Van der wiel vraagt op 22 september 2008:
Is er iemand bekent met de verhalen dat het B rijbewijs aangepast zal worden naar 4200 KG i.p.v. 3500 KG.
Frank antwoordt op 22 september 2008:
Nee, nog niets van gehoord.
Ik verwacht zelf eerder het tegenovergestelde. Met B-rijbewijs tot een lager maximum aantal KG.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 22 september 2008:
4250 wordt het zelfs maar vraag niet wanneer. Dit geldt dan voor een auto met caravan. Het maximale gewicht voor een auto blijft 3500 kg.
Ger antwoordt op 22 september 2008:
Dit soort nieuws komt met regelmaat van de klok en voorzien van de bronvermelding "Fabeltjeskrant" voorbij zeilen. De 3500 kg voor het B rijbewijs is in overeenstemming met de rest van europa en zal, zo men dat wil gaan veranderen, aan de nodige discussie onderworpen worden. Vandaar het dringende advies: Gooi er een paar honderd eurotjes tegenaan deze winter en haal het E achter B rijbewijs bij een rijschool in Uw buurt.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 22 september 2008:
Ger: Bronvermelding? Dit heb ik vanmiddag gehoord op de persconferentie voor de a.s. kampeer- en caravanjaarbeurs in Utrecht.
jacob antwoordt op 22 september 2008:
Er word inderdaad veel over gezegd en geschreven maar eind 2012 moet het goedgekeurde europees besluit uitgevoerd worden.dus nog even wachten wat er dan gebeurd? niets?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 22 september 2008:
Zie hieronder het citaat van Bert de Winkel (voorzitter van de KCI):
"KCI lobbiet niet alleen op nationaal niveau maar ook op internationaal niveau.
Mede dankzij onze lobby op zowel nationaal als internationaal niveau en onze bijdrage aan de inspanningen van onze Europese koepelorganisatie ECF is het straks mogelijk voor houders van een rijbewijs voor categorie B die een aanvullende test en/of training hebben gevolgd voortaan ook een caravancombinatie met een gewicht tussen de 3500 en 4250 kg te besturen. Een groot succes derhalve voor de gehele Europese caravanbranche!
Wij blijven ons samen met ECF - op zowel nationaal als internationaal niveau inspannen om het voor houders van een B-rijbewijs mogelijk te maken een kampeerauto met een gewicht tussen de 3500 en 4250 te besturen. Jammer dat het onlangs door het Tweede Kamerlid Paul de Krom (VVD) ingediende motie om het maximumgewicht op te trekken naar 4250 kg het niet gehaald heeft!"
van der wiel antwoordt op 23 september 2008:
Bedankt voor de reacties. het is overigens niet voor mijn zelf ik ben in het bezit van BE maar wat mij verontrust is dat er door personen 1 a' 2 keer per jaar met een caravan (aanhanger) wordt gereden die qua afmetingen meer gevaar op levert dan het max. gewicht van de caravan (gezien de techniek) ik denk dan ook dat om het veiliger te maken op de weg het belangrijker is om max. afmetingen te stellen dan een max. gewicht. En wat betreft 2012 heb ik begrepen dat er mer een B rijbewijs zo wie zo nog maar max. 750 KG worden getrokken.
Tijs antwoordt op 23 september 2008:
Mee eens dat de eisen best wat strenger mogen ipv soepeler. Maar dan ook in de E-achter-B lessen meer aandacht voor rijden met caravans. Zijn leskar trek je relatief simpel door het verkeer maar met een gemiddelde caravan is dat toch al anders (lengte, instabiliteit).
Ik heb zelf E gehaald omdat het "moest", maar ik ben blij dat ik die extra training heb gehad. Ik dacht altijd dat achteruit rijden het probleem was, terwijl de echte issues in het vooruit rijden zitten (anticiperen, fietsers en autospiegels respecteren).
En natuurlijk, net als bij autorijden, komt de ervaring daarna pas. Met evt. aanvullende cursussen zoals hier genoeg worden aangeboden.
janka antwoordt op 23 september 2008:
Van der Wiel kan het laatste wel schudden! Hooguit zal alles bij het oude blijven voor B mits je gaat voldoen aan de nieuwe eisen. Maar alles terugdraaien naar 750? Vergeet het maar!
Rob antwoordt op 23 september 2008:
Thijs:
--Ik dacht altijd dat achteruit rijden het probleem was, terwijl de echte issues in het vooruit rijden zitten (anticiperen, fietsers en autospiegels respecteren). --
Ik hoop van harte dat je het zonder caravan ook doet.
Want als dit voor jou het verschil is...................................
ed antwoordt op 23 september 2008:
hallo
blijf het vreemd vinden dat met mijn huidige slagschip-406 break ik net onder de 3500kg blijf en
met b mag rijden en met een santa fe ,espace o.i.d. mag het ineens niet meer
dus die 4250kg voor caravanners lijkt me niet meer dan logisch
John antwoordt op 23 september 2008:
Ed, bedoel je dat je nu met alleen b mag rijden?
ed antwoordt op 24 september 2008:
john, dat klopt
totaal gewicht blijft onder 3500kg en caravan weegt iets minder dan de caravan
dus B-is dan voldoende
maar bij eerder genoemde auto's mag het weer niet omdat hoger trein en trekgewicht hebben en je dus boven 3500kg uit zou komen
Tijs antwoordt op 25 september 2008:
Rhob,
Je hebt gelijk om te stellen dat je ook zonder caravan op moet letten. Maar mijn caravan is aan beide kanten breder dan mijn auto dus dat betekent anders opletten dan met een solo combi. En qua fietsers: de gemiddelde fietser zal een caravan niet aan horen komen. Steekt die dus achter je auto (voor/naast je caravan) ineens over dan moet je wel weten hoe je reageert (remmen , niet uitwijken want dan kwispel je die fietser dubbel omver).
Allemaal geen rocket science maar toch wel even anders dan solo rijden. Maar goed Rhob, als je moeite hebt je dat voor te stellen is een rijvaardigheidstraining op de openbare weg misschien een verstandige optie 😉.
Rob antwoordt op 25 september 2008:
Thijs, er zijn maar weinig caravans die even breed zijn als het trekkend voertuig. Dus dit "probleem" hebben we bijna allemaal.
Het viel op omdat je het zo expliciet vermelde.
Alert- en waakzaamheid is een dagelijk kostje voor me met 80.000km p.j. Dus ik denk dat de curcus overbodig is, maar bedankt voor het aanbod.
Bert antwoordt op 25 september 2008:
Als ik jouw redenatie doortrek Rob, zou het voor jou ook niet nodig zijn een rijopleiding te volgen voor een 40 tons trekker met oplegger (of een bakwagen met aanhanger). Je rijdt namelijk al auto en anticipeert heel goed. Dus dat is niet anders met zo'n combinatie....? Toch? 😉
Waar Tijs mede op doelt, als je me toestaat Tijs, is dat een E-opleiding weliswaar goede dingen aanleert, die niet aanhangerrijders zelden 'van nature' toepassen (!), maar verder niet veel van doen heeft met het rijden met je eigen caravancombinatie. Alleen al gezien de afmetingen en stabiliteitsverschillen. En ook nog vaak in het niet vlakke buitenland.
Rob antwoordt op 25 september 2008:
Voor je info: Op rijbewijs A na, heb ik ze allemaal. Niet dat ik ervaring heb met een 40tonner, maar mogen rijden, Ja. Ervaring bouw je op, en na het behalen van "groot" is er niet of nauwelijks meer gereden.
Van de 80.000km pj zijn er 18 tot 20.000 met een aanhanger van 2.40 breed en 5.80 lang. Zonder iets te pretenderen denk ik dat ik boven het gem zit.
Ook pretendeer ik niet dat ik het beste rijd, maar bovengemiddelde ervaring is wel aanwezig.
Tijs antwoordt op 25 september 2008:
80.000 per jaar kom ik niet aan: "slechts" de helft, en dan vooral solo. En zoals Bert het verwoordt moet je er dan voor een aanhanger een aantal "natuurlijke" dingen bijleren. En dan is een caravan zeker wat anders de gemiddelde lesaanhanger of boedelbak.
Maar ik denk dat Rob en ik het zeker eens zijn over het feit dat je zowel met als zonder caravan alert moet rijden met oog voor je omgeving: of je nu veel of weinig rijdt.
Bert antwoordt op 25 september 2008:
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar je doet er beter aan dit niet in het persoonlijke te trekken, maar juist algemeen te houden. Ik constateer en Tijs heeft dat ervaren dat o.h.a. men nogal geringschattend doet over het (vooruit)rijden met een caravan. "Da's toch niet anders dan met een losse auto, beetje de bocht ruimer nemen enzo..." en dat terwijl hij daarvoor E heeft gehaald.
Maar goed, we dwalen af...
Rob antwoordt op 25 september 2008:
Ok, allemaal terug naar de topic.
Tijs antwoordt op 25 september 2008:
Akkoord. Ben even gaan zoeken bij de EU. In artikel 4 van de de "RICHTLIJN 2006/126/EG VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD van 20 december 2006 betreffende het rijbewijs" staat het volgende:
"Onverminderd de bepalingen inzake de regels voor typegoedkeuring van de betrokken voertuigen, kan aan de motorvoertuigen van deze categorie een aanhangwagen met een
toegestane maximum massa van meer dan 750 kg worden gekoppeld mits de toegestane maximum massa van dit samenstel niet meer bedraagt dan 4 250 kg. Voor zulke samenstellen met een massa van meer dan 3 500 kg eisen de lidstaten overeenkomstig de bepalingen van bijlage V, dat een dergelijk samenstel slechts mag worden bestuurd indien de bestuurder
een opleiding heeft voltooid, of
geslaagd is voor een examen inzake rijvaardigheid en rijgedrag.
De lidstaten kunnen eisen dat de bestuurder zowel een opleiding moet hebben voltooid als geslaagd moet zijn voor een examen inzake rijvaardigheid en rijgedrag.
De lidstaten geven de bevoegdheid om een dergelijk samenstel te besturen met de passende communautaire code op het rijbewijs aan."
In de benoemde bijlage staat dan het volgende vermeld:
"RICHTLIJN 2006/126/EG VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD van 20 december 2006 betreffende het rijbewijs
Onverminderd de bepalingen inzake de regels voor typegoedkeuring van de betrokken voertuigen, kan aan de motorvoertuigen van deze categorie een aanhangwagen met een
toegestane maximum massa van meer dan 750 kg worden gekoppeld mits de toegestane maximum massa van dit samenstel niet meer bedraagt dan 4 250 kg. Voor zulke samenstellen met een massa van meer dan 3 500 kg eisen de lidstaten overeenkomstig de bepalingen van bijlage V, dat een dergelijk samenstel slechts mag worden bestuurd indien de bestuurder
een opleiding heeft voltooid, of
geslaagd is voor een examen inzake rijvaardigheid en rijgedrag.
De lidstaten kunnen eisen dat de bestuurder zowel een opleiding moet hebben voltooid als geslaagd moet zijn voor een examen inzake rijvaardigheid en rijgedrag.
De lidstaten geven de bevoegdheid om een dergelijk samenstel te besturen met de passende communautaire code op het rijbewijs aan.
MINIMUMEISEN INZAKE OPLEIDING EN EXAMENS VOOR BESTUURDERS VAN SAMENSTELLEN ALS
OMSCHREVEN IN ARTIKEL 4, LID 4, ONDER B), TWEEDE ALINEA
1. De lidstaten nemen de nodige maatregelen met het oog op:
het goedkeuren van en het houden van toezicht op de opleiding als bedoeld in artikel 7, lid 1, onder d), of
de organisatie van examens inzake rijvaardigheid en rijgedrag als bedoeld in artikel 7, lid 1, onder d).
2. Duur van de opleiding van de bestuurder
ten minste 7 uur.
3. Inhoud van de opleiding van de bestuurder
De opleiding van de bestuurder bestrijkt de kennis, de rijvaardigheid en het rijgedrag als omschreven in punt 2 en
punt 7 van bijlage II. Bijzondere aandacht wordt besteed aan:
rijdynamiek, veiligheidscriteria, trekkend voertuig en aanhangwagen (koppelingsmechanisme), correct laden en
veiligheidsaccessoires;
een praktijkgedeelte omvat de volgende oefeningen: versnellen, vertragen, achteruitrijden, remmen, stopafstand, veranderen
van rijstrook, remmen/uitwijken, slingeren van de aanhanger, afkoppelen en aankoppelen van een aanhangwagen
aan het trekkend voertuig, parkeren;
elke deelnemer moet het praktijkgedeelte van de opleiding afleggen en zijn rijvaardigheid en rijgedrag op de openbare
weg demonstreren;
de samenstellen van voertuigen die voor de opleiding worden gebruikt, moeten behoren tot de rijbewijscategorie
waarvoor de deelnemers een aanvraag hebben ingediend.
4. Duur en inhoud van de examens inzake rijvaardigheid en rijgedrag
De duur van het examen en de afgelegde afstand moeten toereikend zijn om de rijvaardigheid en het rijgedrag als
omschreven in punt 3 te beoordelen."
Ik ben dan wel geen jurist, maar als ik dit lees zie ik weinig verschil met het lespakket en examen voor rijbewijs E-achter-B.
Bovendien is het dan weer afhankelijk van de EU-landen hoe ze het invullen. Blijkbaar heeft Paul de Krom dit dus laatst proberen te realiseren. Wie weet er meer details?
Bron: http://eur-lex.europa.eu/JOHtml.do?uri=OJ:L:2006:403:SOM:nl:HTML
Rob antwoordt op 25 september 2008:
Thijs,
wat ik mis in het verhaal is een ingangsdatum, is die bekend?
@Eric antwoordt op 25 september 2008:
Ik zou het wel weten als ik nu nog als caravanner net op een B-rijbewijsje zou rondrijden, eventueel ook nog eens geholpen door het terugschroeven van gewichten.
M'n E achter B halen!
Tijs antwoordt op 26 september 2008:
Ingangsdatum is mij onbekend. Dat is het probleem met die richtlijnen, de lidstaten moeten er vervolgens mee aan de slag. Ik ga in het weekend nog eens googelen maar ik denk dat de actie van de VVD-er die in de quote van Menno stond het enige concrete is.
Maar zoals gezegd, die richtlijn is zo breed dat hij amper verschil lijkt te maken met rijbewijs BE. Ik denk dat de NL overheid de benodigde certificering gewoon weer bij CBR neergooit met alle bijbehorende tarieven. Misschien tijd voor een tegenlobby zodat de certificaten van Caravantrekker.nl ook geaccepteerd worden? Die zijn tenminste gericht op het rijden met een echte (en je eigen) auto-caravan combinatie 😉.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!