te veel voorraad hebt dan is je werkkapitaal op.....
Even afwachten maar hoe het verder gaat met de Knaus-Gruppe. Ze hebben het moeilijk maar er is nog niets verloren en best een paar leuke troeven in de hand. De geruchten zijn overigens niet goed voor de verkoop natuurlijk.

Het schijnt dat het Engelse Avondale wel failliet is trouwens....


bert.s antwoordt op 5 september 2008:

Nog ruim 700 caravans in voorraad ?!
Dan is er duidelijk iets mis met het hele logistieke netwerk.
Zorg ervoor dat de voorraad minimaal is, door vermindering productie en bonus aan dealer.
Verkoop die 700 caravans en probleem is (tijdelijk) weg !!!!!!!

Tja iedereen koopt een hobby .....dus die 700 kneuzen blijven gewoon staan....ha ha
IK weet het een onzinnig antwoord....maar ze doen hier niet anders


Peter antwoordt op 5 september 2008:

Vooral ééntje: he Bert


Ger antwoordt op 5 september 2008:

Laat ons samen maar hopen dat we met elkaar volgend jaar weer op vakanatie kunnen. Ieder lekker in zijn eigen (merk) caravan en ik lekker met "Mein Hobby". Met de huidige ontwikkeling van de lonen, brandstofprijzen, de prijzen voor een verblijf op een camping en de stijgendelijn daarin, is het maar de vraag of we het ons volgend jaar kunnen veroorloven.
Een nieuwe caravan zit er volgend jaar alvast niet in en dat geldt voor de meesten onder ons. De centen dienen elders geinvesteerd te worden en dat gaat ten koste van de luxe en dus ook ten koste van de caravanverkoop. Jammer voor Knaus, ze bouwden wel een goede caravan maar ja, dan die prijzen. Daar heb je ook een hele volgestouwde Hobby voor.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 september 2008:

Kansen zat:
http://www.nkc.nl/index.php?cms[categoryID]=60&cms[cm46][contentID]=132


Theo antwoordt op 9 september 2008:

@ Ger,
Waar haal je de wijsheid vandaan dat voor de meesten van ons er het volgend jaar alvast geen nieuwe caravan in zit? Hoezo zouden de centen elders geinvesteerd moeten worden ?


Geert antwoordt op 9 september 2008:

Van een insider:

De Knaus groep heeft uiterlijk nog 2 weken !
Vorig jaar werd een verlies geleden van 25 mil euro, waardoor de totale schuldenlast is opgelopen tot boven de 100 mil euro ! Hier helpt geen reorganisatie meer, er gaan helaas klappen vallen wat zeker niet goed is voor de branche.

Vele banen gaan verloren, en daar helpt geen duitse deelstaat etc. nog aan !!


guus antwoordt op 9 september 2008:

lees: www.nkc.nl


Geert antwoordt op 9 september 2008:

Allemaal heel fijn die vermeende interesse, maar ik zie een bedrijf in deze tijd met deze rentepercentages etc geen zinkend schip als Knaus overnemen. Dan kun je nog beter je geld op de bank zetten en probleemloos rente trekken.

Knaus zie ik wel heropstarten, maar dan zonder de onnodige ballast als Eiffelnd en Wilk. Kost veel geld, maar brengt niets meer in het laatje !


Rob antwoordt op 13 september 2008:



Jandelsbrunn 12-09-2008

Deutsche Leasing Finance wird Partner von Knaus Tabbert
Neuer Finanzierungspartner der Knaus Tabbert Group wird jetzt die Deutsche Leasing Finance.

Schon vor der Kooperation hatte das Unternehmen der Sparkassen-Finanzgruppe mit 80 Prozent der Knaus Tabbert-Händler zusammengearbeitet.


de caravanier antwoordt op 15 september 2008:

Geert
als knaus wilk niet meeneemt, nemen ze tabbert ook niet mee.
wilk was al sinds 1985 van tabbert.
rollen ook bijde uit de zelfde fabriek.
tabbert-wilk gmbh
Sandweg
1Sinntal-Mottgers


de caravanier antwoordt op 15 september 2008:

Geert
als knaus wilk niet meeneemt, nemen ze tabbert ook niet mee.
wilk is al sinds 1985 van tabbert.
rollen ook bijde uit de zelfde fabriek.
tabbert-wilk gmbh
Sandweg 1
Sinntal-Mottgers
m vr groet

de caravanier


Geert antwoordt op 15 september 2008:

Hoe dan ook, t is zeer slecht voor de Branche.


Peter antwoordt op 16 september 2008:

Wilk laten vallen?
Denk ik niet.Misschien zie je ze in Nederland niet veel rijden.
In Duitsland halen ze zeer bevredigende verkoopscijfers.


Geert antwoordt op 17 september 2008:

Hebben julie de nieuw Wilk al eens goed bekeken ?
Kansloos ! Lichtblauw van buiten en een groene kleur binnen tsjongejongejonge ! Duitse miskleun van t jaar zul je bedoelen !!


Guus antwoordt op 17 september 2008:

Geert: Zoveel mensen zoveel wensen (smaken verschillen).
In Duitsland hebben ze mogelijk een andere smaak. In Zuid-Dld hebben redelijk veel mannen zo'n jagers-hoed met veer er op. Zie je hier toch ook niet veel. enz enz.
Wees blij dat er meerdere caravans gemaakt worden dan alleen Hobby.
Maar Hobby-caravans MOETEN ze mooi vinden, of niet Geert ???


Geert antwoordt op 17 september 2008:

Moeten ?

Wat is dat nu weer voor een rare reactie Guus ?


peter antwoordt op 17 september 2008:

net zo'n reactie als Wilk niet mooi vinden


Bart antwoordt op 17 september 2008:

Veel caravan zullen de komende jaren niet meer verkocht worden. Al die energie zuinige auto's mogen geen caravans meer trekken, voorbeeld Toyota Prius (geen trekhaak) VW Blue motion gereduceerd trekgewicht (Passat 1200 Kg). De elektrische auto's die er aan gaan komen trekken helamaal geen caravans meer! Veel bedrijven verplichten hun werknemers zuinige lease auto's te rijden. Knaus zal de caravanmarkt verlaten en alleen nog campers bouwen.


@Eric antwoordt op 17 september 2008:

@Bart: win ik de Staatsloterij in de volgende trekking?
Je lijkt mij een prachtig medium....

Afijn, leuk verhaal maar het goede wat ik er uit haal is dat lichte (max 1000 kilo) gestroomlijnde caravans de toekomst hebben, deze kunnen zelfs door de Blue Motion getrokken worden.
Met de huidige brandstofprijzen en het "onaangename" leaseauto regime van deze regering gaan veel mensen inderdaad een stapje terug in auto klasse, van een Passat naar een Golf en van een Vectra naar een Astra.

Deze caravans lijken mij een heerlijke uitdaging voor de geachte fabrikanten!
Misschien keert Lander wel weer eens terug aan het front, ik kan bijna niet wachten 😉


Geert antwoordt op 18 september 2008:

Jammer dat sommige mensen geen kennis hebben van de huidige caravanmarkt. Als je een beetje rondkijkt peter en guus, dan zou je denken dat je je geld toch liever ergens anders in steekt op dit moment.
Kijk naar de devaluatie van de inruilprijzen voor Homecar en Chateau caravans, mijn zwager wou zn chateau inruilen en kreeg bij 4 caravanzaken maar de helft van de boekjeswaarde terug !!

Of zijn jullie beiden miljonair en interesseert het jullie in dat geval niet waar al die "overbodige" euros heen gaan ?


antwoordt op 18 september 2008:

Dus een beetje "rondkijken" en dan heb je "kennis" van de 'caravanmarkt'? 😉

Is inderdaad wel makkelijker ja, vooral voor diepte investeringen die je wil of moet doen! Voor terugverdien termijnen is het vast een kwestie van "aanvoelen" lijkt mij.

Bedankt Geert.


Rob antwoordt op 18 september 2008:

Geert vergeet er gemakshalve bij te vertellen hou oud de inruil caravan is. Bij een 20-jarige zou ik in mijn handen knijpen voor zo'n prijs.
Niemand garandeerd een marktsituatie over 5 jaar. Wat nu slim en een goede inverstering lijkt, kan binnen een jaar al compleet veranderd zijn. Wie twee jaar geleden een Chateau kocht dacht zeker te zijn. Wie een half jaar geleden een Knaus kocht: idem. De volgende Hobby? Kabe? Eriba? Wie het echt weet mag het zeggen.


Guus antwoordt op 18 september 2008:

Als je nu met alle wetenschap een Knaus doe je in mijn ogen niets verkeerds. Je hebt dan volgens mij één van de betere caravans.
Garantie ??? Dat moet de verkoper geven, de dealer dus. De fabriek staat alleen garant dat je garantie krijgt, bijvoorbeeld elders in Europa of bij faillissement van de dealer.
Er zijn genoeg materialen voorhanden om je goed te helpen als iets stuk zou gaan. (lees goed: 'zou gaan').
Ramen, wc, kranen, dakluiken, enz enz. zijn afkomstig van toeleveranciers.
Niets aan de hand dus.


ed antwoordt op 18 september 2008:

Niets aan de hand dus.''

emotie speelt ook een grote rol
indien de betreffende fabrikant failliet is gegaan zie je
dat terug in de waarde van het te verkopen/in te ruilen object

dus moet je of lang met de caravan doen,goede deal doen of een geldboompje hebben😉


WL antwoordt op 18 september 2008:

Het grootste probleem doet zich voor bij aanrijdingsschade.
Op dit moment blijkt bijvoorbeeld een nieuw voorfront en de lijsten dus een probleem te zijn bij Chateau. De lijsten komen wel weer via de homestar bij Kip, maar de voorfronten van de komende chhateaumodellen (NB modellen, niet het merk) veranderen en passen dus niet op de oudere modellen.
Dakramen, kranen en zo zal inderdaad geen probleem zijn. maar ja, als je zo'n malloot hebt die uiterst links racet en geen controle over zijn auto houdt en dus gaat spinnen en de hoek van je caravan pakt is er dus toch een probleem. Komt dat veel voor: nee, maar het komt voor. Zoals bij mijn caravan....


Jan antwoordt op 18 september 2008:

Vraag aan WL.
Het zou toch wel erg triest gesteld zijn met je verzekering als ze je in de kou zouden laten staan.
Als de caravan niet meer te repareren is wegens gebrek aan specifieke onderdelen neem ik aan dat de caravan dan total-loss moet worden verklaard? Wat is het standpunt van de verzekering?


wim antwoordt op 18 september 2008:

Ik heb van een handelaar gehoord, dat er van de curator van tirus, de mallen voor de fronten zijn opgekocht door een grpoepvan nederlandse dealers. Ook hebben zij een heel pakket ondedelen opgekocht.


Rob antwoordt op 18 september 2008:

Een geldschieter zal:
Saneren in het personeel en modellen, niet noodzakelijk in merken.
Bedrijf herstructureren en eventueel verliesgevende activiteiten afstoten c.q. verkopen.
Levering van onderdelen zal nimmer een probleem zijn.
Namen als Knaus, Wilk, Tabbert hebben een ijzersterke naam. Iedere marketing afdeling zou zo'n naamsbekend willen hebben binnen de doelgroep. Geloof nu niet dat deze zo maar bij de vuilnisbak gezet worden.


Geert antwoordt op 18 september 2008:

Ik zal even eerlijk zijn, en zeggen dat ik al jaren voor een van de grootste caravandealers van Europa werk, en alle merken door mijn handen heb zien gaan.
En neem maar van mij aan dat dit voor de dealers een klote seizoen wordt, ongeacht welke merken je in je assortiment hebt zitten.
Niet goed voor de dealer, maar ook niet voor de consument.


Guus antwoordt op 19 september 2008:

Knaus lijkt gered te zijn, maar wie is de volgende ?
Allemaal zullen ze het moeilijk krijgen/hebben.

Hoe zit het met de productiestop bij Hobby ? Levert dat nog problemen op ?
Mogelijk profiteren andere merken daarvan.


Rob antwoordt op 19 september 2008:

Geert, een schrale troost:
keukenbranche, autobranche, huizenmarkt, wit/bruingoed.
De caravanbranche zal dit ook (al) merken.
Vreemdste van al deze zaken is dat er steeds meer gespaard word, maar uitgeven is er niet bij, om wat voor reden dan ook


Andreas antwoordt op 19 september 2008:

@Geert - Aan mij zal het niet liggen want ik heb net een nieuwe Fendt 510 TFB Topas 2009 gekocht; te leveren in mei 2009.


de caravanier antwoordt op 26 september 2008:

ik krijg er mooi koppijn van.
koop ik begin dit jaar een hobby, met ongelooflijk veel narigheid, zodat ik dat barrel bij terugkomst heb ingeruild voor een wilk s4 450 eu, en nou is de fabriekant van wilk/tabbert/knaus naar de kl.............
mijn volgende caravan maak ik dan maar zelf.......
levenslange garantie
onderdelen altijd op voorraad
nooit geen gezeik met de dealer ( ben ik dan zelf )
modificaties worden op tijd geregeld
zoek ik alleen nog een goeie naam voor dat ding.
weten jullie misschien iets leuks?
ben erg benieuwd
gegroet de caravanier


Guus antwoordt op 26 september 2008:

volgens zit er nog wel muziek in Knaus Tabbert.
zie ook www.nkc.nl


Geert antwoordt op 27 september 2008:

Volgens mij is Guus:

A Knaus verkoper

of

B Iemand met oogkleppen op die de WAARHEID niet onder ogen durft te zien !

Knaus heeft tot de 28e om met een plan te komen, anders is het gewoon gebeurt ! Hoe hard dit ook mag klinken !


Jan antwoordt op 27 september 2008:

Was het niet Geert die een Hobby verkoper is???????


Guus antwoordt op 27 september 2008:

Geert, als je alles goed gelezen zou hebben, wist je dat ik een Hobby heb.
Ik ben ook geen verkoper


Henk antwoordt op 29 oktober 2008:

Bleef er alleen over een Fendt 510 TFB Topas te kopen.Aflevering januari 2009.http://www.fendt-caravan.de/liste-fendt-topas-A48.php


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker