Bert vraagt op 6 maart 2006:
Bij de A4 ligt de motor in lengterichting, vandaar dat men de alom geprezen DSG transmissie niet kan toepassen en VW wel. De Audi heeft dus een traditionele automaat met koppelomvormer die het koppel vergroot tijdens de slipfase. Bij het wegrijden dus. Daardoor de (nogal theoretische) hoge percentages. De DSG-bak is niet zo'n automaat. Het is eigenlijk gewoon een handbak die automatisch e.e.a. voor je regelt als je dat wilt (gerobotiseerd). Hij heeft dus geen koppelomvormer, maar normale koppelingen. Meervoud? Ja. Hij heeft er twee. Als je bijv. rijdt in de 2e ligt de 3e versnelling al helemaal klaar met 'ingetrapte' koppeling. Het schakelen gaat dan ook ongehoord snel.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.