Jan vraagt op 15 september 2008:
Goedendag,
Hoeveel mag de max.breedte van een geremde tandemas boottrailer zijn ?
Eigengewicht is 540 kg, laadvermogen is 1950 kg.
Ik kan het niet vinden op de site van RDW.
B.V.D,
Jan
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 15 september 2008:
In NL 2,60 meter. Zou je boot breder zijn kan je nog wel met een speciale vergunning iets breder zijn. Zie: http://www.caravantrekker.nl/algemeen/snelheden.php voor de breedtes in het buitenland.
JH Vis antwoordt op 15 september 2008:
Is de maximale breedte in NL niet 2.55 mtr met uitzondering van geconditioneerde voertuigen ( koelwagens), welke 2.60 meter breed mogen zijn??
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 15 september 2008:
Ja, met die 2,55 heb je gelijk!
Ger antwoordt op 16 september 2008:
Zie hier, het antwoord op Uw vraag:
De infratructuur van de Nederlandse wegen is mede afgestemd op de maximale maatvoering van de voertuigen die op de wegen (mogen) rijden. In de praktijk praten we dan hoofdzakelijk over motorvoertuigen en eventuele aanhangwagens.
AFMETINGEN:
De maximale hoogte en breedte die in Nederland gelden voor motorvoertuigen en aanhangwagens (inclusief de lading) zijn:
hoogte: maximaal 4.00 meter
breedte personenauto’s: 2.50 meter op verharde en 2.20 meter op onverharde wegen
breedte aanhangwagens: 2.55 meter, met uitzondering van geconditioneerde voertuigen ( koelwagens), welke 2.60 meter breed mogen zijn.
De maximale lengtes van de diverse voertuigen (zonder uitstekende lading) zijn:
personenauto: maximaal 12.00 meter (niet reeël, maar mag wel)
personenauto plus aanhanger: in totaal maximaal 18.00 meter
aanhangwagen afzonderlijk: enkelassig tot 750 kg., 8.00 meter; dubbelassig maximaal 12.00 meter (waarbij dan de totale lengte van de combinatie de 18.00 meter niet mag overschrijden)
vrachtauto: maximaal 12.00 meter
trekker met oplegger: maximaal 16.50 meter
vrachtauto met aanhangwagen: 18.75 meter
autobus inclusief skibox (T100): maximaal 15.00 meter
gelede (harmonika) bus of bus met aanhangwagen: maximaal 18.75 meter
Attentie voor:
Op een autosnelweg is het bestuurders van samenstellen van voertuigen langer dan 7.00 meter en bestuurders van vrachtauto’s verboden op een rijbaan met drie of meer rijstroken, andere dan de twee meest rechts gelegen rijstroken te gebruiken. Bij een splitsing van autosnelwegen -waar zij eventueel moeten voorsorteren- geldt dit uiteraard niet.
UITSTEKENDE LADING:
Maximaal mag bij voertuigen uitsteken:
zijden van het voertuig: auto - 20 cm. per kant. Aanhangers tot in totaal maximaal 3.00 meter indien de lading ondeelbaar is (uitzondering - zie 2.55 meter)
achterzijde: maximaal 1.00 meter, zonder dat er een markeringsbord gevoerd moet worden (zorg dat de kentekenplaat leesbaar blijft)
Met markeringbord -hetgeen geldt voor ondeelbare lading- mag de lading maximaal uitsteken:
voorzijde: motorvoertuigen maximaal 3.50 meter, gemeten vanaf het hart van het stuurwiel. Aanhangwagens verboden, indien de lading langer is dan het uiterste punt van de trekstang
achterzijde: voor zowel motorvoertuigen als aanhangwagens: maximaal 5.00 meter, gemeten vanaf de achteras
Arjen van Splunder antwoordt op 31 maart 2015:
Inderdaad mag de lading aan één stuk op een aanhangwagen 3.00 mtr zijn in Nederland. Ik kan helaas nergens vinden of je dan verplicht bent om breedte borden te voeren. Ik heb voor de zekerheid en veiligheid breedte borden, met verlichting gemonteerd.
Ook kan ik nergens eenduidig krijgen hoe dit in het buitenland moet met een boot van 2,95 breed. Zijn daar breedte borden afdoende, mag ik overal in Europa rijden?
Als iemand hier helderheid over kan verschaffen houd ik mij zeer aanbevolen.
Vr.Gr. Arjen
Ton Groenendijk antwoordt op 31 maart 2015:
Volgens de ANWB is voor vervoer b.v. in Duitsland boven de 2.55 meter breedte een speciale vergunning van het Strassenverkehrsamt nodig.
In Nl. zie ik regelmatig dat breed vervoer voorzien is van zwaailampen en speciale contourverlichting. Nu mogen zwaailampen alleen gevoerd worden op stilstaande voertuigen en dus zullen die rijdende vrachtauto's ook daar weer een ontheffing/vergunning voor nodig hebben en zo is de cirkel weer rond. Wellicht kunt u uw licht opsteken bij de EVO, de Eigen Vervoerders en Verladers Organisatie.
Overigens is de getoonde info van 2008 en na die tijd is er heel wat veranderd. Sterkte met uw zoektocht.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!