Caravantrekker.nl

Bandenspanning

Berry vraagt op 30 september 2008:

Ik vraag mij af, of het nuttig is om de bandenspanning op tevoeren tot b.v 5 bar voor de winterstalling ?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

@Eric antwoordt op 30 september 2008:

Hmm, 5 bar lijkt mij een beetje veel voor gewone autobanden, voor C-banden is 4,5 bar meestal het matje geloof ik.
Ik zet hem persoonlijk altijd weg met de maximale druk die op de band vermeld staat, in mijn geval (geen C-banden) 3,5 bar.
Nooit last gehad van "platte kanten" aan mijn banden.
Die "platte kanten" verdwijnen overigens meestal vanzelf na een paar km rijden heb ik begrepen.


Ger antwoordt op 1 oktober 2008:

Klopt Erik. Ik zet de mijne ook weg met max spanning, voor mijn caravan 4,5 bar, en heb eigenlijk geen last van een "sta-plek" op het loopvlak. Als de caravan weer uit de stalling komt check ik de spanning voordat ik ga rijden, vul zonodig weer bij tot 4,5 bar en ga rijden. Mocht er al sprake zijn van enige vervorming dan is die zo weer weg.


antwoordt op 1 oktober 2008:

Belangrijker is om de bandspanning na de stalling op de juiste druk af te stellen ipv een (te) hoge bandendruk voor de stalling. Een hoge druk tijdens de stalling dient geen enkel doel en voorkomt ook het platte stuk niet.


@Eric antwoordt op 1 oktober 2008:

Ach, 't is een maar een advies van m'n bandenboer hoor Roel.
Je hoeft je er wat mij betreft niet aan te houden hoor.

Een band verliest altijd wel spanning na 9 maanden in de stalling.
Tot maximale druk oppompen voorkomt dat je de stalling uit rijdt met maar 1,5 bar druk in je banden.

Het lijkt mij logisch dat het op de juiste spanning brengen van de banden het eerste is dat je doet als je de stalling uitrijdt.


Tjinne antwoordt op 1 oktober 2008:

@Berry , Ik zou daar geen 5kg insteken want als je ventiel een rubberen is kan hij dat niet goed verdragen dan zou je best bij C-banden stalen ventielen laten steken .


antwoordt op 1 oktober 2008:

Ach, 'tis maar waar je je druk om maakt nietwaar. Gevraagd werd of het nuttig is. Dient verder geen enkel doel. Wanneer een band tijdens de stallingsperiode zoveel afloopt dat er nauwelijks een berijdbare band overblijft is er iets anders aan de hand. Een (lege) caravan die enkele tienden bandenspanning mist wordt daar niet warm of koud van. De bandenboer ook niet. Een maximum bandspanning zal niet voor nix zijn toch?
Wat voor de één logisch is, is voor een ander niet vanzelfsprekend. Of denkt de bandenboer daar anders over?


@Eric antwoordt op 1 oktober 2008:

Van: @Eric
Datum: 01 October 2008 om 12:56

Ach, 't is een maar een advies van m'n bandenboer hoor Roel.
Je hoeft je er wat mij betreft niet aan te houden hoor.
=================================================

Ik maak mij er niet druk over zoals je uit bovenstaande woorden op kunt maken. 😉
Goedbedoeld advies en als jij het onnodig vindt, prima!


antwoordt op 1 oktober 2008:

Blijkbaar maak je je er wel druk over @Eric, gegeven het feit dat je zo nadrukkelijk moet zijn in reacties.

Gevraagd werd naar het nut, daar heb ik op gereageerd en niet op jouw bijdrage waar op zich niets mis mee is.
Ik snap ook niet waarom je je geroepen voelt mij mede te delen dat ik mij niet aan jouw advies hoef te houden.

Bedankt voor de voorzet(uitnodiging) maar ik ga hier verder met jou geen steekspel van maken.


@Eric antwoordt op 1 oktober 2008:

Het zal wel aan mij liggen maar ik reageer echt niet uitdrukkelijk hoor...
Ik zie er het nut wel van in en jij niet, thats it 😉

Steekspel?
Geen flauw idee waar je naar toe wilt Roel.


jadatis antwoordt op 2 oktober 2008:

Bij het zoeken naar gegevens voor het uitrekenen van de bandenspanning ben ik verschillende malen tabellen tegen gekomen die zeggen dat je bij stilstand tot 1,4 maal de maximale druk op de band mag zetten. Dus 4 bar mag dan 5,6 bar. En vierkante banden kunnen zeer wel mogelijk voorkomen worden ( schreef hij voorzichtig).
Dus als je ventielen het aankunnen, doen.
Boven, dacht ik, 4 bar wordt aangeraden stalen ventielen te gebruiken.
Als de band warm wordt dan loopt de druk ook op, soms tijdelijk tot 75 graden, waardoor de druk van 4 bar ( even ingeschat) 4,8 bar kan worden. Dus tijdens de stalling tot die waarde gaan met rubber ventielen lijkt me geen probleem.
Met het volgende formulier kun je de drukken uitrekenen en zien wat de temperatuur doet met de druk.
http://members.home.nl/jadatis/dubbeledruktempomrekenen.xls


berry antwoordt op 2 oktober 2008:

Een kennis van ons doet dit nl. al jaren, zonder problemen, ik vroeg mij alleen af of het ook echt nut heeft.
Iedereen bedankt voor hun reaktie.

Onderwerp: bandenspanning
Van: berry
Datum: 30 September 2008 om 21:27

Ik vraag mij af, of het nuttig is om de bandenspanning op tevoeren tot b.v 5 bar voor de winterstalling ?


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker