Andreas vraagt op 8 september 2008:
In het weekend in Dordrecht geweest om de 2009 modellen van Fendt te bekijken. We hebben nu een 470 TFB en zijn geinteresseerd in een iets grotere 510 TFB (=ToiletFransBed) vóórzijde. Helaas hebben beide typen geen voorraam meer. Vlgns de dealers is dit om technische redenen: de afronding (kromming) v.d. voorzijde is dermate sterk dat er géén half of 2/3 raam in kan. (Aan de andere kant zit het toilet). Een heel raam over de volle breedte (bijv. bij een dwarsbed of 2 enkele bedden) kan weer wel. We vinden dit jammer want het wordt donkerder binnen en je wilt ook wel eens kijken wie of wat er over het pad voor je loopt of rijdt. En voor chauffeurs die in een hoge SUV of bus rijden: die kunnen niet meer door de caravan heen naar het verkeer achter hen kijken. Heb ook op internet de 2009 modellen van Eriba Nova bekeken en ook daar is veelal de voorzijde dicht. Is dat misschien een trend aan het worden, of misschien gewoon voordeliger v.d. fabrikant? Technisch zal een gesloten front wel sterker zijn maar wij gaan het voorraam zeker missen.
Jan@ antwoordt op 8 september 2008:
Ik voel met je mee. Wij hebben ook apart een voorraam in onze caravan met vaste bedden moeten laten zetten, enerzijds voor het licht binnen maar ook omdat ik op een parkeerplaats wil zien wie er eventueel om de auto heenscharrelt. Bovendien vind ik het veel mooier staan maar dat is uiteraard een kwestie van smaak. Een dichte achterkant zou ik minder storend vinden echter eigenlijk alleen als het de toiletruimte betreft. Als je het onoverkomelijk vindt dan rest je alleen een ander type- of merk te kiezen.
Louis antwoordt op 8 september 2008:
Wat zei Johan Kruijff ook altijd ?
Elk nadeel "heb z'n voordeel" !!
Als je een steentje door je kunststof voorruit krijgt,heb je vaak niet zo snel een nieuwe .
En het lijkt me dat een dicht kunststof front toch weer net iets minder kwetsbaar is dan een raam .
In mijn caravan zit niet eens zo'n groot raam in het front , maar ik zie het hem bij een bepaalde lichtval altijd door de rijwind hol gaan staan als ik in m'n binnenspiegel kijk .
En nog veel sterker als ik schuin tegen wind rij en er een vrachtwagen als tegenligger langs komt.
Er is nog nooit iets gebeurd ,maar ik hou er toch rekening mee dat het buitenraam ooit los gaat laten van de binnenkant .
Dus ik zou er niet echt mee zitten als er geen raam in het front zou zitten .
( en een Fendt is evengoed een mooi ding , dus daar zou ik het niet om laten )
Groetjes, en veel plezier met je nieuwe aanwinst .
Ronny antwoordt op 9 september 2008:
Wij hebben recent een jonge 2de hands Adria 432PX gekocht, zonder voorvenster. Ik dacht het ook te missen maar na één reis was ik toch overtuigd dat er meer voordelen zij als nadelen. Zo zal een volle voorkant veel steviger zijn dan een voorkant met een groot gat in. Bij hevige regenval, en in de zomer krijg je toch regelmatig een onweer op je dak, is het niet ondenkbeeldig dat je via het voorraam water binnenkrijgt. Voor wat betreft het zich op je je auto op parkings kun je de combinatie, waar je kan, scharen. Zo heb je zich via de zijvensters.
Bij ons zit het vast bed aan de voorzijde en daar mag het toch wel iets donkerder zijn.
Al bij al zeer tevreden over onze aankoop.
Jos antwoordt op 10 september 2008:
Quote: Bij hevige regenval, en in de zomer krijg je toch regelmatig een onweer op je dak, is het niet ondenkbeeldig dat je via het voorraam water binnenkrijgt.
Alle ramen maar weglaten dan??
Slecht excuus om je aankoop te verdedigen. Wat als er een steentje tegen de voorkant knalt? hele plaat vervangen of toch maar een raam?
Tijs antwoordt op 10 september 2008:
Of het een aankoopargument moet zijn laat ik even in het midden maar Ronny heeft wel gelijk dat je via het schuine voorraam eerder water binnenkrijgt dan bij de rechte zij- / achterramen. Dan eb ik het over het openen van de ramen nadat het net geregend heeft. Als ze dichtzitten hoop ik toch gewoon dat alles droog blijft 😉.
Peter antwoordt op 10 september 2008:
Dan zou ik a: ze na laten kijken
b: een andere caravan kopen
Ronny antwoordt op 10 september 2008:
Jos,
Als er een steentje tegen de aluminium voorplaat vliegt is er misschien een deukje in, maar op een hamerslagplaat zal dat waarschijnlijk amper opvallen.
Voor wat betreft het eventueel insijpelen van water via het voorraam bedoel ik "tijdens het rijden". dan zit je er zowat met een hogedrukreiniger op.
Luc antwoordt op 10 september 2008:
Ik heb een Bürstner gehad die een grote venster in een volledig polyester voorfront had. De venster is stuk gegaan door de winddruk die het voorfront vervormde. Bürstner was niet te spreken over vervanging in garantie. De kosten voor vervanging lopen al snel hoog op. Ik ben overtuigd van de kwaliteiten van een stabiel gesloten voorfront (en heb de pest aan Bürstner)
Andreas antwoordt op 11 september 2008:
De div. reacties gelezen, bedankt! Eerlijk gezegd zie ik die voordelen van een raamloos front ten opzichte van een raam niet zo. Het kunststof raam is waarschijnlijk mechanisch sterker dan de alu plaat die eerder de deukjes van steenslag zal laten zien. En inregenen tijdens het rijden? Het raam valt ruim over de rubber afdichting en de rijwind drukt de zaak nog vaster op elkaar, denk ik zo. Zonder raam een sterker front? Ja, vast wel maar bij een beetje crash stort de hele caravan sowieso als een kaartenhuis in elkaar, mèt of zonder voorraam. Dan maar een andere keus gemaakt? Maar welke? We vallen nu eenmaal voor die 510 TFB Topas. Die heeft precies de uitstraling die we zoeken. Het vervelendste vind ik dat je niet eens tegen extra kosten een raam in kan laten zetten bij de fabrikant. Komt tijd komt raad.
Bob antwoordt op 11 september 2008:
Steentje tegen voorruit? Er zal ongetwijfeld weleens een steentje tegen mijn voorraam gekomen zijn, maar (afkloppen) geen schade. Gelukkig maar want het voorraam is niet van plastic maar van glas. Ik wil hiermee zeggen dat in de 40 jaar van het bestaan van mijn caravan geen aantoonbare schade aan het voorraam is geweest. Ook niet aan de twee plastic zijramen aan de voorkant. Ik denk dat men beren achter het behang ziet (voorraam). Gewoon een caravan nemen met een voorraam en niet die foei lelyke bakken met een dichte voorkant. Je moet toch kunnen nekken op de camping!
Bob
Dikkie antwoordt op 11 september 2008:
Je moet toch kunnen nekken op de camping!
Wat is nekken!!
Bob antwoordt op 11 september 2008:
Hallo Dikkie,
Nekken is rond kijken, kijken wat er allemaal gebeurt.
Kamperen is toch voyeurisme.
mvg
Bob
Rob antwoordt op 11 september 2008:
If you think so.
Hennie antwoordt op 11 september 2008:
Hallo Adreas,
Wij hebben sinds een week een Eriba Touring Troll 554, das ook een caravan met frans bed aan de voorzijde van de caravan en daarnaast het toilet. Achterin is een rondzit. Nu vind ik zelf juist bij de Eriba Tourings de 2 voorraampjes zo leuk en die zitten er bij deze caravan niet in. Ik begrijp dus heel goed je twijfel. Ik dacht ook dat het wellicht te donker zou zijn in de caravan.
We zijn er nu 2 dagen mee weggeweest en ondanks dat het bijna constant geregend heeft, was het toch enorm licht in de caravan. Verder vindt ik eigenlijk ook wel prettig dat je hoofd ligt op de plek waar geen ramen zijn. Ja, jammer van die leuke voorraampjes, maar ik ben toch heel tevreden over deze caravan. Ik vind de indeling gewoon zo toppie dat ik die ramen echt niet mis. Verder zitten er bij de rondzit (achterin dus) rondom ramen en kun je daardoor heerlijk naar buiten kijken.
Ik hoop dat je hier nog wat aan hebt in je afwegingen.
Hennie
Andreas antwoordt op 12 september 2008:
@Hennie: misschien heb je ons mede beïnvloed met je enthousiasme v.d. Troll met dichte voorkant, maar vandaag hebben we de knoop doorgehakt t.g.v. de Fendt Topas 510 TFB, zònder voorraam dus. Binnenzijde een soort open schappen, misschien dat we daar t.z.t. een spiegel aanbrengen voor meer ruimtelijke werking. We zien wel. Iedereen bedankt voor zijn/haar bijdrage
Rob antwoordt op 12 september 2008:
Gefeliciteerd en heel veel plezier
Henk Smeenk antwoordt op 30 juni 2010:
Andreas ik heb alles gelezen over het vensterloos front maar helaas mis ik je ervaring tot nog toe hiermee!
lambert antwoordt op 30 juni 2010:
Andreas
goede keuze, wij hebben al enkele jaren een Topas 550 TG met raamloze voorkant. Wij vinden het zeer plezierig, geeft wat ons betreft wat meer privacy, is lekker donker bij het slapen. Bij de rondzit hebben we voldoende om naar buiten te kijken en bovendien zitten we toch het liefst buiten of niet soms. Het bevalt ons uitstekend. Je zult er geen spijt van krijgen.
Andreas-NL antwoordt op 1 juli 2010:
De ervaring met de 510 TB Topas dateert van mei 2009: een verblijf van 5 weken in de Franse Provence op 5 versch. campings en van half okt tot eind maart overwinterd in Z.-Spanje. We waren eigenlijk zò gewend a/d nieuwe situatie zonder voorraam. Het verlies aan licht werd ruim gecompenseerd door het veel grotere dakluik boven het bed en wat het uitzicht betreft: je houdt er al rekening mee met het kiezen v.e. plaats en in Spanje hadden we het geluk dat we de vaste plaats konden inwisselen voor één a/d andere kant v/h pad waardoor de caravan 180 graden moest draaien en we via de rondzit een prima uitzicht hadden. Geen centje pijn dus.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.