Herman vraagt op 17 september 2008:
Ik lees op de website van Noord Lease dat de Chevrolet Volt met z'n electromotor een vermogen van 150pk en 370 Nm (!!)heeft...! Betekent dit dat ik eindelijk als leaserijder ook een 'schone en fiscaalvriendelijke auto' kan rijden waarmee ik ook mijn caravan kan trekken? Daarnaast ziet hij er ook nog een vlot uit....Of is het iets te kort door de bocht om te stellen dat 370 Nm ruim voldoende moet opleveren? Gewicht van de auto weet ik niet, maar eventueel E rijbewijs is dan wellicht wel de moeite waard. (De Chevrolet komt wel pas medio 2010/11 op de Nederlandse markt, maar toch...)
Peter antwoordt op 17 september 2008:
Onzinnige vraag hier op dit forum
wacht dan tot het actueel word
@Eric antwoordt op 17 september 2008:
Als ik foto's van die conceptcar zie ben ik bang dat er geen trekhaak geleverd kan/zal gaan worden...
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 17 september 2008:
Helemaal geen onzinnige vraag maar juist een zeer interessante! Op dit moment kunnen we van hybride auto's nog niet de trekkracht berekenen omdat de vermogensopbouw heel anders is. We hebben dus nog even tot 2010 de tijd om daar wat op te vinden voor die Chevrolet.
@Eric antwoordt op 17 september 2008:
Ik heb hier wel eens een ander draadje gelezen waarin dat beschreven werd door je.
Kun je nog eens een samenvatting geven van de (on)mogelijkheden?
bert.s antwoordt op 17 september 2008:
150 pk en 370nm zullen wel de waarde's zijn bij een volle accu.
Na 80 km is de accu leeg , rijd de auto alleen nog op benzine ,en zullen deze waarde's ook wel een stuk lager zijn.
T. Hak antwoordt op 17 september 2008:
@Bert. s: Je bent op vakantie! vanwaar de haast?
bert.s antwoordt op 17 september 2008:
IK ben niet op vakantie!
Ik heb ook geen haast.
Ik reageer gewoon normaal op een artikel, en Veronderstel dat als de accu,s leeg zijn de waardes een stuk lager zullen zijn.
Ik zeg niet dat ze dan te laag zijn...alleen lager!!!!!!
bert.s antwoordt op 17 september 2008:
IK ben niet op vakantie!
Ik heb ook geen haast.
Ik reageer gewoon normaal op een artikel, en Veronderstel dat als de accu,s leeg zijn de waardes een stuk lager zullen zijn.
Ik zeg niet dat ze dan te laag zijn...alleen lager!!!!!!
knutsel antwoordt op 18 september 2008:
het is goed om al vroeg aandacht te geven aan dit soort zaken . bij ons bedrijf kijken ze naar het verbruik van de auto en de restwaarde na 5 jaar en de aanschafwaarde . het zal dus zo worden dat de lease kwantiteitskeuze uit hybride wagens zal toenemen. en als deze ontwikkeling trekhaak gevoelig blijft en dat is nu helaas nog wel degelijk met de hybride, zal dit voor de caravan onplezierig worden .
John antwoordt op 18 september 2008:
Hybride toekomst???
Nee, kost nog teveel energie (ook al wekt hij deze zelf op) en deze is ook vervuilend. Iedere autofabrikant is al vergevorderd met de brandstofcel.
Dit zal uiteindelijk de toekomst worden.
Mooie discussie antwoordt op 19 september 2008:
En toch lijkt mij een electromotor rendabeler dan een zuigermotor.
Een zuigermotor is wat dat betreft toch al een onding maar laat ik het bij de voordelen van een electromotor hebben in een auto die een caravan moet trekken.
Bij wegrijden heeft de electromotor al zijn koppel beschikbaar vanaf 1 toer tot zijn max toerental.
Dan kan je dus wegrijden zonder gebruik van een koppelingsplaat.
Bij afremmen word de motor als dynamo gebruikt en leverd stroom terug aan de accu.
Ik zie dan onder de caravan ook twee electromotoren of dynamo,s die tevens als rem kunnen werken en al remmend de accu weer laden.
Te zwaar voor onder de caravan?
Iedereen die een mover onder de caravan heeft rijd al rond met dat extra gewicht.
En een dynamo is veel minder onderhouds gevoelig dan een normale trommel of schijfrem.
ik zie genoeg voordelen.
Nu nog een goede belaalbare accu.
Mvg Jerry.
Tijs antwoordt op 19 september 2008:
Dat is dan ook meteen het grootste pijnpunt van die elektrische auto. Of je hebt geen bereik of je hebt een bak gewicht mee te slepen. En om nou te zeggen dat de huidige batterijen in erg milieuvriendelijk zijn gaat me te ver.
Jerry antwoordt op 19 september 2008:
Een accu gaat een jaar of 10 mee en kan daarna worden gerecycled zodat er geen rotzooi de lucht in gaat.
Lijkt mij dus geen minpunt.
Peter antwoordt op 19 september 2008:
Een accu recyclen kost toch weer energie, en die gaat wel de lucht in. Het recyclen van een accu kost momenteel meer aan energie dan het produceren van een nieuwe, maar is voor het millieu een stuk beter, dan eenvoudig dumpen.
Rob antwoordt op 19 september 2008:
Ook ik ben van mening dat een hybride een tijdelijke tussenoplossing is. Uiteindelijk zal de brandstofcel het winnen. Er zijn maar weinig autofabrikanten bezig met hybride, terwijl het overgrote deel zich wel bezig houd met brandstofcel. ook de japanners die met hybride toch al aardig aan de weg timmeren.
Bio zal het ook niet worden, we hebben op de aarde niet genoeg grond om dit te verbouwen, ook al zouden we elk stukje grond volzetten.
Bert antwoordt op 23 september 2008:
De Volt van GM is een concept die niet veel meer duidelijk maakt dan het uiterlijk. The General is nog helemaal niet klaar (en zelfs veel te laat) met hoe de techniek zal worden. Gewoon afwachten dus.
In het algemeen: zeker is het interessant dat electromotoren max. koppel kunnen leveren vanaf nul... Waar het om gaat is toch uiteindelijk de kracht die waarvoor benut wordt? Voor aandrijving of voor oplading van accu's via een generator. Hulp bij accelaratie of het trekken van een caravan. Zeker. Er is nu nog maar een hybrideauto die een caravan goed kan trekken. Er zullen er meer volgen. Maar o.a. BMW gokt op semihybrid. Terugwinning van energie en bespaart daarmee zo maar 15% (fossiele) energie. Ja via accu's. Waterstof 7-serie? Hmmm.
We zullen zien wat het straks allemaal wordt. Wij weten dat natuurlijk ook niet. Ik hoop zelf op elektro via de wielen voor altijd wieltractie en voldoende koppel, terugwinning van (rem)energie via dezelfde wielgeneratoren naar accu's die licht zijn en weinig kosten en betrouwbaar zijn. Dan...., daarna iets van brandstofcellen, zodat we niet meer afhankelijk zijn van aardse (olie)reserves.
Eén ding is behoorlijk zeker. Aardse brandstof zoals olie, gas of steenkool(vergassing) kent een behoorlijk snel naderende eindreserve. Bovendien verbruiken we die zooi in een razend tempo, vooral in China. Die 'zooi' wordt dus alleen maar duurder, ondanks dat we nu weer even wat minder betalen aan de pomp.
Opladen 's nachts via de stekker is imho verplaatsing van het probleem. Of er nu electriciteit opgewekt wordt via het net via weer een paar nieuwe (kolen)centrales of via de brandstofpomp met diesel of benzine of lpg / aardgas? Het is allemaal verspilling en verbruik van eindige reserves.
Rob antwoordt op 23 september 2008:
Probleem bij alle electro, hybride e.d is de stroomopslag.
Alle baterij (accu) fabrikanten zijn al een 20tal jaren bezig met het verkleinen en lichter maken. Even leek lithium de oplossing te zijn, maar het wil gewoon niet. Status: we zitten met die lompe zware dingen die niet te verkleinen zijn, wil je tenminste voldoende capaciteit over houden. Uiteindelijk zit hier geen toekomst in, mede zo als Bert al stelde: het moet opgewekt worden via centrales die weer fossiele brandstof gebruiken.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.