Hardys vraagt op 24 september 2008:
Als ik met Nissan Qashqai (QQ) 70 km/u rijd dan geeft de GARMIN nuvi 63 km/u aan.
Bij 80 km/u geeft Garmin 73 km/u. En bij 100 km/u geeft Garmin 92km/u aan.
Het is bekend dat de snelheidsmeter bij auto’s ca. 3% meer aangeeft.
Is de snelheidsopgave km/u van de navigatie-apparatuur minder of meer nauwkeurig dan van een auto?
Heeft iemand ervaring met deze problematiek?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 24 september 2008:
Ga er maar vanuit dat de GPS snelheid de werkelijke snelheid is.
Victor antwoordt op 24 september 2008:
Dus geen ervaring.
Beter is dan de werkelijke snelheid van QQ controleren.
B.v. bij snelheid 80km/u de afgelegde afstand meten (paaltjes langs de snelweg),
Meten de tijd over de afgelegde afstand. B.v. 1000 m: 49 seconden. x 3.6= 73,4 km/u.
Dit is dan de represent. snelheid.
Ger antwoordt op 24 september 2008:
Menno heeft gelijk en zo hij dat niet heeft dan is het verschil tussen de werkelijke snelheid en de snelheid van de GPS nooit meer dan +1 of -1 km/h. Waarom? Zelf geconstateerd aan de hand van een geijkte km/h teller, bijbehorend ijkbewijs en een GPS aan boord. Aldus kunnen we met z'n allen dus beter een GPSje bij hebben staan als we met de caravan op pad gaan en een beetje harder gaan rijden met dat ding achter de auto.
Onze H.H. truckchauffeurs zullen ons dankbaar zijn want hun begrenzer staat op 93 km/h werkelijke snelheid en hoeven zij een slak die, om een bon te voorkomen, zijn cruisecontrol op 75 km/h heeft ingesteld niet in te halen. Toch al gauw een snelheidsverschil van 20 werkelijke km/h-tjes. Leve de doorstroming en.....onze vriend Koos SPEE heeft het ook al eens gezegd (en toen vond men dat hetzelfde als vloeken in de kerk)
Victor antwoordt op 24 september 2008:
Ger, welke km/h teller heb je laten ijken? Welke GPS gebruik je?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 24 september 2008:
Victor: De meetfout die je maakt over de afstand van 1 km is veel groter dan de afwijking van een GPS. Bij constante snelheid (en goede ontvangst) kan je op de GPS snelheid vertrouwen en met een gerust hart met 85 km/u elke politiecontrole passeren 😉
antwoordt op 24 september 2008:
Ook een geijkte teller kent een afwijking!
Meest nauwkeurige snelheidsindicatie voor algemeen gebruik is via GPS (Navigatie).
De snelheidsmeter heeft al een afwijking als de bandenspanning niet correct is. Met versleten banden en te lage bandenspanning onderweg naar de bandenboer met 80 op de teller is een heel andere snelheid als met nieuwe banden op spanning op de terugweg. Ook als je teller 'geijkt' is 😉
Hardys antwoordt op 24 september 2008:
OK. voortaan GPS. Merci voor alle techn. toelichtingen.
@Eric antwoordt op 24 september 2008:
quote: Het is bekend dat de snelheidsmeter bij auto’s ca. 3% meer aangeeft.
==================================================
Ga er maar vanuit dat het gerust ook 8 a 10 % kan zijn.
Ger antwoordt op 25 september 2008:
@Victor: Mijn "bedrijfsauto" is voorzien van een geijkte teller, rode en blauwe streepjes op een witte ondergrond met blauwe flitsende ledjes op het dak en hij heeft de mogelijkheid om middels teksten in het rood mensen dingen te laten die ze liever niet zouden doen zoals "volgen" of "stop". De GPS is van VDO.
Lex M antwoordt op 25 september 2008:
Van: @Eric
Datum: 24 September 2008 om 23:01
quote: Het is bekend dat de snelheidsmeter bij auto’s ca. 3% meer aangeeft.
==================================================
Ga er maar vanuit dat het gerust ook 8 a 10 % kan zijn.
=============================================
Ik geloof niet in percentages.
In mijn auto is de afwijking van de snelheidsmeter een constante, zo'n 4 km/u.
Dat lijkt ook het geval bij die van hardys: zo'n 7 km/u.
@Eric antwoordt op 25 september 2008:
Mijn laatste Opel Astra, mijn huidige Skoda Octavia en m'n hobbyauto (van een niet nader te noemen merk omdat hij niet caravantrekker waardig is 😉 ) hadden/hebben alllemaal een 9 % afwijking.
Snelheid van 140 op de teller is in jouw auto misschien 136 echte km's, met de Opel en Skoda was/is het in beide gevallen 128 GPS km/uur. (de derde hobbyauto haalt de 140 km/uur helaas niet...)
Bij 100 teller km's gaven/geven alledrie 91 km/uur aan.
Goh da's allemaal toevallig een afwijking van 9 %!
Wel makkelijk, dezelfde afwijking bij elke auto, hoef ik niet al te veel na te denken onderweg... 😉
Lex M antwoordt op 25 september 2008:
@Eric schreef: Bij 100 teller km's gaven/geven alledrie 91 km/uur aan. Goh da's allemaal toevallig een afwijking van 9 %!
Wat je zegt, is juist. Of dat toeval is, is niet relevant.
Maar het is de vraag of je al kunt spreken van een percentuele afwijking. Daarvoor moet je mi meer metingen doen, bijv bij 50, 60, 70, 80 90, 100, 110, 120, 130. Als je de afwijkingen telkens kunt uitdrukken in eenzelfde percentage, dan heeft de meter waarschijnlijk een percentuele afwijking. In mijn auto is de afwijking bij die snelheden steeds 4 km/u. Daarom concludeer ik dat mijn meter een constante afwijking heeft.
NB. 140 is niet toegestaan in NL. Daarom heb ik geen afwijking bepaald bij 140 😉
@Eric antwoordt op 25 september 2008:
Van: Lex M
Datum: 25 September 2008 om 10:08
NB. 140 is niet toegestaan in NL. Daarom heb ik geen afwijking bepaald bij 140 😉
=================================================
Rijdt jij alleen in NL dan...?
Afwijking in DLD of FR is hetzelfde als afwijking in NL hoor. 😉
Verder weet ik dat mijn tellers bij 50 GPS km's alledrie 55 teller km's aangeven.
Da's 10% bij lagere snelheden tegenover 9% bij hogere snelheden.
Lijkt mij redelijk dicht bij elkaar om te veronderstellen dat de afwijkingen in mijn geval op een percentage gebaseerd zijn.
Jerry antwoordt op 25 september 2008:
Als mijn auto op de tomtom 100km aan geeft dan staat de teller van de auto op 98km.
Ga ik sneller rijden dan word dit verschil groter.
Schakel ik een versnelling terug dan zal het verschil waarschijnlijk weer anders zijn.
Dit zal bij elke auto wel weer anders zijn.
Er zijn wettelijke voorschriften voor de teller afwijking en 10% lijkt me aan de ruime kant maar misschien is het wel binnen de grens.
@Eric antwoordt op 25 september 2008:
Wat ik heb kunnen vinden betreffende maximale afwijking teller staat in richtlijn 75/443/EC (auto's):
0 < (v1 - v2) < 0,1 . v2 + 4 km/h.
In Jip en Janneke taal schijnt dat te zijn:
toegestane afwijking: 10% plus 4km/u
janka antwoordt op 25 september 2008:
Ik denk dat jerry het andersom bedoeld?
Alfons Pel antwoordt op 25 september 2008:
Wettelijk voorschrift is 5 á 10 % afwijking.
In uitgebreide trekkrachtberekening staat helemaal onderaan de werkelijke snelheid bij 2500 toeren in álle versnellingen.
Kun je gelijk het toerental in de gaten houden ivm tijdig terugschakelen.
Wel zo handig!
Bob antwoordt op 25 september 2008:
Her en der in de lande staan electronische borden die aangeven hoe snel je rijdt. Ik zit er nooit veel naast als ik dan vlug op de snelheidsmeter kijk. Zou ik dan een goede snelheidsmeter hebben???
antwoordt op 25 september 2008:
Een caravantrekker heeft geen snelheidsMETER!
Hij heeft wel een snelheidsindicator omdat dat is wat hij doet.
Een indicatie geven van de snelheid. Het is daarom bij wet geregeld dat deze niet mag indiceren dat men minder snel rijdt dan geïndiceert wordt ivm geldende max. snelheden. Verder is het een lineaire indicator met daarom vanzelfsprekend een procentuele afwijking tov een GPS.
@Eric antwoordt op 25 september 2008:
Van: ®oel
Datum: 25 September 2008 om 13:04
Een caravantrekker heeft geen snelheidsMETER!
===================================================
Waarom praat het RDW bij hun voertuigtechnische eisen dan wel over snelheidsMETERS en niet over snelheidsINDICATOREN?
renaat antwoordt op 25 september 2008:
Ik heb eens uitgerekend wat bandenslijtage verandert aan de snelheidsaanduiding op de teller.: )
Wij rijden met banden 195/65/15, maar op zich is de maat van weinig belang
Onze wielomtrek bij een nieuwe band = 199 cm
Als de band volledig versleten is, dus een profielverlies van 0,7 cm rondom, is de omtrek 194,8 cm
m.a.w. 4,2 cm op 199 cm dat betekent 2% .
Anders gezegd, met versleten banden geeft je km-teller 2 kmh meer aan dan dat je rijdt, en met banden die voor 50% afgereden zijn is de afwijking = 1%...te verwaarlozen.")
Ger antwoordt op 25 september 2008:
Als je dit nu allemaal leest kunnen we met elkaar vaststellen dat dit het mooie is aan een forum. Beste allemaal, neem kennis van hetgeen hier allemaal staat geschreven en sla het op voor het in te dienen bezwaarschrift nadat U weer eens bent geflitst voor een paar km/h-tjes overschrijding van de geldende max.snelheid. Met al deze info kan het niet anders of het bezwaar zal gegrond verklaard worden 😉
Andreas antwoordt op 25 september 2008:
Wat Alfons Pel en Roel beweren, nl. dat de afwijking in de snelheidsmeter niet te groot mag zijn, verbaast mij. Ben je verplicht een goed werkende meter aan boord te hebben? Zo ja, dan zou je in overtreding zijn als dat ding stuk is en op 0 staat? Wil Ger daar zijn licht eens over laten schijnen? Tenslotte is hij bij de pliesie, gezien zijn bijdrage. Bedankt alvast
Michiel antwoordt op 25 september 2008:
@Roel:
Of de snelheidsindicator werkelijk lineair is, is maar de vraag, maar ook als ie dat is, is het verband tussen werkelijke en aangegeven waarde niet altijd in een percentage uit te drukken. Als V de werkelijke snelheid is en A de aangegeven snelheid, dan is bij een lineaire indicator het verband tussen de twee uit te drukken als:
V=a + (b x A)
Waarbij a de snelheid is waarbij de naald los komt van de stuit en b de de toename in werkelijke snelheid bij een verhoging van één km/h aangegeven snelheid.
MV
Bert antwoordt op 25 september 2008:
Jerry schreef: "Als mijn auto op de tomtom 100km aan geeft dan staat de teller van de auto op 98km."
Moet je er wel bij vertellen dat je een ander differentieel hebt gemonteerd...
Roel schreef: "Verder is het een lineaire indicator met daarom vanzelfsprekend een procentuele afwijking tov een GPS."
Lexus schijnt snelheidsmeters te hebben die bij elke weergegeven snelheid een vaste afwijking hebben. Dus (bijv. 4 km bij 50 km/u en 4 km bij 200 km/u). De uitzondering die de regel bevestigt.
Bert antwoordt op 25 september 2008:
Bob schreef: "Her en der in de lande staan electronische borden die aangeven hoe snel je rijdt. Ik zit er nooit veel naast als ik dan vlug op de snelheidsmeter kijk."
Ik constateer bij die signaleringen soms grote afwijkingen, dus er van uit gaan dat ze de precieze rijsnelheid aangeven, nee...
(Bij hetzelfde bord de ene keer 84 en de volgende keer 98, of zou dat aan mij liggen?) 😉
Jerry antwoordt op 25 september 2008:
Voor Bert.
Het andere differentieel wat ik gemonteerd heb maakt voor de omwentellingen van de wielen niks uit.
Mijn abs sensor is tevens de pulsgever voor de km teller en die registreerd de omwentelingen van de steekas naar het wiel.
Zou de pulsgever in de versnellingsbak zitten dan zou je gelijk hebben.
janka antwoordt op 25 september 2008:
Maar ondanks het technisch overleg begrijp ik niet hoe de tomtom van Jerry meer snelheid aangeeft dan de snelheidsmeter van zijn auto.
De topicstarter gaf aan dat zijn Garmin 92 km/u aangeeft terwijl hij volgens zijn auto 100 km/u rijdt. De werkelijke km/u zijn toch altijd lager dan de km/u die de auto aangeeft? Of zijn er auto's waarbij het juist andersom is?
Alfons Pel antwoordt op 25 september 2008:
Janka,
Lees je opmerking nog eens rustig door.
janka antwoordt op 25 september 2008:
Heb ik meerdere malen op jouw verzoek gedaan en de vraag blijft hetzelfde. Bij Jerry is het precies andersom dan bij topicstarter.
antwoordt op 25 september 2008:
Klopt janka, Misschien heeft Jerry niet alleen het differentieel gewisseld maar zit er ook een afwijkende maat band onder.
Kleiner wiel geeft meer omwentelingen en indiceert een hogere snelheid. En anders is het de spreekwoordelijke uitzondering. 😉
Topicstarter beschrijft het fenomeen dat de Navigatie een lager snelheid aangeeft dan de auto dat doet. Hierbij kan worden aangenomen dat de navigatie de werkelijke snelheid beter benaderd dan de snelheids'meter' van de auto.
Bob antwoordt op 25 september 2008:
Zou het verschil tussen GPS en de snelheidsmeter van de auto niet kunnen liggen in het feit dat de GPS de rechte afstand tussen twee punten meet in bepaalde tijd en daaruit de snelheid berekent. GPS snijdt de bochten af, de afstand wordt kleiner, de tijd blijft hetzelfde en de snelheid zakt.
@Eric antwoordt op 25 september 2008:
Van: ®oel
Datum: 25 September 2008 om 18:34
====================================================
Dus toch een snelheids"meter"?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 25 september 2008:
Nee Bob. Theoretisch berekent de GPS inderdaad wel de tijd tussen 2 punten maar als je gewoon rijdt liggen die punten gewoon op een rechte lijn (die je ook rijdt). GPS snelheid klopt echt wel.
Jerry antwoordt op 25 september 2008:
Janka mijn excuses ik heb het verkeerd het moet dus andersom zijn.
Auto geeft 100km aan en de tomtom geeft 98km aan.
antwoordt op 25 september 2008:
@ @Eric: “Waarom praat het RDW bij hun voertuigtechnische eisen dan wel over snelheidsMETERS en niet over snelheidsINDICATOREN?”
»
Waarom maken mensen vergissingen @Eric? Zelf heb ik die verder hierboven ook gemaakt(24/7/08 21:07). Het RDW spant echter wel eens de kroon met vergissingen dankzij tiepmiepen die een telefoon denken te kunnen beantwoorden niet gehinderd door een schromelijk gebrek aan (vak/wet/verkeersregelement) –kennis.
Hou het verder maar op een uitdukking in de volksmond.
@Renaat: “Wij rijden met banden 195/65/15, maar op zich is de maat van weinig belang (...) Anders gezegd, met versleten banden geeft je km-teller 2 kmh meer aan dan dat je rijdt, en met banden die voor 50% afgereden zijn is de afwijking = 1%...te verwaarlozen.”
»
Anders dan je stelt maakt een bandenmaat wel degelijk verschil. 7mm verslijt op een vrij forse maat met een afrolomtrek van 1935mm(196/65R15) geeft een andere verhouding dan op een afrolomtrek van 1765mm(155R13).
Wat is nou 1%? …..Nix toch?
Maar wat nu als door onderspanning van de band ook een procentje verschil ontstaat? Maakt samen toch weer 2%.
Da’s al de helft van 4% en dat scheelt op 100km toch weer 4 hele km’s.
Waar hadden we het ook weer over? …….Oh ja, hoe snelheids’meter’ afwijkingen ontstonden, toch?
@Bert: “Lexus schijnt snelheidsmeters te hebben die bij elke weergegeven snelheid een vaste afwijking hebben. Dus (bijv. 4 km bij 50 km/u en 4 km bij 200 km/u). De uitzondering die de regel bevestigt.”
»
Er zullen wel meer uitzonderingen zijn Bert maar ik denk dat de meeste ‘tellers’, ‘meters’ of ‘indicatoren’ van het vrij eenvoudige type zijn waarbij vrij veilig valt aan te nemen dat deze lineair zullen werken. (alhoewel geavanceerde elektronica vrij ver oprukt tegenwoordig).
@andreas: “Ben je verplicht een goed werkende meter aan boord te hebben? Zo ja, dan zou je in overtreding zijn als dat ding stuk is en op 0 staat?”
»
Ja, en dan ben je dus in overtreding en bij de APK wordt de auto daarop afgekeurd.
Andreas antwoordt op 25 september 2008:
@roel: Nou dat wist ik niet, bedankt. Vind het ook niet logisch want APK is toch primair bedoeld voor jouw veiligheid en die van je medeweggebruikers. Hoe kan een kapotte meter dit in gevaar brengen. Hooguit dat je iets eerder een prent krijgt als je de max. snelheid overschrijdt, maar ik zal wel te simpel denken.
janka antwoordt op 25 september 2008:
Tja, als je eens wist wat voor flauwe kul al voor een afkeuring kan zorgen!
En dan bedoel ik zaken die totaal niets met de veiligheidseisen te maken hebben.
antwoordt op 25 september 2008:
Zoals?
John antwoordt op 25 september 2008:
Heren, de topic????
antwoordt op 25 september 2008:
Wil je die nog verder uitmelken John?
janka antwoordt op 26 september 2008:
Bijvoorbeeld een kentekenplaat die niet goed leesbaar is vanwege een aanwezige trekhaak.
@Eric antwoordt op 26 september 2008:
Lijkt mij een prachtig nieuw draadje janka!
Wat dacht je van de verplichting een goede wegenkaart van het gebied bij je te hebben (ook en juist als je in het bezit bent van een Miep Miep.... 😉 )
antwoordt op 26 september 2008:
Quote: “Bijvoorbeeld een kentekenplaat die niet goed leesbaar is vanwege een aanwezige trekhaak.”
»
Dat noem ik nu niet echt flauwekul. Buiten de gevoelens van “dan kunnen ze me lekker niet pakken als ik bij een rood stoplicht wordt geflitst” is het wel een zinnige maatregel. Wat heeft het voeren van een kenteken anders überhaupt voor zin wanneer de leesbaarheid te wensen overlaat. De veiligheid kan er mee gediend zijn dat mogelijk bij een ongeval betrokkenen geïdentificeerd kunnen worden. Je zou toch niet willen horen dat diegene die je dochter overhoop heeft gereden niet kon worden gepakt omdat zijn kenteken niet goed te lezen was.
Het voldoen aan de verkeersreglementen is nu eenmaal een APK eis. Veel van die reglementen hebben direct of indirect met de verkeersveiligheid van doen.
Lex M antwoordt op 28 september 2008:
Voor @Eric: vandaag maar even voor jou een overtreding begaan. 😉 Ook bij 140 km/u blijkt de afwijking zo'n 4 km/u. Gps geeft 136 km/u.
@Eric antwoordt op 28 september 2008:
Foei Lex... 😉
Wat voor merk auto rijdt je by the way?
Misschien is het merk ook wel van invloed op de afwijking?
Joost antwoordt op 28 september 2008:
Ook bij ons is dat het geval
Als wij 110 km/u rijden met caravan, staat op onze TomTom een snelheid van 102Km/u. Wij gaan gewoon uit van de snelheid van de auto. Dan zit je in ieder geval goed als er gecontroleerd wordt.
Lex M antwoordt op 28 september 2008:
@@Eric: Renault Laguna (2000)
@Eric antwoordt op 28 september 2008:
Okay, nog meer Renault (Laguna) rijders die de afwijking van hun snelheidsmeter kennen?
Misschien valt er iets van logica uit te halen als we per merk de afwijking kennen?
peter antwoordt op 28 september 2008:
mag het ook een espace zijn???
@Eric antwoordt op 28 september 2008:
Tuurlijk, gooi 't er maar uit!
Bert antwoordt op 30 september 2008:
We zullen echt moeten wachten tot het Europese GPS satelietsysteem van de grond komt... Galileo. Het zou nóg nauwkeuriger moeten zijn dan het van oorsprong militair bedoelde Amerikaanse GPS. Weet je wat ook leuk is? Straks heeft elke auto een zendmodule, zodat op onoverzichtelijke (berg)wegen je niet alleen kunt zien wat voor bocht eraan komt, maar ook wat voor tegenligger. Mark my words....
Jerry antwoordt op 30 september 2008:
Wat voor tegenligger er aankomt zal er aan liggen.
Als er dan ook mobile navigatie is net als nu dan zou het kunnen zijn dat je hard in de ankers gaat in een bocht in zuid frankrijk en dat ikke dan de bocht om komt fietsen met de tomtom op de mio 168 of wat er tegen die tijd dan weer is.
Natuurlijk zwaai ik dan wel even vriendelijk.
Maar goed ik begrijp wat je bedoeld en het is zeker de toekomst en dan zou het ook mooi zijn als je al weet of het een motorfiets is of een trekker met oplegger.
ronald antwoordt op 1 oktober 2008:
En dan nog even terug naar de basics.
Heb je wel cruise control maar geen GPS en je wil de afwijking weten?
Maak dan een excelbestandje en je kunt net zo precies kontroleren en de uitslag is net zo precies (maar kost wat meer tijd).
Ronald
Alfons Pel antwoordt op 2 oktober 2008:
Ronald,
Wat excel is weet ik maar wat je bedoelt met bestandje vat ik niet.
Kun je dat toelichten?
groet
Alfons
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.