Caravantrekker.nl

Vestiging trekhaak

PeterBe vraagt op 22 september 2008:

In veel ouder modellen autos (b.v.Opel) is de trekhaak onder tegen de kofferruimte bevestigd en een plaat in de kofferruimte.
Dit resulteert in een verminderd laad/trekvermogen dan wanneer deze aan de balken word bevestigd.
Mijn buurman heeft de 1e situatie en beweerd dat het niets uitmaakt.
Iemand ervaring hiermee??

Naar laatste bijdrage

Reacties:

knutsel antwoordt op 22 september 2008:

inderdaad vroeger zat de trekhaak aan de onderplaat vast en ging door en door en deze had eventueel een verstevigings plaat in de kofferbak .
wat ik wel denk is dat het bij oude auto,s nu oppassen is want als er toen op stond maximaal 1100kg , was dit vaak voor een auto die voor die caravans kon trekken die ca 30% minder wind kregen max 210x230cm , en van verkeersdrempels hadden ze nog nooit gehoord . als je nu met een caravan van 1100kg een paar drempels te hard neemt , en je hebt een oude auto , kom je er wel achter.
en 1100kg aanhangwagen is toch anders als 1100kg nieuw type caravan met windkracht 4.


Bert antwoordt op 23 september 2008:

wat een onzinvraag is dit. Een trekhaakBEvestiging is gewoon goed, ook bij een 20 jaar oude auto en ook toen al bedoeld om het maximum te kunnen aanhangen waarvoor toegestaan. Ondeugdelijke bevestiging bestaat in feite niet, of het moet door het betreffende montagestation gebeuren. Ik heb ooit een haak gemonteerd gehad waarbij het dempingsmateriaal in de kofferbak niet was verwijderd. Ook de RDW had het niet gezien. Tsja... Aan de balken? Waar zitten die dan bij een moderne auto? Er is geen enkele reden om aan te nemen dat fabrikanten niet zorgvuldig omgaan met de ontwerpen van de haken en de bevestiging ervan.


Een minzaam persoon antwoordt op 23 september 2008:

@Bert: onthoud één ding: domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden

Hou het toch wat beleefd jongen !!!!!


Jan antwoordt op 23 september 2008:

Er is vaak meer te vragen dan dat er gunstiggezinde beantwoorders beschikbaar zijn.....???? 😉))


Tjinne antwoordt op 23 september 2008:

Rij al jaren met Opel en inderdaad lagen in mijn 2 Omega's (1988 +1996) in mijn koffer 2 zware platen van voor naar achter waar de trekhaak aan bevestigd was en dit heeft nooit problemen opgeleverd het was een heel stevige konstruktie , het waren dan ook nog afneembare trekhaken .


Rob antwoordt op 23 september 2008:

Tjinne, wat weegt dat wel niet? Ik neem aan dat het een aardig gewicht is met een plaat onder en boven de kofferbak bodem.
en het gaat ten koste van je laadvermogen.


antwoordt op 24 september 2008:

Quote: "wat ik wel denk is dat het bij oude auto,s nu oppassen is want als er toen op stond maximaal 1100kg , was dit vaak voor een auto die voor die caravans kon trekken die ca 30% minder wind kregen max 210x230cm , en van verkeersdrempels hadden ze nog nooit gehoord . als je nu met een caravan van 1100kg een paar drempels te hard neemt , en je hebt een oude auto , kom je er wel achter.
en 1100kg aanhangwagen is toch anders als 1100kg nieuw type caravan met windkracht 4."
»
Kan dit onderbouwd worden?
Is 1100kg 'oud' anders dan 1100kg 'nieuw'?

Btw: Bert noemde dit geen domme vraag maar een onzinvraag, waar ik me wel iets bij kan voorstellen.
Feitelijk wel een zinnig antwoord op zo'n vraag. 😉


Tjinne antwoordt op 24 september 2008:

Tja Rob dat is wel waar want het waren behoorlijk zware platen maar heel stevig want in de keuring klopten ze elk jaar tegen de bevestigingen en ze gaven geen krimp dat bewijst toch dat het stevig spul is hé en kwestie van gewicht zou ik het niet kunnen zeggen , want zoals je zegt lag er een plaat zowel boven of onder de kofferbodem en die werden dan met een aantal bouten samengeschroeft , alles tesamen moet dat wel wat gewogen hebben.


Koos A antwoordt op 26 september 2008:

Het waren niet, maar het zijn nog steeds zware platen, ja hoor, bij sommige auto's/trekhaken komen ze nog steeds voor, het ligt gewoon aan de constructie van je auto, of die platen moeten worden gebruikt.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker