Jan@ vraagt op 11 september 2008:
Ik vind het leuk om de reviews van zowel caravans als trekauto's te lezen. Wat mij regelmatig opvalt is dat er rode sterren verschijnen bij de reviews van auto's. Dit betekent toch dat de betreffende auto de caravan niet mag trekken? Terwijl in de bijgaande tekst doodleuk wordt beweerd dat de betreffende auto een voortreffelijke, stabiele trekauto is en de steilste hellingen met het grootste gemak overwint. Dat laatste is subjectief dat begrijp ik, alleen ergens is er toch wat mis.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 11 september 2008:
Het klopt dat bij rode sterren de caravan officieel te zwaar is voor de auto (maximaal trekgewicht of treingewicht overschrijving).
Er zijn natuurlijk altijd mensen die een caravan trekker die officieel te zwaar is voor de auto en daar een review over schrijven. In praktijk kan het dan overigens heel goed gaan aangezien het wettelijk maximum helemaal niets zegt over de trekcapaciteiten. Ik spreek uit ervaring😉 (zie de review van de VW Eos).
Een enkele keer kan het ook voorkomen dat het trekgewicht niet bekent is, of anders is ingevoerd dan de trekauto van de invuller. Zelfs binnen 1 type kunnen er verschillen zijn.
Ton antwoordt op 14 september 2008:
Er wordt inderdaad al gauw gezegd dat de auto en goede caravantrekker is.
Sorry, maar ik vind de meeste auto's helemaal geen goede caravantrekkers.
De caravan trekken doen ze allemaal wel, maar of dit nou goede zijn........
De meeste auto's hebben moeite met elke klim en wordt het uiterste gevraagd van de motor.
In de daling is de auto te licht vanwege het (vaak) maximum gewicht wat er achter hangt.
De daling is het gevaarlijkst en word door de meeste mensen onderschat.
Mijn mening is dat een goede caravantrekker minimaal 500 kg zwaarder moet zijn als het totaalgewicht van de aanhanger.
Als we het dus over goede caravantrekkers hebben zijn dit dus: bestelbussen, SUV, of zware 4x4's.
Rij al 25 jaar dagelijks met zware aanhangers dus spreek uit ruime ervaring wat aanhangers betreft.
Dat u geen veilige combinatie heeft laat ik in het midden.
Het gaat hiet juist over een goede combinatie of niet.
Eigen combinatie,
Ledig gewicht trekkend voertuig: 3000 kg
Totaal gewicht caravan: 1500 kg
Tino2L antwoordt op 14 september 2008:
wat mij ook wel eens opviel was dat er niet altijd goed word
opgelet met het invullen van de gewichten .
daardoor krijg je ook een verkeerd beeld.
bij overschrijding van een max gewicht bedoel ik.
arno
ps. check het maar eens bij de berekeningen??
antwoordt op 14 september 2008:
Dat is makkelijk praten met zo'n combinatie Ton.
Waarschijnlijk ga je er vanuit dat je weinig of niets moet merken van wat er achter hangt.
Voor veel caravanners is dat echter niet het geval en maakt een caravan erachter een heel andere rijstijl noodzakelijk.
Veelal betekent dit inleveren van rijcomfort zoals je die gewend bent van de solo auto. In evenzoveel gevalen zal je het motorvermogen met enige kennis van zaken anders moeten benutten. Dit gebeurt niet altijd en zijn het opeens slechte trekkers. Een Bergtraininkje doet wonderen voor het prestatiepeil van de auto.
De caravan kan getrokken worden door elke auto, maar niet iedereen kan met zijn auto een caravan trekken. 😉
Jan antwoordt op 14 september 2008:
Je kunt nooit beweren dat een auto een "goede" trekauto is als je niet weet onder welke omstandigheden dit is vast te stellen. In reviews wordt slechts weergegeven hoe eea persoonlijk word ervaren. Wel zeer waardevol maar ook subjectief. Verder waag ik het te beweren dat de "kundigheid" van een chauffeur wellicht nog het meest bepalend is om "alles" uit een combinatie te kunnen halen, maar dan wordt het allemaal nog subjectiever omdat daar de noodzaak ook al niet voor valt vast te stellen.
Wat dan zo aardig is aan de trekkrachtberekeningen dat daaruit wel redelijk objectief kan blijken waar de grenzen van het nog verantwoordelijke liggen voor een bepaalde combinatie en dat is iets om terdege rekening mee te houden bij het rijden en ik denk dat de meesten dat uiteindelijk wel zullen doen...
Bob antwoordt op 14 september 2008:
Vraag in de showroom of een nieuwe auto van type dat je wilt hebben, jouw caravan met dat en dat gewicht kan trekken en het is altijd goed.
Vraag in de showroom van de caravanboer of een nieuwe caravan van het type dat je wilt hebben, door jouw auto getrokken kan worden en het is altijd goed.
antwoordt op 14 september 2008:
Het antwoord weet ik nu al Bob.
@Eric antwoordt op 14 september 2008:
Ik ben ooit eens wezen kijken voor een SU(F)V, een ouder model Hyundai Santa Fe met een 2 liter benzinemotor en voorwielaandrijving.
Leek mij wel wat, zo'n stoere bak, hoog op wielen, super uitstraling en qua budget ging het net...
In de showroom aan de verkoper gevraagd:
Is het wel een goede caravantrekker eigenlijk?
Antwoord: maar meneertje toch, kijk dat karretje eens staan daar op die mooie brede wielen, die trekt de grootste Tabberts door de Alpen!
Denkt u dat die grote auto ergens problemen tegenkomt?
Je zal die autoverkoper met z'n mooie blauwe ogen toch maar geloven als argeloze caravanbezitter van een 1500 kilo wegende Hobby en ter plekke besluiten de koop rond te maken.....
Andreas antwoordt op 14 september 2008:
@Eric Inmiddels weet je beter Eric, maarre... wat is het toen geworden?? Want je maakt ons wel nieuwsgierig natuurlijk.
MvO antwoordt op 14 september 2008:
Ik zag hiervoor Tino2L een opmerking maken over de gewichten.
Wij zijn gisteren teruggekomen van een weekje Oostenrijk en hebben vanmorgen de caravan weer "ontladen".
Normaal doet mijn vrouw het interieur altijd maar omdat ze haar voet heeft omgeslagen ben ik nu met manden kleren, handdoeken etc. aan het sjouwen geweest. Al doende viel mij op wat dat spul weegt, en natuurlijk elke zakdoek telt. Ik heb er te laat aan gedacht anders had ik de weegschaal neergezet en er telkens even met de spullen op gaan staan.
Ik heb het op dit forum al eerder beweert; als je genoegen neemt met een laadvermogen van minder dan 300kg houd je jezelf voor de gek. Zo wijzig ik bij een berekening ook steeds het standaard gewicht van 200kg lading naar 300kg. Pas dan heb je mijns inziens een reële berekening.
@Eric antwoordt op 14 september 2008:
Van: Andreas
Datum: 14 September 2008 om 19:04
@Eric Inmiddels weet je beter Eric, maarre... wat is het toen geworden?? Want je maakt ons wel nieuwsgierig natuurlijk.
===================================================
Geen Hyundai Santa Fe maar een nieuwe Fiat Cinquecento voor 't vrouwtje... 😉
Nee, zonder dollen, die Cinquecento is het wel geworden maar niet als gezinsauto/caravantrekker.
Voor dat doel blijft gewoon de Skoda Octavia in de familie.
Mijn zwager heeft overigens later wel een Santa Fe gekocht, geen 2.0 maar een 2.7 V6 automaat (4WD), deze bevalt prima (op het atronomische brandstofverbruik na dan....) maar deze is niet te vergelijken met de 2.0 Santa Fe.
Wat ik dus eigenlijk bedoel is dat je je zelf wel goed moet orienteren voor aan koop van een trekauto.
Voor ons hier op het forum misschien vanzelfsprekend maar er zijn denk ik zat kopers die zich laten overtuigen door alleen al de stoere uitstraling van een auto.
Oh ja, jullie kennen het spreekwoord toch?
Een caravan wil helemaal niet op vakantie, daarom moet de auto er zo hard aan trekken.... 😉
Tino2L antwoordt op 14 september 2008:
MvO... met jou antwoord is niks mis mits je maar binnen de aangegeven max gewichten blijft van auto/caravan.
een kleine overschrijding geeft al een andere kleur sterren .
jan@ had het hierbij over de ingevulde reviews van combinatie's.
dat je daar verder niet op let tijdens het inladen is een ander verhaal.
arno
Tino2L antwoordt op 14 september 2008:
MvO.... misschien ben ik een zei.... maar ik ga echt niet weg zonder de combinatie eerst te hebben gewogen op de weegbrug.
en dan ook nog binnen de max gewichten blijven !!!
arno
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.